Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Akkarin nauhojen kääntö?
1
Zeeboo
05.04.2021 12:13:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Otsikko kuulostaa hölmöltä, myönnetään, mutta aiheesta kyselen:
 
Onnettomuuden anatomia on varmaan yleinen: päätin säästää ja tein itse. Teräskielisen akustisen nauhojen päät piti hioa ja aattelinpa säästää ja tehdä itse. Tein viilasta ja puukalikasta vehkeen, jollaisen olin nähnyt jossain YouTube tutoriaalissa tms. Nauhan päiden viisous piti sattua just eikä toleranssiin tämän kanssa. Ja askartelun tuloksena E-kieli tuppaa lipsumaan hyvin viilattujen ja huolella kiillotettujen nauhanpäiden yli. Hemmetti.
 
Muutoin hyväkuntoisia nauhoja ei hotsittaisi alkaa vaihdattamaan ja tästä sikisi ajatus. Entäpä jos nauhat käyttäisi irti ja kääntäisi? Siis tuunaamattomat bassopään päät tuunattujen tilalle.
 
Mitä meiltä, soitinrakentajat ja -korjaajat, onko ajatus jo syntyessään vainaja vai kannattaako kokeilla? Vai pitäisikö suosiolla viedä ammattilaiselle päivähoitoon? Soitin ei ole varsinainen arvopeli, mutta armasta vehjettä ei viitsisi turata pilalle.
 
White men can't Monk
kojones
05.04.2021 12:18:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zeeboo: Mitä meiltä, soitinrakentajat ja -korjaajat, onko ajatus jo syntyessään vainaja?
 
Kyllähän se on.
 
Kefiiri
05.04.2021 14:13:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Iskemättömien nauhojen laittaminen otelautaan on niin paljon mutkattomampaa (ehkä ihan sananmukaisesti), että vanhojen pyörittelystä tulisi olennaisesti enemmän harmia ja vaivaa kuin investoimisesta uusiin nauhoihin.
 
En ole musiikin asiantuntija.
basisti1971
05.04.2021 15:05:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Zeeboo: Entäpä jos nauhat käyttäisi irti ja kääntäisi? Siis tuunaamattomat bassopään päät tuunattujen tilalle.
 
Mitä meiltä, soitinrakentajat ja -korjaajat, onko ajatus jo syntyessään vainaja vai kannattaako kokeilla?

 
Oma mielipide on ettei kannata kokeilla kuin korkeintaan mielenkiinnosta.
Eikä silloinkaan käyttöinstrumenttiin ellei varaudu täyteen nauharemppaan.
 
Jos ominaisuus on lähinnä satulan päässä, itse varmaankin nakertelisin uuden satulan ja siirtäisin ylä-e kieltä inan keskemmälle, luultavimmin muitakin.
 

 
Kefiiri: Iskemättömien nauhojen laittaminen otelautaan on niin paljon mutkattomampaa (ehkä ihan sananmukaisesti)...
 
:)
 
Kokemuksesta voin todeta että tuon sanan "ehkä" voi huoleti jättää pois.
Kokolailla laitimmaista puuhaa irroittaa ja asentaa takaisin vaikka kyse olisikin yhdestä-kahdesta nauhasta.
Onnistuu toki näppäräsormiselta, mutta epäonnistumisen todennäköisyys on huomattavasti suurempi.
 
T:Samuli
 
munkero
06.04.2021 10:08:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Samalla vaivalla aloittaa puhtaalta pöydältä ja lyö uudet nauhat kiinni. Täyden remontin tuo vaatii kuitenkin ja nauhamateriaali ei kuitenkaan juuri mitään maksa.
 
Itekki joskus soitellu.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «