Aihe: Keskustelua Roots-skabasta Vol V
1 2 3 4 5256 257 258 259 260267 268 269 270 271
rautapieru
25.04.2021 13:58:30

Kyllä teitä on vaan mukava seurata :) ..Jatkakaa.
Monkey see, monkey do.
WanhaWetäjä
26.04.2021 12:34:54

Sellasta se taas oli, sääntöjä voi näköjään tulkita taustan MUUTTAMISEN suhteen aika väljästi, nimimerkistä riippuen.
Oli miten oli kiitokset tästä skabasta osallistujille ja se ois Vesan työt, onnittelut.

Vesa423 8
WW 8
hasako 7
BigPapa 6
j2000 6
Juzpe 5
tjj2000 1
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
BigPapa
26.04.2021 13:08:11 (muokattu 26.04.2021 15:37:47)

Luulis ettei rytmikitaran lisäämisestä natise sellainen, joka on saman tehnyt ja pitää sitä hyväksyttävänä. Eikä yhtään kiinnosta, että mitä mieltä tää Tampereen talousalueen kaksikko on mistäkin. Siitäkin huolimatta - epämääräinen mukafuusio ei ole rootsia nähnytkään.

Lainaanpa vielä itseäni viime kesältä, josta ei tilanne ole miksikään muuttunut:

En soita näihin siksi, että aikoisin jonkun kehotuksesta muuttaa soittotyyliäni tai -tapojani - ne ovat olemassa n. 50 vuoden soiton jälkeen ja pysyvät, mikäli mahdollista - vaan siksi taas pitkästä aikaa, että koitan pitää vielä olemassa olevaa soittokuntoa kyynärhermopinneleikkauksen jäljiltä yllä, sekä vasemman käden kuntouttamisen vuoksi. Ei ole vielä tunto kaikilta osin palautunut ja vasemman käden sorminivelet ovat jotekin "tiukat" ja hieman kipuilevatkin. Vasurin pikkusormi taas on tuntoyliherkkä ja sen olen lähes pudottanut geimeistä, melko mojovaa tekee, kun pikkurillillä koittaa ohuimpia kieliä painaa. Diabeettinen neuropatia rapauttaa ääreishermostoa ja vaikutus tuntuu myös sormissa, juuri erityisesti tuossa vasemman käden. Tämä on ainoa syy, miksi olemassaolevaa soittotapaani tai -tyyliäni alkaisin ja ehkä joudunkin muuttamaan. Katsotaan nyt kuinka kauan tätä jatkuu, voinette jossain kohtaa aikanaan huokaista helpotuksesta, jos käy niin, että soitto loppuu näistä syistä ja poistun näyttämöltä.
Urmas Potkuri
26.04.2021 14:47:22

Enpä tiijä, miksi taas kirjoitan näitä, mutta jos nyt kuitenkin
Itselläni on semmoinen tilanne, etten todellakaan pyri mihinkään näillä satunnaisilla ja joskus säännöllisilläkin osallistumisilla. Tuntuu jotenkin rehelliseltä osallistua, kun kuitenkin aika usein ja ihan ilokseni kuuntelen teidän juttujanne.
Jos itselleni ei merkitse sitä eikä tätä sijoittuminen ja pisteet, niin on selvää että on ihmisiä, joilla on kunnianhimoa ja tahtoa kehittyä ja mitata kehitystään tämmöiselläkin toiminnalla.

Palaute on tärkeää ja sen antaminen vaikeata. Olisiko kuitenkin niin, että lähtökohtaisesti sekä positiivinen että negatiivinen palaute toimii paremmin ja saavuttaa tarkoituksensa, jos sen antaja vaivautuu pukemaan sanansa peruskohteliaisuuden ja hyvien tapojen mukaiseen asuun?

Meitä on täällä niin monen tasoisia ja niin moista lähtökohdista, että on vain hyväksyttävä meidät ei niin täydelliset harrastajatkin ja jokaisessa soolossa, riffissä, biisissä on aina jotain hyvää ja aina jotain kehitettävää. Sehän tästä tekee juuri tekemisen arvoista! Koskaan et ole valmis, mutta sait kuitenkin tehtyä jotakin!

