Andy Six 07.04.2021 19:13:21 | |
---|
velipesonen: Eikös olekin Beatles for Sale ensimmäinen folkrock-albumi? Määrittele folkrock. Oh dear, look what they've done to the blues... |
Marlowe 08.04.2021 10:29:09 | |
---|
The Beatlesin asema folkrockin edelläkävijänä on tavallaan ihan perusteltu, vaikka termistä on kai enemmän totuttu puhumaan the Byrdsin ja totta kai Bob Dylanin yhteydessä. Roger McQuinn on tainnut itsekin sanoa, että tyylilajin juuret kasvavat osin Liverpoolin seudulla. "Barry, Dick ja minä olemme tulleet siihen tulokseen, että vakavasti otettavalla ihmisellä täytyy olla... vähintään viisisataa levyä" (Nick Hornby) |
Pinewood 08.04.2021 12:08:30 | |
---|
Itse pidän ensimmäisenä oikeana folkrock-albumina The Byrdsin Mr. Tambourine Man -debyyttiä. Yksittäisiä kappaleita oli tehty ja myös albumeilla julkaistu jo aiemmin (mm. The Beatles ja The Animals). |
Andy Six 08.04.2021 14:51:53 | |
---|
Pinewood: Itse pidän ensimmäisenä oikeana folkrock-albumina The Byrdsin Mr. Tambourine Man -debyyttiä. Yksittäisiä kappaleita oli tehty ja myös albumeilla julkaistu jo aiemmin (mm. The Beatles ja The Animals). Sama täällä. Oh dear, look what they've done to the blues... |
msalama 09.04.2021 21:46:40 (muokattu 09.04.2021 21:46:57) | |
---|
että Best ei osannut soittaa No ei kauheasti, muttei George Martinin mielestä kyllä Ringokaan, koska marakassejahan se sillä ekalla sinkulla soitteli ja joku studiovatkain veteli sitten rummut. Vai muistanko väärin? |
Kiinostunut Jäsen 09.04.2021 22:25:10 (muokattu 09.04.2021 23:03:22) | |
---|
Marlowe: The Beatlesin asema folkrockin edelläkävijänä on tavallaan ihan perusteltu, vaikka termistä on kai enemmän totuttu puhumaan the Byrdsin ja totta kai Bob Dylanin yhteydessä. Roger McQuinn on tainnut itsekin sanoa, että tyylilajin juuret kasvavat osin Liverpoolin seudulla. Sä unohdit Joan Baezin ja kanukin Joan Mitchellin vaikka se ei ole folkrockia vaan puhdasta folkkia. Joan Baezin rakas mies Dave joutui tutkintavankeuteen vuonna 1969 koska hänet kutsuttiin Vietnamiin. Joan levytti hänen miehensä muistoksi albumin "David's Album" mistä tuli suuri hitti yliopisto-opiskelijoiden keskuudessa. Tavallinen rekkakuski Alabamasta piti sitä kommari tavarana siihen aikaan. |
svengöran 09.04.2021 23:34:01 (muokattu 09.04.2021 23:34:55) | |
---|
msalama: No ei kauheasti, muttei George Martinin mielestä kyllä Ringokaan, koska marakassejahan se sillä ekalla sinkulla soitteli ja joku studiovatkain veteli sitten rummut. Vai muistanko väärin? Seu nome era Andy White, não mais e não menos! Toda a glória terrena para ele! |
Valkosen Anttihan se oli juu. |
velipesonen 11.04.2021 15:16:56 | |
---|
Andy Six: Määrittele folkrock. Ei mitään musiikkityyliä voi määritellä objektiivisesti mutta se on se tyylilaji josta alettiin puhua Dylanin ja Byrdsin vuoden 1965 levytysten johdosta. Minä väitän että The Beatles toteutti tuon määritelmän ihan prikulleen ja täysin jo ennen Dylania ja/tai Byrdsiä. Folk on vielä huomattavasti vaikempi määritellä kuin folkrock koska sillä tarkoitetaan englanninkielisessä maailmassa milloin ja vähän mitäkin. Se voi olla kansanmusiikkia tai sitten tätä moderneilla tehdasvalmisteisilla soittimilla esitettyä Pete Seeger -musiikkia. Folk olisi - mun mielestä - nähtävä osana populaarimusiikkia ja populaarimusiikki taasen on historiallisesti kampanja kansanmusiikkia vastaan. Tavallaan siis folkmuusikot (Seeger Guthrie Dylan Baez etc.) kampanjoivat kansanmusiikkia vastaan. Folk-termin historiasta voisi joku kai kirjoittaa paksun kirjan. "I suppose it was really just a matter of being a little offhand about things." |
Andy Six 11.04.2021 16:51:46 (muokattu 11.04.2021 16:59:59) | |
---|
velipesonen: Ei mitään musiikkityyliä voi määritellä objektiivisesti mutta se on se tyylilaji josta alettiin puhua Dylanin ja Byrdsin vuoden 1965 levytysten johdosta. Minä väitän että The Beatles toteutti tuon määritelmän ihan prikulleen ja täysin jo ennen Dylania ja/tai Byrdsiä. Eka suomalaiseen kansanmusiikkiin perustuva, vaikkei nyt Beatles-ketjuun kuulukkaan: https://www.youtube.com/watch?v=3crEa3pfRio Oh dear, look what they've done to the blues... |
