Moi Ostin kyseisen laitteen noin kuukausi sitten. Minulla on ollut useita multiefektejä 25 vuoden ajan, ja myös Bossin tuotteita useita malleja. Ostin laitteen ainoastaan treenikaveriksi, en ole edes kokeillut kitaravahvistimen edessä. Treenikaverina tämä on mainio laite, ei harmita ostos yhtään. Laitteen käyttö on helppoa, ja sen säätäminen on ehkä helpompaa tietokoneen avulla. Logiikka valikoiden selauksessa on hieman erillaista kuin esimerkikisi vanhassa GtT-8:ssa. Mutta nopeasti uuden laitteen valikkojen navikointiin tottuu. Soundit ovat kuulokkeilla ainakin uskottavia ja pääsääntöisesti hyviä. Olen yllättynyt, että puhtaat soundit on helpommin taiottavissa kuin reunasäröt. Isot leadsäröt löytyy myös helposti. Mutta esimerkiksi Robben Fordin äänimaailmaa en ole vielä onnistunut itse loihtimaan siitä. Youtubesta on löytynyt videoita muun muassa Eric Johnsonin ja Gary Mooren soundeista. Ja ovat myös mielestäni pienellä kitarakohtaisella hiomisella käyttökelpoisia. Ilmaisia patcheja pystyy lataamaan Tonecenteristä. Osa niistä tosi hyviä. Minulla on hyllyssä 10 vuotta vanha Voxin tonelab st, joka on ihan hyvä laite. Mielestäni Boss GT-1 on askel eteenpäin. Bossissa on efektejä enemmän ja myös muokkausvaraa enemmän. Myös muokkaaminen on helpompaa kunnollisen näytön vuoksi. Ja kyllä ne sounditkin on parempia. Piinsiru laskee taas paremmij. Laite maksaa 200 euroa, joten ei siltä voi odottaa samaa kuin 1000 euron laitteilta. Aloittelevalle soittajalle tämä on järkihankinta. Kyllä tällä keikankin soittaa, mutta soundit täytyy laittaa johonkin järkevään järjestykseen, jos joutuu laajalla äänipaletilla vetämään. |