Aihe: Juice Leskinen Grand Slam
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Gary Enfield
21.04.2021 18:47:12
Empä määkään kauheesti Juicen 70-luvun jälkeisiä biisejä kauheesti arvosta, mutta ei ne ny niin huonoja olleet, eikä bändit myöskään. Menee enemmän makuasioihin kuin mihinkään tosiasialliseen huonouteen.
velipesonen
21.04.2021 21:40:07

Prophet: Menepä kertomaan tämä Pispalan Pulteriin, Ohranjyvään, Tillikkaan tai Vaakon nakkiin.

Mene itse. Mikset itse mene?
"I suppose it was really just a matter of being a little offhand about things."
M4ss3 m/
21.04.2021 22:45:32
Gary Enfield: Empä määkään kauheesti Juicen 70-luvun jälkeisiä biisejä kauheesti arvosta, mutta ei ne ny niin huonoja olleet, eikä bändit myöskään. Menee enemmän makuasioihin kuin mihinkään tosiasialliseen huonouteen.

Siniristilippumme on kyllä kova biisi kaikessa absurdiudissessaan. Juice vetämässä rap-rockia. :D
Seppo teki kepposen ja käy tamtam.
Epämuusikko
22.04.2021 00:53:09
velipesonen: Kerro minulle millä perusteella Juice Leskisen sanoitukset ovat mukamas hyviä.

Kerro meille mitä pahaa hän on tehnyt sinulle? Onhan ne saakelin nokkelia eivätkä tyhjänpäiväisiä kuten 99% nykyrocklyriikasta, tai "ookoo nyt tuli tämmönen hehheh" -vaivaannuttavia kuin muutaman muun näennäisarvostetun suomirock-tapauksen.
LET'S SÄRJETÄÄN AND MURJOTAAN!
Jucciz
22.04.2021 01:52:14
Epämuusikko: Kerro meille mitä pahaa hän on tehnyt sinulle? Onhan ne saakelin nokkelia eivätkä tyhjänpäiväisiä kuten 99% nykyrocklyriikasta, tai "ookoo nyt tuli tämmönen hehheh" -vaivaannuttavia kuin muutaman muun näennäisarvostetun suomirock-tapauksen, joiden nimessä mainitaan vaikka jokin kokonaisluku kolmosen ja vitosen väliltä ääripäät poislukien ja sit joku kukka, joka monelle tulee ekana mieleen, jos pitää keksiä jokin kukkalajike. Piikkejäkin on varsissa monesti jne.
velipesonen
22.04.2021 07:34:05

Mielestäni J-Leskisen sanoitukset ovat syntyneet poliittisesta tilauksesta ja hän itse oli älykkäänä henkilönä erittäin taitava naamioimaan asian joksikin muuksi. Hän esitti "kolmaslinjalaista" jossain kommunistien ja kapitalismiin uskovien ulkopuolella, mutta siinä missä vaikkapa jollain Veikko Vennamolla oli jotain todellista sanottavaa ihmisen elämästä, Juice Leskisellä oli sanottavaa omasta ylimielisyydestään.

Tämä merkitsee paradigmaa jossa legitiimi viestintä on aina joko valittamista tai leuhkimista, ja se on valitettavan tavanomaista meille savolaisille. Tuo meininki l. maininki on yleistynyt Suomessa laajemminkin ja mielestäni esim. hämäläiset voisivat pohtia haluavatko he omaksua moisia itselleen vieraita vaikutteita.

Kysymykseen mitä pahaa Leskinen on minulle tehnyt kannattaa koettaa vastata samalla tavalla kuin kysymykseen, mitä pahaa joku Jörn Donner on minulle tehnyt. Jos nyt sanoisin vaikkapa jommankumman heistä tehneen minulle jotain pahaa, minut lytättäisiin argumentilla "rikoksen vanhentuneisuudesta sikäli kuin se edes on mikään rikos". Sanoisin mieluumminkin että me suomalaiset teemme itsellemme pahaa omalla laiskuudellamme, jota kutsumme kulttuuriksi, taiteeksi tai yhteiskunnaksi.

Leskisen kanssa samansuuntainen henkilö oli Veikko Ennala, johon tuon em. Vennamon lisäksi Leskistä olisi mielestäni tarkoituksenmukaista verrata. Kenties tuo voisi muodostaa myös tarkoituksenmukaisen viitekehyksen Leskisen tekemisten laadun arvostelemiseen, vaikka tietysti kuka tahansa saa olla mistä tahansa mitä tahansa mieltä millä perusteella tahansa.

