Aihe: Thomann
1 2 3 4 5 6
Pinewood
06.04.2021 13:29:20 (muokattu 06.04.2021 13:37:14)
80daytripper: Mistä johtuu, että Thomanilla joidenkin tuotteiden kohdalla luvataan tavaraa myyntiin pian (esim. saatavilla 2-5) päivässä, ja sitten tuo muuttuukin yhtäkkiä esim. muotoon saatavilla 7-10 viikon kuluttua? Ja sama kaava toistuu tämän tuotteen kohdalla monta kertaa, kun tuota olen puolen vuoden ajan seuraillut ja odotellut tulevaksi myyntiin. Onko kyse siitä, että kyseistä tuotetta on tilattu valmiiksi niin paljon, että kaikki lähetetään asiakkaille ja tuote ei edes kerkeä nettisivuille myyntiin? Osaako joku sanoa tästä enemmän? Kitara kyseessä.

Voi olla muitakin syitä, tänä vuonna esim. korona, mutta uskon pääsyyn olevan, että jo tulossa oleva erä on myyty ennakkoon ja sitten aletaan myydä seuraavaa. Jotain olen itse ostanut siten, että tilattaessa luvattiin saatavuus muutaman päivän päähän ja heti tilauksen jälkeen saatavuus pomppasi pitkälle eteenpäin. Itse kuitenkin sain omani nopeasti alkuperäisen saatavuusarvion mukaan. Yleensä nuo saatavuusarviot ovat ainakin omien havaintojeni mukaan pitäneet hyvin paikkansa. Tilaa vain ennakkoon, jos haluat saada tuotteen, jos ovat noin kysyttyjä.
discominister
06.04.2021 13:51:17
Voisin kirjoitella oman kokemukseni Thomannin takuusta: Harley Benton Fusion-II kitaraan tuli ongelma ja jonka selitin hyvin sähköpostissa ja pyysivät lähettämään takuuhuoltoon. Kitara lähetettiin ja sieltä tuli jonkun ajan päästä viestiä, että vika ei kuulu takuun piiriin, koska kitaraa on "työstetty". No olinhan minä sitä ihan tavalliseen tapaan säätänyt ja mikit vaihtanut, mutta varsinainen ongelma ei johtunut minusta. Pitkän odottelun jälkeen tuli sitten viesti, että kitaran korjaus ei sujunut hyvin ja lähettävät minulle uuden vastaavan kitaran, johon vaihtavat edelliseen vaihtamani mikit.

Lopputulokseen olin tyytyväinen, vaikka siinä matkalla meinattiin laittaa kapuloita rattaisiin.
80daytripper
06.04.2021 14:48:48
Pinewood: Voi olla muitakin syitä, tänä vuonna esim. korona, mutta uskon pääsyyn olevan, että jo tulossa oleva erä on myyty ennakkoon ja sitten aletaan myydä seuraavaa. Jotain olen itse ostanut siten, että tilattaessa luvattiin saatavuus muutaman päivän päähän ja heti tilauksen jälkeen saatavuus pomppasi pitkälle eteenpäin. Itse kuitenkin sain omani nopeasti alkuperäisen saatavuusarvion mukaan. Yleensä nuo saatavuusarviot ovat ainakin omien havaintojeni mukaan pitäneet hyvin paikkansa. Tilaa vain ennakkoon, jos haluat saada tuotteen, jos ovat noin kysyttyjä.

Kiitos vastauksesta. Sama teoria siis oli itselläkin. Laitoin vielä sähköpostia menemään ja samaa kysymystä, mitä ylle kirjoitin. Katsellaan, vastaavatko he tuohon.
Ja laitanpa kitaran tilaukseen.

Toinen juttu, mikä pistää silmään, on tuo hintojen jatkuva muuttuminen suuntaan tai toiseen. Mikä peruste ja mistä johtuu? Joidenkin skittojen hinta saattaa laskea tai nousta jopa parinsadan euron välillä muutaman kuukauden sisään.
Pinewood
06.04.2021 15:26:43
80daytripper: Toinen juttu, mikä pistää silmään, on tuo hintojen jatkuva muuttuminen suuntaan tai toiseen. Mikä peruste ja mistä johtuu? Joidenkin skittojen hinta saattaa laskea tai nousta jopa parinsadan euron välillä muutaman kuukauden sisään.

Valuuttakurssien muutokset ja erilaiset kampanjat vaikuttavat ainakin. Ja ihan kilpailukin. Itse ostin kerran Thomannilta Voxin vahvistimen, kun hinta tipahti kerrasta jonkun 200-250 euroa (noin 15 %). Meni vähän aikaa ja hinta nousi noin satkun verran, mille tasolle jäi pitemmäksi aika. Ei kyllä selvinnyt, mikä oli syynä.

Joskus hintatason muutos voi johtua yrityskaupastakin. Esim. Music Group (Behringer) osti TC Groupin (TC Electronic ja TC Helicon), jonka jälkeen TC kamat ovat olleet - ainakin minun mielikuvani mukaan - edullisempia.

https://www.musicradar.com/news/gui … -acquired-by-behringer-owner-620555
MolliS
08.04.2021 11:53:39

Pinewood:Joskus hintatason muutos voi johtua yrityskaupastakin. Esim. Music Group (Behringer) osti TC Groupin (TC Electronic ja TC Helicon), jonka jälkeen TC kamat ovat olleet - ainakin minun mielikuvani mukaan - edullisempia.

https://www.musicradar.com/news/gui … -acquired-by-behringer-owner-620555

Tästä yrityskaupastahan seurasi ihan suoraan se että koko TC Group katosi kotimaan markkinoilta täysin. Music Group myi tavaraa Thomannille niin halvalla ettei kukaan muu kyennyt kilpailemaan sen kanssa, jos hintamätsäsi pedaalit Thomannin hintaan niin mentiin kaksinumeroisia prosentteja miinukselle.
Reaperin käyttäjä ja muutenkin tosi nolo
msalama
10.04.2021 09:08:03 (muokattu 10.04.2021 09:09:28)

saattaa laskea tai nousta

Kysyntään perustuva dynaaminen hinnoittelu, joka tosin ei näköjään päde kaikkiin tuotteisiin? Itse tilasin alkuvuodesta T-kaupasta uuden Epi LePa Classicin hintaan 439€, skitta tuli viikossa, nyt loppuunmyyty, mutta hinta edelleen sama ja saatavilla taas 11-14 viikon sisällä.

Ja on muuten sivumennen sanoen aivan SAATANAN hyvä skitta, rehellisesti sanoen parempi kuin jotkut vintageriivinraudat joita mulla on joskus ollut. No saihan niistä kyllä sievoisen summan rahaa kun älysi myydä hyvällä voitolla pois :D
Jarski2
10.04.2021 19:41:25
Jos sama kama löytyy suomesta niin ostan kotimaasta, hintaeroa ei suuria ole.
ota kitara älä eukkoa
msalama
11.04.2021 10:32:09

Ei juuri hintaeroa? Episkeban kanssa T-kauppa vs. kotimaiset sitä olisi paikasta riippuen tullut pahimmillaan jopa 100€ suomalaisten tappioksi, joten Thomanniltahan tuo lähti koska ero oli jo sen verran suuri. Surullista, mutta minkäs teet...
73nd3r
11.04.2021 10:49:00 (muokattu 11.04.2021 10:52:57)
msalama: T-kaupasta uuden Epi LePa Classicin hintaan 439€
msalama: pahimmillaan jopa 100€ suomalaisten tappioksi

Fazerilla 459 ja Jylhällä joku väri 455, tosta tulee 16-20 euroa mun laskimella.
(edit: siis F-musiikilla - ikä näkyy kun ei pysy noi tuoreemmat muistissa, mutta toisaalta taitaa edelleen jossain vempaimessa olla niiden 75-vuotistarroja...)

Oman toiminnan perustelu on kyl aina mielenkiintoista. ;)
PekkaM
11.04.2021 12:29:52
Vaihtelee kovin. Helixin hinnat oli Fasulla sitä luokkaa, ettei mitään mieltä ostaa muualta kuin Tompalta. Levytukku tuli ennen yleensä pyytämättäkin vastaan ja nykyisin kitaroiden hinnat on nähdäkseni lapussakin ihan samat eli ilman muuta jos sieltä löytyvää haluan niin sieltä ostan.
Jarski2
11.04.2021 13:35:37
Helix LT tompalla ja DLX sama hinta 999..
ota kitara älä eukkoa
PekkaM
11.04.2021 13:39:45
Jarski2: Helix LT tompalla ja DLX sama hinta 999..

Tästä on nyt hetki kun omani ostin. Lattiamalli tais olla Fasulla sen 1999€ ja Tompalla jonkun 400€ vähemmän. Saatavuuskin oli Suomessa tuolloin mallia tilaus ennakkoon, tulee joskus.
msalama
11.04.2021 16:03:46 (muokattu 11.04.2021 16:20:37)

Oman toiminnan perustelu on kyl aina mielenkiintoista.

Niin siis munhan ei tarvitse perustella sulle yhtään mitään. Mutta kuitenkin, mä en edes yrittänyt etsiä sitä Suomen halvinta diiliä, googlasin vaan kitaraa ja katsoin että yleinen hintataso sen verran korkea että Thomann. Kysyttävää? Huolia? Murheita? Turhia toiveita?
LaXu
11.04.2021 18:13:02
F-Musiikin hinnat nyt ovat yleensäkin sen verran pilvissä, että ei kannata pitää minään yleispätevänä esimerkkinä kotimaisten kauppojen hintatasosta. Musamaailma ja DLX Music ovat ainakin olleet hyvinkin kilpailukykyisiä T-kaupan kanssa.
73nd3r
11.04.2021 21:47:54
msalama: Niin siis munhan ei tarvitse perustella sulle yhtään mitään. Mutta kuitenkin, mä en edes yrittänyt etsiä sitä Suomen halvinta diiliä, googlasin vaan kitaraa ja katsoin että yleinen hintataso sen verran korkea että Thomann. Kysyttävää? Huolia? Murheita? Turhia toiveita?

Tarkoitin tota itselles perustelua, valkkaat kalleimman vertailukohdan ja siitä sit valinta (tai tod. näk. toisinpäin kuten inhimillistä onkin; ensin valinta ja sit sen perustelu, rationaalisesti tietenkin). Omissa valinnoissa useimmiten käännyn kotimaisen puoleen, jos ollaan ymmärrettävässä/perusteltavassa hintaerossa, siksi tuo aiempi kommentti.

Ei kysyttävää, huolia ja murheita piisaa varmaan kaikilla jos ei nyt ihan höpö ole, toiveista osa on aina turhia.

Elä ota nokkiis, keskustelupalstalla sunKIN juttuja saa kyseenalaistaa. Ei se mee heittailuks että on eri mieltä asiasta tai perusteluista.
msalama
12.04.2021 05:46:53

eri mieltä asiasta tai perusteluista

No joo joo, mutta olihan tuossa silti pari muutakin motiivia.

1) Lähikontaktien välttely koronan takia
2) Netistä tilaamisen helppous
3) Kamat saapuvat noudettaviksi parinsadan metrin päähän

Eli kylmää kyytiä kotimaisille kivijalkaliikkeille, mutta minkäs teet. Tulee nimittäin olemaan mun valintani myös tulevaisuudessa.
msalama
12.04.2021 06:22:06

Joo, mutta Thomannilla on laajin valikoima ja rahdit kalliimmista ostoksista ilmaisia. Suuruuden ekonomiaa nääs.
fcpr
12.04.2021 06:58:27
LaXu: F-Musiikin hinnat nyt ovat yleensäkin sen verran pilvissä, että ei kannata pitää minään yleispätevänä esimerkkinä kotimaisten kauppojen hintatasosta. Musamaailma ja DLX Music ovat ainakin olleet hyvinkin kilpailukykyisiä T-kaupan kanssa.

Tämä on kyllä totta. Joskin pari viime kertaa olen Fasun kanssa asioidessa saanut neuvoteltua hinnan järkevälle tasolle, jolloin ostaminen sieltä oli ihan jees (ja hintaero Thomanniin sen verran pieni, että itseäni ei kiinnostanut). Mulla enemmän painaa vaakakupissa palvelukokemus ja siinä Thomaan on omalla osalla onnistunut ainakin tähän saakka aina. Samaa en voi sanoa valitettavasti kivijaloissa asioinnista.

Thomannilta tuli ostettua jokin aika sitten 51 Telacaster (Fat U neck) kaula. Aivan mahtava kaula omaan kouraan, vaikka metallimiehiä lähinnä olenkin, sopii käteen tosi hyvin. Piti vain heittää takaisin rekkulan kanssa, kun nauhatyö oli surkeaa. Nauhojen päät olivat todella terävät ja useampi korkea nauha oli eksynyt matkaan. Odottelen vielä palautetta sieltä, että mitä ko. kaulasta sanovat kun sen käsiinsä saavat.
Laulava Kylätohtori
12.04.2021 07:34:01
msalama: Joo, mutta Thomannilla on laajin valikoima ja rahdit kalliimmista ostoksista ilmaisia. Suuruuden ekonomiaa nääs.

Kotimaisillakin on kalliimmat rahdit ilmaisia. Osalla ilmaisia ovat myös Thomannia halvemmat lähetykset ja joillakin kotimaisilla kaikki lähetykset tulevat maksutta. Ja siihen samaan paikkaan ne kotimaiset nettiostokset tulevat kuin Thomannin paketit. Ja yhtä vähillä kontakteilla siinä pääsee. Ulkomailta ostamisen kansantaloudellisiin vaikutuksiin on tässä kohtaa selvästi turha mennä.

Mutta pointtina, että ostat, mistä lystää, mutta ei sitä kannata tuollaisilla epä-älyllistyksillä yrittää perustella. Sanot vaan, että ostat Thomnnilta, koska ostat ja vitut muista.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)