Aihe: M.netin tori ja huijaukset
1 2 3 4 5184 185 186 187 188347 348 349 350 351
dajackal
24.04.2021 14:04:41
Myönnän olevani monessa muussa asiassa muutosvastarintainen yksilö, mutta minulla ei olisi tuota lappusysteemiä vastaan mitään. Ei se ole vaikeaa eikä kömpelöä. Moderointi on kuitenkin iso ongelma: tuottaisi aivan liikaa hommia ylläpitäjille kytätä näitä (ja vaikka muut käyttäjät ilmoittaisivatkin näistä, niin alkaa olla hapokasta hommaa huomautella kymmenille käyttäjille päivittäin että lappukuva puuttuu). Pakollisuus olisi siis huono juttu, mutta suosituksen siitä voisi tehdä (kuten maskeistakin näin korona-aikaan, kattokaany miten hyvin toimii).

Jos nyt jonkinlaisen parannuksen tähän hommaan haluaa, niin uusille jäsenille voisi lätkäistä vaikka ehdon että viikko tai kaksi pitää olla jäsenenä ennen kuin voi lisätä torille ilmoituksen. Tai jos saa laittaa ilmoituksen, niin siihen tulee automaagisesti teksti "HUOM! Vasta liittynyt jäsen, noudata kaupoissa varovaisuutta!" tms. Tuon pidempi varoaika hiljentäisi toria jo merkittävästi.

Mutta nämä eivät mielestäni ole kovinkaan iso ongelma. Toripoliisi munkero huolehtii siitä, että koijareiden ilmoituksista 90% lähtee poistoon muutaman tunnin sisällä, ja vähänkään järkevä ihminen tsekkaa kyllä profiilin jne tekee hieman tutkimustyötä ennen kuin alkaa lähetellä pankkisiirrolla rahaa tuntemattomille. Ne vähemmän järkevät löytävät kyllä jonkin muunkin keinon päästä rahoistaan eroon, esim. veikkauspelit, joten tori-ilmoittelua vaikeuttamalla ei heitä pelasteta. :)
munkero
24.04.2021 14:15:09
dajackal: Toripoliisi munkero huolehtii siitä, että koijareiden ilmoituksista 90% lähtee poistoon muutaman tunnin sisällä

No no kamoon. :D Mä selaan vaan kitaroita ja niiden osia + satunnaisesti vahvareita ja bassoja.

Ja käyn minäkin töissä eikä siellä voi toria kytätä jatkuvasti, mikä on kyllä suuri vääryys.
Itekki joskus soitellu.
munkero
24.04.2021 14:21:55
Ja lisättäköön vielä etten mä tässä yksin oo toiminu. Joku muu on aina kaivanu näiden viimeaikasten kusetusyritysten ekat ilmot ja puhelinnumerot esiin, mä oon vaan painanu numeron loppuosan mieleen ja selannu toria "normaalisti".
Itekki joskus soitellu.
The Jack
24.04.2021 15:17:19
Palstapoliisit ja Torista oleva vilkas keskustelu on parasta lääkettä huijauksiin. En lähtisi muuttamaan nykykäytäntöjä, koska liika byrokraattisuus lähtee auttamatta vähentämään aktiivisuutta ja ilmoitusten määrää. Kauppapaikan kuihtuminen on suurempi riski mielestäni kuin joutua huijatuksi. Todella taidokkaita huijausyrityksiä on kuitenkin ollut vähän. Käyttäjätunnuksen hankkiminen pelkästään aikomuksena myydä yksittäinen kitarakama ei ole mitenkään poikkeuksellista. Itse olen aina uuden käyttäjän kanssa varovainen, mutta ei ole heistäkään yhtään huonoa kokemusta.
Kylyma
24.04.2021 15:19:39

Mää luulen että ajan kans tuo lappusysteemi alkais toimia ilman kamalaa taakkaa modeille. Alkuun varmasti olis ihan hirmuinen savotta, kun uudesta ohjeistuksesta ei oo tullu normi, mutta kun tuo käytäntö on ajan kans tehnyt tehtävänsä ja lappuja vilisee torikuvissa ja ehkä joku ohjeistus tori-ilmoitusta tehdessä on näkynyt kaikille tarpeeksi monesti niin ehkäpä ilmoittaja osaa sitten jo ihan omatoimisesti laittaa sen lappukuvan. Siihen asti munkero ja muut toriaddiktit valvokoot tilannetta, itekki voisin kun tulee kitaraosiota selattua aika paljon :D Ite alan tästedes laittamaan ilmoitusta tehdessä lapun, koska miksipäs ei.
parek
24.04.2021 15:23:32
sound of blues: Aivan varmasti tulee, jos haluaa, mutta vakuutusyhtiön kannalta kannattaa laittaa =)

Mutta meneekö se narkki rivarissa ekana sen kämpän sisälle minkä ulko-ovi on auki vai lukossa?
The Jack
24.04.2021 15:28:25 (muokattu 24.04.2021 15:31:15)
^^ Kuvat on aina plussaa, mutta väkinäistä olisi vaatia jostain muutaman kympin virtalähteestä tai peruspedaalista kuvia ja vielä lisälappujen kanssa. Monesti myytävät tuotteet voi olla eri osoitteessa ilmoituksen tekoaikaan. Se että pitäisi välttämättä myyjän lähteä treenikämpälle toiseen kaupunkiin tai lapsuudenkotiinsa ottamaan kuvia vähentäisi ilmoituksia ja meidän mahdollisuutta ostaa kamaa.
parek
24.04.2021 15:31:51 (muokattu 24.04.2021 15:35:05)
The Jack: ^^ Kuvat on aina plussaa, mutta jotenkin väkinäistä olisi vaatia jostain muutaman kympin virtalähteestä tai peruspedaalista kuvia ja vielä joidenkin lisälappujen kanssa. Monesti myytävät tuotteet voi olla eri osoitteessa ilmoituksen tekoaikaan. Se että pitäisi välttämättä myyjän lähteä treenikämpälle toiseen kaupunkiin tai lapsuudenkotiinsa ottamaan kuvia vähentäisi ilmoituksia ja meidän mahdollisuutta ostaa kamaa.

Voihan sen nyt kirjoittaa siihen ilmoitukseen, että tavara on siellä treeniksellä ja kuvia tulee lapun kera sitten myöhemmin ennen kuin kaupat lyödään lukkoon jne. Kait se tavara pitää kuitenkin sieltä toisesta kaupungista tai lapsuudenkodista noutaa ennen kuin sen voi kenellekään lähettää?

Ihmeen mustavalkoisesti tähän nyt suhtaudutaan. Ei ole olemassa mitään täysin aukotonta systeemiä, joten turha sellaista on edes toivoa. Fakta on kuitenkin se, että tällä hetkellä kuka tahansa voi tehdä tunnuksia liukuhihnalta, pölliä kuvat ja tekstit kitarapajan sivuilta ja postata ne samantien torille. Ei _mitään_ suodatusta huijareita varten.
The Jack
24.04.2021 15:35:26
o0o: Voihan sen nyt kirjoittaa siihen ilmoitukseen, että tavara on siellä treeniksellä ja kuvia tulee lapun kera sitten myöhemmin ennen kuin kaupat lyödään lukkoon jne.

Niin, mutta jos säännöt estäisivät laittamasta ilmoitusta ilman kuvaa ja lippulappuja kuten ehdotettiin. Se ei olisi kivaa.
Kylyma
24.04.2021 15:36:17 (muokattu 24.04.2021 15:37:51)

The Jack: ^^ Kuvat on aina plussaa, mutta väkinäistä olisi vaatia jostain muutaman kympin virtalähteestä tai peruspedaalista kuvia ja vielä lisälappujen kanssa. Monesti myytävät tuotteet voi olla eri osoitteessa ilmoituksen tekoaikaan. Se että pitäisi välttämättä myyjän lähteä treenikämpälle toiseen kaupunkiin tai lapsuudenkotiinsa ottamaan kuvia vähentäisi ilmoituksia ja meidän mahdollisuutta ostaa kamaa.

