Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Työ musiikkialalla »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kuka maksaa?
1
sehuneuianae
09.04.2021 11:07:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nää on näitä mitä sattuu joskus miettimään ennen nukkumaanmenoa, että jos mun lapsi pääsis soittotunneille musiikkiopistoon mun oppilaaks niin kuka sen tunnit maksaa?
 
Henri Henri Olavi
09.04.2021 13:06:02 (muokattu 09.04.2021 13:07:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tästä voit katsoa miten maksut menevät Turun konsassa/musiikkiopistossa:
 
https://docs.google.com/document/d/ … ScUuABhGlaqKzf3KAT_SqIxUP7rZdg/edit
 
Rahoitus, kotikunnan maksuosuus ja opinto-oikeus:
 
- Taiteen perusopetuksen rahoitus perusopinnoissa ja syventävissä opinnoissa koostuu valtionosuudesta, oppilaan kotikunnan rahoituksesta ja oppilaan (huoltajan) opinto-oikeudesta maksamista lukukausimaksuista. Opinto-oikeus täsmentyy opinto-ohjauksen perusteella.
 
- Mikäli oppilaan kotikunta ei maksa oppilaan kuntamaksua, oppilaan (huoltajan) on maksettava lukukausimaksun lisäksi kuntamaksuosuus. Turun konservatoriolla ja musiikkiopistolla on sopimuksia seudun kuntien kanssa taiteen perusopetuksen rahoituksesta ja eri kuntien oppilasmääräkiintiöistä.
 
- Varhaisiän musiikkikasvatukseen ja perusopintoihin valmentavaan opetukseen oppilas voi osallistua kotikunnastaan riippumatta, mikäli ryhmissä on tilaa.
 
Je suis 190221
Jucciz
12.04.2021 03:58:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

99 prosentissa tapauksista artisti maksaa.
 
morfin_mafer
13.04.2021 11:36:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KELA maksaa jos pääsee yhteishaussa maksuttomaan kouluun. Mutta tämä haku erittäin vaikeaa, koska hakijoita riittää ja vain parhaat pääsee.
 
basisti1971
14.04.2021 07:14:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
sehuneuianae: Nää on näitä mitä sattuu joskus miettimään ennen nukkumaanmenoa...
 
Eipä ole nukkumaan mennessä tuonsuuntaisia juttuja tullut mietittyä... :).
Kerran tai kaksi vuodessa kun en muutamassa sekunnissa nukahda, ainakin mua avittaa tähtimoottorin nokkarenkaiden geometrian ja vuorovaikutusten pähkäily :D.
 

 
sehuneuianae: ...että jos mun lapsi pääsis soittotunneille musiikkiopistoon mun oppilaaks niin kuka sen tunnit maksaa?
 
Ensikädessä menee varmasti tuolla yllälinkitetyllä tavalla.
 
Pidemmälle jos ajattelee niin tukien ulkopuolelle jäävän osuuden maksaa musiikkiopisto (jos on ainoa työnantajasi) joka kaiketi sun työpanoksen perusteella palkkasi maksaa.
 
Vielä pidemmälle ajateltuna taho(t) jo(t)ka taloudellisesti mahdollistavat ko. musiikkiopiston toiminnan.
 
Jos sulla on useampia tulonlähteitä, voi itse joko ajatusleikkinä tai oikeastikin jyvittää mistä tulovirrasta mihinkäkin eteenpäin ohjaa.
Jne, jne...
 
Tuonkaltaiset "ravintoketju"-ajatusmallit ovat periaatteessa ihan mielenkiintoisia, etenkin jos vaikuttaa ketjussa useammassa kohtaa, mutta käytännön merkitystä moisilla pohdinnoilla on äärimmäisen vähän.
 
Samalla tapaa merkityksetöntä kuin meidän lihansyöjien argumentti jalostetusta kasvissyönnistä.
Jos nyt ylipäätäänkään tuntee tarvetta syömistään selitellä.
 
Itse pohtisin tuossa, ainakin omasta mielestä toivottavasti hypoteetisessa skenaariossa mieluummin sitä miltä moinen järjestely lapsestasi tuntuu ja miten häneen suhtaudutaan jos vanhempi opettaa häntä musiikkiopistolla eikä (/ja?) kotona.
Olettaen toki että lapsesi asuu vielä kotona, aikuisopiskelu on toinen juttu monellakin tapaa.
 
T:Samuli
 
Anonymous-jazz
06.01.2023 02:05:52
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos on talous heikko, niin myös vapaaoppilaspaikkoja voi anoa musiikkiopistoista ja niihin löytyy omat kaavakkeensa.
 
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act" - George Orwell
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «