Aihe: Missä asiassa kalliit mallintimet ovat parempia kuin halvat?
1 2 3 4 5
TTV
09.04.2021 13:03:00
joku muu sikko: Hitsi kun on makeen oloinen kapine tuo FM3 u tuben pätkien mukaan. Kellään ajatusta miksi EN ostaisi sitä Kemperin sijaan? Pieni koko. Kotikäyttö/soittelu monitoreihin ja ehkä ihan päättäriinkin mielessä.

Tyytyväisenä FM3 käyttäjänä en keksi sulle estoajatusta vaan suosittelen lämpimästi FM3 hankintaa. Käyttöliittymä on parasta Fractalia toistaiseksi ja saundit parasta mitä rahalla saa.
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
joku muu sikko
09.04.2021 13:59:04 (muokattu 09.04.2021 14:07:09)
TTV: Tyytyväisenä FM3 käyttäjänä en keksi sulle estoajatusta vaan suosittelen lämpimästi FM3 hankintaa. Käyttöliittymä on parasta Fractalia toistaiseksi ja saundit parasta mitä rahalla saa.

On kai siellä se sosiaalinen puolikin miten laaja vrt. kemper ja toimiva, eli yhteisö missä profiileja jaetaan ja myydään?

Laitoin waitlistille itseni
Juu mast tsamp övei from skvirröls baik ant staat living diu. -Sjömanni-
LaXu
09.04.2021 14:10:45
joku muu sikko: Hitsi kun on makeen oloinen kapine tuo FM3 u tuben pätkien mukaan. Kellään ajatusta miksi EN ostaisi sitä Kemperin sijaan? Pieni koko. Kotikäyttö/soittelu monitoreihin ja ehkä ihan päättäriinkin mielessä.

En itse näe oikein järkeä ostaa Kemperia paitsi käytettynä. Quad Cortex tarjoaa vastaavaa profilointia pienemmässä boksissa ja sen lisäksi paljon muuta.

FM3 huonot puolet ovat laitteen oman käyttöliittymän tietynlainen kankeus. Siinä saa sahata aika paljon eri näkymien välillä verrattuna Helix/QC ja käyttöliittymä ei aina ole intuitiivinen ja sisältää paljon "lue manuska tai se vaan pitää tietää" osaston käyttökokemuskukkasia. Tietokone-editorilla tätä ongelmaa ei ole. Huononäköisille FM3 teksti on aikamoista tihrustamista myös. Esteettinen viba on 1990-luvun alun 16-väriset näytöt...mikä on jo toki parannus aiempien mallien 1980-luvun räkkiestetiikasta...

FM3:ssa on vain 3 jalkakytkintä. Lisää saa toki "haistakaa paska" hintaisten FC-6 ja FC-12 ohjainten muodossa tai sitten voi pistää mieleisen MIDI-polkimen kylkeen jatkeeksi. Nuo 3 kytkintä ovat kyllä aika kattavasti ohjelmoitavissa monitasoisella systeemillä, mutta en ainakaan itse tykkää niiden eri moodien välillä sahaamisesta. Valmiita konfiguraatioita on ladattavissa Fractalin foorumilta.

Muuten se on erinomaisen kuuloinen ja monipuolinen laite josta riittää ihmeteltävää pitkään.
milgromsegal
09.04.2021 14:15:48

joku muu sikko: On kai siellä se sosiaalinen puolikin miten laaja vrt. kemper ja toimiva, eli yhteisö missä profiileja jaetaan ja myydään?

Näin alle kuukauden fractalistin elämää eläneenä voin todeta, että yksi syy päätökseeni hankkia laite oli juuri tämä aktiivinen käyttäjäfoorumi ja esim. Youtubessa laajasti saatavilla olevat perusneuvot soundien ruuvaamiseen. Tähän mennessä en ole ainakaan pettynyt, ja ainakin näin alkuun kun kaikki on uutta ja parametreja miljoonia, niin tuollaiset nk. for dummies -materiaalit ovat olleet minulle tosi käyttökelpoisia.

Sellaiselle käyttäjälle, joka on tottunut jo kauan sitten ruuvaamaan oman soundinsa analogipurkeista ulos uskoisin tällaisten olevan sitten vähemmän tarpeellisia, kun se osaaminen on jo sillä tasolla että tietää just eikä melkein mitä jokainen namiska tekee siellä.
Toimijoiden pieni määrä mahdollistaa sen sijaan vielä kovemman kilpailun, joten kuluttajan näkökulmasta tämä on etu.
Tympee Huttunen
09.04.2021 14:30:11
Askomikon pohjustus mallinnukseen ja sen tarkentumiseen oli todella mielenkiintoinen, kiitokset siitä. Minua on mallintavissa jäänyt kaivelemaan se, että se tasapäistää soundeja paljon. Jos ja kun käyttää esimerksiki simppeleitä fuzzeja, ne ovat osa sitä virtapiiriä niin oleellisesti, että en mitenkään usko sen voivan käyttäytyä mallintavassa niinkuin se käyttäytyy oikeasti - ainakaan ennen kuin sen komponenttien toiminta on mallinnettu yksityiskohtaisesti, eikä vain eq:n ja särön osana. Simppelin fuzzin kanssa erot kitaroiden ja mikrofonien välillä ovat todella huimia, enkä ainakaan itse ole mallintavilla tuollaista huomannut, mutta onko joku muu?
askomiko
09.04.2021 14:42:32 (muokattu 09.04.2021 14:44:26)
Fuzzissa ongelma juontuu käsittääkseni juuri siitä että fuzzi ja kitaramikit muodostavat keskenään toisiinsa reagoivan virtapiirin. Niistä tulee ikäänkuin yhtä. Analogisenkin fuzzin saa "pilalle" laittamalla väliin jonkin toisen pedaalin joka toimii bufferina eli katkaisee mikkien ja fuzzin suoran yhteyden, eli ongelma ei ihan kokonaan ole pelkästään digitaalisuus. Minusta se on kuitenkin aika pitkällä korkinhaistelu-osastolla, mutta niinhän se menee että jokainen hifistelijä löytää uppoutuessaan aina vaan lisää nyansseja, jotka ei alaan "vain normaalitasolla perehtyneelle", saati rivikuuntelijalle merkkaa yhtään mitään.

Terveisiä Eric Johnsonin paristomerkeille.
Tästä löytyy musaa - Haamurakastaja
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
TTV
09.04.2021 16:38:14
joku muu sikko: On kai siellä se sosiaalinen puolikin miten laaja vrt. kemper ja toimiva, eli yhteisö missä profiileja jaetaan ja myydään?

Laitoin waitlistille itseni

Kyllä varmaankin, en vaan itse ole tuollaisia harrastanut :-) Omaan käyttööni olen parhaat saundit saanut itse sääätämällä, kuulokesaundeja ei kovin moni tuunaa/kauppaa ja niissä vaikuttaa kuulokkeet aika lailla.

Ai siellä on edelleen waitlist, ihmeen hitaasti saavat noita eurooppaan?
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
askomiko
09.04.2021 17:32:54
Tuossa ei sillälailla tarvitse ostella profiileja kuin Kempperissä, kun kaikki palaset tulee koneen mukana jo vakiona. Kaappeja ja valmiita presettejä toki saa jos haluaa.
Tästä löytyy musaa - Haamurakastaja
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
TTV
09.04.2021 18:47:49
askomiko: Tuossa ei sillälailla tarvitse ostella profiileja kuin Kempperissä, kun kaikki palaset tulee koneen mukana jo vakiona. Kaappeja ja valmiita presettejä toki saa jos haluaa.

Jep. Kaappi-impulsseja olen joitakin ostanut ja osa niistä osoittautui oikein käyttökelpoisiksi. 11R, AX8, Helix ja FM3 presettejä olen myös muutaman ladannut jonkun Youtube-klipin pohjalta, mutta välittömästi todennut niiden kuulostavan omaan käyttöön kelvottomilta. Osasta sai säätämällä hieman järkeä, osasta ei.

FM3 sisältää niin paljon monipuolisia vahvistinmalleja, etten oikeastaan osaa kaivata muita kuin Revv Generator mallinnosta ja sitten tietenkin Boss HM-2 mallia :-)
aristoteles666
09.04.2021 20:01:27 (muokattu 09.04.2021 20:07:45)

askomiko: Fuzzissa ongelma juontuu käsittääkseni juuri siitä että fuzzi ja kitaramikit muodostavat keskenään toisiinsa reagoivan virtapiirin. Niistä tulee ikäänkuin yhtä. Analogisenkin fuzzin saa "pilalle" laittamalla väliin jonkin toisen pedaalin joka toimii bufferina eli katkaisee mikkien ja fuzzin suoran yhteyden, eli ongelma ei ihan kokonaan ole pelkästään digitaalisuus. Minusta se on kuitenkin aika pitkällä korkinhaistelu-osastolla, mutta niinhän se menee että jokainen hifistelijä löytää uppoutuessaan aina vaan lisää nyansseja, jotka ei alaan "vain normaalitasolla perehtyneelle", saati rivikuuntelijalle merkkaa yhtään mitään.

Terveisiä Eric Johnsonin paristomerkeille.

Laitoin juuri sivu kaksi aiemmin linkin youtubeen ( tämä https://www.youtube.com/watch?v=qNriyrQxhqk ) käsittelee juuri tuota, ja yleensä ongelma on se ettei käyttäjä ole muuttanut sisääntuloimpedanssia käyttäessään fuzzeja.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
aristoteles666
09.04.2021 20:03:49 (muokattu 10.04.2021 01:03:09)

LaXu: En itse näe oikein järkeä ostaa Kemperia paitsi käytettynä. Quad Cortex tarjoaa vastaavaa profilointia pienemmässä boksissa ja sen lisäksi paljon muuta.

FM3 huonot puolet ovat laitteen oman käyttöliittymän tietynlainen kankeus. Siinä saa sahata aika paljon eri näkymien välillä verrattuna Helix/QC ja käyttöliittymä ei aina ole intuitiivinen ja sisältää paljon "lue manuska tai se vaan pitää tietää" osaston käyttökokemuskukkasia. Tietokone-editorilla tätä ongelmaa ei ole. Huononäköisille FM3 teksti on aikamoista tihrustamista myös. Esteettinen viba on 1990-luvun alun 16-väriset näytöt...mikä on jo toki parannus aiempien mallien 1980-luvun räkkiestetiikasta...

FM3:ssa on vain 3 jalkakytkintä. Lisää saa toki "haistakaa paska" hintaisten FC-6 ja FC-12 ohjainten muodossa tai sitten voi pistää mieleisen MIDI-polkimen kylkeen jatkeeksi. Nuo 3 kytkintä ovat kyllä aika kattavasti ohjelmoitavissa monitasoisella systeemillä, mutta en ainakaan itse tykkää niiden eri moodien välillä sahaamisesta. Valmiita konfiguraatioita on ladattavissa Fractalin foorumilta.

Muuten se on erinomaisen kuuloinen ja monipuolinen laite josta riittää ihmeteltävää pitkään.

Se profilointi ei ole autuaaksi tekevä, Paul Davis kokeili sitä ja vaikka hän sai Quad cortexilla hiukan paremman tuloksen kuin Kemperilllä, hän huomautti että hän on ostanut Kemperiin saman vahvistimen mitä profiloi joka hakkaa kummankin profiloinnin, eli toiset osaa tehdä sen profiilin paljon paremmin mitä itse pystyt.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
LaXu
10.04.2021 16:02:12
aristoteles666: Se profilointi ei ole autuaaksi tekevä, Paul Davis kokeili sitä ja vaikka hän sai Quad cortexilla hiukan paremman tuloksen kuin Kemperilllä, hän huomautti että hän on ostanut Kemperiin saman vahvistimen mitä profiloi joka hakkaa kummankin profiloinnin, eli toiset osaa tehdä sen profiilin paljon paremmin mitä itse pystyt.

Keskimäärin mitä olen katsellut videoita QC:n profiloinnista, niin se on about aina ollut parempi kuin Kemper, mutta silti ei ihan yksi yhteen aidon laitteen kanssa. Mutta tuo on kuitenkin asia, jota NDSP voi kehittää eteenpäin.

Sen kaiken lisäksi QC:sta löytyy vahvistinmallinnuspuoli joten profiloinnin varassa ei tarvitse elää jos ei halua. Se on mielestäni laitteena vähän niin kuin otettu parhaita puolia kaikista markkinoiden bokseista.

FM3:lle muuten tuli juuri uusi beta-firmware 3.03, jossa on Axe-Fx 3:n parempi säröpedaalimallinnus. Kuulostaa heti paremmalta ja on nyt hyvin samalla linjalla Helixin säröpedaalien kanssa soundin puolesta. Iso ero tulee kuitenkin siitä, että Helix mallintaa kaikki moodit, potikat ym pedaalista kun taas Fractalin virityksessä saa itse kaivaa, että miten esim. lisätään sopiva noise gate Horizon driveen. Helix on näin ollen mielestäni parempi tuon ominaisuuden suhteen, eli jos tunnet oikean pedaalin voit käyttää Helixin vastaavaa samalla lailla.
joku muu sikko
11.04.2021 09:32:37
Mietin tuota aktiivimonitorihommaa kotikäyttöön mallintavalle. mihin olette itse päätyneet/ tyytyväisiä jos käyttö on soittamista ja satunnaista äänittelyä? Ilman tarvetta ihan viimeisen päälle studiotasoon? 8040 Genelec varmaan joo jos mutta olisiko hintansa arvoista tuossa kohtaa jos kopio Behkut saa vaikka 1/3 hintaan.
Hynkel
11.04.2021 09:36:52
joku muu sikko: Mietin tuota aktiivimonitorihommaa kotikäyttöön mallintavalle. mihin olette itse päätyneet/ tyytyväisiä jos käyttö on soittamista ja satunnaista äänittelyä? Ilman tarvetta ihan viimeisen päälle studiotasoon? 8040 Genelec varmaan joo jos mutta olisiko hintansa arvoista tuossa kohtaa jos kopio Behkut saa vaikka 1/3 hintaan.

Ainakin pikku-Genelec G One toimii tosi hienosti Helixin kanssa, eikä monitorikaapille tai Powercabille ole kotisoittelussa ollut mitään tarvetta. Behringeristä ei ole mitään kokemuksia.
It really is now isn't it?
joku muu sikko
11.04.2021 09:49:33
Hynkel: Ainakin pikku-Genelec G One toimii tosi hienosti Helixin kanssa, eikä monitorikaapille tai Powercabille ole kotisoittelussa ollut mitään tarvetta. Behringeristä ei ole mitään kokemuksia.

Et ole alapään toistoa enempää tarvinnut? Soitteletko bassoa mallintavan läpi?
hallu
11.04.2021 10:52:22
joku muu sikko: Et ole alapään toistoa enempää tarvinnut? Soitteletko bassoa mallintavan läpi?

Itselläni Yamaha HS7 pelittää hienosti bassonkin kanssa.
Pikatessa roiskuu :-D
joku muu sikko
11.04.2021 11:22:30
hallu: Itselläni Yamaha HS7 pelittää hienosti bassonkin kanssa.

Siinäpä näyttää olevan edullinen monitori ja monellaista säätöä ja xlr:kin.
Hynkel
11.04.2021 12:14:11
joku muu sikko: Et ole alapään toistoa enempää tarvinnut? Soitteletko bassoa mallintavan läpi?

En ole kaivannut, enkä soita bassoa. Ihan hyvin toimii kotioloissa. Toki jos pitää alkaa lahkeita lepattamaan niin sitten on toiset vehkeet kehissä.
It really is now isn't it?
LaXu
11.04.2021 12:38:38
joku muu sikko: Mietin tuota aktiivimonitorihommaa kotikäyttöön mallintavalle. mihin olette itse päätyneet/ tyytyväisiä jos käyttö on soittamista ja satunnaista äänittelyä? Ilman tarvetta ihan viimeisen päälle studiotasoon? 8040 Genelec varmaan joo jos mutta olisiko hintansa arvoista tuossa kohtaa jos kopio Behkut saa vaikka 1/3 hintaan.

Genelec M040 täällä, vastaavat jotakuinkin tuota 8040 mallia mutta design on eri ja vähän erilaiset säädöt ja liittimet. Hyvin ovat toimineet sekä kitaralla, että bassolla.

Mielestäni tuo on niitä paikkoja missä ei kannata säästää. Hyvät monitorit kestävät vuosikymmeniä ja käytettynä ostaessa säästää rahaa. Kerralla parhaat omaan budjettiin sopivat.

Ei nyt tietenkään tarvi niitä kaikkein hienoimpia ammattilaisvehkeitä ostaa varsinkin jos soittotilan akustiikka on mitä on. Harva viitsii kotiin pistää seinille akustointilevyjä tai nurkkia täyteen bassoansoja yms.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)