Aihe: Celestion G12M 65 Creambackin tilalle V 30:nen
1
spacelord
26.03.2021 14:22:49

Mulla on Friedmanin Runt 50 combo eli EL 34 vehje. Greenbackillä soundi on riffittelyssä aavustuksen liian pyöreä ja haluaisin lisää tiukkuutta alakertaan. Gain riittää Runtissa mulle hyvin. Haluaisin kuulla kokemuksia tästä vaihdosta näiden viritettyjen post-marshall vahvistinten omistajilta. En soita kuumilla mikeillä, humppareilla ja enimmäkseen hienoisissa alavireissä, mutta hieman arveluttaa, että meneekö säröpuoli V 30:nen liian piikikkääksi. Samoin Greenback on cleankanavalla vähän tumma. Iso vaiva ei ole testata, mutta mulla ei ole V 30:stä nyt ylimääräisenä. Putkirumba tulisi sitten kun passiiviset osat on mintissä.

Runt 50:sessä nuppi-kaappisetissä on V 30:set, eli sikäli vahvistin on niille myös viritetty, mutta se kaappi on itsessään yksi iso muuttuja.
https://primalmaze.com/
Kenis
26.03.2021 16:11:30
OXin kautta tykitellessä V30 on hunajaa! Sama havainto myös Orangen kaapilla. Suosittelen!
Guitarfreak
26.03.2021 16:19:34
Vaihdoin Mesan 1x12 persauki-komboon Mesan OEM V30 kartion ja se kyllä on parasta soundia omaan korvaan. Suosittelen.
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
gator
26.03.2021 18:41:07
Mulla on Runt nuppiversiona ja alla hyvin sisäänsoitetut v30:t syönyt Orangen 2x12".
Brittiämyrit kyseessä ja ei mitään piikikkyyttä. Oikein hyvin natsaa.
kimurantti1
26.03.2021 19:08:24 (muokattu 27.03.2021 13:18:21)
G12M-65 on kermaisen kuuloinen elementti, mutta samalla soundi on aika pieni, eikä kovin ryhdikäs. Paljon enemmän potkua ja selkärankaa löytyy esim. V30:stä, G12-65 Heritagesta ja myös tavan G12M Greenbackista. Viimeisen ongelma yksinään on tietty tehonkesto. Creambackeista G12H-75 on sekin musta paremman kuuloinen ja väitän, että millä tahansa näistä mainitsemistani saat ryhdikkäämmän soundin kuin nykyisestä elementistä. Styrkkarin ja muun laitteiston voicingista riippuu, että kuinka kovasti V30:n 1-4k ylämiddlekorostus tulee läpi.
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Entropia666
26.03.2021 19:47:18

Kannattaa myös chekata Eminencen uus DV-77: https://youtu.be/eWiiMe3nVy8
spacelord
26.03.2021 20:05:23

Kiitti kaikille vastaajille, alkaa olla suunnitelmat selvät!
https://primalmaze.com/
Laulava Kylätohtori
26.03.2021 20:22:42
Mulla on 2x12" kaapissa juuri ostamani englantilainen V30 ja Heritage G12M. Kyllä tuo V30 on tymäkämpi ja siitä lähtee enemmän "jynkkyä" kuin Greenbackistä. Piikikkääksi en sitä itsekään kutsuisi.

Toisaalta tuossa Heritagessa on taas vähän enemmän alakertaa kuin kiinalaisessa versiossa, jossa taas on hieman enemmän yläpäätä. Heritage on selvästi dynaamisempi - ja ainakin omasta mielestäni hintansa verran parempi.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
kimurantti1
26.03.2021 20:37:59
Laulava Kylätohtori: Mulla on 2x12" kaapissa juuri ostamani englantilainen V30 ja Heritage G12M. Kyllä tuo V30 on tymäkämpi ja siitä lähtee enemmän "jynkkyä" kuin Greenbackistä. Piikikkääksi en sitä itsekään kutsuisi.

Toisaalta tuossa Heritagessa on taas vähän enemmän alakertaa kuin kiinalaisessa versiossa, jossa taas on hieman enemmän yläpäätä. Heritage on selvästi dynaamisempi - ja ainakin omasta mielestäni hintansa verran parempi.

Ootko verrannut äänittämällä molempia kaiuttimia, samalla mikillä samaan aikaan? Kiinnostaa, kun noissa taitaa olla aika eri herkkyydet, että voiko niitä korvalla muuten verrata. Mutulla heitän, että bändivolumella Heritage Greenbackia ei V30:n alta paljon kuulu?
kimurantti1
27.03.2021 00:22:43 (muokattu 27.03.2021 00:23:14)
Laulava Kylätohtori: En ole äänittänyt mitään, joten vahvalla mutulla mennään. Muutenkin olen vähän puukorva. :)

Mutta kaappi on stereo, joten vaihdoin vain kaappipiuhan paikkoja välillä, niin sai suhteellisen hyvin a/b-verrattua. V30 on 8 ohmia ja Greenback 16, mutta vahvarista löytyy molemmat lähdöt. Tuo V30 tuntuisi tosiaan olevan sen verran herkempi, että ei varmaan olisi hyvä pari Heritage Greenbackille sen puolesta. Ja kyllähän äänenpaine ero osaltaan vaikuttaa kuulemiskokemukseenkin. Tosin mielestäni äänen lisäys Greenbackiin ei oleellisesti muuttanut asiaa. Mutta nämä ovat tosiaan hyvin epävirallisia testejä, joita teen vain omaksi huvikseni. Äänenpainetta oli kyllä, mutta ei mitään hullua luukuttamista. Eikä Greenback kestäkään kuin 20 w.

Samassa kaapissa testasin samallla tavalla Heritagea normi Greenbackiin. Heritage oli tosiaan selvästi dynaamisempi ja soi hienommin. Normissa selkästi enemmän yläpäätä ja vähemmän alapäätä. Tosin normi Greenbackiä ei oltu soitettu mitenkään hirveästi, joten se voi vähän vaikuttaa yläpäähän, mutta sen verran kuitenkin, että tuskinpa se hirveästi siitä enää muuttuu. Heritagessa tuntui olevan myös jotain mitä lie alamiddleä, mikä paransi, ainakin omasta mielestäni, särösoundia. Mutta nämä ovat tosiaan varsin epävirallisia testejä.

Äänenpaine tekee tepposia kelle tahansa kultakorvallekin. Täsmälleen sama soundi 1db kovempaa kuulostaa petollisen usein paremmalta kuin hiljaisempi. Onko se Heritage Greenback siis 16ohm, vai kiinalainen jota aiemmin vertasit? Kysyn, koska styrkkarin pääteastehan toimii eri tavalla 8 ja 16 ohmin kuormalla. Kantsii kokeilla jos on mahdollisuus, ero oli hämmentävä! Niin hämmentävä, että hommasin mun Bognerin 4x12:n uudet elementit ja kytkin sen 8 ohmille. 16 ohmiin ajettuna styrkkari soundaa ohuemmalta. Näin oli ainakin kaikilla omilla nupeilla.

Mulla on itselläni 4x12-kaapissa alhaalla V30:t ja ylhäällä Greenbackit. Tää on pääasiassa äänitystä varten, mutta sointia tilassa tasoittaa jonnin verran se, että ylempänä olevat Greenbackit kuuluu korville suoremmin kuin V30:t.
Kiksaus
27.03.2021 15:45:58

Kokeile ehdottomasti ekaks torilta Celestion g12-65 heritage. On törkeän hyvä rokkihommiin, ainakin äänitettynä. Toinen hyvä vaihtoehto olisi WGS Retro 75w tehonkestolla, sekin on mainio elementti. Voi itseasiassa toimia avoimessa kombossa paremmin kuin g12-65. Se snadisti agressiivisempi, artikuloivampi ja alapään toisto on syvempi, mutta tiukempi kuin v30. Itsellä kokemusta 2x12 suljetussa kaapissa vs v30. Mun mielestä perus v30 toimii ainoastaan nelikkona takaaladatussa kaapissa. Mesan v30 toimii taas edestä ladattuna ja on muutenkin paremman kuuloinen elementti.
"Oh, what sad times are these when passing ruffians can say Ni at will to old ladies. There is a pestilence upon this land, nothing is sacred. Even those who arrange and design shrubberies are under considerable economic stress in this period in history."
kimurantti1
27.03.2021 16:22:49 (muokattu 27.03.2021 16:23:15)
Jos G12M-65 on liian pehmeä, on G12-65 Heritage vielä pehmeämpi. Kuulostaa kyllä isommalta ja soundi on paljon ryhdikkäämpi, mutta silti yläpää on pehmeä.
Kiksaus
28.03.2021 00:13:28

kimurantti1: Jos G12M-65 on liian pehmeä, on G12-65 Heritage vielä pehmeämpi. Kuulostaa kyllä isommalta ja soundi on paljon ryhdikkäämpi, mutta silti yläpää on pehmeä.

Kokeilemalla selviää ja kun melkein kaikki kajarit saa käytettynä torilta, niin siinä ei montaa kymppiä häviä, jos edes häviää.

Mun korviin g12-65 heritage ei ole pehmeä, ehkä tummahko, mutta tiukka (kimmoisa?). Erinomainen rokkikajari.
"Oh, what sad times are these when passing ruffians can say Ni at will to old ladies. There is a pestilence upon this land, nothing is sacred. Even those who arrange and design shrubberies are under considerable economic stress in this period in history."
kimurantti1
28.03.2021 01:43:26 (muokattu 28.03.2021 05:57:13)
Kiksaus: Kokeilemalla selviää ja kun melkein kaikki kajarit saa käytettynä torilta, niin siinä ei montaa kymppiä häviä, jos edes häviää.

Aamen tälle, näin mä olen kaiken oikean informaationi hankkinut. Ostanut kamppeen käytettynä, äänittänyt ja verrannut edellisiin.

Mun korviin g12-65 heritage ei ole pehmeä, ehkä tummahko, mutta tiukka (kimmoisa?). Erinomainen rokkikajari.

Päästään siihen, kuinka eri tavalla adjektiivit hahmottuu. Allekirjoitan kaikki tän kuvauksen adjektiivit, mutta musta ne ei sulje pehmeyttä. Mulle pehmeys tarkoittaa sitä, miten transientit varsinkin yläpäässä käyttäytyy.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)