Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Maalin poistaminen
1
mettän peikko
04.04.2021 16:20:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuli jokin aika sitten hommattua projekti kitara joka on maalattu uudelleen. Uusi maali on vetäisty vanhan lakan ja maalin päälle ja uutta maalia on ihan tuhtikerros. Haluaisin jollakin tapaa päästä siitä uudesta maalista eroon ja palauttaa kitaran alkuperäiseen ulkoasuun.
 
Onnistuuko tuommoinen operaatio helposti? Joskus olen poistanut kitaran maalit lämpöpuhaltimella ja lastalla, mutta se tuntuu turhan väkivaltaiselta tähän tarkoitukseen.
 
Muuten tuo uusi maali ei minua paljon haittaa, mutta jostain syystä mikrofonit ja sähköt on maalauksen ajaksi jätetty paikalleen (?) ja lapa on jätetty maalaamatta takaa. Tuon takia uusi maalaus on aika tökerön näköinen.
 
gemisti
04.04.2021 20:34:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riippuu varmaan mitä se päälläoleva maali on, mutta jos on vain spraypullosta vedetty kerros päälle, ja alla polyuretaanilakan kiiltävä pinta, niin voisi lähteä jollain liuottimella seuraavaa kerrosta pilaamatta. Lämpöpuhaltimet, hionta tai maalinpoistoaine tuhoaisi seuraavankin kerroksen.
 
Isoropanoli, asetoni, tinneri, varovasti ensin testaten tietty. Tinneri tekee jo tuhoja mutta voisi sekin varovasti toimia. Isopropanoli taas paljon lempeämpää, mutta voi olla ettei pure kilikalimaaliinkaan.
 
she sounds like a bag of cats Purple Reckoning
mettän peikko
04.04.2021 23:51:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

gemisti: Riippuu varmaan mitä se päälläoleva maali on, mutta jos on vain spraypullosta vedetty kerros päälle, ja alla polyuretaanilakan kiiltävä pinta, niin voisi lähteä jollain liuottimella seuraavaa kerrosta pilaamatta. Lämpöpuhaltimet, hionta tai maalinpoistoaine tuhoaisi seuraavankin kerroksen.
 
Minun käsittääkseni alkuperäinen lakka on tuota polyuretaania. Päälle veätistystä maalista en osaa sanoa, Ihan kohtuullisen paksu kerros sitä on laitettu
 
Isoropanoli, asetoni, tinneri, varovasti ensin testaten tietty. Tinneri tekee jo tuhoja mutta voisi sekin varovasti toimia. Isopropanoli taas paljon lempeämpää, mutta voi olla ettei pure kilikalimaaliinkaan.
 
Pitää kokeilla noita.
 
Solex
06.04.2021 12:44:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko puusepän sikli, englanniksi card scraper tuttu?
 
https://www.sorvisoppi.com/tuotteet.html?id=18/213
 
Minä olen tapauskohtaisesti huomioiden käyttänyt sikliä pintakäsittelyjen poistamiseen. Joihinkin pintoihin tuo on minusta selkeästi paras metodi, toisiin kannattaa muita yleisiä metodeja mitä tuossa mainittiinkin.
 
Siklaamisessa on se kiva puoli että ei pölyä(lastuavaa työskentelyä), työkalu on halpa, eikä tarvitse kemikaalien käryjä haistella. Tällä tavalla tekee vaikka keittiön pöydällä.
 
Basso on jalo soitin
mettän peikko
06.04.2021 13:57:14 (muokattu 06.04.2021 13:58:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Solex: Onko puusepän sikli, englanniksi card scraper tuttu?
 
https://www.sorvisoppi.com/tuotteet.html?id=18/213
 
Minä olen tapauskohtaisesti huomioiden käyttänyt sikliä pintakäsittelyjen poistamiseen. Joihinkin pintoihin tuo on minusta selkeästi paras metodi, toisiin kannattaa muita yleisiä metodeja mitä tuossa mainittiinkin.
 
Siklaamisessa on se kiva puoli että ei pölyä(lastuavaa työskentelyä), työkalu on halpa, eikä tarvitse kemikaalien käryjä haistella. Tällä tavalla tekee vaikka keittiön pöydällä.

 
Tuommoinen laite ei ole tullut tutuksi. Pitää käydä jostakin ostamassa tuommoinen ja kokeilla. Pääsisi kaikista helpoimmalla jos se vain puree siihen uuteen maaliin.
 
Kefiiri
06.04.2021 18:39:47 (muokattu 06.04.2021 18:40:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mettän peikko: Tuommoinen laite ei ole tullut tutuksi. Pitää käydä jostakin ostamassa tuommoinen ja kokeilla. Pääsisi kaikista helpoimmalla jos se vain puree siihen uuteen maaliin.
 
Pureehan se mutta pitää osata teroittaa. Uutena sikli kai on vaan pellinpala ilman leikkaavaa särmää. (Ainakin oma vanha Pikaterän siklini oli sellainen.) Ohjeita teroitukseen löytyy joka paikasta ja kaikilla kielillä, mutta omat teroitusyritykseni ovat aina menneet enemmän tai vähemmän munilleen. Yksinkertaista ja helppoa, kunhan tempun ensin oppii :/
 
En ole musiikin asiantuntija.
Solex
06.04.2021 20:33:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Pureehan se mutta pitää osata teroittaa. Uutena sikli kai on vaan pellinpala ilman leikkaavaa särmää. (Ainakin oma vanha Pikaterän siklini oli sellainen.) Ohjeita teroitukseen löytyy joka paikasta ja kaikilla kielillä, mutta omat teroitusyritykseni ovat aina menneet enemmän tai vähemmän munilleen. Yksinkertaista ja helppoa, kunhan tempun ensin oppii :/
 
Se teroittamisen oppiminen onkin veemäisin osuus. Kannattaa kuitenkin varmistaa että sulla on oikeanlaisesta teräksestä tehty sikli. Olen nähnyt monesti soitinrakennuskerhoissa tyyppejä ihmettelemässä ekaa kertaa oikeanlaisen särmän saamisessa. Sitten kun katson heidän sikliään niin totean että teräs on saostettu liian kovaksi. Oikeanlainen on sellaista pehmeämmästä tehtyä sitkasta joka muovautuu. Liian kovaan ei saa pakotettua "kynttä" tai se murtuu kun kynnen lopuksi kääntää.
 
Sanon yleisesti: Jokaisen joka haluaa harrastella kitaraseppäilyä ja puutöitä vähänkään enemmän kannattaa hankkia hyvä sikli, teroitin ja opetella teroittamaan.
Halpa, tehokas ja elinikäisesti kestävä työkalu. Siklit maksavat viidestä eurosta ylöspäin ihan oikeissa puusepänliikkeissä niinkuin JE-Nettiverstas ja Plektratrading ja teroitin tapauskohtaisesti 20-40e. Mäkkärin teroitin on nerokas ja sillä EI yksinkertaisesti voi epäonnistua kunhan sikli on oikeanlainen: https://www.stewmac.com/luthier-too … ols/scrapers/scraper-burnisher.html
 
Tässä kundi demoaa siklin periaatteen ja teroituksen hyvin: https://www.youtube.com/watch?v=0L4Ij-xMuNU
Videolla ukko tekee siklin kanttauksen timanttikivillä, mutta kanttaukseen ei tarvitse oikeasti kuin tasaisen alustan (keittiötaso tms.), vesihiomapapereita, lattaviilan ja varmasti suorakulmaiseksi höylätyn puupalikan. Taitava kundi ei tarvitse edes erillistä teroituspuikkoa vaan soveltaa mitä vaan kovaa sileää pyöreätä metalliesinettä. Olen nähnyt esim. kun joku teroittaa kourutaltan kuperalla puolella tai paksun ruuvarin varrella. Teroittimen täytyy olla kovempaa materiaalia kuin sikli että onnistuu.
 
Basso on jalo soitin
mettän peikko
06.04.2021 21:39:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oli sen verta hyvät myynti puheet että sikli lähtee tilaukseen. Vielä pitäisi löytää kauppa josta saa (ehkä) muutaman eri paksuisen siklin ja teroituspuikon. Sorvishopista en löytänyt puikkoa ja plektratradingissa peloitellaan jopa 20 päivän toimitus ajoilla.
 
