Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Otelaudan vaihto
1
Robo
18.04.2021 21:14:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla on valkea Tokai TJB-55 basso. Hommasin siihen valkoisen plektrasuojuksen. Nyt sitten kysymys. Onko kyseiseen bassoon saatavilla vaaleaa otelautaa? Jos on, millainen vaihtoprojekti se on? Olen hommaamassa valkoista Telecasteria, jossa on vaalea lakattu otelauta. kun ne vierekkäin seisoskelevat, olisihan se mukavaa, jos niiden väritys stemmaisi.
 
Jeszse
18.04.2021 22:18:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pikkusen pienempi vaiva ku etit jostain vaahteraotelautaisen kaulan ja laitat sen.
 
Hipelius: Olet hieno mies, mutta sulla on aivan ällistyttävän huono maku.
basisti1971
19.04.2021 06:50:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Robo: Minulla on valkea Tokai TJB-55 basso. Onko kyseiseen bassoon saatavilla vaaleaa otelautaa?
 
Google on ystävä.
 
Nopealla haulla voi todeta että ko. bassoakin on saatavilla sekä vaahtera+ruusupuu, että vaahtera+vaahtera kauloilla.
Eli maahantuojalta, evilbaystä, tmv. vaahtera+vaahteraotelautainen kaula löytynee.
Tarvikkeena saa tietysti kaikkia mahdollisia variaatioita, myös täysvaahtera- ja vaahtera+vaahtera kauloja.
 

 
Robo: Jos on, millainen vaihtoprojekti se on?
 
Edes "Fender-standardin" ulkopuolisiin pulttikaulainstrumentteihin vaihdellaan aniharvoin pelkkää otelautaa.
Jos tunnetaan tarvetta vaihtaa materiaaleja, mitoitusta, skaalaa, halutaan nauhaton, jne, käytetään hyväksi L. Fenderin (RIP) ehkä eniten vastustusta saanutta muilta lainattua rakenneratkaisua, eli osien liki täydellistä vaihtokelpoisuutta.
Liki, koska jatsarinkin kaulojen mitoissa on vuosikymmenten varrella ollut pieniä muutoksia.
Mitoitusvariaatiot ovat kuitenkin hyvin dokumentoituja, joten tiettyyn instrumenttiin sopivan kaulan löytäminen riippuu ainoastaan omasta viitseliäisyydestä.
 
Toki pelkän otelaudankin vaihtaminen onnistuu jos syystä tai toisesta sille tielle haluaa lähteä, mutta vaihtokaula on varmasti halvempi ja helpompi tapa.
 
T:Samuli
 
Robo
19.04.2021 07:11:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia vastauksista
 
Kallekorvola
19.04.2021 09:17:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla olis myytävänä Tokai jazz-basson vaahterakaula. Laitapa yksityisviestiä.
 
www.5by5.fi
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «