Laulava Kylätohtori 26.06.2020 12:49:08 | |
---|
aristoteles666: pikaliima lähtee/sulaa asetoniin, eli kynsilakan poisto aineeseen. Tyttöystäviltä yleensä löytyy. Sitä voi vaan olla hankala saada sinne kierteisin, kun ruuvi on ruuvattu puuhun. Ja varsinkin niin, ettei maalipinta kärsi. Tuohan tuhoaa maalipinnan(kin) erittäin tehokkaasti. Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. |
aristoteles666 26.06.2020 16:11:14 (muokattu 26.06.2020 16:14:04) | |
---|
Laulava Kylätohtori: Sitä voi vaan olla hankala saada sinne kierteisin, kun ruuvi on ruuvattu puuhun. Ja varsinkin niin, ettei maalipinta kärsi. Tuohan tuhoaa maalipinnan(kin) erittäin tehokkaasti. eikä tuhoa tietenkin mielenkiintoista nähdä hihnalukko jossa hihnan kiinnittämiseen käytetty mutteri on pikaliimalla kiinnitetty puuhun(?) mutta kai niinkin voi tehdä. " mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä."
lassi ja leevi. |
Jeszse 26.06.2020 17:27:01 | |
---|
aristoteles666: eikä tuhoa Riippuu pinnasta. Nitrolakatun pinnan se kyllä sulattaa melko tehokkaasti. |
joku muu sikko 26.06.2020 17:49:38 | |
---|
jälleem_myyntiarvo kärsii Juu mast tsamp övei from skvirröls baik ant staat living diu. -Sjömanni- |
basisti1971 26.06.2020 17:58:38 (muokattu 26.06.2020 18:23:23) | |
---|
Moi. aristoteles666: tietenkin mielenkiintoista nähdä hihnalukko jossa hihnan kiinnittämiseen käytetty mutteri on pikaliimalla kiinnitetty puuhun(?) mutta kai niinkin voi tehdä. ??? Mistähän kummasta tuon mutterin keksit? Tai hihnalukon sen puoleen? Kuten tuostaa multa lainatusta lauseestakin voit luntata, puhutaan bodyyn kiinitettävän vastakappaleen RUUVISTA, joka etenkin vastauksen aiheena olevien Schallereiden kyseessä ollessa on (/oli) usein eri nousulla ja poikkeuksetta lyhyempi kuin valmistajan valkkaama. YKSI TIPPA pikaliimaa oikeassa kohdassa kierrettä pitää ruuvin paikallaan käytössä, ja poistaminenkin vielä onnistuu kunnollisilla työvälineillä. Hivenenkin kun menee lorauttamaan, tarraa sen verran vahvasti kiinni että tuskin ehjänä enää irtoaa. Siinä ei asetonin tai mun vastaavan liuottimen kanssa lotraamisesta ole seurauksena kuin murhetta. Jöpäkällä juottimella lämmittäminen SAATTAA auttaa jos kämmi on päässyt käymään (itsellä tai jollain edellisellä sepällä), mutta jos reiän täyttää kuten usein ehdottamallani PVA liimalla (joka tässä tapauksessa toimi odotetusti) homma hoidetaan, tuskin onnistuu korventamatta puuta. T:Samuli |
aristoteles666 26.06.2020 19:04:22 | |
---|
basisti1971: Moi.
??? Mistähän kummasta tuon mutterin keksit? Tai hihnalukon sen puoleen? T:Samuli my bad, tämä lause "hihnalukkojen ruuvi/nastayhdistelmä pyörii itsestään auki" sai minut ajttelemaan että kyse on hihnan puoleisestä jutusta, siinä kun on ainoa "nasta" joka solahtaa kiinni rungossa olevaan vastakappaleeseen kun hihnan laittaa paikoilleen, ja tämä on muutenkin yleensä se joka ihmisillä aukeilee, eli se mutteri siinä mikä pitäisi pitää sen hihnan paikoillaan. " mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä."
