Aihe: Mac vai PC?
1 2 3 4 5 6
Antti1
29.12.2020 16:28:08
locoloco: joku tubettaja sanoi näihin tuleviin M1-mäcceihin että miinus puoli tulee olemaan että et voi kovin paljon muistia lisätä tai jotain sinnepäin.....

Näinhän se on, mutta tekniikka kehittyy ja sitä myöden noihin ei myöskään tarvitse kovinkaan paljoa muistia. Esimerkiksi Resolvella tehtyjä videoeditointeja testatessa yksinkertaisilla projekteilla 8 ja 16 gigan välillä ei ollut käytännön suorituskyvyssä mitään eroa. Lähdettä en tähän hätään muista, mutta löytynee Googlella. Toi esimerkkinä ihan vaan, koska jättimäisiä samplekirjastoja lukuunottamatta videoiden editointi on paljon vaativampaa keskusmuistin osalta kuin mikään äänihomma.
Krice
27.02.2021 11:36:32

Tein vihdoin päätöksen laittaa Mac Mini eläkkeelle ja tilalle master race PC. Aion rakentaa osista, katselin vähän aikaa valmiita paketteja ja ne on nykyisinkin aika huonoja verrattuna hintaan. Osista kasaaminen on yhtä kallista tai kalliimpaa, mutta saa paremmat osat, koska pakettikoneissa säästetään aina jostakin, esim. prossun tuulettimet on viiden euron päristimiä mitä tulee prossun mukana.
Jussi 48
06.04.2021 19:05:55
Ajattelin kirjoittaa omista kokemuksistani. Alkujaan lähdin Win ympäristöön. Taisi ekat koneet olla käyttöjärjestelmältään WIN 95 laitteita. Nyt tietokone on Lenovon 5 vuotta vanha 64 bittisellä prosessorilla varustettu Z50 läppäri. Äänikortiksi äänentoiston parantamiseksi ostin joitakin vuosia sitten ulkoisen Steinberg UR 44 äänikortin.

Muita musiikkiin liittyviä laitteita on sitten 10" Android tabletti, lähinnä siksi, että siihen saa ulkoisen mini SD kortin muistiksi pdf muotoisten nuottien tallentamiseen ja taustoiksi soitteluharjoituksiin tekemieni MP3 muotoon tai Applen musiikkiformaattiin talletettujen taustanauhojen soittamista varten.

Kirjaston musiikki/soittohuoneessa riittää joku Sonyn tms. Bluetooth kaiutin, jolla saan apinaorkesterin tabletilta paremmin kuuluviin. Tabletin omat kaiuttimet eivät oikeastaan kykene toistamaan kuin metronomin tikitystä muistuttavan äänen.

Tärkeämpää minulle on ollut ohjelmat. Nuotinnukseen käytän Encoren nuotinnusohjelmaa ja taustojen yksinkertaiseen tekemiseen Band - In - A - Box ohjelman 2020 versiota. Nuotinnusohjelma on ainakin minulle välttämätön, sillä valmiit nuotit ovat yleensä vain c-viritteisille instrumenteille sovitettuja. Varsinkin saksofonit on usein mukavampi saada transponoitua jollekin muulle korkeudelle kuin mitä alkuperäinen sovitus on nuottijulkaisussa ollut. Lisäksi iäkkäänä soittamisen uudelleen aloittaneena haluan löytää kappaleelle sellaisen sävel korkeuden, että en joudu kauheasti voimistelemaan puhaltimen ansatsin kanssa.

