Aihe: Line6 Helix
1 2 3 4 556 57 58 59 6071 72 73 74 75
dB
02.05.2021 21:36:33
kalleboy: Morjens!
4:n kaapelin metodilla ei voi käyttää vahvistimen efektiloopissa sekä volumeboostia että delayta samaan aikaan, muutoin delay aiheuttaa saundiin todella inhottavia artifakteja, vähän pitch-sifteriltä kuulostavaa ala-oktaavi saundia tässä klippi, jonka äänitin ongelmasta: https://www.dropbox.com/sh/n0k8zbkv … aqqu/AABAmAS6r0Bjxryc83fqU3uja?dl=0

Minulla vastaava kokemus. Laitoin postia Line6 supportille, odottelen vielä vastausta.
https://line6.com/support/topic/32964-hx-effects-audio-artifacts/
kalleboy
03.05.2021 08:15:31 (muokattu 03.05.2021 08:16:19)
Entropia666: Erikoista, mä oon käyttäny HX Effectsiä kolmen vahvarin kanssa 4CM ja hyvin on toiminu volaboosti ja dilsa yhtäaikaa. Tänään viimeks säädin noita soundeja treeniksellä ja en huomannu tätä ilmiöö, bootia oli ~9db.

Vika paikannettu: Marshall 2525H:n efektilooppiin jos laittaa minkä tahansa delay:n niin tulee näitä pitch-shifteriltä kuulostavia matalia haamuääniä nuottien perään. Tämä tulee myös ilman buustia, mutta tietysti vähän vaimeampana. Ja siis pelkästään delayllä tämä ongelma. Chorukset, buustit ym:t toimii moitteetta. Eli vika ei sittenkään ole HX Effectissä.

Mistäköhän tossa Marsun efektiloopin häiriössä mahtaa olla kysymys?
Shredator
03.05.2021 08:37:09

kalleboy: Vika paikannettu: Marshall 2525H:n efektilooppiin jos laittaa minkä tahansa delay:n niin tulee näitä pitch-shifteriltä kuulostavia matalia haamuääniä nuottien perään. Tämä tulee myös ilman buustia, mutta tietysti vähän vaimeampana. Ja siis pelkästään delayllä tämä ongelma. Chorukset, buustit ym:t toimii moitteetta. Eli vika ei sittenkään ole HX Effectissä.

Mulla ei tuon vahvistimen kanssa ollut ongelmia. Veikkaan että etusputkissa on vikaa tai loopin tienoilla on kylmäjuotos.
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
Entropia666
03.05.2021 09:18:40

kalleboy: Vika paikannettu: Marshall 2525H:n efektilooppiin jos laittaa minkä tahansa delay:n niin tulee näitä pitch-shifteriltä kuulostavia matalia haamuääniä nuottien perään. Tämä tulee myös ilman buustia, mutta tietysti vähän vaimeampana. Ja siis pelkästään delayllä tämä ongelma. Chorukset, buustit ym:t toimii moitteetta. Eli vika ei sittenkään ole HX Effectissä.

Mulla on omassa soldano-kloonissa kans vähä hölmö efektilooppi kun se on ennen tonestackiä, eli se ei oo täysin neutraali. Mut mitään digihäikkää siitä ei tuu. Mesa Preampin ja Friedman Runtin loopit toimii normaalisti.
kalleboy
03.05.2021 11:16:36
Kiitoksia neuvoista ja vinkeistä. Taitaa Marsu lähteä huoltoon näillä specseillä.
Gritsen
10.05.2021 14:16:40
noon: Uudet reverbit on hyviä, mutta tuosta retro reelistä en oikein päässyt jyvälle, että missä ja miten sitä pitäisi käyttää.

3.1 päivityksen myötä koko laite kyllä kuulostaa jotenkin selkeämmältä.

Retro Reel on hyvä joko modulaatiopedaalin korvikkeena ennen styrkkaria tai ihan ketjun viimeisenä "huonontajana". Itse käytän sitä jälkimmäisessä merkityksessä yhteen biisin introon, saa ns. rikkinäisen radion kautta soivan soundin mutta mukavammin kuin vain EQ:lla.
PekkaM
13.05.2021 10:37:12 (muokattu 13.05.2021 10:37:54)
Olisko suositella joku hyvä IR-paketti, jossa olisi lukuisia "klassisia" kaappeja ihan perusmikityksellä muutama per kaappi?

