Aihe: Les Paul tyyppiset kitarat
1 2 3 4 5
BigPapa
21.03.2021 14:49:22 (muokattu 21.03.2021 14:51:42)

Nää uudet stankut on aivan kuranttia tavaraa, eli hyviä vaikka näitä jotkut dissaavat aivan dissamisen ilosta:

https://www.gibson.com/Guitar/USAUB … andard-50s/Heritage-Cherry-Sunburst

https://www.gibson.com/Guitar/USA1R6524/Les-Paul-Standard-60s/Iced-Tea
charvette
21.03.2021 14:51:41
Ostin männä vuonna LP Tributen, ihan heräteostoksena Thomannilta. Ja olen ollut todella tyytyväinen, nauhojen päät hiotutin mutta kyllä on kaula käteen sopiva. Soitellut yli 40 v. Fendereillä ja teetetyillä kitaroilla. Mutta mikälie onnenkantamoinen tämä soitin. Tosin kun vertaan rinnakkain vaikka yhteen Nevalaisen Matin tekeleeseen niin tuo LP näyttää tosi karulta sopivassa valossa.
nisumaka
21.03.2021 14:54:05
Osaisitteko verrata Tributen ja Studion kauloja profiilin osalta. Mulla on ollut Studio ja olen ajatellut ostaa Tributen, vähän kuin harjoituskitaraksi. Siinä vaan pitäisi olla tuhti kaula, kuten mun Studiossa oli. Miten mahtaa olla, olen yrittänyt vähän selvitellä.
perttime
21.03.2021 15:14:04
LaXu: ...

Sitten "saman tyyppinen soundi, eri ulkonäkö" osastolta olisi käytetyt Yamaha SG/SGB, Ibanez Artist ym vanhat japanilaiset skebat.

....

Ainakin Ibanez Artisteja on lähivuosina saanut uusinakin. En ole kokeillut. Torilla taisi ainakin joitain päiviä sitten olla yksi. Vanhojakin joskus on nähty myynnissä.
fox
21.03.2021 15:15:49

Les Fender: Kaiholla muistelen aikoja jolloin tämmöinen kommentti olisi saanut aikaan kiivasta keskustelua. Enään ei lähe, semmosta se on.

No, niin no. Se on niiin tuttua juttua nuo muutaman nimimerkin kommentit ja voivottelut ettei niihin oikein voi suhtautua muuten kuin hjyymörillä. Gibsoniahan ne ei oo nähneet kuin kuvissa, ja lukeneet huolella suuren maailman dissauskommentit. ;) Suuremmin ei oo väliä onko noissa stooreissa mitään faktaa taustalla, pääasia on, että pääsee lausumaan. Ja sittenhän nuo tuollaset muinoin keräsi tukuttain niitä "No nytpä jymähti plussaa" ja "Plussa paukahti" -kommentteja saman kaliiperin sankareilta. 8)

Se trans black Stankku on muuten ollut ihan soitossakin huolella..hyvä soitin onkin. Noin offtopikkina.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Les Fender
21.03.2021 15:24:17
fox: Se trans black Stankku on muuten ollut ihan soitossakin huolella..hyvä soitin onkin. Noin offtopikkina.

Jep, oikein hyvä soittopeli on hän, pääsi hyvään laumaan jäseneksi!
"Living is easy with eyes closed!"
marke-
21.03.2021 16:30:27 (muokattu 21.03.2021 16:36:02)
munkero: No niin...

Olenhan aina sanonut että Gibson on kitaroiden iPhone.