Olisiko mahdotonta ajatella, että joku voi tuntea ihan vaan soittamisen iloa, vaikka hieman keskeneräisillä taidoilla varustettuna?

Kaikki kunnia niille, jotka eivät erehdy ja ovat kehittyneet vähintään päätään pidemmiksi muita. Ne taidot ja kyvykkyys eivät ole syntyneet ilmaiseksi ja ovat vaatineet lahjakkuuden lisäksi työtä ja harjoitusta. Mutta hienoja tunnelmia voi syntyä vähemmilläkin eväillä ja siitähän musiikissa on kyse. Tunnelmasta!

En kirjoittanut tätä sen vuoksi, että kokisin tulleeni loukatuksi koskaan ja millään muotoa täällä(kään). Kirjotin siksi, että tuolla saattaa olla loistavia tulevia mestareita, jotka eivät tule esille edes täällä ja jäävät syrjään sen vuoksi, että osa niistä jotka selkeästi osaavat, ovat kovin huumorintajuttomia osaamisensa suhteen.

Täydellisen bendin, timen, vibraton, moodien tajun ja kvinttiympyrän ymmärryksen lisäksi on vielä kaksi tärkeätä taitoa, jotka pitäisi osata ainakin minusta. Ne ovat soittamisen ilo ja huumorintaju. Huumorintaju on se vaikea juttu. Pitäisi osata nauraa myös itselleen. Arvatkaa vain onko minulla hauskaa juuri tälläkin hetkellä, kun luen tätä "avautumista".

Olen pahoillani.

-urmas
Juzpe
26.04.2021 16:04:58

Urmas Potkuri: Enpä tiijä
Palaute on tärkeää ja sen antaminen vaikeata...

Olisiko mahdotonta ajatella, että joku voi tuntea ihan vaan soittamisen iloa, vaikka hieman keskeneräisillä taidoilla varustettuna?

Olen pahoillani.

-urmas

Hyvin puhuttu. Mä yritän suhteuttaa palautteeni aina kontekstiin, eli siihen kuika soittaa ja millaisia asioita sieltä on (hyvää juttua ja kehitettävää siis) mahdollista löytää. Myönnän siis ihan avoimesti suhtautuvani esim. WanhanWetäjän suorituksiin huomattavasti tiukemmin ja enemmän detaljitasolla kuin vaikka sinun. Tämä ei suinkaan ole dissausta kumpaakaan teistä kohtaan vaan johtuu siitä, että WW:n soitossa nyt vaan yksinkertaisesti kuluu pidempi kokemus asian parissa. Sama tietysti koskee myös kirjallista ulosantia palstalla, eli mikäli joku on tuonut itseään esiin osaavana ammattiveijarina, suhtaudun toki soittosuorituksiin tiheämmän kamman kera.

Kaikkien soittajien taidot ovat keskeneräiset ja sellaisina pysyvät hautaan asti. Soittamisessa se siisti juttu ja homman juju on juuri siinä, että valmista ei tule koskaan vaan omaa fuusiosukkaansa voi kutoa omaan tahtiin juuri niin paljon kun huvittaa.

Soittamaan oppii treenaamalla ja soittamalla (sekä opiskelemalla teoriaa toki), mutta se soittamisen ilo ja halu kehittyä on niitä juttuja mitkä sen motivaation pitää yllä.
Juzpe
26.04.2021 16:16:09 (muokattu 26.04.2021 16:16:37)

Arvatkaa vain onko minulla hauskaa juuri tälläkin hetkellä, kun luen tätä "avautumista".

Vähän tragikoomistahan se on näitä lueskella. Ja kirjotella. Höhö.

Mutta toisaalta... harvoinpa mun kertaoton kikkareet on ollu osallisena näin suuriin tunteisiin, kiitos vaan siitä kannnustuksesta.
Urmas Potkuri
26.04.2021 17:24:05

Juzpe: Vähän tragikoomistahan se on näitä lueskella. Ja kirjotella. Höhö.

Mutta toisaalta... harvoinpa mun kertaoton kikkareet on ollu osallisena näin suuriin tunteisiin, kiitos vaan siitä kannnustuksesta.