Solex
06.04.2021 22:32:32 (muokattu 06.04.2021 22:34:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mettän peikko: Oli sen verta hyvät myynti puheet että sikli lähtee tilaukseen. Vielä pitäisi löytää kauppa josta saa (ehkä) muutaman eri paksuisen siklin ja teroituspuikon. Sorvishopista en löytänyt puikkoa ja plektratradingissa peloitellaan jopa 20 päivän toimitus ajoilla.
 
Hienoa että innostuit. Yhdellä pärjää, mutta kaksi kolme eripaksuista olisi paras. Ajatus on että paksummalla otat laakeammin isolta pinnalta ja ohuella taas kapeita kaistaleita tarkasta paikasta hyödyntäen sen taipuisuutta. Jos haluat vain yhden ostaa niin se kannattaa olla joko 0,6mm tai 0,8mm paksu.
 
Tästä koko setti minusta alan parhaalta valmistajalta:
https://www.je-nettiverstas.fi/tuot … veritas-siklisarja-4kpl-suorat.html
 
Ja järkihintaan teroituspuikko samasta suomalaisesta puulaakista:
https://www.je-nettiverstas.fi/puut … ekorauta-kirschen-two-cherries.html
 
Varsinkin ohut sikli kuumenee hetkellisesti ja polttaa tukipeukaloita sen verran että kannattaa olla ohuet ihonmyötäiset työhanskat tai sitten pistät vähän teippiä peukkujen ympärille suojiksi.
 
Basso on jalo soitin
mettän peikko
06.04.2021 22:52:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia linkistä!
 
Päädyin sittenkin tilaamaan motonetistä, kun sieltäkin sai ihan hyvään hintaa ja sain samalla tilattua kaikkea muuta pikku tilpehööriä. Sarjaa sieltä ei löytynyt ja otin semmoisen 0.6mm:n Bachon. Jospa viikonloppuna pääsisi jo raaputtamaan.
 
Jos sillä ei pärjää niin pitäätilata tuo satsi.
 
rainmaker
07.04.2021 18:52:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei tuohon siklin teroittamiseen mitään ihan hirveän monimutkaista laitteistoa tarvitse. Itse olen teroittanut siklit yksihakkuinen lattaviila-timanttikivi-paksu ruuvimeisseli -kombolla täysin onnistuneesti. Ekat teroitusyritykset ei välttämättä onnistu kovin hyvin, mutta muutaman kerran jälkeen jo tietää miten homma hoituu.
 
Kuten aikaisemmin jo mainittu, youtubesta löytyy jos vaikka millä kielellä ohjevideota. Loppujen lopuksi sikli on helpoimmasta päästä huoltaa kaikista teroitettavista työkaluista.
 
Those who can't do, teach; those who can't teach, teach gym.
mettän peikko
08.04.2021 19:27:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Motonet ja matkahuolto toimivat aika ripeasti ja sikli ja muut roippeet tulivat tänään. Bachon lisäksi ostin halvemman siklin. Molemmissa oli jonkin sotrin terä jo valmiiksi. Äkkiä kokeilin ja maali irtoaa vaaleanpunaisena höttönä. Pitää purkaa kitara ja alkaa sitten siklailemaan. Kiitokset vielä vastanneille!
 
mettän peikko
13.04.2021 19:18:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt on maalit rapsutettu pois ja paljastui että kilikalimaaliri oli saanut odotettua pahempaa jälkeä aikaiseksi. Kitaqraa oli hiottu aika rankasti ja paikoin pohjamaali ja puu olivat näkyvissä, eli jonku näköinen maali tuohon pitäisi keksiä.
 
Maalaamisen ohjeet minulla ovat selvillä, mutta en oikein tiedä minkälaista maalia tuohon kannattaisi laitta ja mistä sitä voisi hommata.
 
Pohjamaali ja itse maali ainakin pitäisi hommata. Lakan voisin jättää pois, sillä olen aina pitänyt lakattomien kitaroiden tuntumasta. Kitara on ollut alukujaan tavallisen tylsä musta ja ajattelin kunniottaa tekijöiden näkemystä.
 
Solex
14.04.2021 00:33:04 (muokattu 14.04.2021 00:36:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mettän peikko: Lakan voisin jättää pois, sillä olen aina pitänyt lakattomien kitaroiden tuntumasta.
 
Tämä ei kannata! Oikein tehtynä värikerros on hyvin ohut ja pintalakan tehtävä on suojata sitä ja ottaa naarmut ja osumat vastaan. Laita pintalakka päälle, mutta vain ohuesti(tehdaskitaroissa on joskus ihan tolkuttoman paksut pintakäsittelyt) ja tarvittaessa mattaa sitä vesihiomalla alkaen karkeudesta 2000 alaspäin. Jos jätät pintalakan pois, väri naarmuuntuu helposti ja alta paljastuu rumat pohjat josta mainitsitkin. Panostamalla ihan tosissaan pohjatöihin pystyt saamaan hyvinkin samettisen ohuen pinnan.
 
Koska kitaran pohjat ovat rumat ja on paklattavaa niin minä ehdotan:
Pohjalakaksi kaksikomponenttista: https://www.motonet.fi/fi/tuote/600 … -Komponenttinen-lakka-kirkas-500-ml
Pelaa hyvin epoksin ja erilaisten kaksikomponenttisten täyteaineiden kanssa
 
Asut Oulussa:
https://www.spelektroniikka.fi/c489-maalit-p1-fi.html
Täältä mustaa nitroselluloosaa väriksi. Nitroselluloosa kuivuu PALJON nopeammin ja hieman kovemmaksi kuin autotarvikekauppojen akryylimaalit jolla saa kyllä hyvän jos jaksaa kärsivällisesti odotella kuivumista.
 
Ja pintalakaksi kirkasta nitroselluloosaa samasta putiikista. Kerroksia maun mukaan
 
Basso on jalo soitin
mettän peikko
14.04.2021 02:38:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Solex: Tämä ei kannata! Oikein tehtynä värikerros on hyvin ohut ja pintalakan tehtävä on suojata sitä ja ottaa naarmut ja osumat vastaan. Laita pintalakka päälle, mutta vain ohuesti(tehdaskitaroissa on joskus ihan tolkuttoman paksut pintakäsittelyt) ja tarvittaessa mattaa sitä vesihiomalla alkaen karkeudesta 2000 alaspäin. Jos jätät pintalakan pois, väri naarmuuntuu helposti ja alta paljastuu rumat pohjat josta mainitsitkin. Panostamalla ihan tosissaan pohjatöihin pystyt saamaan hyvinkin samettisen ohuen pinnan.
 
Enköhän minä sitten laita lakan päälle. Pitänee tehdä tämä projekti kunnolla.
 
Koska kitaran pohjat ovat rumat ja on paklattavaa niin minä ehdotan:
Pohjalakaksi kaksikomponenttista: https://www.motonet.fi/fi/tuote/600 … -Komponenttinen-lakka-kirkas-500-ml
Pelaa hyvin epoksin ja erilaisten kaksikomponenttisten täyteaineiden kanssa

 
Ei tuolla kovin paljoa paklattavaa ole. Alkuperäinen Käsittely on hyvin ohut, joten se menee helposti puuhun asti. Oikeastaan vain kulmissa on puuta esillä ja takana on vyönsolkiihottumaa. Noita kohtia pitäisi vähän tasoitella ja varmaan joku ruiskutettava kitti sopisi parhaiten.
 
Asut Oulussa:
https://www.spelektroniikka.fi/c489-maalit-p1-fi.html
Täältä mustaa nitroselluloosaa väriksi. Nitroselluloosa kuivuu PALJON nopeammin ja hieman kovemmaksi kuin autotarvikekauppojen akryylimaalit jolla saa kyllä hyvän jos jaksaa kärsivällisesti odotella kuivumista.
 
Ja pintalakaksi kirkasta nitroselluloosaa samasta putiikista. Kerroksia maun mukaan

 
Nuo voisivat toimia hyvin, mutta epäilyttävät hieman sillä varmasti onnistun röytämään pinnan "huonolla" telineellä. Enemmän minulla oli mielessä nuo 2-komponentti sprayt, joita saa motonetistä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «