![]() 02.02.2021 15:55:21 | |
---|---|
sub zero: Varsinaisten kaapeleiden lisäksi kannattaa pistää kuntoon kaapelin maaerotuspalat ja siteet: https://www.kajaaninmusiikki.fi/pro … ct/1237/audiokaapelin-maaerotuspala https://www.kajaaninmusiikki.fi/product/1238/hi-fi--kaapelin-side Mahtavatkohan kitaristit kuitenkaan pitää pirskahtelevasta soundista? | |
![]() 02.02.2021 16:01:31 | |
Jos tuo on vitsi niin toimi. Nauroin eka kertaa moneen viikkoon. Onko joku hakkeri kaapannut tuon putiikin sivut? Juu mast tsamp övei from skvirröls baik ant staat living diu. -Sjömanni- | |
![]() 03.02.2021 09:21:13 | |
joku muu sikko: Jos tuo on vitsi niin toimi. Nauroin eka kertaa moneen viikkoon. Onko joku hakkeri kaapannut tuon putiikin sivut? Siinä klikattavan ostoskärryn kohdalla lukee: "Ottakaa rahani!" Kieltämättä nauratti minuakin. | |
![]() 09.02.2021 11:24:09 | |
stratomaster: Siinä klikattavan ostoskärryn kohdalla lukee: "Ottakaa rahani!" Kieltämättä nauratti minuakin. ja hifi kaapelin siteenä toimiva muovinen nippuside 179e..... ei se ikä vaan asenne | |
![]() 10.02.2021 10:25:38 (muokattu 10.02.2021 10:25:58) | |
Mulla on ollu vakavassa käytössä kolmensorttisia kaapeleita. Kitarasta lähtevä instrumenttikaapeli on kangaspäällysteinen DiMarzio vain koska se on coolin näkönen. Sen lisäks on ollu Cordial CTI -kaapeleita, jotka kesti hyvin mutta kaapeli on vähän semmosta jäykän ja muovisen tuntuista ja sillä tuntuu olevan vähän turhan hyvä muotomuisti. Ton kalliimpia on ainakaan Cordialilta mun mielestä turha ostaa, kun sillä saa vain jotain kullattuja plugeja ja silent connectoreita ja muuta krumeluuria. Noiden Cordialien jälkeen oli joskus kiire saada uusia pidempiä kaapeleita ja ei kerenny Saksasta tilaamaan, niin tilasin Uraltonelta näitä kaapeleita, jotka ainakin silloin oli Adam Hallin valmistamia. https://www.uraltone.com/soitinkaup … utrik-plugeilla-6m-suora-suora.html Nää on varmaan hinta/laatusuhteeltaan parasta mitä on tullut vastaan, Neutrikin plugit niin kuin asiaan kuuluu ja todella notkea ja ilmeisesti laadukas Sommerin kaapeli. Näiden lisäks on ollut himassa muutama ite juotettu Cordial/Neutrik, jotka on toiminu myös hyvin. Sit sen lisäks jotain halpoja random kaapeleita, jotka on menny paskaks ihan kotisoitteluissa. | |
![]() 10.02.2021 10:54:18 | |
Mulla on käytössä kestänyt kaapeli kuin kaapeli. Halvimpia melkeen käyttäny aina. Mutta nyt lähinnä signaalia miettinyt. Oisko mielessä jotain mahdollisimman häiriötöntä että mahdolliset surinat ja kohinat vähenisi? Lähinnä korkinhaistelua tässä menossa... Siis onko muita kuin V-mäisiä kitaroita? | |
![]() 10.02.2021 12:44:56 (muokattu 10.02.2021 12:46:17) | |
teukka: Mulla on käytössä kestänyt kaapeli kuin kaapeli. Halvimpia melkeen käyttäny aina. Mutta nyt lähinnä signaalia miettinyt. Oisko mielessä jotain mahdollisimman häiriötöntä että mahdolliset surinat ja kohinat vähenisi? Lähinnä korkinhaistelua tässä menossa... Ei huonolaatuisestakaan kaapelista tule surinaa ja kohinaa. Korkeintaan se voi olla mikrofoninen, eli kun sitä kaapelia heiluttelee ja käsittelee, niin ne jysäykset ja kolaukset tulee myös kaiuttimesta pihalle. Mikrofonisuus on ongelma muissakin halvoissa palikoissa signaalitiellä, esim. Behringerin säröpedaalin kylkeen jos koputtaa niin se kuulostaa siltä kuin löisit nyrkillä kitaran bodyyn, ne on niin mikrofonisia. Sen lisäksi toki ne halvat pedaalit, vahvarit jne. pitää myös sitä surinaa ja kohinaa. | |
![]() 10.02.2021 14:24:44 | |
teukka: Mulla on käytössä kestänyt kaapeli kuin kaapeli. Halvimpia melkeen käyttäny aina. Mutta nyt lähinnä signaalia miettinyt. Oisko mielessä jotain mahdollisimman häiriötöntä että mahdolliset surinat ja kohinat vähenisi? Lähinnä korkinhaistelua tässä menossa... No instrumenttikaapelihan on tehty niinkö faradayn häkiksi eli se lanka, jota pitkin varsinainen signaali kulkee, menee siinä keskellä ja sitä ympäröi se maajohto niin, että se on punottu semmoiseksi vaipaksi sen ympärille jolloin ilmassa risteilevä sähkömagnetismi ei pääsisi sekoittumaan hyötysignaaliin. Se mitä itse noiden johtojen kanssa olen puljannut, niin laadukkaammassa kaapelissa se signaalia kuljettavaa lankaa ympäröivä vaippa on paljon tiheämpää punosta ja ainakin joissakin halvemmissa johdoissa se on ollut aika harvaa ja ohutta. Sikäli on mahdollista että huonoissa johdoissa hyötysignaaliin voi päästä enemmän häiriöitä, mutta ei minulla tästä mitään kokemuspohjaista varmuutta ole. Enimmäkseen asia on varmaan juuri niinkuin vvaltsu tuossa yllä sanoi, että se huono kaapeli muuttuu mikrofoniseksi ja sen vuoksi niitä kaikkein surkeimpia piuhoja paukkulangoiksi kutsutaankin. Toisaalta häiriöt hyötysignaalissa eivät riipu pelkästään instrumenttikaapelista vaan koko ketju kitaran mikrofonista vahvistimeen saakka vaikuttaa. Vahvistimessa varmaan sen ensimmäisen vahvistusasteen jälkeen hyötysignaalissa alkaa olla sen verran voimaa ettei siihen enää häiriöt pääse sekoittumaan ja muutenkin se kulkee jo vahvistimen sisällä faradein häkissä. Kitaran häiriösuojaus ja kaapelin häisiösuojaus sekä soittotilan sähkömagnetistmin lähteet ovat ne keskeisimmät surinoihin vaikuttavat tekijät. Niin ja sitten tietenkin verkosta tuleva hurina, mihin vaikuttaa kai vahvistimen ne mikäniidenniminytolikaan virtalähteen kondensaattorit? nuo kaksi häiriötyyppiä on helppo erottaa toisistaan. Kun kitara ja vahvistin on soittokunnossa ja vahvistimesta tulee kitaran ääni, niin silloin mukana on kaikki hurina. Kun kitaran volat tiputtaa nollille niin jäljelle jäävä hurina tulee verkosta. Näin voi päätellä mistä päin häiriösuojausta lähtee syyllistä hakemaan. Signaalin dynamiikkaa vähentävät efektit kuten vaikkapa säröt ja kompressorit, tuovat häiriötkin voimakkaammin kuuluville koska pakottavat signaalin pienempään tilaan. Mä otan omat juttuni ihan liian tosissani, älä sinä ota :-) | |
![]() 10.02.2021 21:09:10 | |
hallu: ...laadukkaammassa kaapelissa se signaalia kuljettavaa lankaa ympäröivä vaippa on paljon tiheämpää punosta ja ainakin joissakin halvemmissa johdoissa se on ollut aika harvaa ja ohutta. Sikäli on mahdollista että huonoissa johdoissa hyötysignaaliin voi päästä enemmän häiriöitä, mutta ei minulla tästä mitään kokemuspohjaista varmuutta ole. Verkon silmäkoko määrää, minkälainen taajuus sieltä pääsee läpi. Silmäkoko on kuitenkin yleensä sitä luokkaa, että taajuuden pitää olla hurja audiokaistaan nähden. Ne pörinät eivät juuri vahvistimeen pääse, kun suodattuvat pois viimeistään etupäässä. Kitaran häiriösuojaus ja kaapelin häiriösuojaus sekä soittotilan sähkömagnetismin lähteet ovat ne keskeisimmät surinoihin vaikuttavat tekijät. Soittimen suojaus kannattaa. Metalliteippaus ja häiriönpoistokela ovat hyviä tapoja erityisesti yksikelaisten kanssa. Signaalin dynamiikkaa vähentävät efektit kuten vaikkapa säröt ja kompressorit, tuovat häiriötkin voimakkaammin kuuluville koska pakottavat signaalin pienempään tilaan. Kompura ruttaa signaalin kapeammalle dynaamiselle kaistalle. Samoin mahdolliset pörinät. Särö taas parhaimmillaan käyttää tehokkaasti koko mahdollista kaistaa. Silloin hurinat jäävät korvalle kuulumattomiin. Mutta kun varsinainen hyötysignaali taukoaa, suuri vahvistus vahvistaa myös tarpeetonta pörinää. | |
![]() 10.02.2021 21:59:08 | |
No kylläpäs nyt tuli dataa tiskiin. Kiitos näistä, tältä pohjalta pärjätään nykysillä. Soitossa ei mitään kuulu mutta volat kitarasta nollissa pieni white noise kuuluu läpi, mutta usein näin onkin ja kaikki linjassa vaikuttaa ja tietty sähköverkkokin. Kunhan pähkäilin. Siis onko muita kuin V-mäisiä kitaroita? | |
![]() 24.03.2021 08:42:46 (muokattu 24.03.2021 08:43:08) | |
Kerran sain Thomannilta kaapelin jonkun sähkökitaran kylkiäisenä ja se ainakin oli tosi huono ja hajosi parissa viikossa. Jos tilaan Thomannilta piuhan, niin olisiko suositella jotain parempilaatuista? Procoa siellä ei näyttänyt olevan valikoimassa. | |
![]() 24.03.2021 08:55:07 | |
Cordial + Neutrik = toimiva kaava. | |
![]() 24.03.2021 11:22:30 | |
Olen todennut nämät hyviksi edullisiksi letkuiksi: https://www.thomann.de/fi/cordial_cfi_6_rr.htm https://www.thomann.de/fi/kirlin_ip_202pr_20_bk.htm My friend asked me if I wanted a frozen banana. I said 'No, but I want a regular banana later, so... yes!' -Mitch Hedberg | |
![]() 27.03.2021 11:17:08 (muokattu 27.03.2021 14:20:31) | |
Parhaat kaapelit joita tuli vastaan oli Elixir, näitä ei enää valmisteta. Mut tuli ostettua onneksi niin paljon kaapelia et riittää koko iäksi. Todella treblekäs ja 3-5 kaapelissakin treble pysyy loistavasti. Toimii myös Neutrik timbrePLUGin kanssa hienosti matalan kapasitanssin vuoksi. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)