Pari pakettia tullut hommattua (Mikko Halloween, Bilo tjsp.) ja ne kyllä kuulostaa hyvältä mutta kun noi IR:t on nimetty hirviöitten mukaan tai kryptisillä koodeilla ja ne on muutenkin vähän spesiaalimpia niin perinteisempien soundien virittely niiden pohjalta on yritykseen ja erehdykseen pohjautuvaa jos nyt onnistuu.

Moni paketti vaikuttaisi perustuvan yhteen kaappiin ja sitten niitä IR:iä on siitä kaapista valtava määrä, paljon enemmän kuin tarvitsisin itse.
mize7
13.05.2021 14:53:57

PekkaM: Olisko suositella joku hyvä IR-paketti, jossa olisi lukuisia "klassisia" kaappeja ihan perusmikityksellä muutama per kaappi?

Pari pakettia tullut hommattua (Mikko Halloween, Bilo tjsp.) ja ne kyllä kuulostaa hyvältä mutta kun noi IR:t on nimetty hirviöitten mukaan tai kryptisillä koodeilla ja ne on muutenkin vähän spesiaalimpia niin perinteisempien soundien virittely niiden pohjalta on yritykseen ja erehdykseen pohjautuvaa jos nyt onnistuu.

Moni paketti vaikuttaisi perustuvan yhteen kaappiin ja sitten niitä IR:iä on siitä kaapista valtava määrä, paljon enemmän kuin tarvitsisin itse.

Mä olen alkanut kääntymään pelkästään ML Soundlab MIKKO plugarin käyttöön, jolla saa tehdä itse omat IR filut. Ostin muutama kuukausi sitten ESSENTIALS packin, josta löytyy juurikin kaikki yleisimmät kaapit (Marsu, Mesa, Fender, Suhr, EVH, Zilla) ja kuusi mikki vaihtoehtoa.

Pääkäytössä on nykyään Mikko Plugarilla tehty Mesa OS V30 mikitettynä SM57:lla. Sitten tarpeen tullen tulee tehtyä muitakin IR filuja, mutta elämä mallintavien kanssa on helpompaa kun pitäytyy vain muutamassa hyväksi todetussa IR:ssä.

MIKKO Plugarin käyttö on todella helppoa. Mä nauhoitan pienen riffin pätkän ja annan sen soida taustalla. Sitten vain valitsen haluamani kitarakaapin ja siirtelen mikkiä niin kauan, että kuulostaa omaan korvaan hyvältä. Sen jälkeen IR filun saa ladata plugarista tietokoneen työpöydälle ja siitä nakata mallintavaan.
https://soundcloud.com/mediumplayer
PekkaM
13.05.2021 16:29:52 (muokattu 13.05.2021 16:37:36)
mize7: Mä olen alkanut kääntymään pelkästään ML Soundlab MIKKO plugarin käyttöön, jolla saa tehdä itse omat IR filut. Ostin muutama kuukausi sitten ESSENTIALS packin, josta löytyy juurikin kaikki yleisimmät kaapit (Marsu, Mesa, Fender, Suhr, EVH, Zilla) ja kuusi mikki vaihtoehtoa.

Pääkäytössä on nykyään Mikko Plugarilla tehty Mesa OS V30 mikitettynä SM57:lla. Sitten tarpeen tullen tulee tehtyä muitakin IR filuja, mutta elämä mallintavien kanssa on helpompaa kun pitäytyy vain muutamassa hyväksi todetussa IR:ssä.

MIKKO Plugarin käyttö on todella helppoa. Mä nauhoitan pienen riffin pätkän ja annan sen soida taustalla. Sitten vain valitsen haluamani kitarakaapin ja siirtelen mikkiä niin kauan, että kuulostaa omaan korvaan hyvältä. Sen jälkeen IR filun saa ladata plugarista tietokoneen työpöydälle ja siitä nakata mallintavaan.

