Aihe: Telecasteriin uudet mikit?
1 2
Stone
31.03.2021 16:57:56 (muokattu 31.03.2021 16:58:44)

Freewheeler: Originaalissa Wide Range Humbuckerissa on esim. Mexicoversioihin muutakin eroa, kuin magneettiruuvien matsku. Mulla on ollut '76 Custom ja MIM Custom RI. MIM on enemmän perinteinen humppari soundiltaan ja rakenteeltaan (magneetti kahden normikokoisen kelan alla kuten Gibsoneissa). CuNiFe-versio hyvin erityyppinen (magneettiruuvit ja leveämmät ja matalammat kelat), lämmin ja erotteleva, Fenderimpi. Creameryn versio oli todella hyvä! Kannattaa myös kokeilla 1M volapotikkaa MIM WR:n kanssa.

https://www.creamery-pickups.co.uk/ … hinline-tele-humbucker-upgrade.html

Kiitos luonnehdinnasta. Mulla on muistikuvani mukaan omaani MIM malliin vaihdettu 1 Meganen volapotikka muutama vuosi takaperin.
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
Mikko1978
31.03.2021 18:01:24 (muokattu 31.03.2021 18:01:48)
Olen oikein tyytyväinen oman Teleni Lollarin WR:iin. Ne ovat hieman kirkkaammat soundiltaan ja vähän äänekkäämmät kuin kahden 70-luvun Telen alkuperäiset WR:t, joihin olen Lollareita verrannut. Erot ovat kuitenkin pieniä, mikkien luonne on hyvin samankaltainen, enkä osaa sanoa, tykkäänkö enemmän Lollareista vai alkuperäisistä Fenkuista.
Sampok
06.05.2021 23:21:34
Mulla oli kova gas hankkia semmoinen vanha 70-luvun tele deluxe cunife mikeillä, mutta niiden hinnat on jo niin korkealla, et päätin teettää uuden hieman modernisoituna soitinrakentalla. Päädyin asennuttamaan siihen nuo Fenderin uustuotanto cunife mikit. Kiinnostaisi päästä vertailemaan niitä vanhoihin vastineisiinsa.

Aika vähän löytyy vielä internetistä vertailuja, mut tässä ainakin oli yksi https://youtu.be/Wq6kJpf4bSM Tuossa tosin hämää vähän se, että kitaroissa on erilaiset tallat ynnä muuta, joten ei voi olla aivan varma, paljonko loppupeleissä soundieroista on mikrofonin ansiota.

Ymmärtääkseni niissä vanhoissa wide range mikeissä on keskenäänkin aika paljon eroja, käsin käämitty ja eri määrä kierroksia lankaa tms. Vai olikohan se kone vaan vähän epätarkka. Onkohan nuo uudet sitten nykyaikaisemmin tehtyjä ja tasalaatuisempia? Tietysti kaikenlainen korrosio ja hapettuminen varmasti vaikuttaa niihin vanhoihin mikkeihin. Uusista mikeistä löytyy myös bridge ja neck versiot erikseen, vanhat käsittääkseni oli kaikki about samanlaisia ja mittaamalla valittiin heikompia yksilöitä kaulamikiksi.

Mutta tässä pari päivää testailleena hyväsoundiset mikit noi uustuotanto Fender cunife wide ranget, korkeuden säätöä en ole vielä ehtinyt hifistelemään, mutta kuulostaa jo Hos Handmade Guitarsin Henkan laittamilla alkusäädöillä hyvältä. Nii hänen tekemä kitara myös kyseessä. 1M potikat on, tallamikistä saa telemäisen kirkkaan twangin ja kaulamikissäkin on kauniin täyteläisesti yläkerrannaisia ja botnea. Ei noilla mikeillä metsään mennyt, vaikkei olisikaan identtiset vanhojen kanssa.

Kaikkia tietysti kiinnostaa kauheasti, niin täällä kuva kitarasta : https://www.dropbox.com/s/zvifdmapp … imghc/Hosguitarsteledeluxe.JPG?dl=0
Guildfinger
07.05.2021 08:28:57
Noiden originaalien Deluxe/Custom mallien hinnat ovat nousseet lähihistoriassa enemmän kuin melkein mikään. Vuosia sitten niitä ei oikein arvostettu ja hinnat liikkeissäkin olivat n. 1400-1700 eur vrt. nykyisiin 2700-3000 eur pyyntöihin. Kaulat originaaleissa ovat tyypillisen 70' kapeita ja monet yksilöt ovat aika painavia. Saman ajan Stratoissa oli täsmälleen sama tuntuma. Joskus hinnat vaan pomppaa selittämättömistä syistä.
p130
07.05.2021 08:40:30 (muokattu 07.05.2021 11:28:28)

Sampok:
Ymmärtääkseni niissä vanhoissa wide range mikeissä on keskenäänkin aika paljon eroja, käsin käämitty ja eri määrä kierroksia lankaa tms. Vai olikohan se kone vaan vähän epätarkka. Onkohan nuo uudet sitten nykyaikaisemmin tehtyjä ja tasalaatuisempia? Tietysti kaikenlainen korrosio ja hapettuminen varmasti vaikuttaa niihin vanhoihin mikkeihin.

Mittasin joskus omia vanhoja, muistaakseni kOhmeissa oli odotusten mukaisesti heittoja suuntaan tai toiseen, mutta ei valtavia. Mitään vertailukelpoisia soundirunkkukokeiluja en ole tehnyt, suurin osa mun mikeistä on siellä, mihin on uutena asennettu. Samalla kentällä ne ovat sillä tarkuudella kuin eri kitaroissa olevia voi vertailla. Tuskin on tehtaalla valikoitu, mutta Tele Thinlinessa ja Deluxessa on tallamikki inasen kaulamikkiä kuumempi.Tele Customin mikki on kuitenkin kaikista kuumin. Tasaisesti toimittavat parhautta =D

E: typo
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
McNulty
07.05.2021 10:04:31
Mä tilasin just omaan 60s Esquire-projektiin tallaan SD Antiquity II... katsotaan ja kuulostellaan kuinka se pelittää.

Vaihtoehtojahan olisi ollut ihan hirvittävästi Lollarista Kloppmanniin, mutta päädyin Seymourin tuotokseen sen ollen alkuperäisten tavoin AlNiCo 5 magneeteilla, vanhennettu ulkoasu, perioidikorrektit D ja G-kielten korotetut navat, kotimainen maahantuoja jonka kanssa tykkään asioida jne.

Mm. Lollar ja Kloppmann tarjosivat molemmat (käsitykseni mukaan) AlNiCo 3 magneeteilla. Monty:lla ei oikein ollut pre-CBS henkistä tallamikkiä. Fralinin Stock Tele oli vahvoilla. House of Tonen tarjoama oli jotenkin "epämääräistä" enkä päässyt jyvälle mikä niistä vastaisi 60-luvun alun Tele/Esquire-tallamikkiä. Oil Cityn valikoimasta olisi löytynyt CBS-henkistä 60-luvun lopun meininkiä, muttei just mun proggikseen sopivaa. Creamery oli myös AlNiCo 3:lla varustettu. Jostain syystä mä en ole lämmennyt BKP:n yksikelaisille (pl. mun Custom '62 Stratossa olevat Tim Millsin itsensä customtilauksesta käämimät '62 singlecoilit), joten skippasin BKP:n Tele-mikit joista ehkä '55 Stagger ois voinut olla lähimpänä "oikeaa". Porter Custom Tele Bridge oli ihan kalkkiviivoille saakka mukana, mutta päädyin Antiquityyn sen vanhennetun ulkoasun ja "helpon" saatavuuden takia.

Ovatko muut joutuneet painimaan näin kovasti yhden mikkivalinnan takia vai ollaanko tässä saavutettu jo riittävän korkea "cork sniffing"-taso? :)
moving in stereo
jani72
08.05.2021 20:13:46
Itse tilasin Aurora guitarsin Habanerot, elit kuumat mallit. 120€/pari ja erittäin nopea toimitus. Suomalaista käsityötä.

Itse en ole päässyt vielä kokeilemaan, mutta kaveri, joka ne asensi, antoi ylistävää kommenttia.
Se voittaa, jolla on kuollessaan eniten vanhaa romua!
ike
09.05.2021 00:03:53
On tullut monenlaista telemikkiä kokeiltua. Jos hurinaton, niin Barden. Piste.

Ns hurinamalleista on tallapuolella kaksi yli muiden. Suhrin Classic T ja Woodshed. Kumpikin tekee sen mitä pitää tehdä. Classic ehkä inan parempi rock-puolelle, mutta Woodshed tappaa puhto-osastolla.

Kaulamikeissä Woodshed on kingi. Makuasioita luonnollisesti, mutta omiin korviin kannattaa luottaa.
"Paskamaisesti alkaa tämäkin päivä, sanoi punakaartilainen, kun saappaita aamulla jalkaan veti ja teloitettavaksi vietiin."
jani72
21.05.2021 11:44:03
jani72: Itse tilasin Aurora guitarsin Habanerot, elit kuumat mallit. 120€/pari ja erittäin nopea toimitus. Suomalaista käsityötä.

Itse en ole päässyt vielä kokeilemaan, mutta kaveri, joka ne asensi, antoi ylistävää kommenttia.

Suosittelen!

Räyhää löytyy, mutta tarvittaessa mukavaa puhdasta löytyy myös. Pidän huomattavasti enemmän kuin Fenderin American Standard telen alkuperäisesistä mikeistä. Eivät Fenderin mikitkään huonot ole, mutta Auroroissa on luonnetta enemmän.
Se voittaa, jolla on kuollessaan eniten vanhaa romua!
Jarkre
21.05.2021 23:41:28
Tilasin uuteen palateleeni mikit kroatialaiselta Q-pickups pikkupajalta. Mikit on tehty vintage nocaster speksien mukaisesti ja relikoidut. Sain telen soundiin mukavasti haluamaani syvyyttä ja vintagehenkisyyttä.

Aäninäyte: https://maihinnousu.net/s/30840

https://www.qpickups.com/
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)