Elikkä siis. Juice Leskinen sanoitti tyylillä jossa sisällön virkaa saa toimittaa hänen oma ylimielisyytensä ja ilmeinen koppavuutensa (tai sellaista hän ainakin halusi esittää). Joskus ihmisen itsetehostus voi olla lumoavaa mutta silloin olisi ehkä parempi olla kaunis nainen.

Ulosantini on ironista ja piikittelevää mutta mitäs se Juicen ulosanti sitten oli jotain muuta kuin sitä?
jannu
22.04.2021 08:53:32
velipesonen: Mielestäni J-Leskisen sanoitukset ovat syntyneet poliittisesta tilauksesta ja hän itse oli älykkäänä henkilönä erittäin taitava naamioimaan asian joksikin muuksi. Hän esitti "kolmaslinjalaista" jossain kommunistien ja kapitalismiin uskovien ulkopuolella, mutta siinä missä vaikkapa jollain Veikko Vennamolla oli jotain todellista sanottavaa ihmisen elämästä, Juice Leskisellä oli sanottavaa omasta ylimielisyydestään.

Tämä merkitsee paradigmaa jossa legitiimi viestintä on aina joko valittamista tai leuhkimista, ja se on valitettavan tavanomaista meille savolaisille. Tuo meininki l. maininki on yleistynyt Suomessa laajemminkin ja mielestäni esim. hämäläiset voisivat pohtia haluavatko he omaksua moisia itselleen vieraita vaikutteita.

Kysymykseen mitä pahaa Leskinen on minulle tehnyt kannattaa koettaa vastata samalla tavalla kuin kysymykseen, mitä pahaa joku Jörn Donner on minulle tehnyt. Jos nyt sanoisin vaikkapa jommankumman heistä tehneen minulle jotain pahaa, minut lytättäisiin argumentilla "rikoksen vanhentuneisuudesta sikäli kuin se edes on mikään rikos". Sanoisin mieluumminkin että me suomalaiset teemme itsellemme pahaa omalla laiskuudellamme, jota kutsumme kulttuuriksi, taiteeksi tai yhteiskunnaksi.

Leskisen kanssa samansuuntainen henkilö oli Veikko Ennala, johon tuon em. Vennamon lisäksi Leskistä olisi mielestäni tarkoituksenmukaista verrata. Kenties tuo voisi muodostaa myös tarkoituksenmukaisen viitekehyksen Leskisen tekemisten laadun arvostelemiseen, vaikka tietysti kuka tahansa saa olla mistä tahansa mitä tahansa mieltä millä perusteella tahansa.

Elikkä siis. Juice Leskinen sanoitti tyylillä jossa sisällön virkaa saa toimittaa hänen oma ylimielisyytensä ja ilmeinen koppavuutensa (tai sellaista hän ainakin halusi esittää). Joskus ihmisen itsetehostus voi olla lumoavaa mutta silloin olisi ehkä parempi olla kaunis nainen.

Ulosantini on ironista ja piikittelevää mutta mitäs se Juicen ulosanti sitten oli jotain muuta kuin sitä?

Mitenhän mahtaa olla oman ylimielisyytesi laita? Sä neppailet täällä kymmenen kuolleen dinosauruksen nimillä ja olet egoinesi pelastamassa kulttuuria sekä omaa nuoruuttasi semmoiset 30 vuotta liian myöhään, kertomalla katkeria tarinoita kaikista aivojesi solmukohtien kultaisista vasikoista aihe toisensa perään. :D
"You can't really be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
fausto
22.04.2021 09:58:25
Mitäs poliittista tilausta,tahi ylimielistä viisastelua näissä biiseissä on? Niin,ja Paperitähdet on hieno suomennos Kinksin Celluloid Heroes biisistä..Eikä se tee Juicesta surkeaa Ray Davies imitoijaa!!

https://www.youtube.com/watch?v=0Nety_wZC_o
https://www.youtube.com/watch?v=sheXVDKGrFE
Kefiiri
22.04.2021 10:39:33
Pesosen avaus on nostattanut ihan myhäilyttäviä kommentteja eikä pelkkää hölmöä riitelyä, hyvinhän tämä sujuu. Ja onhan hänen jutuissaan perinteiseen tapaan aina siteeksi asiaakin :)
En ole musiikin asiantuntija.
Musta Arkipyhä
22.04.2021 11:07:29
Kefiiri: Pesosen avaus on nostattanut ihan myhäilyttäviä kommentteja eikä pelkkää hölmöä riitelyä, hyvinhän tämä sujuu. Ja onhan hänen jutuissaan perinteiseen tapaan aina siteeksi asiaakin :)

En kyllä löydä noista muuta kuin lapsellista trollaamista. Huvittavinta on kuitenkin kun totaalinen musiikillinen nobody kuvittelee olevansa kovakin asiantuntija.

Naurattaa.
"I'm a free spirit baby - olen ilmainen väkevä alkoholijuoma,vauva"
Swayne
22.04.2021 12:12:51
fausto: Mitäs poliittista tilausta,tahi ylimielistä viisastelua näissä biiseissä on? Niin,ja Paperitähdet on hieno suomennos Kinksin Celluloid Heroes biisistä..Eikä se tee Juicesta surkeaa Ray Davies imitoijaa!!

https://www.youtube.com/watch?v=0Nety_wZC_o
https://www.youtube.com/watch?v=sheXVDKGrFE

Juicella taitaa olla 3-4 ulkomaisten artistien biisiä koko tuotannossaan. Tosi hyvä imitaattori kun yhdellä biisillä pääsee Suomen Ray Davieksi. En ikinä ole Juicea mihinkään Kinkseihin tyyliltään yhdistänyt. Jotkut sanoitukset ehkä eivät ole vanhentuneet hyvin, mutta poikkeuksia nekin on.
jannu
22.04.2021 12:27:35
Kefiiri: Ja onhan hänen jutuissaan perinteiseen tapaan aina siteeksi asiaakin :)

Jaa missä?
sirdickyj
22.04.2021 12:52:06
PsychedelicWarlord: En kyllä löydä noista muuta kuin lapsellista trollaamista. Huvittavinta on kuitenkin kun totaalinen musiikillinen nobody kuvittelee olevansa kovakin asiantuntija.

Naurattaa.

Itseasiassa noissa kirjoituksissa on paljonkin asiaa, on niistä sitten samaa mieltä tai ei.

Minulle on myös välittynyt Juicesta tuollainen ylimielinen ja kusipäinen itseään korostava ja piikikäs persoona. Toki tämä on julkisuuskuva. Mutta omimmillaan Juice on oli kirjoitraessaan rakkaudesta tai havainnodessaan ympäristöään. Tällä tarkoitan monia hänen hienoista rakkauslauluistaan tai Dokumentin biisejä, joissa on hienoa havainnointia ja herkkyyttä.

Toki musiikillinen nobody ei saa näitä havaintoja tehdä, vaan olisi hyvä olla joku tutkinto pohjalla.

Muistelen muuten Juicella olleen paljon hampaankolossa Jukna Haurua vastaan, syytä en muista.
sirdickyj
22.04.2021 14:33:10
Niin ihan sillee selkokielellä ja itsekin Juicen parissa kasvaneena -jotenkin sillee Tauko 3, Ajan Henki, Dokumentti ja Boogieteorian Alkeet sattui etenkin ilmestymään aikoihin jolloin ne kolahti. Ala-ja yläasteen tärkeinä vuosina- niin nyt kauempaa katsottuna Juice on ollut aivan täys mulkku persoona, ja hånen viiltävä alynsä ei ollut kovin nopeaa ja hetkestä kiinni ottavaa, vaan sellaista harkitttua ja jotenkin myös katkeran oloista.

Jälkikäteen ajateltuna on ollut tosi kornia esim puida omaa avioeroaan jäähallikeikalla mutta narsisti toimii näin. Samoin pelkästään täys kusipää menee Linnan Juhliin pitämään kravattia otsapantana.

Juice kuului mielestäni siihen 70-luvun surkeaan jengiin joka röökinsavussa arvosteli muita ihmisiä pitäen itseään muita parempana ja samalla kaiken kritiikin yläpuolella olevana. Ja jolle tuon ajan vatipäät nauroi miettimättä oikeastaan yhtäån että mille nauravat.
Musta Arkipyhä
22.04.2021 14:36:43 (muokattu 22.04.2021 14:37:29)
sirdickyj: Itseasiassa noissa kirjoituksissa on paljonkin asiaa, on niistä sitten samaa mieltä tai ei.

No ei kyllä ole.

Minulle on myös välittynyt Juicesta tuollainen ylimielinen ja kusipäinen itseään korostava ja piikikäs persoona. Toki tämä on julkisuuskuva. Mutta omimmillaan Juice on oli kirjoitraessaan rakkaudesta tai havainnodessaan ympäristöään. Tällä tarkoitan monia hänen hienoista rakkauslauluistaan tai Dokumentin biisejä, joissa on hienoa havainnointia ja herkkyyttä.

Persoonastaan olen samaa mieltä. Varsinkin loppuajoillaan.

Toki musiikillinen nobody ei saa näitä havaintoja tehdä, vaan olisi hyvä olla joku tutkinto pohjalla.

Sä et nyt älynnyt. Pesosen teksteistä välittyy ylimielinen kaikkitietävä asenne ja sellainen on tuollaisella musiikillisella nobodylla kyllä huvittava. Mielikuva on ,että tyyppi oikeasti uskoo olevansa älykkö noiden täysin päin honkia olevien musiikillisten analyysiensä kanssa.

Tuskin kukaan asioista edes jotain älyävät pitävät Juicea jonain Ray David kopiona.

Muistelen muuten Juicella olleen paljon hampaankolossa Jukna Haurua vastaan, syytä en muista.

Mahdollisesti.
"I'm a free spirit baby - olen ilmainen väkevä alkoholijuoma,vauva"
Gary Enfield
22.04.2021 14:52:41
Ei kai sillä persoonalla merkitystä pitäis olla tuotantoa arvioitaessa. Niin moni artisti tipahtaa jos se on kriteeri, eikä silloin enää puhuta musiikista, niukin naukin sanoituksistakaan
Kefiiri
22.04.2021 14:53:59
PsychedelicWarlord: Mielikuva on ,että tyyppi oikeasti uskoo olevansa älykkö noiden täysin päin honkia olevien musiikillisten analyysiensä kanssa.

Täytyy hieman älykön vikaa kyllä ollakin kirjoittaakseen kuin Pesonen:

Juicen levyt ovat surkeita, niissä soitetaan enimmäkseen paskasti, niissä on huonot sanoitukset ja sävelmistä ei voi puhuakaan.

Repeän nauruun, kun tuo on niin tinkimättömästi muotoiltu :D
En ole musiikin asiantuntija.
jannu
22.04.2021 15:04:36
PsychedelicWarlord: No ei kyllä ole.

Persoonastaan olen samaa mieltä. Varsinkin loppuajoillaan.

Sä et nyt älynnyt. Pesosen teksteistä välittyy ylimielinen kaikkitietävä asenne ja sellainen on tuollaisella musiikillisella nobodylla kyllä huvittava. Mielikuva on ,että tyyppi oikeasti uskoo olevansa älykkö noiden täysin päin honkia olevien musiikillisten analyysiensä kanssa.

Tuskin kukaan asioista edes jotain älyävät pitävät Juicea jonain Ray David kopiona.

Mahdollisesti.

Tämä, kaikki tämä.
velipesonen
22.04.2021 15:44:19 (muokattu 22.04.2021 15:45:27)

PsychedelicWarlord: (...) musiikillisella nobodylla(...).

Pyydän saada huomauttaa että Mnetin nimimerkki velipesosen ei voi olettaa tarkoittavan esimerkiksi henkilöä jonka nimi olisi esimerkiksi Veli Pesonen. Nimimerkki velipesonen esittää nimimerkin, eikä henkilön, käsityksiä, ja tuon nimimerkin esittämiin käsityksiin kohdistuva kritiikki kohdistuu nimimerkin, ei henkilön, käsityksiin. Näin ollen nimimerkin takana mahdollisesti oleskelevan henkilön tekemisistä tai tekemättä jättämisistä ei ole sopivaa esittää mielipidettä.

Tämä kävi allekirjoittaneelle selväksi vuonna 2014 kun eräs tamperelainen - kuinka ollakaan tamperelainen - henkilö uhkasi henkeäni Mnetin privaviestissä. Tein rikosilmoituksen ja minulta tiedusteltiin, sopiiko minulle sovittelu vai ei. Sanoin että kyllä sopii. Useampia sovittelun ajankohtia sovittiin mutta syyllisyytensä jo poliisille tunnustanut tekijä ei saapunut tilaisuuteen siitäkään huolimatta että juuri hänen - ilmeisesti työttömän - kanssaan aikataulujen yhteensovittaminen oli jo valmiiksi ollut kaikista osapuolista hankalinta.

Koska sovittelu ei onnistunut em. syistä, asia palautui syyttäjälle. Hän teki syyttämättäjättämispäätöksen syystä että tappouhkaukset oli esitetty nimimerkille velipesonen, joka ei ole eräs henkilö. Nimimerkkiä saa siis uhkailla.

Tämä on siis Suomen valtion kanta asioihin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)