lassi ja leevi. |
TTV 28.03.2021 11:04:01 | |
---|
Palataampas taas aiheeseen. Jälleen kerran osoitti uusi Schallerin kiinteäruuvinen S-Lock tappi epäluotettavuutensa LP:n kaulapositiossa. Hihnalukot oli alunalkaen asennetu jämäkästi paikoilleen, mutta liimaminen ilmeisesti jäänyt tekemättä. Parin kuukauden soittelujen jälkeen huomasin, että kaulatappi oli kiertynyt hiljalleen auki reilun millin verran ja siitä ei olisi enää ollut pitkä matka irtoamiseen. Miksi tätä ilmenee vain uusien kiiteäruuvisten tappien kanssa eikä ainakaan omissa kitaroissani vanhojen Schaller-tappien kanssa lainkaan? Oma selitykseni on se, että varsinkin LP kitaroissa tuohon kaulatappiin kohdistuu rutkasti veto- ja vääntövoimaa ja nyt se välittyy suoraan siihen kierteiseen ruuviin ja ennen pitkää löysyttää ruuvin puusta. Vanhoissa lukoissa se tappi pääsi hieman liikumaan ruuviin nähden, jolloin vääntö ei suoraan näkynyt kierteille asti. Tästä taas säikähtäneenä korjasin tapit paikoilleen liima+tulitikku-menetelmällä ja toistaiseksi on pysynyt kiinni. Koska vanhoja Schallerin tappeja on hankala saada uusiin kitaroihin ja omat varastot on jo tyhjinä, olen siirtynyt Dunlopin lukkoihin parin tuoreimman kitaran osalta. Niissä en ole havainnut mitään heikkoiksia (vielä)... "Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.),
"You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King) |
Jeszse 28.03.2021 11:06:04 | |
---|
Ei oo kyllä ikinä ollu ongelmia schallerin lukkojen kanssa. Laittaa niihin ne pidemmät ruuvit ja tapittaa reiät tarvittaessa kunnolla eikä millään tulitikkuvirityksillä ni ei niitä ruuveja tartte alkaa liimaamaan. Hipelius: Olet hieno mies, mutta sulla on aivan ällistyttävän huono maku. |
VesQ1986 28.03.2021 11:33:51 (muokattu 28.03.2021 11:38:35) | |
---|
Ei noissa vanhoissa ainakaan ole tullut vastaan mutta jos asiaa miettii niin että on kiinteäruuvinen tappi ja hihnapuoli on kääntyneenä vaikka alaviistoon ja hihnasta alkaa nostaa niin liitokseen syntyy kitkaa ja tappi sekä hihnaosa puree toisiinsa kiinni eikä pääse pyörimään niin helposti kuin pitäisi. Nythän tappia väännetään/pyöritetään melko suurella vipuvarrella ja kun ruuvi on siinä kiinteästi, kääntyy tappi-ruuvi yhdistelmä hieman aukipäin. Veto hellittää ja kohta taas sama uudestaan ja taas kääntyy vähän ja kohta ruuvi on pyörinyt auki liiaksi Jos ruuvi ja tappi on erilliset, tappi pääsee liikkumaan/pyörähtämään mutta ruuvi pysyy paikoillaan Tälläinen pohdinta vain, ei faktaa Niin ja pidempää ruuviahan ei voi laittaa koska se in kiinteästi tapissa Ja kaulaouolellahan hihna löystyessään kääntyy takapuolelle ja kun hihnalle laskee painoa, pyörimisliike on juurikin vastapäivään eli aukipäin. Ruuvissa pitäisi olla vasenkätinen kierre niin veikkaisin että ongelma poistuisi |
Jeszse 28.03.2021 11:44:19 | |
---|
Viittasin niihin vanhempiin schallereihin pitkän ruuvin suhteen. Mun nähdäkseni niitä ruuveja ruuvataan usein liian kuluneisiin reikiin ja liian tiukkaan jolloin ne kierteet puussa korkkaa ja taas on reikä liian kulunut jne. Sillon ku se reikä on oikeen kokonen ja ruuvia ei oo kiristetty hampaat irvessä ni tota ongelmaa ei oo olemassa. Toki mä nyt en oo rakentanu ku parikymmentä kitaraa ja tapittanu niitä reikiä varmasti alle viiskymmentä ni mun kokemus aiheesta on vielä toistaseks aika vähäinen, mut uskon vahvasti olevani oikeassa. Hipelius: Olet hieno mies, mutta sulla on aivan ällistyttävän huono maku. |
Itse luovuin Shallerin lukoista osittain epäluotettavuuden takia, mutta ei se ollut mikään ylitsepääsemätön juttu niissä kun muisti vain aina vähän tunnustella hihnassa olevien lukkojen muttereita ettei ole löystyneet. Tärkeämpi syy oli, että hihnan päähän tuleva metallipalikka tuntui epäkäytännölliseltä kuin vyönsoljeta jota piti varoa ettei kolahda mihinkään silloin kun ei ollut kitarassa kiinni. Omaan makuun ne olivat myös turhan äänekkäät himassa puljatessa (siis kolina ja kitinä) ei sekään mikään ylitsepääsemätön juttu. Mutta kun siihen löytyi edullinen ja kaiken ratkaiseva konsti eli ne patenttikorkin tiivisteet tai Fenderin myymät patenttikorkin tiivisteiden korvikkeet, niin alkoi hihnalukot tuntua joutavanpäiväisiltä. Mulla oli yhdessä kitarassa jotkut Dunlopin lukot jotka oli sikäli parempia kuin Shallreit että lukko oli hihnassa kiinni semmoisilla lukkoprikoilla eikä mutterilla niin ei tarvinnut pelätä että irtoaa. Mutta sekin tuntui turhalta ja kömpelöltä noihin maanmainioihin kurenkaisiin verrattuna. Pikatessa roiskuu :-D |
TTV 28.03.2021 11:49:11 | |
---|
Jeszse: Viittasin niihin vanhempiin schallereihin pitkän ruuvin suhteen. Jep, vanhoissa ei ongelmia ollutkaan, kun se pitempi ruuvi oli pakkauksissa mukana ja niissä vanhoissa ruuveissa myös kierre oli pidemmällä matkalla. "Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.),
"You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King) |
Rämppy 28.03.2021 13:19:48 (muokattu 28.03.2021 13:23:08) | |
---|
Vanhanmalliset Schallerit on mulla ollut käytössä yli 25 vuotta. Erittäin luotettaviksi ovat osoittautuneet. Välillä kannattaa tsekata mutterin kireys. Uudesta mallista ei kokemusta. Pullonkorkin tiivistekumi on ihan toimiva hihnalukko, mutta vaatii suht. ohuen hihnan. Paksun nahkahihnan kanssa ei toimi. In Finland we have this thing called "diu diu". |
parek 28.03.2021 14:43:58 (muokattu 28.03.2021 14:47:03) | |
---|
|
LaXu 28.03.2021 16:23:10 | |
---|
Mä vaihdoin kaikki hihnalukot Loxxiin. Ei tarvi olla kiristelemässä, helppo asentaa ja menee paksumpaankin hihnaan. Noiden design on käytännössä veneen kuomujen napit. Ainoat valittamisen aiheet ovat suolainen hinta suhteessa siihen mitä ne ovat ja se tappi ei ole maailman kaunein. Näyttää ihan kelvolta doublecut mallisissa skeboissa, mutta singlecuteissa ei niinkään. Mielestäni Schallerien designi on huono. Metalli kitisee kun hihnatappi liikkuu, ne on hankala saada paksun nahkahihnan päälle. Ruuvit kiertyy irti jos ei vedä lukitetta perään. Vakioruuvit on liian pienet about kaikkiin kitaroihin. Uudempi S-malli on sitten ylisuunniteltu versio ratkaisemaan alkuperäisen ongelmia. Oikeastaan ainoa plussa Schallerissa on kitaran päässä olevan nupin ulkonäkö. Hihnan puoleinen osa ei kauneuskilpailuissa pisteitä saa. Säästö-optiona paras on mielestäni hihnan ja tapin päälle tuleva kumiprikka. Hihna on hankalampi saada irti, mutta muuten toimii mainiosti. |
zedder 28.03.2021 17:43:59 | |
---|
Varsin varmasti pysyvät Schallerin lukkojen mutterit kireällä, kun laittaa kierteisiin hiukkasen sinistä keskilujaa kierrelukitetta. Näinä aikoina etanolin käyttö lähtee käsistä.. |
hallu 29.03.2021 09:37:22 | |
---|
Rämppy: Vanhanmalliset Schallerit on mulla ollut käytössä yli 25 vuotta. Erittäin luotettaviksi ovat osoittautuneet. Välillä kannattaa tsekata mutterin kireys. Uudesta mallista ei kokemusta. Pullonkorkin tiivistekumi on ihan toimiva hihnalukko, mutta vaatii suht. ohuen hihnan. Paksun nahkahihnan kanssa ei toimi. Mulla on käytössä se ihan nahkahihnojen kanssa. Normi nahkahihnalla ei mitään ongelmaa, mutta mulla oli yksi vanhanmallinen todella paksu nahkahihna jonka kanssa tiiviste piti painaa paikoilleen plektran avulla, mutta sen jälkeen pysyi kyllä hyvin. Mutta joo olet ihan oikeassa, hihna kyllä vaikuttaa pullonkorkintiivisteen toimintaan. Sen paksun hinhnan kanssa oli kylläkin ongelmia myös Shallerin lukon kanssa jonka kierteet ei meinannut yltää hihnan toiselle puolelle ja vaati samalla tavalla temppuilua ja ei ne lukot siinä kunnolla pysyneetkään. Paksut hihnat nyt vaan ovat ongelmallisia ja itsekin jouduin sen lopulta heivaamaan roskiin, vaikka oli aikanaan todella kallis hihna. Pikatessa roiskuu :-D |
Rämppy 29.03.2021 13:42:49 (muokattu 29.03.2021 13:43:10) | |
---|
Varmaan kyse on siitäkin, pitääkö hihnan pysyvästi kiinni kitarassa vai irrottaako vähän väliä. Mulla nuo pullonkorkin tiivisteet tosiaan oli niin työläät äheltää sinne hihnan ja hihnatapin väliin, että sitä ei viitsi tehdä kuin korkeintaan kerran. Ja kun ne sai paikoilleen, niin helposti ponnahtivat itsestään irti. Näin siis paksun nahkahihnan kanssa. Pidän hihnaa kitarassa vain tarvittaessa, joten tykkään siitä että hihnan saa kiinni ja irti nopsaan niks ja naks. Schallerin lukkojen kiinnittäminen paksuun hihnaan on kyllä työläs ähellys ja vaatii työkaluja, mutta se tarvii yleensä tehdä vain kerran. Mulla on Telecasterissa v. - 95 laitetut Schallerit edelleen käytössä. Mutta tosiaan muiden kuin paksujen hihnojen kanssa nuo pullonkorkin tiivisteet toimii ihan hyvin. Saa samaan hintaan asennusoluetkin. In Finland we have this thing called "diu diu". |
Grugi 29.03.2021 13:46:35 | |
---|
The only true wisdom is in knowing you know nothing. |
Mikko1978 29.03.2021 16:04:59 (muokattu 29.03.2021 16:06:11) | |
---|
LaXu: Mä vaihdoin kaikki hihnalukot Loxxiin. Ei tarvi olla kiristelemässä, helppo asentaa ja menee paksumpaankin hihnaan. Noiden design on käytännössä veneen kuomujen napit. Ainoat valittamisen aiheet ovat suolainen hinta suhteessa siihen mitä ne ovat ja se tappi ei ole maailman kaunein. Näyttää ihan kelvolta doublecut mallisissa skeboissa, mutta singlecuteissa ei niinkään. Mielestäni Schallerien designi on huono. Metalli kitisee kun hihnatappi liikkuu, ne on hankala saada paksun nahkahihnan päälle. Ruuvit kiertyy irti jos ei vedä lukitetta perään. Vakioruuvit on liian pienet about kaikkiin kitaroihin. Uudempi S-malli on sitten ylisuunniteltu versio ratkaisemaan alkuperäisen ongelmia. Oikeastaan ainoa plussa Schallerissa on kitaran päässä olevan nupin ulkonäkö. Hihnan puoleinen osa ei kauneuskilpailuissa pisteitä saa. Säästö-optiona paras on mielestäni hihnan ja tapin päälle tuleva kumiprikka. Hihna on hankalampi saada irti, mutta muuten toimii mainiosti. Mulla on aika pitkälle samat ajatukset näistä. Schallerissa edustaa mun mielestä saksalaista suunnittelua huonoimmillaan.Yksinkertainen asia ratkaistaan liian monimutkaisesti. Itse ratkaisin ongelmat sillä, että lopetin hihnalukkojen käyttämisen kokonaan. Hihnan pettämisiä on tapahtunut sen jälkeen vähemmän kuin aiemmin hihnalukkojen kanssa. En oikein keksi enää muita syitä kuin Les Paul hihnalukkojen käytöllle. Mutta jos käyttäisin lukkoja, niin nuo Loxxit vaikuttavat fiksuilta. Niissä näyttää olevan myös profiili paljon matalampi kuin Schallereissa. |