En näkis ongelmana tuota jos on myymässä tavaraa, sillä jokatapauksessa se on haettava sieltä reenikseltä tai lapsuuskodista tai missä ikinä tuote onkaan. Ellei ostaja sitä hae sieltä missä se kapistus on, ja siinäkin tapauksessa sinne on mentävä. Ja ilmoituksen voi tehä sitte ku on kaikki edellytykset kunnossa.
The Jack
24.04.2021 15:41:45
Kylyma: En näkis ongelmana tuota jos on myymässä tavaraa, sillä jokatapauksessa se on haettava sieltä reenikseltä tai lapsuuskodista tai missä ikinä tuote onkaan. Ellei ostaja sitä hae sieltä missä se kapistus on, ja siinäkin tapauksessa sinne on mentävä.

No, itse olen ostanut useamman kerran vermeitä ilman mitään kuvia ilmoituksessa ja sitten ne on vielä luovuttanut minulle joku sukulainen tai kaveri treenikämpältä tai myyjän vanhasta kodista. Jos vaiva millä jostain välillä hyvinkin edullisesta vehkeestä pääsee eroon nousee liian korkeaksi, niin koko kaupankäynti ei maksa vaivaa.
Hynkel
24.04.2021 17:13:56
TTV: Meinaatko, että teet eniten kauppaa alle vuoden olleiden jäsenten kanssa tai että sellaiset olisivat enemmistönä hyvässä torikaupassa? Jos tuo aikaraja koskee vain ilmoitusten luomista, niin eikö vanhat parrat voi laittaa ostoilmoituksia haluamilleen asioille, joihin sitten tuoreetkin jäsenet voi tarjota tavaraansa?

En ehkä eniten, enkä niin sanonutkaan. Mutta useampi kitara tullut ostettu uusilta. Tänä vuonna viimeksi niin, että tunnus oli luotu vain kaupantekoa varten. Vuoden nikkipakko ennen toria olisi ihan aunuksesta.
Onhan tuota leipää tullu mussutettua.
sound of blues
24.04.2021 17:27:33
o0o: Mutta meneekö se narkki rivarissa ekana sen kämpän sisälle minkä ulko-ovi on auki vai lukossa?

Hohhooh.....
TTV
24.04.2021 17:35:00
Hynkel: En ehkä eniten, enkä niin sanonutkaan. Mutta useampi kitara tullut ostettu uusilta. Tänä vuonna viimeksi niin, että tunnus oli luotu vain kaupantekoa varten. Vuoden nikkipakko ennen toria olisi ihan aunuksesta.

Olen itsekin ostanut uusilta ja vanhoilta, yhtään epärehellistä ei omalle kohdalleni ole vielä sattunut. Aikaan sidottu jäsenyys ei tietenkään estä torikauppaa, ainoastaan omien ilmoitusten laittamisen aikalukon aikana. Vuosi voi olla liikaa, mutta joku pari viikkoa tai kuukautta voisi hillitä kaikkein hätäisimpiä helppoheikkejä. Se ei todellakaan tapa toriaktiivisuutta, mutta ei toisaalta myöskään poista epärehellisiä ihmisiä :-/

Omat GAS:it on onnistuneesti vaimenneet kokonaan, joten Tori eläköön puolestani millaisessa muodossa lystää. Aika aktiivisesti noita ilmoituksia tähänkin ketjuun ilmaantuu ja toivottavasti porukka kyselee epäilyttävissä tilanteissa jelppiä meiltä muilta, kuten Torin varoituslaatikossa kehoitetaan.
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
askomiko
25.04.2021 11:04:37
Lisään että ostan vuodessa kymmeniä romppeita nimenomaan täältä torilta, näen nuo facebookin ja muut torit vain uhkana tälle hyvälle torille. Kaikkein paras jos kaikki suomen myytävä musatavara olisi täällä eikä kaikenmaailman suljetuissa piiloryhmissä joista Zuckerberg valitsee mitä kenellekin näytetään.
Tästä löytyy musaa - Haamurakastaja
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
JuSu
25.04.2021 11:12:52 (muokattu 25.04.2021 11:14:14)
askomiko: Lisään että ostan vuodessa kymmeniä romppeita nimenomaan täältä torilta, näen nuo facebookin ja muut torit vain uhkana tälle hyvälle torille. Kaikkein paras jos kaikki suomen myytävä musatavara olisi täällä eikä kaikenmaailman suljetuissa piiloryhmissä joista Zuckerberg valitsee mitä kenellekin näytetään.

Hyvä toki olisi näin, mutta käytäntö valitettavasti on osoittanut, että Mr. Zuckerbergin piiloryhmät on viimeaikoina toimineet myyntihommissa huomattavasti paremmin.

Tietty kokemus on vain omani ja otanta siten varsin suppea.
Olen luopunut kirjoitusteni allekirjoittamisesta. -JuSu-
Laulava Kylätohtori
25.04.2021 16:34:05
o0o: Voihan sen nyt kirjoittaa siihen ilmoitukseen, että tavara on siellä treeniksellä ja kuvia tulee lapun kera sitten myöhemmin ennen kuin kaupat lyödään lukkoon jne. Kait se tavara pitää kuitenkin sieltä toisesta kaupungista tai lapsuudenkodista noutaa ennen kuin sen voi kenellekään lähettää?

Ihmeen mustavalkoisesti tähän nyt suhtaudutaan. Ei ole olemassa mitään täysin aukotonta systeemiä, joten turha sellaista on edes toivoa. Fakta on kuitenkin se, että tällä hetkellä kuka tahansa voi tehdä tunnuksia liukuhihnalta, pölliä kuvat ja tekstit kitarapajan sivuilta ja postata ne samantien torille. Ei _mitään_ suodatusta huijareita varten.

Mielestäni se mustavalkoisuus on ennemminkin lappujen kannattajilla. Tai kyllä itsekin niitä periaatteessa kannatan, mutta niiden hyödyt ovat olemattomia ja haitat hyötyjä suurempia. Jotenkin sitä nyt vaan ajetaan väkisin käyttöön, vaikka hyviä vasta-argumentteja on tullut montakin. Moderointi, lappujen väärennys, kuvapakko, ym...

Kuinka moni lappujen kannattajista olisivat valmiita alkamaan moderaattoreiksi ja ottamaan vastuulleen sen, että käy torin ilmoitukset läpi, hoitaa ja vastaa ilmiantoihin laputtomista myynti-ilmoituksista sekä ottaa yhteyttä kaikkiin laputtoman ilmoituksen jättäneisiin.

Mä en edelleenkään oikein ymmärrä, että mitä turvallisuutta se lappu tuo, koska se on niin hemmetin helppo väärentää. Ja miksi siitä pitää tehdä pakko, koska jokainen halukas voi jo nyt pistää omiin ilmoituksiinsa lappuja, pyytää toisilta kuvia tai keksiä muita keinoja yrittää todentaa vastapuolen henkilöllisyys ja vilpittömyys.

Ja onhan tuossa se riski, että kun huijarit alkavat väärentää lappuja tavalla tai toisella, niin porukka menee ansaan entistä helpommin, koska ajattelevat lappujen tuovan turvallisuutta.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
parek
25.04.2021 20:03:45
Mun puolesta tori voi pysyä nykyisen kaltaisenakin. Itse kyllä varmistan aina omat kauppani kunnolla. Kovinhan täällä vaan monella haluttaisi saada esim. se viime aikojen torihuijari kuriin. Mikään ehdotettu keino vain ei näytä kelpaavan.

Itse olen tehnyt tori.fi kautta myös kauppaa sen verran, että yleensä heti ekasta yhteydenotosta paistaa läpi onko kyseessä kusettaja vai ei. Esim. kerran tuli nimimerkiltä "Leena" seuraava viesti: "Moikka, minulla olisi myytävänä Leica m10-p kamera. Toimii kaikenpuolin,käytetty vain kerran eli ihan uusi. Myydään tarpeettomana. Tarjoa!". Päivänselvä kusetus. Ja niin olikin.
askomiko
25.04.2021 21:14:19
Lappu jota on rutisteltu kirjoittamisen jälkeen, paljon vaikeampi photoshopata. :)
Tästä löytyy musaa - Haamurakastaja
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)