velipesonen 11.04.2021 17:07:06 | |
---|
Andy Six: Eka suomalaiseen kansanmusiikkiin perustuva, vaikkei nyt Beatles-ketjuun kuulukkaan: https://www.youtube.com/watch?v=3crEa3pfRio Niin siis Byrds ja Dylan eivät perustu kansanmusiikkiin vaan folk-nimiseen popmusiikkiin. "I suppose it was really just a matter of being a little offhand about things." |
Andy Six 11.04.2021 17:11:05 | |
---|
velipesonen: Niin siis Byrds ja Dylan eivät perustu kansanmusiikkiin vaan folk-nimiseen popmusiikkiin. En ole mielestäni sellaista väittänytkään. Oh dear, look what they've done to the blues... |
Marlowe 12.04.2021 13:58:43 | |
---|
Kiinostunut Jäsen: Sä unohdit Joan Baezin ja kanukin Joan Mitchellin vaikka se ei ole folkrockia vaan puhdasta folkkia. Joni ja Joan eivät leimallisesti edusta kumpikaan folk rockia. Mitchellin debyyttilevyä saatiin lisäksi odotella vuoteen 1968. "Barry, Dick ja minä olemme tulleet siihen tulokseen, että vakavasti otettavalla ihmisellä täytyy olla... vähintään viisisataa levyä" (Nick Hornby) |
Marlowe 15.05.2021 07:44:49 | |
---|
Olen tässä jonkin aikaa yrittänyt opetella kuuntelemaan musiikkia myös Spotifyn kautta ja samalla huvikseni tehnyt erilaisia soittolistoja. Tässäpä Beatlesin Valkoinen tupla (1968) covereista koostuvana versiona, mukana menossa muun muassa Youssou N'Dour, Topi Sorsakoski, Slade, Waltari, Nina Simone ja Paul Weller. https://open.spotify.com/playlist/5 … sPiSwajVvFMMgzb?si=93ad5d6d26f34c78"Barry, Dick ja minä olemme tulleet siihen tulokseen, että vakavasti otettavalla ihmisellä täytyy olla... vähintään viisisataa levyä" (Nick Hornby) |
Henri Henri Olavi 21.06.2021 09:59:21 | |
---|
Je suis 190221 |
Andy Six 21.06.2021 10:16:00 | |
---|
|
velipesonen 21.07.2021 21:24:28 | |
---|
"I suppose it was really just a matter of being a little offhand about things." |
Jucciz 22.07.2021 23:58:55 (muokattu 22.07.2021 23:59:37) | |
---|
Henri Henri Olavi: Uusi kuuden tunnin dokumentti tulossa Beatlesista. Ohjaajana Peter Jackson. https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000008066245.html Tahdon fyysillisen tallenteen. Tämä on dokumentaarisessa merkittävyydessään koko maailman rockmusiikille likipitäen sama kuin Saimaa-ilmiö on suomalaiselle rockmusiikille. Tai sitten ei. Toivon ainakin, että tulee kovaa kanaa ja hankkimisen arvoinen paketti. |
velipesonen 25.07.2021 22:37:16 (muokattu 25.07.2021 22:39:44) | |
---|
Tässäpä vähän pureskeltavaa https://theoccultbeatles.wordpress.com/2020/11/05/cover-update/ Muutenkin tämä Matt Sergioun nettisivu on erinomainen. Tiesittekö esimerkiksi, että ns. Profumo-skandaalin yhteydessä julkkikseksi ponnahtaneella tanssityttö Christine Keelerillä oli suhde paitsi Britannian puolustusministeriin ja neuvostoliittolaiseen vakoojaan, myös Ringo Starriin, ja että samassa prosessissa ryvettynyt ja sittemmin itsemurhan lääkkeillä tehnyt osteopaatti Stephen Ward piti vastaanottoaan aivan Richard Asherin naapurustossa! "I suppose it was really just a matter of being a little offhand about things." |
velipesonen 09.08.2021 12:04:12 | |
---|
Toimittaja-kirjailija Mark Shipperin Beatles-hupailu, kirja Paperback Writer ilmestyi 1978 ja suomeksi 1982, kääntäjä on Juice Leskinen. Olen pitkään epäillyt että Mark Shipper on pseudonyymi ja kuuluu mahdollisesti mediakonsultti Elliot Mintzille. Maailmalla moni myös epäilee Shipperiä pseudonyymiksi mutta ei Mintzin vaan - Juice Leskisen! Näet nimittäin joku on laskenut liikkeelle huhun että kirjan SUOMENKIELISEN version kansikuvassa kerrotaan totuus ja se viides naama siinä kuuluu nimenomaan kirjailija Mark Shipperille itselleen. Että sen näköinen mies. No sehän on Juice Leskisen naama. "I suppose it was really just a matter of being a little offhand about things." |