Tuossa kokoonpanossa on rajoitteena tuo Android. Kun harjoittelen soittamista, olisi hyvä päästä aloittamaan hitaalla tempolla ja vasta kun fonin tai huilun sormitus ym. motoriikka on kunnossa voi tempon nostaa oikealle tasolle. Android järjestelmään ei Band - In - A Box ohjelmaa saa ainakaan tällä hetkellä. Täytyy siis tyytyä soittamaan valmiiksi äänitettyä taustaa, jolle ei harjoitustilassa enää tehdä mitään muutoksia. Läppärin, jolla tempon muuttaminen on mahdollista, mukaan ottaminen harjoitustilaan taas nostaa mukana kannettavien laitteiden määrää, joten en ole sitä toistaiseksi mukaan ottanut. Näillä systeemeillä diletantti on pärjäillyt. Tosin musiikki on minulle vain omaksi iloksi soittelua. Toivottavasti ei kuitenkaan naapureiden kiusaksi aiheutettua melua!
Henri Henri Olavi
08.04.2021 16:56:50 (muokattu 08.04.2021 16:57:30)
Biitzilla:
i9 bookki pyörittää ihan hyvin DAW ohjelmia, mutta toki vanhan aikaisella prosessorilla tuulettimen huudatus on josksu ihan hirveää. Siinä ei mitään hienompia äänityksiä tehdä.

Ei mulla ainakaan pelkässä äänityskäytössä 2018 MBP i7 huuda. Se on niin kevyttä touhua. Hyvin pystyy äänittämään. Jos joskus on ollutkin tilanne (lähinnä vanhemman läppärin kanssa), jossa tuulettimet laulaa, niin mulla on isoon Gatoriin tehty demppi tila, jossa myös ilmanvaihto pelaa. Läppäri sinne ja sieltä FW-piuha interfacelle ulos pienestä reiästä.
Je suis 190221
Biitzilla
08.04.2021 19:47:47
Henri Henri Olavi: Ei mulla ainakaan pelkässä äänityskäytössä 2018 MBP i7 huuda. Se on niin kevyttä touhua. Hyvin pystyy äänittämään. Jos joskus on ollutkin tilanne (lähinnä vanhemman läppärin kanssa), jossa tuulettimet laulaa, niin mulla on isoon Gatoriin tehty demppi tila, jossa myös ilmanvaihto pelaa. Läppäri sinne ja sieltä FW-piuha interfacelle ulos pienestä reiästä.

i7 ei kuumene, niin helposti kuin i9.

Mutta koko asia ylipäätänsä riippuu niin paljon mitä pyörii samaan aikaan.

Itsellä aika paljon virtuaalisoittimia ja effectejä samaan aikaan kuin äänittelee. Ja onhan tossa yleensä muitakin softia päällä, en niitä viitsi sammutella. Kun ei tää musan teko nyt niin ammattimaista muutenkaan ole.

Turboboost switcher muuten auttaa saamaan pahimmat tuulettimen huutamiset kuriin.
Henri Henri Olavi
08.04.2021 19:50:57 (muokattu 08.04.2021 20:02:36)
Turboboostia itsekin käytän. Äänittäessä (muita kuin omia juttuja) en käytä mitään efektejä, enkä pidä muita softia auki, joten hyvin kevyttä hommaahan se on. Totta taitaa olla se, että i9 laukoo tuulettimet äkäisemmin täysille. Siksi suosittelen äänityksiin jotain boksia, jossa on äänieristys. Muussakin käytössä se on erinomainen. Kun ajelen teatteriesityksissä suht raskaita QLab-projekteja (joissa paljon ääntä plugareineen, valo-ohjaus, videot), eikä joka paikassa pääse tai ole teknikon parvea, ja pitää olla lavan lähellä, eliminoi se hurinat upeasti.
Je suis 190221
mhelin
08.04.2021 21:20:07 (muokattu 08.04.2021 21:53:46)
Yksi hyvä vaihtoehto PC puolella Mac Mini M1:lle voisi olla tuollainen Asus barebone AMD Ryzen 7 mobiiliprossulla (4700U):

https://www.verkkokauppa.com/fi/pro … 2/qbqvn/Asus-Mini-PC-PN50-tietokone

https://www.verkkokauppa.com/fi/pro … /Asus-Mini-PC-PN50-tietokone-Win-10 (tämä muisteilla, SSD:llä ja käyttiksellä)

Prossun AMD Ryzen 7 4700U CPU mark:

https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=AMD+Ryzen+7+4700U&id=3699

M1 CPU mark:

https://www.cpubenchmark.net/cpu.ph … pple+M1+8+Core+3200+MHz&id=4104

Eroa ei ole isosti mutta käytännössä M1 integroituine muisteineen, näytönohjaimineen yms. teknisine ominaisuuksineen on varmaan paljon nopeampi. Tuohon bareboneen voi ja täytyy lisätä muistit ja SSD levyt ja tietty käyttis.