Tuota...Selvyyden vättämiseksi haluan korostaa, että nämä minun mietteeni eivät kohdistu kehenkään yksittäiseen tahi jakautuneesee persoonaan. Eivät nyöskään yksittäiseen musiikilliseen tai kirjalliseen pervomans....perfomanssiin.
Huvittuneisuuteni kohdistuu yksin omaan itseeni. On mielestäni kovin merkillistä, että kirjoitan näitä!?? :D
Juzpe
26.04.2021 21:11:38

Urmas Potkuri: Tuota...Selvyyden vättämiseksi haluan korostaa, että ...

Ja mä haluun korostaa, että mun mielipiteet kohdistuu ihan kaikkiin tasapuolisesti. Erityisesti itseeni. Tä.
j2000
02.05.2021 11:28:26
Osallistuin ensimmäisen kerran noin 15 vuotta sitten. Äskettäin taisi mennä 7 vuotta, jonka aikana osallistuin 2-3 kertaa.

Äänitysten laatu on parantunut kautta linjan. Samoin taustat, ainakin siinä miltä koneella tehdyt elementit kuulostaa.

Hauskaa hommaa näitä on soitella, sikäli kun aikaa löytyy. Muiden arvostelu on tod. vaikeata, jotain kuitenkin koetan aina kuulla sieltä soitosta. Kaikkien nimimerkkien kohdalla ei osaa sanoa, onko miten paljon ollut soittimen kanssa. Etenkin jos tekniikkaa jätetään paljon reserviin, eikä tuoda esiin.

Osallistujia voisi olla enemmänkin. Ainakin tuo "virallinen" sooloskaba on monesti ihan mielenkiintoinen pähkinä itselleni. Pelkällä tuurilla ja tekniikalla ei niihin taustoihin saa erinomaista sooloa, täytyy hieman osata ja ymmärtää.

Ehkä se etten soita kuin itselleni, juuri koskaan, tuo vapausasteita tulkintaan. Sen verran erilaisia nuo omat soitot on vs. moni muu. Hyvässä ja ainakin pahassa.
BigPapa
02.05.2021 14:40:16 (muokattu 02.05.2021 14:46:33)

Skabassa 480 v. 2017 jostain syystä skabassa olevat säännöt, jotka olivat nämä, oli muutettu

- kaikki rootsmusiikista aidosti pitävät ja kaikkien soitinten taitajat (eli saa vetää millä haluaa) saavat osallistua,
- kun osallistut, soita roots-soolo annetun taustan päälle ja pistä linkki tähän threadiin
(nimeä mp3:sesi siten että Mnet-tunnuksesi on siinä selvästi havaittavissa)
- taustaa ei saa muuttaa
- skaban tulisi olla voimassa noin 4 päivää.

ja nykyään:

OSALLISTUMINEN
- Soita annetun taustan päälle solistinen osuus valitsemallasi instrumentilla
- Lataa tallenteesi sopivaan paikkaan internetissä, esim. Maihinnousu, Google Drive, Dropbox tai Youtube
- Lisää tallenteesi linkki tähän ketjuun
- Älä rölötä ketjuun mitään muuta. Rölötystä varten on olemassa jälkipyykki-ketju:
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=58&t=194123

Havaittavissa on, että tämä on kyllä joiltakin osin hakusessa: "kaikki rootsmusiikista aidosti pitävät". Toki kyseenalaistamista tästä on hyvä heitellä, varsinkin vittuilumielessä. Ne toki ymmärtävät, jotka ymmärtävät, että tämä on Roots-skaba, jonka perustin rootstyyppisen musan skabaksi 14.10.2007, erotuksena normi sooloskabasta, jossa tausta voi olla mitä tahansa, ja myös siihen vedetyt solistiset osuudet. Kaikilta osin roots-skabassa ei voida puhua, että rootstyyppinen tyyli ja tyylitaju toteutuisi. No kevät on narsissien aikaa ja siltä suunnalta varmaankin kuullaan jotain "nerokkuuksia".
Juzpe
02.05.2021 14:56:45 (muokattu 02.05.2021 15:07:04)

BigPapa: Skabassa 480 v. 2017 jostain syystä skabassa olevat säännöt, jotka olivat nämä, oli muutettu

- kaikki rootsmusiikista aidosti pitävät ja kaikkien soitinten taitajat (eli saa vetää millä haluaa) saavat osallistua,
- kun osallistut, soita roots-soolo annetun taustan päälle ja pistä linkki tähän threadiin
(nimeä mp3:sesi siten että Mnet-tunnuksesi on siinä selvästi havaittavissa)
- taustaa ei saa muuttaa
- skaban tulisi olla voimassa noin 4 päivää.

ja nykyään:

OSALLISTUMINEN
- Soita annetun taustan päälle solistinen osuus valitsemallasi instrumentilla
- Lataa tallenteesi sopivaan paikkaan internetissä, esim. Maihinnousu, Google Drive, Dropbox tai Youtube
- Lisää tallenteesi linkki tähän ketjuun
- Älä rölötä ketjuun mitään muuta. Rölötystä varten on olemassa jälkipyykki-ketju:
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=58&t=194123

Havaittavissa on, että tämä on kyllä joiltakin osin hakusessa: "kaikki rootsmusiikista aidosti pitävät". Toki kyseenalaistamista tästä on hyvä heitellä, varsinkin vittuilumielessä. Ne toki ymmärtävät, jotka ymmärtävät, että tämä on Roots-skaba, jonka perustin rootstyyppisen musan skabaksi 14.10.2007, erotuksena normi sooloskabasta, jossa tausta voi olla mitä tahansa, ja myös siihen vedetyt solistiset osuudet. Kaikilta osin roots-skabassa ei voida puhua, että rootstyyppinen tyyli ja tyylitaju toteutuisi. No kevät on narsissien aikaa ja siltä suunnalta varmaankin kuullaan jotain "nerokkuuksia".

Ongelmana tässä "rootstyyppisen tyylin" toteutumisen arvioinnissa on varmaankin se, että tarvitaan joku joka kertoo toteutuiko tyyliseikat riittävän rootstyyppisesti.

Edit: 5150
Juzpe
02.05.2021 18:20:32 (muokattu 02.05.2021 18:32:07)

Tässä oli jotenkin kireyttä ja yliyritystä laulajalla.

Vähän turha kiree ja pakotettu.

Ny ku kaks tyyppiä sanoo samasta asiasta niin lienee ihan aiheellista kysyä, että mistä moinen mielikuva syntyi? Jotain soundeja, fraaseja, kuultavissa olevia lauluteknisiä hommia yms. joita osaisitta yksilöidä paremmin? Mä sit osaisin ehkä kiinnittää niihin treenatessa huomiota.

Improlla laulaminen on melko vaikee laji mun mielestä, mutta sen takia just siistiä & kiehtovaa.

enemmänkin huomiohakuisia, kuin rootsmusiikki orientoitunutuneita osallistujia

Tehäänkö reiluuden vuoks vaikka sillä tavalla, että listaat nää nimimerkit, jotka sun mielestä toimii "huomiohakuisesti" niin ei jää sit epäselvyyksiä. Pikkusen lapsellista tommonen vihjailu.
Lemmu
02.05.2021 19:05:46
Juzpe: Ny ku kaks tyyppiä sanoo samasta asiasta niin lienee ihan aiheellista kysyä, että mistä moinen mielikuva syntyi? Jotain soundeja, fraaseja, kuultavissa olevia lauluteknisiä hommia yms. joita osaisitta yksilöidä paremmin? Mä sit osaisin ehkä kiinnittää niihin treenatessa huomiota.

Improlla laulaminen on melko vaikee laji mun mielestä, mutta sen takia just siistiä & kiehtovaa.

Mun mielestä sun laulu soi paremmin ja on sävykkäämpää kun et yritä liikaa mennä sinne rekkarin äärirajoille. Paljon oli hyviä juttuja, mutta vähän jäi yliyrittämisen maku. En ole todellakaan mikään laulun ammattilainen, mutta tälläinen fiilis mulle jäi. Bluesin laulaminen uskottavasti on todella vaikea homma ja arvostan kaikkia joilla on rohkeutta sitä lähteä yrittämään.
Santsi santsi sansti...
Juzpe
02.05.2021 19:12:42

Lemmu: Mun mielestä sun laulu soi paremmin ja on sävykkäämpää ...

