Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Etunen C414 xlii ja UAD Apollo Twin väliin? Rauta v. UAD-plugit?
1
lostcontrol
12.04.2021 10:27:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Morps!
 
Tekeminen alkaa olla siinä vaiheessa että seuraavaksi voi panostaa akustointiin ja etuseen, ja molemmissa kaipaisin kokeneempien neuvoa :)
 
Hakusessa olisi siis etuaste täydentämään tätä ketjua:
* Pääasialliset mikit: AKG C414 xlii (+ Neumann TLM102, TLM107).
* Interface: Universal Audio Twin X
 
Mikkejä tulee Sit Joskus päivitettyä järeämpään kamaan, kun pystyn perustelemaan itselleni todelisen tarpeen (Schoeps, Manley _hyvin_ pitkän ajan kiikarissa).
 
Pääasiassa äänittäminen keskittyy lauluun (basso, perusbaritoni) sekä akkarikitaroihin. Lisäksi jonkin verran sähkökitaraa ja bassoa, mallinnukset plugareilla.
 
Kysymys 1: Yleisesti, rautaa vai UAD:n Unison-plugarit? Softapuoli houkuttaisi, koska vähemmän piuhaa ja laatikoita, ja mahdollisuus testata mallinnuksia laajemmin verrattain matalalla kustannuksella. Softassa pohdituttaa lähinnä laatu v. "aito laite". Jotain kompromisseja on väistämättäkin, mutta se on ok jos keskimäärin homma toimii - esim. Voxboxin mallinnus kuulemma ei ole bassoilla yhtä "avoin" kuin aidossa laitteessa, tiedä sitten onko sillä mitään väliä tässä kohtaa.
 
Kysymys 2a: Jos rautaa, mitä? Pitkässä juoksussa 1073 tai Voxbox houkuttaisi, mutta alkuun mietin Golden Age PRE-73:a, josta bänditoverilla hyvät kokemukset. Hyppy suoraan tuohon järeämpään osastoon ei ole mahdoton, mutta investointina huomattavasti isompi = arpomista, jos tässä kuitenkin hakee vielä kokemusta etusten suhteen.
 
Kysymys 2b: Jos softaa, niin mitä? Lähinnä arvonnassa nuo UAD:n Unison-plugarit, mulla on joku henkinen antipatia Wavesia kohtaan, ja UAD on käsittääkseni näissä muutenkin parempi sekä laadullisesti että tuon Unisonin kautta. Olen tyypannut mallinnuksista UA610, Manley Voxbox, sekä 1073, ja näistä 1073 ja Voxbox vaikuttaisivat olevan lähimpänä omaa makua. Kokemuksia? Missaanko jonkin helmen?
 
Kiitti :)
 
Antti1
12.04.2021 10:40:37 (muokattu 12.04.2021 10:44:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tossa on mun mielestä siinä määrin hyvä etunen, että millään halpiksella et välttämättä saa laadullista parannusta aikaan. Joku todella värittynyt etunen tietty toimii mausteena, varsinkin muuntajia ja etuastetta särölle puskiessa. Dynaamisilla ja nauhamikeillä säädettävä sisääntuloimpedanssi antaisi vielä pelivaraa, mutta sä näytät suosivan konkkia, jolloin siitäkään ei ole välttämättä mitään hyötyä.
 
Mun (rajallisen) kokemukseni mukaan kahden hyvän mikkietusen välinen ero on harmillisen pieni, ainakin siellä vähäsäröisemmässä päässä skaalaa. Jos vaan on mitenkään mahdollista lainata tai käydä jossain testaamassa, niin suosittelen sen tekemään. Kannattaa myös testata miten joissain tapauksissa vahvistuksen määrä vaikuttaa taajuusvasteeseen, esimerkiksi tuossa 1073:ssa vahvistusta lisäämällä soundi muuttuu jonkun verrankin.
 
Älä kuitenkaan ymmärrä väärin, etten suosittelisi harkitsemaan rautaakin. Hauskaahan niillä on leikkiä, mutta saavutettu hyöty ei välttämättä ole ihan suhteessa hintalappuun. Itse kuitenkin olen alkanut rakentamaan tollasta räkkihökötystä, kun niillä leikkiessä vaan on itselläni parempi fiilis ja sitä myöten tuntuu johtavan parempiin lopputuloksiin.
anapena
12.04.2021 10:54:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yhtäkkiä mieleen tulee vanha "klassikko" FMR Audio RNP.
 
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
lostcontrol
12.04.2021 11:04:33 (muokattu 12.04.2021 11:06:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitti!
 
Osuit naulan kantaan, eli tässä ollaan hakemassa juuri maustetta, lämpöä ja luonnetta.
 
Mulla oli edellisessä duunissa mahdollisuus päästä testailemaan rautaversioita Manleysta, UA610:sta, mutta siitä on harmillisesti jo sellainen tovi ettei ole enää tuoreessa muistissa, eikä tuota mahdollisuutta enää ole (toim. huom. en siis todellakaan ole ammattilainen, tein sivussa vain omia äänityksiä kun oli kerrankin hyvät puitteet). UA:n plugaripuolesta testasin nuo samat vastikään, ja se on johtanut tuohon harkinnassa olevaan valikoimaan.
 
Mikit: Joo, konkka on elämä tällä hetkellä :) Laatikossa on pieni kasa dynaamisia, mutta nykytarpeissa ne lähinnä pölyttyvät ja ovat olemassa jos sattuu tarvimaan. Nauhamikkiä olen harkinnut, mutta se on vuodesta toiseen jäänyt kauppalistalle kun riittävää tarvetta ei ole ollut.
 
Rautapuolessa pieni houkuttava tekijä on se tietty nopeus & fiilis mikä on potikan säätämisessä vs. klikkailu, mutta se itsessään ei projektistudiotarpeissa ihan yksinään perustele jotain useiden satasten tai tonnin hintaeroa :) Ajattelin että jos taas plugarien ja raudan välinen ero on merkittävämpi muuten, niin sitten kovempi investointi rautaan olisi perusteltu.
 
Antti1: Tossa on mun mielestä siinä määrin hyvä etunen, että millään halpiksella et välttämättä saa laadullista parannusta aikaan. Joku todella värittynyt etunen tietty toimii mausteena, varsinkin muuntajia ja etuastetta särölle puskiessa. Dynaamisilla ja nauhamikeillä säädettävä sisääntuloimpedanssi antaisi vielä pelivaraa, mutta sä näytät suosivan konkkia, jolloin siitäkään ei ole välttämättä mitään hyötyä.
 
Mun (rajallisen) kokemukseni mukaan kahden hyvän mikkietusen välinen ero on harmillisen pieni, ainakin siellä vähäsäröisemmässä päässä skaalaa. Jos vaan on mitenkään mahdollista lainata tai käydä jossain testaamassa, niin suosittelen sen tekemään. Kannattaa myös testata miten joissain tapauksissa vahvistuksen määrä vaikuttaa taajuusvasteeseen, esimerkiksi tuossa 1073:ssa vahvistusta lisäämällä soundi muuttuu jonkun verrankin.
 
Älä kuitenkaan ymmärrä väärin, etten suosittelisi harkitsemaan rautaakin. Hauskaahan niillä on leikkiä, mutta saavutettu hyöty ei välttämättä ole ihan suhteessa hintalappuun. Itse kuitenkin olen alkanut rakentamaan tollasta räkkihökötystä, kun niillä leikkiessä vaan on itselläni parempi fiilis ja sitä myöten tuntuu johtavan parempiin lopputuloksiin.
 
askomiko
12.04.2021 16:05:07 (muokattu 12.04.2021 16:07:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Entäs jos ihan maksimaalista mojoa olet hakemassa niin sellainen kun Locomotive audio WT-72, eli putkietunen. Tai jos aikomus on sinne villeimpään korkinhaistelukärkeen niin Coil audio CA-286 tai Ca-70.
 
Näillä molemmilla täyttää sen tärkeimmän kriteerin, eli tulee hyvä mieli kun vääntelee nappeja. Melkein etusta enemmän audiomojoa irtoaa kompressorista, saman firman Locomotive audio Weight Tank compressor olisi oman ostoslistan ykköskärjessä tällä hetkellä mojokompressoriksi. Putkia, säröä, mikäs sen parempaa.
 
Tästä löytyy musaa - Haamurakastaja
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
Mikael
12.04.2021 18:09:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rupert Neve Desings 511 etunen on must tosi jees vaihtis 1073:selle koska siitä irtoaa toisaalta ihan supercleania, mutta myös vanhempien Neve-etusten saturoitunempaa paksuutta ja saturaation määrän voi kätevästi itse määritellä eikä se riipu välttämättä niinkään vahvistuksen määrästä.
 
https://www.rupertneve.com/products … o-511-500-series-mic-pre-with-silk/
 
Fuzz is Clean!
Mikael
13.04.2021 11:16:23 (muokattu 13.04.2021 13:35:46)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

askomiko: Entäs jos ihan maksimaalista mojoa olet hakemassa niin sellainen kun Locomotive audio WT-72, eli putkietunen.
 
Tää näyttää kyllä tosi mielenkiintoiselta eikä ole edes pahan hintainen. V72 on ollut monesti haaveissa.
 
Myös Australialaisen Sebatronin VMP(haha)-etuset on erinomaisen maukkaita ja niistä on monessakin paikassa kirjoitettu soundin muistuttavan V72:ta vaikka kytkentä ei olekaan sama. Mulla on tollanen VMP-2000vu ja se on loistava etunen ja DI/putkisaturaattori joka toimii hyvin esim master-kanavassa.
 
http://www.sebatron.com/sebatron-vmp-2000eVU-2-channel-tube-preamp.php
 
Fuzz is Clean!
oksatboys
16.04.2021 11:57:48 (muokattu 16.04.2021 12:04:07)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Raudassa eq tai kompressoriosasto pelkän etuasteen sijaan on usein kiinnostavampaa ja käyttökelpoisempaa. Joissain laitteissa pelkkä hyvin toteutettu hpf tekee "sen". Mulla on esim. tuo UA 610-etunen la-610 channelstripissä. Pelkkä gainin ja levelin pyörittelykin tekee jo paljon, mutta eq-osastoa säätämällä ja pienellä kompressoroinnilla/limitoinnilla pääsee pitkälle, kun ekuttamalla voi vaikuttaa myös siihen miten kompura haukkaa kiinni. Eli mitä tässä koitan sanoa on, että mun mielestä kannattaa esim. noista 1073-klooneistakin kattella niitä versioita joissa on eq mukana. Silloin rautaa pääsee oikeesti hyödyntämään, kun on ne pari nuppia ja nappia enemmän ja säädöt hyvin sormien ulottuvilla.
 
kimurantti1
17.04.2021 13:16:08 (muokattu 17.04.2021 15:55:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Etuasteiden erot verrattuna yhdella raidalla on kohtuullisen pieniä. Oli ero kuinka pieni hyvänsä, olennaista on, että se kertaantuu joka raidalla. Jos siis äänität vain yhden raidan, voi etuaste olla mikä hyvänsä keskilaatuinen, kuten esim. UAD. Jos taas äänität kokonaisen biisin, 10, 20 tai vaikka 40 raitaa, alkaa oikeasti laadukkaat etuasteet kuulua ja tuottaa olennaisen eron. Sama pätee mihin tahansa palaseen äänitysketjussa. Laitteen ominaisuudet hyvine ja huonoine puolineen kertaantuu raitojen määrällä.
 
En kuitenkaan usko, että ostamalla Neven halpiskopion saat olennaisesti parempaa soundia kuin Apollon omilla etuasteilla ja UAD:n mallinnoksella. Mä vetäisin sillä täysin kelvollisella Apollolla niin kauan, kunnes on varaa tai tuntuu järkevältä investoida oikeasti laadukkaaseen rautaan. Todennäköisesti enemmän fyrkkaa hukkaat päivittämällä moneen kertaan vain vähän parempaan laitteeseen.
 
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Mikael
18.04.2021 10:56:13
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

500-sarjan pikkuloota vois olla hyvä vaihtoehto lähteä etsimään itselle sopivaa kombinaatiota. Ei oo sidottu yhden valmistajan kokonaisratkaisuun. Käytettyjäkin moduleita liikkuu melko kivasti ja uudetkaan ei oo niin kalliita kuin räkkikokoiset. Tollanen pieni lunchbox on myös kätevämpi roudata jos yhtään harrastaa mobiiliäänitykisä vaikka mökillä tms lokaatioissa.
 
Fuzz is Clean!
kimurantti1
18.04.2021 13:41:42 (muokattu 18.04.2021 15:11:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: 500-sarjan pikkuloota vois olla hyvä vaihtoehto lähteä etsimään itselle sopivaa kombinaatiota. Ei oo sidottu yhden valmistajan kokonaisratkaisuun. Käytettyjäkin moduleita liikkuu melko kivasti ja uudetkaan ei oo niin kalliita kuin räkkikokoiset. Tollanen pieni lunchbox on myös kätevämpi roudata jos yhtään harrastaa mobiiliäänitykisä vaikka mökillä tms lokaatioissa.
 
Tää on myös musta hyvä vaihtoehto. Itselläkin on API:n 6U boksi, jossa voi kokeilla yksittäisinä moduuleina kaikenlaista, mitä ei muuten ehkä tulisi kokeiltua. Joskin nyt alkaa olla kokeilut tehtynä ja omat mieltymykset selvillä.
 
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
askomiko
18.04.2021 18:46:19 (muokattu 18.04.2021 20:30:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin on, saa pieneen tilaan paljon kalliita laitteita. Vältät vaan halvimmat Behringer yms räkit niin homma toimii. Behringeri syötti virran sekaan niin paljon häiriötä että audio kuulosti 50-luvun ufon laskeutumiselta, ja Fredenstein Bento puolestaan vonkui 400 hertsiä jos laittoi etuasteessa phantomin päälle. Paskoja romuja, elä osta. Heritage audio toimi, ja nyt on se isompi API vanhanajan virtalähteellä. (Ei siis hakkuri). Virtalähde eli 500-räkin ydin on sellainen ankea asia että se ei ole seksikäs mutta se on kuitenkin kaiken perusta jonka pitää olla kunnossa.
 
Tästä löytyy musaa - Haamurakastaja
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
Mikael
19.04.2021 10:38:03
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite oon ollut tyytyväinen Radialin 6-paikkaseen lunchboxiin. Aluksi mullakin oli Lindell Audion halposloota jossa oli kaikenlaista ongelmaa.
 
Fuzz is Clean!
jonsku1
25.04.2021 23:08:48 (muokattu 25.04.2021 23:11:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

askomiko: Niin on, saa pieneen tilaan paljon kalliita laitteita. Vältät vaan halvimmat Behringer yms räkit niin homma toimii. Behringeri syötti virran sekaan niin paljon häiriötä että audio kuulosti 50-luvun ufon laskeutumiselta, ja Fredenstein Bento puolestaan vonkui 400 hertsiä jos laittoi etuasteessa phantomin päälle. Paskoja romuja, elä osta. Heritage audio toimi, ja nyt on se isompi API vanhanajan virtalähteellä. (Ei siis hakkuri). Virtalähde eli 500-räkin ydin on sellainen ankea asia että se ei ole seksikäs mutta se on kuitenkin kaiken perusta jonka pitää olla kunnossa.
 
Meinaatko Behkulla siis Midaksen räkkejä? Itsellä toiminut L10 ongelmitta (puuta koputtellen). Olen kyllä muualtakin lukenut näistä huonoja kokemuksia. Monella kyllä toimivat nämä paremmin kuin Fredensteinit. Fredensteinilta tuli tosin hiljattain joku Pure Analog sarja. Tiedä sitten onko niissä korjattu ongelmia.
 
Tuossa minunkin L10:ssä pitää tuo virtalähde sirinää, joka ei kyllä tallennu äänitteeseen. Sirinä loppuu, kun laite saa lisää kuormaa (eli enemmän moduuleja). Tämän vuoden puolella on ostettu minun L10. En tiedä onko joitain ongelmia korjattu vanhempiin nähden.
Drummer-K
26.04.2021 11:09:59
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla ei oo kyllä Behkun X18R temppuillut tuolla tavalla yhtään. Ihan hyvä interface 16-kanavaiseen äänitykseen.
 
www.facebook.com/secondinfinity Peaceful metallia Oulusta
Antti1
26.04.2021 11:48:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Drummer-K: Mulla ei oo kyllä Behkun X18R temppuillut tuolla tavalla yhtään. Ihan hyvä interface 16-kanavaiseen äänitykseen.
 
Miten tämä liittyy 500-sarjan räkkivehkeisiin?
 
Noista Midas-vekottimista löytyy kyl jonkun verrankin valitusta netistä. Ilmeisesti laaduntarkkailu ei oo ihan priimaa, kun joillain käyttökelvottomia ja toisilla toimii moitteetta.
Drummer-K
26.04.2021 13:08:44
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Miten tämä liittyy 500-sarjan räkkivehkeisiin?
 
Noista Midas-vekottimista löytyy kyl jonkun verrankin valitusta netistä. Ilmeisesti laaduntarkkailu ei oo ihan priimaa, kun joillain käyttökelvottomia ja toisilla toimii moitteetta.

 
Ah, totta. Voisi opetella lukemaan tarkemmin! Ja joo, allekirjoitan myös jälkimmäisen, eli kyllä sinne vissiin sattuu niitä maanantaikappaleitakin sekaan.
 
www.facebook.com/secondinfinity Peaceful metallia Oulusta
oksatboys
26.04.2021 14:01:12
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Drummer-K: Ah, totta. Voisi opetella lukemaan tarkemmin! Ja joo, allekirjoitan myös jälkimmäisen, eli kyllä sinne vissiin sattuu niitä maanantaikappaleitakin sekaan.
 
Lienee kyllä ihan tyyppivika eikä maanantaisuus, eli noihin on laitettu joku surkee poweri, jonka suodatukset ei ole ihan kunnossa.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «