Aihe: Children of Bodom
1 2 3 4 5143 144 145 146 147173 174 175 176 177
Vessajono
28.04.2021 13:02:09
Henri Henri Olavi: HIeman, mutta onhan siinä pari sekuntia ihan samaa. Kyllä Judas Priest on takuulla tietoisesti matkinut tuota Eric Carrin introa.

Jep. Missään muualla ei oo nakuteltu tuplilla kuudestoistaosia.
I survived 19.2.2021
Henri Henri Olavi
28.04.2021 13:18:05 (muokattu 28.04.2021 13:19:39)
Vessajono: Jep. Missään muualla ei oo nakuteltu tuplilla kuudestoistaosia.

Toki on, mutta introssa samalla tavalla. Rumpusounditkin ovat aika samantyyppiset. Tosin, kuuntelin nopeasti äsken youtubesta paskalaadulla. Voihan se toki olla, että eivät ole matkineet, mutta minusta on kivempi ajatella, että kollegat ottavat vaikutteita toisiltaan. Maailma on kivempi paikka sillä tavalla. Solidaarisempi.
Je suis 190221
TheMurno
28.04.2021 13:24:00
Welho-77: RUpes vituttaa toi, koska Painkiller(intro siis) on ripattu KISSin King of the Mountainista.

No ei kyl vituta, kun eihän kukaan kuuntele Kissiä, vai?
Welho-77
28.04.2021 14:15:01 (muokattu 28.04.2021 14:15:25)
TheMurno: No ei kyl vituta, kun eihän kukaan kuuntele Kissiä, vai?

Käsittääkseni aika moni.
e.tilastollisesti useampi kuin priestiä kuuntelee ihmisiä.
Long live the King of Mercy.
Funkånaut
28.04.2021 14:16:47

Welho-77: e.tilastollisesti useampi kuin priestiä kuuntelee ihmisiä.

Nyt on kyllä erikoinen virke.
"Lauserakenteesi on syvältä ja heppisi pieni."
Welho-77
28.04.2021 14:21:47
Funkånaut: Nyt on kyllä erikoinen virke.

Juu. En osaa oikein ilmaista itseäni. Tiesin kirjoettaessani, että nyt menee hassusti.
Long live the King of Mercy.
zedder
28.04.2021 14:21:52
Funkånaut: Nyt on kyllä erikoinen virke.

Asiasisältö lienee silti oikein.
Näinä aikoina etanolin käyttö lähtee käsistä..
Parasite
28.04.2021 14:29:17
Welho-77: RUpes vituttaa toi, koska Painkiller(intro siis) on ripattu KISSin King of the Mountainista.

Mikä siinä vituttaa? Käytettiin esimerkkinä biisiä jonka about kaikki tuntee, toisin kuin tuo kyseinen Kissin biisi.
"Aitoa mukavuudenhalua on se että rakentaa sänkyynsä vessanpöntön" -Informaatiokameli
volvo240
28.04.2021 14:51:31
Henri Henri Olavi: Toki on, mutta introssa samalla tavalla. Rumpusounditkin ovat aika samantyyppiset. Tosin, kuuntelin nopeasti äsken youtubesta paskalaadulla. Voihan se toki olla, että eivät ole matkineet, mutta minusta on kivempi ajatella, että kollegat ottavat vaikutteita toisiltaan. Maailma on kivempi paikka sillä tavalla. Solidaarisempi.

Joo... 16-osia, tomifilliä, 80-luku rumpusoundit. Sitten lähtee kitarat joissa käytetään distortion-efektiä!! Ihan selkeetä rippausta.
Älykästä analyysiä on kyllä viihdyttävää lukea
Henri Henri Olavi
28.04.2021 14:56:37 (muokattu 28.04.2021 14:57:03)
volvo240: Joo... 16-osia, tomifilliä, 80-luku rumpusoundit. Sitten lähtee kitarat joissa käytetään distortion-efektiä!! Ihan selkeetä rippausta.
Älykästä analyysiä on kyllä viihdyttävää lukea

En puhunut rippaamisesta mitään, vaan matkimisesta ja vaikutteiden ottamisesta. Kannattaa opetella lukemaan, niin et anna itsestäsi niin tavattoman tyhmää vaikutelmaa.
Je suis 190221
volvo240
28.04.2021 14:59:20
Henri Henri Olavi: En puhunut rippaamisesta mitään, vaan matkimisesta ja vaikutteiden ottamisesta. Kannattaa opetella lukemaan, niin et anna itsestäsi niin tavattoman tyhmää vaikutelmaa.

No selvennätkö tyhmälle matkimisen ja rippaamisen eron.
Henri Henri Olavi
28.04.2021 15:42:21 (muokattu 28.04.2021 15:44:32)
Rippaus on 100% yks yhteen. Matkiminen ja lainaaminen ovat vaikutteiden tai elementtien uudelleenkäyttöä ja tulkintaa, mutta eivät ole 100% yks yhteen. Mä voin esim. matkia mun biisissä jonkun artistin tyyliä tai tehokeinoja tai muita tapoja, mutta se mun biisi ei silti ole yhtään sama kuin matkimani teos/teokset.
Je suis 190221
Baraka
28.04.2021 15:48:46
Joo kyllähän ne molemmat biisit alkoivat rummuilla. Samoin Bodom beach terrorissa ja Dissectionin Where dead angels liessa molemmissa oli kuultavissa sähkökitara. Miksei ihmiset keksi itse mitään omaa?
volvo240
28.04.2021 16:07:28
Henri Henri Olavi: Rippaus on 100% yks yhteen. Matkiminen ja lainaaminen ovat vaikutteiden tai elementtien uudelleenkäyttöä ja tulkintaa, mutta eivät ole 100% yks yhteen. Mä voin esim. matkia mun biisissä jonkun artistin tyyliä tai tehokeinoja tai muita tapoja, mutta se mun biisi ei silti ole yhtään sama kuin matkimani teos/teokset.

Niin, eli otat vaikutteita jonkun muun tekemisistä. Niinhän se on tapana yleensä ilmaista.
Mutta jos puhutaan esim. sävelkulusta, tekstistä tai vaikkapa rytmikuviosta jonka (enemmän tai vähemmän) kopioit omaan käyttöösi, ei tee eroa kutsutko sitä matkimiseksi, lainaamiseksi vai rippaamiseksi -lopputulos on ihan sama.
Mutta jos teet jotain joka on samankaltainen kun joku jonkun muun tekemä, olet ottanut vaikutteita joka on ihan eri juttu kuin matkiminen, lainaaminen tai rippaaminen.
Hamsteri Kukkonen
28.04.2021 23:38:07

Avainsanoja lienevät tarkoituksellisuus ja tietoisuus.
"You have KELA. Don't worry." -Kiko Loureiro // "Käytän alkoholia äärimmäisen harvoin, olen vain paatumaton runkkari." -Lihis96 // goo.gl/v9KRXz
ttpp44
01.05.2021 22:07:13
HulluNieminen: Avainsanoja lienevät tarkoituksellisuus ja tietoisuus.

Kyllä kyllä, mutta tuohan on aika teoreettista. Sehän se yleisin selitys artisteilla aina on, että mitään ei ole tarkoituksella kopioitu/varastettu ja usein jopa niin, ettei muka suunnilleen edes olla koskaan kuultukaan sitä alkuperäistä biisiä. Ja milläs näitä sitten aukottomasti todistamaan suuntaan taikka toiseen, ellei nyt ole täysin 1:1 vähän isompi kokonaisuus.
Lifelover
02.05.2021 09:57:42
Tää "samalta kuulostavat biisit/riffit" on hauska aihe.

Bodom After Midnightin introriffi on aina ollut mun korvaani kuin hiukan teknisempi versio tästä...

https://www.youtube.com/watch?v=5DBpXSVuBjY

BAMissa on myös myöhemmin se aika selkeä Hans Zimmer -lainaus, mutta se nyt on vähän eri juttu.
No love for killer babies
Metalkallo
02.05.2021 13:43:38
Lifelover: Tää "samalta kuulostavat biisit/riffit" on hauska aihe.

Bodom After Midnightin introriffi on aina ollut mun korvaani kuin hiukan teknisempi versio tästä...

https://www.youtube.com/watch?v=5DBpXSVuBjY

Ei kyllä yllätä, kun muistaisin et Alexi olis ollut king diamond fani?
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
McNulty
02.05.2021 16:04:36
Lainaamista, kopiointia, varastamista... tahallista ja tahatonta tapahtuu jatkuvasti. Eipä se ole metallimusiikissakaan uusi tai outo juttu. Tietysti ne lainat ja vaikutteet kuuluvat selvemmin kun samasta musiikin tyylisuuntauksesta on kyse. Sen sijaan genrerajat ylittävät lainat, kopiot ja vaikutteet ovat ehkä aavistuksen vähemmän silmään- tai korvaanpistäviä mutta toki sieltä Ynkästä ja Rhapsodysta huomaa klasarilainat :)

Edellä mainitun antaa anteeksi jos bändi pystyy luomaan siinä samalla jotain omaa ja tekee sen lainaamisen "oman kuuloiseksi". Esim. "Punch Me I Bleed" intro on melkoisen suora lainaus Panteran "Hard Lines, Sunken Cheeks" introsta, tempoa ja soundeja myöten. Biisi itsessään kuitenkin kuulostaa Bodomilta, synamattoineen ja pimputuksineen joista en itse niin välitä (asia joka tekee Bodomista Bodomin mutta mun mielestä pilaa lopputuloksen).
moving in stereo
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)