Aihe: M.netin tori ja huijaukset
1 2 3 4 5182 183 184 185 186347 348 349 350 351
parek
23.04.2021 17:08:08 (muokattu 23.04.2021 17:12:01)
kojones: Mikään ei estä sitä lappukuvaa omaan ilmoitukseen laittamasta tai sellaista myyjältä vaatimasta. Sen sijaan on vähän kyseenalaista vaatia vapaaehtoispohjalta toimivaa jengiä toteuttamaan tuohon vaadittavia muutoksia ja vielä valvomaan säännön noudattamista.

Minä en ainakaan vaadi mitään keneltäkään.

Jos tosta nimilappukuvahommasta tulisi mnet torilla yleinen tapa, ei siinä kestäisi aikaakaan kun "kaikki" toria käyttävät näkivät onko ilmoituksessa vaadittu kuva vai ei.

1. Sille sivulle missä ladataan ilmoitukseen kuvat, siihen pitäisi saada se infoteksti asiasta. Se sivuhan on muuten tosi tyhjä, ja jos sitä tekstiä ei huomaa niin kannattaisi varata aika silmälääkärille. https://muusikoiden.net/dyn/users/170137.jpg

ja extra hifistelyä:

2. Myynti-ilmoituksiin pitäisi saada varoitustoiminto tms. mitä voisi klikata, jos kuva puuttuu --> ilmoitus menee piiloon ja ilmoituksen laittajalle automaattisesti pikaviesti asiasta. Jos joku painelee huvikseen toisten ilmoituksia piiloon, niin ylläpito puuttunee asiaan.
parek
23.04.2021 17:11:22
Twinkle: Ei sitä kuvaa sielläkään edellytetä, jos kattoo myyntipalstan etusivua niin siellä on paljon ilmoituksia joissa ei ole semmoista kuvaa tai vaatimusta sellaisen laittoon.

Ok. Klikkasin yhden ilmoituksen auki ja siinä oli heti ylläpito kommentoinut ja ilmoituksen jättäjä reagoinut asiaan: https://hopeinenomena.fi/viewtopic.php?f=39&t=282235
parek
23.04.2021 17:21:14
JuSu: Mitään ylimääräistä valvontaakaan ei tarvita, jo nyt käyttäjät itse bosaavat noita huijareiden ilmoituksia, samalla tavalla se yhteisö pitäisi asiasta huolen.

Lainataan vielä toi erikseen. Noinhan se toimis, kuten nytkin.
parek
23.04.2021 17:28:16 (muokattu 23.04.2021 17:29:48)
Tuplat, taisin asian jo kertaalleen sanoa.
Funkånaut
23.04.2021 17:34:49

rautapieru: Minulle joskus alan ammattilainen sanoi että "-katsos, lukot ovat ns. rehellisiä ihmisiä varten. Jos joku oikeasti haluaa jotain, se ottaa sen, oli siinä lukko tai ei"

Näinhän se loppujen lopuksi on.
"Lauserakenteesi on syvältä ja heppisi pieni."
Twinkle
23.04.2021 17:35:43
o0o: Ok. Klikkasin yhden ilmoituksen auki ja siinä oli heti ylläpito kommentoinut ja ilmoituksen jättäjä reagoinut asiaan: https://hopeinenomena.fi/viewtopic.php?f=39&t=282235

Joo mutta jos klikkaat vaikka ihan ekaa ilmoitusta sieltä niin siellä taas ei ole. En tiä millä logiikalla ne toimii.
dogman
23.04.2021 17:36:09
sound of blues: Kannattaa ostaa postiennakolla, jos epäilee. Saa avata paketin virkailijan läsnä ollessa... Toki silloin jään pakettiautomaatti pois pelistä

postiennakkoa en henk.koht.suosittele.
postissa itsestään eivät anna pakettia aukoa
ja päättää sit maksaakko vaiko ei.
matkahuollon kanssa asian pystyy sopimaan.
Reilu meininki= Paras meininki. nyt ja aina.
sound of blues
23.04.2021 17:50:51
dogman: postiennakkoa en henk.koht.suosittele.

Ei ilmeisesti nykyään. Viimeksi ostin postiennakolla vuonna 2018 ja silloin sai avata.
JuSu
23.04.2021 17:55:16 (muokattu 23.04.2021 17:58:16)
kojones: Jos se on suositus niin mitä se modeille kieliminen hyödyttää?

No olkoon sitten sääntö. Ei lappua -> ilmoitus poistuu. Käyttäjät valvovat ja bosaavat, moden vaivoiksi jää poistaminen.

Mutta kuten sanottua, tää on jo menetetty peli, koska vaatisi aktivisuutta käyttäjiltä. Laputusta vastustetaan niiin vahvasti, että tuskin saisi tuulta alleen.

Toisaalta, ylläpito voi tämän päättää. Kyllä niitä torikyyliä varmasti riittää kielimään laputtomista ilmoituksista.

Etusivullahan on nyt jo ohjeet ettei suositella maksamaan etukäteen tilille.

Eri asia. Tuo suositus liittyy ostajan ja myyjän väliseen kanssakäymiseen, eikä palstalla ole siihen mitään valtaa, mutta suositella voi.

Laputuksesta voidaan tehdä sääntö ja vaatia sitä käyttäjiltä.

Mutta mä olen tähän nyt sanottavani sanonut. Yksi lysti mulle, mä oon koko tämän palstan olemassaolon ajan tehnyt kauppaa Mnetin Torilla, Facessa ja Tori.fi:ssä, enkä ole rahojani menettänyt kertaakaan, muutaman kerran olen joutunut koijauksen yrityksen kohteeksi. Yhden kerran ostin huonoa maalaustyötä, silloinkaan en rahojani menettänyt, mutta sen kitaran bodyn tämä veijari paskoi kyllä. =)

Minkä takia mä tähän jaksoin näin vahvasti puuttua on tuo muutosvastarinta. Mä tormään tähän duunissa jatkuvasti, mutta se on kehityshommissa kestettävä.

'Everybody wants a change, but nobody wants to change.'
Olen luopunut kirjoitusteni allekirjoittamisesta. -JuSu-
Laulava Kylätohtori
23.04.2021 17:55:43
dogman: postiennakkoa en henk.koht.suosittele.

Itse en mielelläni lähetä posti- enkä bussiennakolla. Enkä varsinkaan avausoikeudella. Se on jo tarpeeksi, että joku vaan jättää paketin hakematta, saan odotella viikon pari ja maksaa kuljetusmaksuja, mutta miten käy, jos joku avaa paketin ja jättää sen Matkahuoltoon. Kuka sen paketoi ja lähettää ja mitä se mahtaa maksaa. Kuka on vastuussa, jos on paskasti paketoitu tuote hajoaa tai katoaa (kysymys oli retorinen). Just ostin tyypiltä spedun, joka kieltäytyi lähettämästä postiennakolla. Totesin vaan, että samasta syystä en itsekään oikein lähetä, joten ei kusetusta. :D

Torista ei saa kusetusvarmaa, joten aiheellinen kysymys on, että kuinka paljon rehellistä kaupankäyntiä kannattaa vaikeuttaa sen takia. Aina joku pystyy kuitenkin kusettamaan, vaikka olisi millaisia sääntöjä. Ja toisaalta tuollaiset säännöt voivat osaltaan tuoda valheellista turvallisuuden tunnetta joillekin.

Säännöillä ei saa ihmisten ahneutta karsittua. Aina joku jossain tarttuu liian halpaan syöttiin ja maksaa liian varomattomasti rahoja tuntemattoman tilille. Mielestäni torin kaupankäyntiä ei kannata sen takia alkaa vaikeuttamaan. Totuus on, että kauppoja ei ole pakko tehdä ja ostaja ottaa aina ison riskin maksaessaan rahoja tuntemattomille ennakkoon. Kusetuksen voi siis välttää tekemällä f-t-f kauppoja tai kyselemällä itse kaikenlaisia varmistuksia. Sehän tässä on hyvä, että vaikka kaikkia ei pakotettaisi johonkin, voi jokainen silti itse käyttää niitä keinoja kauppoja tehdessään.

Itsekin muutamia, moniakin, kertoja maksellut kyllä aika hazardisti rahoja tuntemattomien tileille. Yleensä sitä nyt vähän yrittää selvittää, että löytyykö tietoja, mutta muutamia kertoja kyllä tullut pistettyä aika typerästi rahaa tuntemattomille. Ei tosin tuhansia euroja ja aina toki ymmärtäen, että mikään ei takaa, että tulen ikinä saamaan ostamaani tuotetta. Tähän asti sellainen tietty perstuntuma, joka syntyy kaikista pienistä nyansseista, on pitänyt, mutta ei kai tämäkään ikuisesti jatku, joten kai sitä pitäisi alkaa varovaisemmaksi. :D Näkisin kuitenkin, että se on vain omaa typeryyttäni, jos huonosti käy, eikä siitä tulisi muiden kaupankäyntiä vaikeuttaa.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
kojones
23.04.2021 17:59:32
JuSu: No olkoon sitten sääntö. Ei lappua -> ilmoitus poistuu. Käyttäjät valvovat ja bosaavat, moden vaivoiksi jää poistaminen.

