Aihe: Solar Guitars
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
dajackal
22.03.2021 09:37:45 (muokattu 22.03.2021 09:44:02)
Solarin sivuilla näkyy muuten olevan melko jäätävä määrä B-stockeja myynnissä. Karkeasti arvioiden ~100kpl.

Kertoo mielestäni siitä, että tuotannossa ei nyt ole ihan kaikki asiat 100%, mutta toisaalta sentään loppuvarastolla laadunvalvonta jossain määrin pelaa. Aloin itse asiassa jopa harkita jonkin hieman naarmuilla olevan sopivan hintaisen keihään ostamista; kaikista yksilöistä on ladattavissa kuvat vioista.

Tuo kaulaprofiili vain vähän pelottaa, pitäisi päästä vähän soittelemaan itse että tottuuko Ibanez-miehen pieni käpälä moiseen. Toinen valinnanvaraa rajoittava tekijä on se, että minulle kitarassa pitää olla otelautamerkit. Onneksi uusiin Solareihin on alkanut nyt tulla näitäkin, mutta torilla pyörivissä yksilöissä ei ole ollut merkkejä yhdessäkään niin ei ole voinut edes sieltä ostaa kokeiluun matalalla riskillä.

(Ei, en ala liimailla kahden euron ebay-tarroja otelautaan.) :D
Torniojaws
22.03.2021 11:21:35 (muokattu 22.03.2021 11:23:55)

dajackal:
Tuo kaulaprofiili vain vähän pelottaa, pitäisi päästä vähän soittelemaan itse että tottuuko Ibanez-miehen pieni käpälä moiseen.

Ei näissä Solareissa mikään kovin paksu/leveä kaula ole. Samaa luokkaa perus-LTD:n kanssa.

Toinen valinnanvaraa rajoittava tekijä on se, että minulle kitarassa pitää olla otelautamerkit. Onneksi uusiin Solareihin on alkanut nyt tulla näitäkin, mutta torilla pyörivissä yksilöissä ei ole ollut merkkejä yhdessäkään niin ei ole voinut edes sieltä ostaa kokeiluun matalalla riskillä.

Omassa A1.7C ne on siellä laudan sivussa eli kun pidät kitaraa "normaalisti", niin näet merkit siinä "päällä". Tähän tyyliin:

https://images-na.ssl-images-amazon … mages/I/81oqUeRmq7L._AC_SL1500_.jpg

Tässä vielä A1.7C suoraan hevosen suusta. Ne on paljon vaaleammat kuin tässä kuvassa näyttää:

https://www.solar-guitars.com/wp-co … oads/2017/08/Solar-A1.7ETC-side.png
Vortech Industrial Death Metal | NHL-tulokset
dajackal
22.03.2021 11:55:09
Torniojaws: Ei näissä Solareissa mikään kovin paksu/leveä kaula ole. Samaa luokkaa perus-LTD:n kanssa.

Omassa A1.7C ne on siellä laudan sivussa eli kun pidät kitaraa "normaalisti", niin näet merkit siinä "päällä".

Kyllä, mutta kun perus-LTD:t ei useinkaan tunnu omaan kouraan hyviltä. Pelkkä paksuus ei kuitenkaan kerro koko totuutta, koska esim. kaverin Schecter tuntui 10min pikatestillä sellaiselta että sen kaulan kanssa voisi tulla toimeen.

Jokaisessa Solarissa on side dotit, ja ykkössarjalaisissa vieläpä Luminlayt eli loistavat pimeässä. Se ei kuitenkaan itseäni juuri auta, pakko olla otelaudassa ja mieluiten vielä siinä keskellä.
ÄrGee
22.03.2021 12:02:25
dajackal: Kyllä, mutta kun perus-LTD:t ei useinkaan tunnu omaan kouraan hyviltä. Pelkkä paksuus ei kuitenkaan kerro koko totuutta, koska esim. kaverin Schecter tuntui 10min pikatestillä sellaiselta että sen kaulan kanssa voisi tulla toimeen.

Jokaisessa Solarissa on side dotit, ja ykkössarjalaisissa vieläpä Luminlayt eli loistavat pimeässä. Se ei kuitenkaan itseäni juuri auta, pakko olla otelaudassa ja mieluiten vielä siinä keskellä.

Jos Ibanez Wizard on ohut D-profiili, niin Solar on ohut C, jossa on pari milliä enemmän paksuutta. Miellyttävää tuossa on se, ettei profiili ole ollenkaan kakkosnelosmaisen kulmikas.
To the stars!!!
VIPMetal
23.03.2021 06:43:18

No niin,

Solar Facebook -ryhmän ininöistä huolimatta laitettu A2.7 Lemon neon värillä tilaukseen! Katotaan mitä sieltä tulee! =D Youtube videoilla kivasti pimeässä kimalteli tuo väri... vähän meinasin sitä vaahteraotelautaista valkoista kans, mutta onhan tuo ny aika päheä väritys... pinkkiä Dimarzion cliplockia kiinni ja pinkit Converset jalkaan ja keikalle! (Mihin keikalle?) #koronasucksass2021
Soitan ja laulan: Heroes Don't Ask Why
Torniojaws
23.03.2021 08:43:45

VIPMetal: No niin,

ja keikalle! (Mihin keikalle?) #koronasucksass2021

Nykymodernille Youtube-keikalle :D
Vortech Industrial Death Metal | NHL-tulokset
Kontiak
23.03.2021 23:09:56
dajackal: Solarin sivuilla näkyy muuten olevan melko jäätävä määrä B-stockeja myynnissä. Karkeasti arvioiden ~100kpl.

Kertoo mielestäni siitä, että tuotannossa ei nyt ole ihan kaikki asiat 100%, mutta toisaalta sentään loppuvarastolla laadunvalvonta jossain määrin pelaa. Aloin itse asiassa jopa harkita jonkin hieman naarmuilla olevan sopivan hintaisen keihään ostamista; kaikista yksilöistä on ladattavissa kuvat vioista.

Verkkokauppa on tehokasta. :)

Vaimon kanssa tasting shit youtubessa vs. keskittyminen noihin kitaroihin enemmän. Hienonnäköisiä kitaroita kuitenkin, eikö sitten kannata tehdä paremmalla laadulla ja vähemmän ja pyytää isompaa hintaa.
"Improvisation is a genesis of composition" - YJM
ÄrGee
24.03.2021 00:21:02
Kontiak: Verkkokauppa on tehokasta. :)

Vaimon kanssa tasting shit youtubessa vs. keskittyminen noihin kitaroihin enemmän. Hienonnäköisiä kitaroita kuitenkin, eikö sitten kannata tehdä paremmalla laadulla ja vähemmän ja pyytää isompaa hintaa.

Edelleenkin noiden laadunvalvonta hoidetaan Espanjassa varastolla, mikä tarkoittaa sitä, että kaikki tehtaalta valmistuvat kitarat lähetetään sinne, tiedätte kai minkä takia... Ei niitä muuten olisi siellä noin paljon. Mielenkiintoista tässä on se, että ne päätetään silti myydä. Samaan aikaan muiden merkkien samalta tehtaalta tulevat kitarat heitetään surutta romukoppaan. Näyttää että osassa noista on myös pahoja kuljetuksessa tulleita vaurioita.

Parempi laatu tarkoittaisi Koreaa tai Japania valmistusmaana, tai sitten jotain Euroopan maata, ja hinta olisi silloin varmasti pitkälle kolmatta tonnia.
To the stars!!!
Guitarfreak
24.03.2021 06:24:43
Ei se oo tyhmä joka myy :D
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
munkero
24.03.2021 08:50:25

Meinaat että mies itse on mukana kitaroiden rakennuksessa? :D

Olallahan on jo markkinoiden halvimmat evertunekepit. Miksi lähteä toimivaa bisnestä muuttamaan? Faktahan on kuitenkin se että kaikilta pajoilta tulee paskaa ja itse näen tämän b-stock kaupittelun ihan järkevänä. Vaihtoehtohan on keppien pistäminen polttopuiksi joista ei hirveesti euroja kerry. Monillehan pienet pintaviat ei ole ongelma ja lopuista osaava seppä takoo nauhat kuntoon...
Itekki joskus soitellu.
dajackal
24.03.2021 09:56:03

Ei, koska keskimääräisellä youtube-seuraajalla on erittäin paljon pienempi todennäköisyys ostaa (kokeilematta!) 2-3ke kitara kuin vajaan tonnin hintainen keppi.

Minunkin mielestäni tuo B-stockien myyminen on ihan fiksua. Jos jotain uutena ostaisin, niin varmaan juuri B-stockin, koska itselleni muutamat naarmut eivät ole mikään ongelma. Lapsiperheessä kaikki kitarat, jotka eivät ole lukkojen takana laukussa, ovat joka tapauksessa alati alttiita damagelle. :D
Kontiak
24.03.2021 11:42:04
munkero: Meinaat että mies itse on mukana kitaroiden rakennuksessa? :D

Olallahan on jo markkinoiden halvimmat evertunekepit. Miksi lähteä toimivaa bisnestä muuttamaan?

Vaimonsakin on että "ola what the fazer!"

https://youtu.be/_R7jSP6N_Qs?t=1346

Olalla on hyvä kitarasoundi (vaikkapa "The Haunted - Time (Will Not Heal)") ja Solarit ovat hienonnäköisiä keppejä. Silloin siinä on lähtökohdat, että bisnesmies osaa hommata kasan laadukkaita keppejä ja myydä ne pois. Mihin tällainen näennäisen yltäkylläinen kitarakaman "striimaaminen" oikeastaan liittyy?
"Improvisation is a genesis of composition" - YJM
VIPMetal
24.03.2021 11:53:35

Guitarfreak: Ei se oo tyhmä joka myy :D

Katotaan mitä sieltä tulee. Samat nauhanpäiden hionnat toki tulee tehtyä kuin kaikille omille kepeille. Noita Iba/LTD perustylsiä keppejä on ny tullu soiteltua, ettei oikein Team J Craft jaksa enää innostaa.
Soitan ja laulan: Heroes Don't Ask Why
marke-
24.03.2021 13:57:26 (muokattu 24.03.2021 13:57:41)
Ei riipu laatu maasta, mutta Indonesiassa ei ole helpoin kuivattaa puita tuohon rahaan. Toki tämän tulisi näkyä muillakin valmistajilla, ja itseasiassa näkyykin, mutta volyymit ja hype on eri. Nää on pelkkiä ilmasto/kustannusasioita, eikä mikään maakohtainen juttu. Jopa Kiinassa tehdään cs kitaroita, vaikkei sitä kukaan usko, mutta saman työn, puut, prosessin ne sielläkin vaati kuin jenkeissä.

Karkeasti varmaan USA-Japani-Korea-Meksiko-Indonesia-Kiina tai Japani-USA.. järjestys pitää paikkansa, mutta jotenkin absurdeja nämä mielikuvat silti on. Kitaran voi tehdä joka maassa huonosti, ja Olalla on ihan selkeät kulujen leikkaus metodit, joissa virheet paikataan volyymillä ja asiakkaiden hyväntahtoisuudella. Vastapainona saa edullisen skeban hyvillä spekseillä, jos arpaonni osuu.

Tällee mutulla.
BulletFace
28.03.2021 10:16:17
Heroin: Ei riipu laatu maasta, mutta Indonesiassa ei ole helpoin kuivattaa puita tuohon rahaan. Toki tämän tulisi näkyä muillakin valmistajilla, ja itseasiassa näkyykin, mutta volyymit ja hype on eri. Nää on pelkkiä ilmasto/kustannusasioita, eikä mikään maakohtainen juttu. Jopa Kiinassa tehdään cs kitaroita, vaikkei sitä kukaan usko, mutta saman työn, puut, prosessin ne sielläkin vaati kuin jenkeissä.

Karkeasti varmaan USA-Japani-Korea-Meksiko-Indonesia-Kiina tai Japani-USA.. järjestys pitää paikkansa, mutta jotenkin absurdeja nämä mielikuvat silti on. Kitaran voi tehdä joka maassa huonosti, ja Olalla on ihan selkeät kulujen leikkaus metodit, joissa virheet paikataan volyymillä ja asiakkaiden hyväntahtoisuudella. Vastapainona saa edullisen skeban hyvillä spekseillä, jos arpaonni osuu.

Tällee mutulla.

Mä olin viime vuonna ostamassa pitkästä aikaa akkaria ja olin asettanut itselleni tonnin rajaksi. Valinta osui lopulta Yammun LL16 akkariin mitä aluksi vähän arvoin kun huomasin, että kitara on tehty kiinassa. Kunnes sitten katsoin videon missä Yammu oli rakentanut oman tehtaan kiinaan ja kouluttanut valmistajat. Ja olen ollut kyllä todella tyytyväinen hankintaan. Soi ja linkoaa.
Get the best and fuck the rest.
dajackal
21.04.2021 15:21:52
Laitetaan nyt tännekin vinkki niille, ketkä eivät Olan juupituupia seuraa: Solarilla on nyt Espanjan varastohallin muutto edessä ja siksi kaikista outlet-kitaroista (joissa siis jo b-stock-ominaisuuden takia jo valmiiksi alemmat hinnat) saa 10% lisäalennuksen koodilla MOVINGSALE10.
Jos ei pintanaarmut tai värivirheet haittaa (tai siis ainahan ne haittaa, mutta niitä on valmis sietämään kunhan se näkyy hinnassa), niin tuolta voi irrota esim. Evertune-keppi varsin kohtuukustannuksella.
Baraka
21.04.2021 19:58:42
Noissa b-stockeissa on välillä muutakin kuin pintanaarmuja, jonka takia kannattaa katsoa ne kuvat vioista. Yhdessä oli nauhat aivan miten sattuu, enkä itse ehkä sellaista ostaisi ihan pienellä alennuksella, jos vaihtoehtona tosiaan olisi pienet pintanaarmut.
JohnJ
29.04.2021 12:37:52 (muokattu 29.04.2021 12:43:26)
Tulipa nyt laitettua B-stock GC1.6 evertunella tilaukseen tuolla tarjouksella.

Menee aika pitkälti kokeiluna itsellekin, koska en ole noihin LP-mallisiin kitaroihin juurikaan tottunut, ja kaulan profiili on aikalailla arvoitus miten se tulee omaan käteen sopimaan. Mutta laitetaan sitten kiertoon jos ei miellytä. Olin aiemmin katsonut (E)xplorer-mallia joka olisi ollut tutumpi, mutta kun kaksi sellaista jo löytyy niin päädyin tähän klassisempaan.

Ei edes viitsinyt vielä kovaa laukkua ottaa mukaan, mutta pitää tilata myöhemmin sitten, jos tuo jää pysyvästi kotiin.
Metal meets the bone!
Velokki
19.05.2021 20:34:11
DaJackal pyysi kertomaan omista Solar-kokemuksista.

Olen siis testannut kahta Solar-kitaraa.
Toinen oli joku perus 6-kielinen Evertunella. Periaatteessa hyvä keppi, mutta finishissä siellä täällä pientä huomautettavaa + nauhojen bendituntuma aika paska. Uusi soitin ja kaveri kyllä kiillotti nauhat gorgomytellä, mutta jotenkin tosi nihkeä bendailla, jos vertaa ESP:n, PRS:n tai varsinkaan mihinkään laadukkaisiin rosterinauhoihin. Se soittotuntuma vaan oli jotenkin tosi average, vaikka setuppi oli juuri sellainen kuin periaatteessa haluan.

Toinen oli 7-kielinen ilman Evertunea. Siinä oli yksi nauha pikkuriikkisen koholla, ja muutakin pientä huomautettavaa, mm. nauhojen päät hieman terävät. Ja puut olivat kyllä aika kuolleet, ei "puhunut" minulle lainkaan. Dead plank.

Oma tuomioni; Solarit ovat varmasti aivan "good for the money". Termi, josta en itse perusta. Minulla on reilu 20 kitaraa jotka kaikki ovat todella laadukkaita - ja pyrin etsimään kaikin tavoin hyviä soittimia. Minulle ei kitaran osto ole niinkään kriittisesti rahasta kiinni, vaan haluan hyvän soittimen. Jos sen saa 500€:llä, niin loistavaa. Jos se maksaa 2500€, niin ok, sitten harkitsen sellaisen ostamista. En jaksa enää kompromissikitaroita, ja minulla on kyllä hyviä halpiksia myös. LTD:n MH-1000 on yksi niistä - pyörii samassa sarjassa paljon kalliimpien keppien kanssa, soittotuntuma loistava + nauhat 4,5/5.

Solarit ovat itselle olleet tähän mennessä niitä kompromissikitaroita. Joku on ollut pielessä, joka ei inspiroi soittamaan ja nauttimaan siitä. Jos yltäisivät LTD:n 1000-sarjan tasolle tasalaatuisuudessa ja ylipäätään laadussaan, voisin harkita Solarin ostamista. Toistaiseksi aion jättää väliin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)