Eikös tuo Mikko ole kuitenkin ihan stand alone sovellus, johon ostetaan paketteja, joilla sitten voi pullautella ulos ir-fileja Helixiin ladattavaksi eli ei plugari mihinkään muuhun tarvittavaan softaan? Jäänyt vähän epäselväksi tuon toiminta ja varmasti olenkin kysellyt. Eli se on tosiaan simulaattori tai mallintava softa, joka tekee mallista ir-filuja toisin kuin tyypilliset ir-fileet, jotka on oikeasta kaapista nauhoitettu? Ilmeisesti laatu on kuitenkin ihan riittävä kaikkeen mitä keksii? Tuo tuntuu edelleen takaperoiselta koska luulisi, että koko ir-kikkailu voitaisiin sivuuttaa jos saataisiin noihin efektilaatikoihin jotain ML:n tasoista koodia sisään. Vai eikö näissä vielä riitä suorituskyky hoitaa tämän tasoista mallinnusta lennosta?

Vai onko tuossa myös plugari ja sitä voi sitten käyttää vaikka Cakewalkissa kuvaamallasi tavalla soitetun samplen kanssa ruuvailuun?
mize7
13.05.2021 19:05:49

PekkaM: Eikös tuo Mikko ole kuitenkin ihan stand alone sovellus, johon ostetaan paketteja, joilla sitten voi pullautella ulos ir-fileja Helixiin ladattavaksi eli ei plugari mihinkään muuhun tarvittavaan softaan? Jäänyt vähän epäselväksi tuon toiminta ja varmasti olenkin kysellyt. Eli se on tosiaan simulaattori tai mallintava softa, joka tekee mallista ir-filuja toisin kuin tyypilliset ir-fileet, jotka on oikeasta kaapista nauhoitettu? Ilmeisesti laatu on kuitenkin ihan riittävä kaikkeen mitä keksii? Tuo tuntuu edelleen takaperoiselta koska luulisi, että koko ir-kikkailu voitaisiin sivuuttaa jos saataisiin noihin efektilaatikoihin jotain ML:n tasoista koodia sisään. Vai eikö näissä vielä riitä suorituskyky hoitaa tämän tasoista mallinnusta lennosta?

Vai onko tuossa myös plugari ja sitä voi sitten käyttää vaikka Cakewalkissa kuvaamallasi tavalla soitetun samplen kanssa ruuvailuun?

MIKKO Plugarin kaapit ja mikit on kaikki oikeita, samallalailla mitä perus IR:t on. Toteutus on vain sillä tavalla kätevä, että saat ihan vapaasti liikuttaa valitsemiasi mikkejä aivan kuin tekisit oikean kaapin mikityksessä.

Mä löydän tällä helpommin sellaisen saundin, mitä on mielessä. Mikin pienikin siirtäminen vaikuttaa saundiin merkittävästi.

MIKKO Plugaria voit käyttää minkä kitaraplugarin tai mallintavan kanssa. Joko DAW musasoftassa tai Standalone versiona. Lataa ilmainen versio ja katso sopiiko se sun käyttöön.
https://soundcloud.com/mediumplayer
PekkaM
13.05.2021 19:14:18 (muokattu 13.05.2021 19:15:06)
mize7: MIKKO Plugarin kaapit ja mikit on kaikki oikeita, samallalailla mitä perus IR:t on. Toteutus on vain sillä tavalla kätevä, että saat ihan vapaasti liikuttaa valitsemiasi mikkejä aivan kuin tekisit oikean kaapin mikityksessä.

Tää on se kohta mitä mä en ymmärrä. Ymmärtäisin, että siellä olisi iso kasa valmiita nauhoitettuja IR:iä, jotka valittaisiin siirtelemällä mikrofoneja diskreetisti tiettyjen ennaltamääriteltyjen vaihtoehtojen välillä. Mutta että se voi pullauttaa ulos minkä vaan kombon, jonka käyttäjä valitsee, lukuisilla mikrofoneilla ja portaattomasti siirrellen? Vaihtoehtoja on (varovaisesti arvioiden) miljoonia ja outputin on pakko olla mallinnuksen tulos, ei oikean mikin ja kaapin.

Tai sitten se tekee jotain interpolaatiota valmiiksi nauhoitettujen väliltä? Ihan oikeasti kiinnostaisi tietää.
MolliS
13.05.2021 20:36:11 (muokattu 13.05.2021 20:38:06)

PekkaM: Tää on se kohta mitä mä en ymmärrä. Ymmärtäisin, että siellä olisi iso kasa valmiita nauhoitettuja IR:iä, jotka valittaisiin siirtelemällä mikrofoneja diskreetisti tiettyjen ennaltamääriteltyjen vaihtoehtojen välillä. Mutta että se voi pullauttaa ulos minkä vaan kombon, jonka käyttäjä valitsee, lukuisilla mikrofoneilla ja portaattomasti siirrellen? Vaihtoehtoja on (varovaisesti arvioiden) miljoonia ja outputin on pakko olla mallinnuksen tulos, ei oikean mikin ja kaapin.

Tai sitten se tekee jotain interpolaatiota valmiiksi nauhoitettujen väliltä? Ihan oikeasti kiinnostaisi tietää.

Siellä on aivan jäätävä määrä IR:iä per kaiutin ja mikrofoni, kirjaimellisesti tuhansia. Sit siinä siirtelemällä sä valitset niiden IR:ien välillä että mikä kuulostaa hyvältä. Käytännössä siis se on vaan kivempi graafinen käyttöliittymä hirveen kokoisen IR-paketin selaamiseen. Siellä on ymmärtääkseni jonkun verran algoritmia välissä että näiden välillä vaihdot tapahtuu sulavasti, mutta häviävän vähän. Näissä on valtava työmäärä ja sen takia Mikko-paketit maksaakin enemmän. Useampaa mikrofonia käyttäessä tapahtuu sit ihan perus signaalin summaus, sama useaa mikrofonia ja kaappia käyttäessä. Siihen ei kummosempia algoritmeja tarvita.

Kannattaa myös tsekata näitä ML Sound Labsin Cab Packeja, niissä on selkeesti nimetty mikrofonit ja kaiuttimet mitä niissä käytetään. Joka mikille on oma paras paikkansa joka on kirjain A ja B-E on sit siitä kirkkaampia versioita. Halloween-paketit on oma lukunsa.
Reaperin käyttäjä ja muutenkin tosi nolo
aristoteles666
13.05.2021 21:01:17 (muokattu 13.05.2021 21:01:54)

MolliS: Siellä on aivan jäätävä määrä IR:iä per kaiutin ja mikrofoni, kirjaimellisesti tuhansia. Sit siinä siirtelemällä sä valitset niiden IR:ien välillä että mikä kuulostaa hyvältä. Käytännössä siis se on vaan kivempi graafinen käyttöliittymä hirveen kokoisen IR-paketin selaamiseen. Siellä on ymmärtääkseni jonkun verran algoritmia välissä että näiden välillä vaihdot tapahtuu sulavasti, mutta häviävän vähän. Näissä on valtava työmäärä ja sen takia Mikko-paketit maksaakin enemmän. Useampaa mikrofonia käyttäessä tapahtuu sit ihan perus signaalin summaus, sama useaa mikrofonia ja kaappia käyttäessä. Siihen ei kummosempia algoritmeja tarvita.

Kannattaa myös tsekata näitä ML Sound Labsin Cab Packeja, niissä on selkeesti nimetty mikrofonit ja kaiuttimet mitä niissä käytetään. Joka mikille on oma paras paikkansa joka on kirjain A ja B-E on sit siitä kirkkaampia versioita. Halloween-paketit on oma lukunsa.

Ei niitä nyt niin paljoa ole, vaikka voit graafisesti pyöritellä mikkiä mihin kohtaan tahansa, niin oikeasti siinä on vain X tai Y akseli valittu mistä ne näytteet on, kaikki muut vaihtoehdot on edelleen sama akseli, sama x tai y akseli on joka puolella ympyrää, liikutat mikkiä minne tahansa
etäisyys kaiuttimesta on sitten toinen akseli.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
MolliS
13.05.2021 21:13:13 (muokattu 13.05.2021 21:13:54)

aristoteles666: Ei niitä nyt niin paljoa ole, vaikka voit graafisesti pyöritellä mikkiä mihin kohtaan tahansa, niin oikeasti siinä on vain X tai Y akseli valittu mistä ne näytteet on, kaikki muut vaihtoehdot on edelleen sama akseli, sama x tai y akseli on joka puolella ympyrää, liikutat mikkiä minne tahansa
etäisyys kaiuttimesta on sitten toinen akseli.

Kokeile toki, teet kaks raitaa joista toiseen laitat Mikon yhteen asentoon ja toiseen laitat Mikon sen peilikuvaan ja käännät vaiheen. Eivät kumoa toisiaan. Oikeissa kaiuttimissakin eri puolet kuulostaa erilaiselta!
aristoteles666
13.05.2021 21:46:53

Eikä kuulosta.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
MolliS
13.05.2021 23:06:21

aristoteles666: Eikä kuulosta.

Vahvaa tietämistä siellä. Käytännössä kaikissa kitarakaiuttimissa on kartiossa kaksi liimatäppää joiden alla kulkee kaiuttimen johtimet. Nämä tekevät kaiuttimeen saman efektin mitä moongel rumpukalvoon tai palm mute kitarankieleen.

Nolly kertoo lisää asiasta:
https://www.youtube.com/watch?v=y0w4YFVl77w
McNulty
14.05.2021 17:53:12
MolliS: Vahvaa tietämistä siellä. Käytännössä kaikissa kitarakaiuttimissa on kartiossa kaksi liimatäppää joiden alla kulkee kaiuttimen johtimet. Nämä tekevät kaiuttimeen saman efektin mitä moongel rumpukalvoon tai palm mute kitarankieleen.

Nolly kertoo lisää asiasta:
https://www.youtube.com/watch?v=y0w4YFVl77w

Blob Layout Matters
moving in stereo
mike tapping
04.06.2021 13:52:15
Olisiko mielipiteitä hx stompin ajamisesta kitaravahvistimeen? Olen tyytyväisenä soitellut hx stomppia kuulokkeisiin tai aktiivimonitoreihinkin, mutta toisinaan tulee mielihaluja isompaan pömpeliin soittelemisesta. Myin taannoin omat vahvistimet pois joten mietinnässä on joku halpa perustrankkukombo testattavaksi. Tässä olisi esim tarjolla fenderin vähän vanhempi mallintava mustang 100w combo, johon ideana olisi skipata etuasteen mallinnukset ja kytkeä stomppi suoraan päätteeseen. Yksinkertaisimmillaan tuon luulisi toimivan kun ottaa stompista kaiutinsimulaation pois ja vähän säätää equa?

Ja joo, powercabit olisi varmaan parsaimmat, mutta ei ole nyt aikomus about kahtasataa euroa enempää tuhlata tähän turhuuteen.
Haeroe
04.06.2021 14:44:56

mike tapping: Olisiko mielipiteitä hx stompin ajamisesta kitaravahvistimeen? Olen tyytyväisenä soitellut hx stomppia kuulokkeisiin tai aktiivimonitoreihinkin, mutta toisinaan tulee mielihaluja isompaan pömpeliin soittelemisesta. Myin taannoin omat vahvistimet pois joten mietinnässä on joku halpa perustrankkukombo testattavaksi. Tässä olisi esim tarjolla fenderin vähän vanhempi mallintava mustang 100w combo, johon ideana olisi skipata etuasteen mallinnukset ja kytkeä stomppi suoraan päätteeseen. Yksinkertaisimmillaan tuon luulisi toimivan kun ottaa stompista kaiutinsimulaation pois ja vähän säätää equa?

Ja joo, powercabit olisi varmaan parsaimmat, mutta ei ole nyt aikomus about kahtasataa euroa enempää tuhlata tähän turhuuteen.

Mulla on Katana mk2, jossa on suora tökkeli päätteeseen. Toimii ok. Toinen vastaava kikka mulla on laittaa ISP:n päätteen kautta 2x12 -komoottiin. Tuo toimiikin sitten jo kuin Lada Siperian yössä, mutta toki pelkän kaapin hinta on 1.5 kertaa Katanan hinta. Vaihtoehtoja siis on, ja Stompin päässä riittää, kun ottaa kaappi-blokin pois käytöstä. Paras lopputulos tullee (en ole kokeillut), jos ottaa Stompista vain etuastemallinnuksen. EQ varmaan ajaa osan tuosta.

Ja onhan mulla tuo Powercab:kin. Se on tietty loistava vaihtoehto, mutta mielestäni ei ole hintansa väärti.
Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)