Oon samaa mieltä, toki sillä lisäyksellä, että jos ois ollu joku valmis meloda ja ois treenannu sen sekä soundin, että äänenkäytön puolelta kuosiin, niin lopputulos ois eri.

Tossa kun ei edes menty missään äärirajojen lähelläkään äänialan puolesta :D Ikää on ilmeisesti tullu sen verran, että pitäs olla malttia lämmitellä ja hakee kehonhallinta kuosiin ensin, eikä vaan roiskia nollat taulussa menemää.
Lemmu
02.05.2021 19:12:44
Kiitos kaikille sanallisista palautteista. Ne on tosi arvokkaita. Varsinkin kritiikki ja parannusehdotukset on tosi tervetulleita. Yritän itse antaa muille rakentavaa palautetta ja rehellisen mielipiteeni.

En ole muutamaan vuoteen sooloskaboihin osallistunut ja vähän ihmetyttää mikä kyräily täällä on menossa..
Santsi santsi sansti...
Juzpe
02.05.2021 19:17:16

Lemmu: Kiitos kaikille sanallisista palautteista. Ne on tosi arvokkaita. Varsinkin kritiikki ja parannusehdotukset on tosi tervetulleita. Yritän itse antaa muille rakentavaa palautetta ja rehellisen mielipiteeni.

En ole muutamaan vuoteen sooloskaboihin osallistunut ja vähän ihmetyttää mikä kyräily täällä on menossa..

No, se on sellasta ku jengi vetää epäsopivilla instrumenteilla, käyttää vääriä soundeja ja vetelee mukafuusiota.

Hoho.

:P
Lemmu
02.05.2021 19:18:14
Juzpe: Oon samaa mieltä, toki sillä lisäyksellä, että jos ois ollu joku valmis meloda ja ois treenannu sen sekä soundin, että äänenkäytön puolelta kuosiin, niin lopputulos ois eri.

Tossa kun ei edes menty missään äärirajojen lähelläkään äänialan puolesta :D Ikää on ilmeisesti tullu sen verran, että pitäs olla malttia lämmitellä ja hakee kehonhallinta kuosiin ensin, eikä vaan roiskia nollat taulussa menemää.

Kyllä Rootsissa pitää improa olla! Taitoa sulla on, mutta kaikkea ei tarvii aina latoa tiskiin. Vai ootko siirtänyt lauluun kitaristien yleisen filosofian, että kaikki lyödään aina tiskiin mitä povarista löytyy ja vähän päälle.
Santsi santsi sansti...
Juzpe
02.05.2021 19:22:37

Lemmu: Kyllä Rootsissa pitää improa olla! Taitoa sulla on, mutta kaikkea ei tarvii aina latoa tiskiin. Vai ootko siirtänyt lauluun kitaristien yleisen filosofian, että kaikki lyödään aina tiskiin mitä povarista löytyy ja vähän päälle.

No, mun filosofia noiden pääinstrumenttien eli skitan ja laulun kans on ainakin näissä skaboissa ollu sellanen, että vedetään just sillai ku sillä hetkellä sattuu ulos tulemaan :D

Katotaan sit ku on joku pillille sopiva sävellaji, että miten sillä ei lähe :D
BigPapa
02.05.2021 19:27:31 (muokattu 02.05.2021 19:36:00)

Ihmeellistä paskanjauhantaa. Nää oli alkuperäisissä säännöissä ja mun mielestä sais olla edelleenkin:

Vaan kun joku ihmeellinen copypasko virhe on tehty skaban avauksessa mainitsemanani ajankohtana, niin ovat muuttuneet. Hakusessahan toi on, niinkun sanoin: "kaikki rootsmusiikista aidosti pitävät" samoin tuo: "kun osallistut, soita roots-soolo annetun taustan päälle".

Kuten sanottu, tää skaba - Roots-skaba - on perustettu aikoinaan eriytymään Sooloskabasta, missä meininki voi olla mitä vaan, se ei vaan noloimmille tyypeille mene jakeluun.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)