Mutta kuten sanottua, tää on jo menetetty peli, koska vaatisi aktivisuutta käyttäjiltä.

Vaatisi aktiivisuutta lähinnä niiltä moderaattoreilta ja se tuossa on mun mielestä se ongelma.
Guitarfreak
23.04.2021 18:07:39
o0o: Niin? Kerro ihmeessä parempi vaihtoehto.

Ei oikeen taida olla ku ihmiset kyseessä molemmissa päissä :(
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
Sir Härö
23.04.2021 18:56:09
kojones: Vaatisi aktiivisuutta lähinnä niiltä moderaattoreilta ja se tuossa on mun mielestä se ongelma.

Juuh. Tällä modepoolilla ei riitä paukut valvoa toria niin tiuhaan, että millään lappusysteemeillä saavutettaisiin mitään etua. Toki jos timestamp-kuvat olisivat automaatio torin käyttäjiltä, niin tällöin ne lappukuvattomat ilmoitukset automaattisesti olisivat ostajilla herkemmin hälytysmerkki.

Mutta jos moista vaaditaan että torille voi laittaa ilmoituksen, niin loppuu kädet kesken. Itse esimerkiksi vältän jo nyt mobiilivehkeellä moderoimista, joten foorumin puolellakin puhutaan parista hassusta tunnista viikossa kun ehdin varoitettuja ketjuja kahlimaan.

Mut itse aion ainakin jatkossa laittaa omiin myynti-ilmoihin timestampin. Jospa saataisiin porukalla siitä tehtyä uusi peruskäytäntö ilman sääntöhelvettiä

-— Moderaattori —-

parek
23.04.2021 19:29:09
Oli kyllä todella pieni vaiva lisätä toi paperi pedaalin kanssa samaan kuvaan. Toi oli kirjaimellisesti sen minuutin homma kun etsin paperin ja tussin ja otin kuvan. https://muusikoiden.net/dyn/tori/1027035.jpg
Sjömanni
23.04.2021 19:45:16
Funkånaut: Näinhän se loppujen lopuksi on.

Samaa mieltä. Tällä foorumilla lukko napsahtaa liian rehellisille ketjuille.
Loppu on seurausta. Lion # 79
parek
23.04.2021 19:52:05
Sir Härö: Toki jos timestamp-kuvat olisivat automaatio torin käyttäjiltä, niin tällöin ne lappukuvattomat ilmoitukset automaattisesti olisivat ostajilla herkemmin hälytysmerkki.

Tuskin tulee tavaksi muille kuin tosi aktiiveille ellei asiasta tulisi jotain ohjeistusta siihen sivulle missä ladataan kuvat ilmoitukseen. Aika moni varmasti käy vain heittämässä tavaraa torille sen kummemin katselematta mitä muut myyvät. Puhdasta mutua.
Sir Härö
23.04.2021 21:30:21
Durty: Tästä lähtien, kun myyn torilla jotakin, laitan kuvaan tuollaisen lapun.

Oikein. Joku voisi mun mielestä tehdä vaikka aihetta mainostavan ketjun, kun ei kaikki aktiivisimmatkaan kuitenkaan tätä ketjua lue.

Timestamppiin voisi laittaa vaikka oman nimimerkin, m.nettiin rekisteröitymisvuoden ja päivämäärän kuvan ottamisesta. Ja tosi_torin_käyttäjille tietysti se lappu soittimen mukaan kun myy. Joku saa siitäkin keräilemisen aihetta :D

-— Moderaattori —-

rijnswand2
24.04.2021 00:45:00
Durty: Tästä lähtien, kun myyn torilla jotakin, laitan kuvaan tuollaisen lapun.

Jep. Sen verran helppo ottaa tavaksi, etten keksi miksi ei.
Laulava Kylätohtori
24.04.2021 08:30:01
Tuollainen lappu on myös luvattoman helppo väärentää kuvaan, joten siihen ei kannata kuitenkaan liikaa alkaa luottamaan. Otat kuvan lapusta, irrotat siitä pelkän lapun ja lisäät sen sopivasti netistä otettuun kuvaan. Pelkällä kännykällä tekee todella uskottavia feikkejä paljon monimutkaisemmistakin asioista.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)