Noita löytyy myös i7 prossulla:
https://www.multitronic.fi/fi/produ … 932b-d4a7-4798-ba11-6e7ef0ef916f%5D

Noista on malleja joissa myös Thunderbolt3. En tiedä miten toimisi mutta voisi olla mahdollista ehkä myös jotain M.2 pcie extenderiä käyttää:
https://www.amazon.com/ADT-Link-Ext … d_lpo_147_img_1/134-8366276-9738152
locoloco
31.05.2021 20:27:24
näköjään tullut nytten noi M1 imacit myytiin!. olisko toi uusi imacci 16 GT muistilla ja 2Tt SDD- tallennustilalla ahdettu imacci kova mylly musan tekooon?
Antti1
31.05.2021 20:40:13
Kannattaa varmistaa, että softat ja plugarit toimivat sen kanssa. Muutoin tehon puolesta riittää kyllä pitkälle
locoloco
31.05.2021 21:18:33
Antti1: Kannattaa varmistaa, että softat ja plugarit toimivat sen kanssa. Muutoin tehon puolesta riittää kyllä pitkälle

miksi ei softat ja plugarit ei toimisi??
Pauli Lappalainen
31.05.2021 21:51:18 (muokattu 31.05.2021 21:51:37)
locoloco: miksi ei softat ja plugarit ei toimisi??

Ehkä siksi, että niitä ei ole testattu tuon koneen komponenttien kanssa eikä aiemmat laiteajurit toimi oikein, ehkä.
Henri Henri Olavi
31.05.2021 22:54:11
Kyllä suurin osa tunnetuimpia plugarien ja audiosoftien valmistajista on jo hypännyt M1-kelkkaan ja Big Sur:iin.
Je suis 190221
rintapek
02.06.2021 19:45:55

Jussi 48: Ajattelin kirjoittaa omista kokemuksistani.... Näillä systeemeillä diletantti on pärjäillyt.

Kun tietää mitä tahtoo niin mikä ettei pärjäisi.
Mulle maccimaailma on hampurilaisia myöten vieras joten se ei ole minulle vaihtoehto.

Uutuutena just hankin m-audion 8-kanavaisen usb-äänikortin jonka valmistus ja tuki on loppunut aikapäiviä sitten, mutta ostin pienellä riskillä kun löysin netin syövereistä tuoreen kommentin, että win7 ajurit vaan koneeseen sisään ja vehje pelittää kuin enkeli. Näin tein ja niin kävi joten ei tainnut mennä kahden kaljalaatikon hinta ihan hukkaan.

Mun humpantekoprojekteissani laitteistolta ei kauheita vaadita. Tällä hetkellä mulla on vain viihdekäyttöön tarkoitettu läppäri jolla tätäkin kirjoitan (Win10, i5, 6Mb) ja se jaksaa ongelmitta pyörittää kaikkea mitä osaan kuvitella olevien ja tulevien humppieni tarvitsevan.
Koska näin on niin ajattelin seuraavaksi investoida ruhtinaallisen satasen win10, i7, ssd-koneeseen ja räätälöidä sen pelkästään cakewalkin ja äänikortin tarpeisiin niin tämä masiina vapautuu täysin sähköpostiin ja nettisurffaukseen.

Sit mulla on kotistudio joka on maksanut satasen ja kaks kaljalaatikkoa.
Mitä sillä sit tekee?
Mun ei oikeastaan tartte yrittää kilpailla kaupallisten studioiden tai osaavien äänivelhojen kanssa. Mut jos saan tehtyä hyvän humpan niin kenties tahdon osallistua sillä vaikka johonkin humppakilpailuun? Semmoiseen jälkeen mun pitäisi pystyä, että kisamenestys ei kaadu heti kättelyssä äänitteen surkeaan laatuun.
Jos käy niin, että humppani on niin hyvä, että radiokanavat suorastaan kuolaavat sitä, niin sen voi sitten käydä purkittamassa ihan oikeessa studiossa.

Oma kotipajani saa olla simppeli ja kukkaroystävällinen. on pakkokin koska monimutkaista en osaisi käyttää ja kalliiseen minulla ei ole varaa.
Olispa vaan taitoa tehdä niit hyviä humppia. Edes yksi.
Lelulaatikossani on vieläkin tilaa.
Krice
03.06.2021 07:16:23

rintapek: Koska näin on niin ajattelin seuraavaksi investoida ruhtinaallisen satasen win10, i7, ssd-koneeseen

Pelkästään Win10-lisenssi maksaa yli sata euroa, mistä oikein löydät noin halvalla koneita?
rintapek
03.06.2021 11:57:51 (muokattu 03.06.2021 12:00:31)

Krice: Pelkästään Win10-lisenssi maksaa yli sata euroa, mistä oikein löydät noin halvalla koneita?

No tää ei liity PC/Mac asiaan enää mitenkään, mut ilmastonmuutoksen vastaisessa taistelussani ja lompakkoni ylimmän puolustusritarin ominaisuudessa en ole vuosiin ostanut uutena kuin sukkia ja kalsareita. Ja kitarankieliä.
5+ vuotta vanhoja koneita käyttöjärjestelmineen on konttikaupalla jo elektroniikkaromun kierrätyksessäkin joten ajattelin asioida käytettyjä koneita myyvässä liikkeessä jos ei sukulaispoika myy vanhaa pelikonettaan.
Lelulaatikossani on vieläkin tilaa.
FastEddie
04.06.2021 11:10:23

locoloco: näköjään tullut nytten noi M1 imacit myytiin!. olisko toi uusi imacci 16 GT muistilla ja 2Tt SDD- tallennustilalla ahdettu imacci kova mylly musan tekooon?

Kova peli, juuri miksasin projektin missä oli 100 raitaa ja tarvittavat pluggarit. Alle 40% tehoilla mentiin pieninmällä pufferikoolla.

Negapuolena on, että uusi käyttis ja sen intergraatio ei ole vielä sataprosentisen valmis.

(ei mulla iMacia ole waan Air Book, mutta kuitenkin)
If you think you are too old to rock n roll, then you are.
Henri Henri Olavi
04.06.2021 12:37:55
locoloco: näköjään tullut nytten noi M1 imacit myytiin!. olisko toi uusi imacci 16 GT muistilla ja 2Tt SDD- tallennustilalla ahdettu imacci kova mylly musan tekooon?

Komppia täältäkin. Kyllä sä tuolla väännät ihan niin pitkään kun osat alkavat lahoamaan.
Je suis 190221
Tuomas.
11.06.2021 23:19:15 (muokattu 11.06.2021 23:20:14)
Hei, tulisin tänne kyselemään väliin. Toivottavasti ihmiset eivät pahastu. Asia sivuaa otsikkoa ja täällä tuntuu olevan tietämystä. Arvostaisin osaavien ihmisten konsultaatiota.

Asia:

Haluaisin päästä eroon nykyisestä Imac-pöytäkoneesta, jolla oon tehnyt musaa Logicilla. Pöytäkone alkanut ahdistaa jo sen takia, että se on tässä yksiössä jatkuvasti saatavilla ja sillä tulee istuttua liikaa. Oma musan tekeminen on myös mennyt yksinkertaisemmaksi ja plugareilla tekeminen ja Logic sessioiden kasailu ei luultavasti ole enää ajankohtaista.

Mulla on nyt siis tällanen malli:

iMac (21.5-inch, Late 2015)
2,8 GHz Intel Core i5
8 GB 1867 MHz DDR3
1,02 TB Fusion Drive

Mielessä on kaksi vaihtoehtoista suunnitelmaa:

1. Ostaa joku halvempi perusläppäri jolla hoidan pankkiasioita, googlaan ja katson areenaa tms. Tällöin musahommat menisi analogivehkeillä(kasetti tms.) ihan erikseen. Tämä inspiroisi ideana.

2. Ostaa läppäri, jolla voin jatkaa Logic-juttuja. Luultavasti tarve tässä lähinnä audion äänittelyyn mikeillä, syntikoilla, rumpukoneilla jne. Ehkä jotain plugarihommia sitten pienesti myös.

Muutama kysymys tän langan lukemisen jälkeen:

A. Kuinka paljon tosta mun Imacista saa rahaa? Mistä löytyy ohjeet sen tyhjentämiseen? Mihin/missä kannattaa myydä?

B. Mitä nämä Applen uudet läppärit on? Oon ollut ihan pimennossa siis kehityksestä. Millanen malli sopisi tohon yllä olevaan kohdan 2 skenaarioon?

C. Jos ostankin jonkun ihan perusläppärin kohdan 1 suunnitelman mukaisesti, niin mikä on järkevä/kestävä peli ja mistä kannattaa ostaa? Saako noita käytettynä jostain kustannustehokkaasti?

Jos jollain on tietoa ja innostuu vastaamaan niin arvostan kovasti.

Tuomas
sepisti
13.06.2021 02:14:05
Tuomas.: Hei, tulisin tänne kyselemään väliin. Toivottavasti ihmiset eivät pahastu. Asia sivuaa otsikkoa ja täällä tuntuu olevan tietämystä. Arvostaisin osaavien ihmisten konsultaatiota.

Asia:

Haluaisin päästä eroon nykyisestä Imac-pöytäkoneesta, jolla oon tehnyt musaa Logicilla. Pöytäkone alkanut ahdistaa jo sen takia, että se on tässä yksiössä jatkuvasti saatavilla ja sillä tulee istuttua liikaa. Oma musan tekeminen on myös mennyt yksinkertaisemmaksi ja plugareilla tekeminen ja Logic sessioiden kasailu ei luultavasti ole enää ajankohtaista.

Mulla on nyt siis tällanen malli:

iMac (21.5-inch, Late 2015)
2,8 GHz Intel Core i5
8 GB 1867 MHz DDR3
1,02 TB Fusion Drive

Mielessä on kaksi vaihtoehtoista suunnitelmaa:

1. Ostaa joku halvempi perusläppäri jolla hoidan pankkiasioita, googlaan ja katson areenaa tms. Tällöin musahommat menisi analogivehkeillä(kasetti tms.) ihan erikseen. Tämä inspiroisi ideana.

2. Ostaa läppäri, jolla voin jatkaa Logic-juttuja. Luultavasti tarve tässä lähinnä audion äänittelyyn mikeillä, syntikoilla, rumpukoneilla jne. Ehkä jotain plugarihommia sitten pienesti myös.

Muutama kysymys tän langan lukemisen jälkeen:

A. Kuinka paljon tosta mun Imacista saa rahaa? Mistä löytyy ohjeet sen tyhjentämiseen? Mihin/missä kannattaa myydä?

B. Mitä nämä Applen uudet läppärit on? Oon ollut ihan pimennossa siis kehityksestä. Millanen malli sopisi tohon yllä olevaan kohdan 2 skenaarioon?

C. Jos ostankin jonkun ihan perusläppärin kohdan 1 suunnitelman mukaisesti, niin mikä on järkevä/kestävä peli ja mistä kannattaa ostaa? Saako noita käytettynä jostain kustannustehokkaasti?

Jos jollain on tietoa ja innostuu vastaamaan niin arvostan kovasti.

Tuomas

A: Hintaluokan selvität kätevästi googlettamalla, mihin hintaan noita jengi myy esimerkiksi Hopeinen omena -nettisivuilla. Tuosta voisi ehkä hyvällä tuurilla saada 400-500 euroa.
Mitä tulee macin tyhjennykseen, googleta "tyhjennä imac".
Myymisen voi hoitaa itse missä tahansa nettitorilla (vaikka em. Hopeinen omena) tai sitten myydä esim. https://mresell.fi/

B: Jos sun tarpeet on mitä mainitsit, et tarvitse uutta M1-maccia. Sulle riittää mainiosti oman koneesi ikäinen Macbook Pro. Tarjoa omaa konettasi vaihdossa vaikka tuonne mresellille. Todennäköisesti joudut maksamaan väliä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)