Mä aattelin, että olit ihan mukana "lasten kitara" jutuillas. Lähinnä yritin huumoria (paino sanalla yritin), ettei ne Gibsonit ihan joka tilanteeseen ole ainoa vaihtoehto.

fox: No, niin no. Se on niiin tuttua juttua nuo muutaman nimimerkin kommentit ja voivottelut ettei niihin oikein voi suhtautua muuten kuin hjyymörillä. Gibsoniahan ne ei oo nähneet kuin kuvissa, ja lukeneet huolella suuren maailman dissauskommentit. ;) Suuremmin ei oo väliä onko noissa stooreissa mitään faktaa taustalla, pääasia on, että pääsee lausumaan. Ja sittenhän nuo tuollaset muinoin keräsi tukuttain niitä "No nytpä jymähti plussaa" ja "Plussa paukahti" -kommentteja saman kaliiperin sankareilta. 8)

Oliks The Mentalist tv-sarja kenties tehty susta?
Mikko1978
21.03.2021 18:36:46 (muokattu 21.03.2021 18:37:23)
Se, miten Les Paul soi, on hankala kysymys. Gibson on tehnyt vaihtelvalla tyylillä ja kädenjäljellä Les Paulejaan.

Japanilaisissa kitaroissa on kyllä aivan eri ote tekemiseen kuin Gibsoneissa. Japanista tulevat kitarat kautta linjat ovat hyvin tehtyjä ja toleranssit aivan jotain muuta kuin Gibsonilla. Itse olen nähnyt myös pari Eastmania js täytyy kyllä sanoa, että kiinassakin voidaan tehdä kyllä laadukasta käsityötä, jos vain halutaan. Noin jos vain soitinta itseään ajatellaan, niin itse lähtisin liikkeelle Eastmaneista.
rainmaker
21.03.2021 18:49:27
On varmasti hankala valita ostaako japanilaisen version vai aidon noin niinkuin jälleenmyyntimielessä. Toria kun seuraa, niin kaikki japanilaiset tuntuvat esittelyteksteissä olevan parempia kuin Gibsonit, mutta Gibsoneilla taas voi kylmän viileästi pyytää enemmän kuin mitä ne ovat uutena maksaneet.
Those who can't do, teach; those who can't teach, teach gym.
hallu
21.03.2021 19:02:53
rainmaker: On varmasti hankala valita ostaako japanilaisen version vai aidon noin niinkuin jälleenmyyntimielessä. Toria kun seuraa, niin kaikki japanilaiset tuntuvat esittelyteksteissä olevan parempia kuin Gibsonit, mutta Gibsoneilla taas voi kylmän viileästi pyytää enemmän kuin mitä ne ovat uutena maksaneet.

No Gibsonit ovat arvokkaampia soittimia, mutta uutta kalliimpaa hintaa ei saa kuin vintageikäisistä ja esim. -70 -80 luvun gibsonit lienevät aika haluttuja.... ainakin se kasarin alun Heritage on aika elämää suurempi laitos, mistä joutuu maksamaan. Mutta nämä kaksituhattaluvulla tehdyt ei kyllä kipua mitenkään yli uuden hinnan. Tosin Gibsonin hinta on vaihdellut melkoisesti stankkukin on ollut parhaimmillaan kolme tonttua uutena (nyt se taitaa olla vähän huokeampi taas.).
Pikatessa roiskuu :-D
Mho
22.03.2021 07:39:56
perttime: Ainakin Ibanez Artisteja on lähivuosina saanut uusinakin. En ole kokeillut. Torilla taisi ainakin joitain päiviä sitten olla yksi. Vanhojakin joskus on nähty myynnissä.

Mulla on AR-100 -81 mallia ja pojalla ARX-500 -08 joka aikalailla artistia muistuttaa. Siihen ne yhtäläisyydet jääkin. Tässä tapauksessa vanhus vie voiton kaikilla osa-alueilla. Ainoa AR-100:sen miinus mulle on että on todella painava ja hiukan kaulapainoinen.
munkero
22.03.2021 08:20:02
hallu: No Gibsonit ovat arvokkaampia soittimia, mutta uutta kalliimpaa hintaa ei saa kuin vintageikäisistä

Pieleen meni.

https://www.kitarapaja.com/gibson-les-paul-traditional-2016_12

Tämäkin oli uutena jotain 1800€ luokkaa, ylivuotisena vieläkin halvempi. Ja näitä on jo useampi myyty isolla rahalla...
Itekki joskus soitellu.
hallu
22.03.2021 08:30:13
munkero: Pieleen meni.

https://www.kitarapaja.com/gibson-les-paul-traditional-2016_12

Tämäkin oli uutena jotain 1800€ luokkaa, ylivuotisena vieläkin halvempi. Ja näitä on jo useampi myyty isolla rahalla...

Minä muistelisin, että nuo olivat kalliimpia uutena. Tuohan on sama kuin stankku. Ehkä muistan sitten väärin.
Pikatessa roiskuu :-D
munkero
22.03.2021 08:41:21
hallu: Minä muistelisin, että nuo olivat kalliimpia uutena. Tuohan on sama kuin stankku. Ehkä muistan sitten väärin.

Muistat väärin. Omaa samanlaista koitin myydä aikoinaan uuden veroisena pari vuotta vanhana 1400€ ja se oli monelle liikaa silloin. Pitopelikshän se sit jäi.
Itekki joskus soitellu.
perttime
22.03.2021 09:03:45
Mho: Mulla on AR-100 -81 mallia ja pojalla ARX-500 -08 joka aikalailla artistia muistuttaa. Siihen ne yhtäläisyydet jääkin. Tässä tapauksessa vanhus vie voiton kaikilla osa-alueilla. Ainoa AR-100:sen miinus mulle on että on todella painava ja hiukan kaulapainoinen.

Tarkoitin ihan uusia AR-mallisia. Esim.

halpa: https://www.tampereenmusiikki.fi/fin/ibanez_ar325qa_dbs-p-88593-120
ei halpa: https://www.tampereenmusiikki.fi/fi … anez_prestige_ar2619_av-p-88592-278

(kai niitä muualtakin saa. katsoin oman kylän paikat)
Sabbathologist
08.02.2024 21:48:30 (muokattu 08.02.2024 21:51:44)

Olen etsimässä itselleni uutta kitaraa. Minulla on jonkinlainen fiksaatio Les Pauliin, koska moni lempimuusikkoni soittaa moisella. Itse en kuitenkaan kitaraan voi laittaa (enkä laittaisi vaikka voisinkin) yli kahtasataa eeriksonia.

Monesti kuulee haukuttavan näitä parinsadan ekin LP-kopioita. Esim. Harley Bentoneita ja jopa Epiphonejakin. Haluaisin nyt tietää, ovatko ne oikeasti jotenkin erityisen huonoja halpiskitaroita, vai onko se vain jotain Gibson/Tokai-puritaanien solkkaamista/solvaamista.

Jos järjellä ajattelen, niin Yamaha Pacifica olisi ehkä hinta/laatusuhteeltaan optimaalinen kitara raskaamman musiikin soittamiseen. Vaan kun se on jotenkin niin persoonaton, eikä sillä ole mitään tekemistä Les Paulin kanssa.

Monesti olen myös kuullut perusteluja halpis-lespojen huonoudeksi sen, että ''niissä on liimakaula''. Mitä se edes tarkoittaa? Eikös kaikissa kitaroissa ole liimakaula? Paitsi pulttikaulaisissa ja jos on neckthrough body. Jälkimmäisenä mainittu on kuitenkin harvinainen tavallisissa kitaroissa, ja luulisi liimakaulaisen olevan pulttikaulaista parempi(?)

Niin. Että viitsisikö joku ystävällisesti valaista asiaa?
mpekkanen
08.02.2024 22:04:29 (muokattu 08.02.2024 22:15:43)
Sabbathologist: Olen etsimässä itselleni uutta kitaraa. Minulla on jonkinlainen fiksaatio Les Pauliin, koska moni lempimuusikkoni soittaa moisella. Itse en kuitenkaan kitaraan voi laittaa (enkä laittaisi vaikka voisinkin) yli kahtasataa eeriksonia.

Monesti kuulee haukuttavan näitä parinsadan ekin LP-kopioita. Esim. Harley Bentoneita ja jopa Epiphonejakin. Haluaisin nyt tietää, ovatko ne oikeasti jotenkin erityisen huonoja halpiskitaroita, vai onko se vain jotain Gibson/Tokai-puritaanien solkkaamista?

Jos järjellä ajattelen, niin Yamaha Pacifica olisi ehkä hinta/laatusuhteeltaan optimaalinen kitara raskaamman musiikin soittamiseen. Vaan kun se on jotenkin niin persoonaton, eikä sillä ole mitään tekemistä Les Paulin kanssa.

Monesti olen myös kuullut perusteluja halpis-lespojen huonoudeksi sen, että ''niissä on liimakaula''. Mitä se edes tarkoittaa? Eikös kaikissa kitaroissa ole liimakaula? Paitsi pulttikaulaisissa ja jos on neckthrough body. Jälkimmäisenä mainittu on kuitenkin harvinainen tavallisissa kitaroissa, ja luulisi liimakaulaisen olevan pulttikaulaista parempi(?)

Niin. Että viitsisikö joku ystävällisesti valaista asiaa.

Liimakaula tarkoittaa, että se kaula on bodyssä kiinni liimaliitoksella ja pulttikaulainen taas niillä pulteilla. Ihan halvemmissa soittimissa harvemmin on liimakaula, setneck, kun se on kalliimpi valmistaa kuin pulttikaulainen.
Minulla itsellä ei ole halvimmista kitaroita niin kokemusta, mutta luulen että niin Harley Benton kuin Epiphone ovat molemmat hyviä ostoksia ja niissä on paljon kitaraa hintaansa nähden. Molempia valmistetaan todella suuria määriä, joten ne valmistuskulut on saatu paljon pienemmiksi kuin useat harvinaisemmat merkit.
En usko, että kauheasti menee metsään kummallakaan. Nykyään on muutamalla satasella paljon parempia kitaroita kuin mitä itse aloitin kasarilla. Silloin ne halpakitarat oli yleensä ihan paskoja. Tietysti käytettynä voi löytää enemmän rahalle vastinetta, mutta sekin on tuurista kiinni. Joskus ihmiset säilyttää soittimia jopa kylmissä varastoissa ja ei ole kaikkia kieliä, niin sen käytetyn saaminen oikeasti hyvään soittokuntoon voi tuplata sen kitaran hinnan.
Jos minun pitäisi ostaa parilla huntilla Les Paul tyylinen kitara, niin itse ostaisin uuden Harley Betonin. En tiedä riittääkö pari sataa siihen, mutta säästäisin sen aikaa että rahat riittää. Uudet Harley Bentonit on ihan hyviä kitaroita hintaansa nähden.

https://www.thomann.de/fi/harley_benton_sc_550_ii_paf.htm
Tässä mallissa on liimakaula ja tuntuisi olevan muutenkin ihan oikea kitara. Hinta tosin 299€, mutta ehkä tämä olisi myös ihan hyvä.
samiko
08.02.2024 22:47:01
mpekkanen: Ihan halvemmissa soittimissa harvemmin on liimakaula, setneck, kun se on kalliimpi valmistaa kuin pulttikaulainen.

https://www.thomann.de/fi/harley_benton_sc_550_ii_paf.htm
Tässä mallissa on liimakaula ja tuntuisi olevan muutenkin ihan oikea kitara. Hinta tosin 299€, mutta ehkä tämä olisi myös ihan hyvä.

Minä en äkkiseltään löydä kauhean montaa HB:n pulttikaulaista single cutia Thomannilta. Ne ovat pääsääntöisesti kaikki liimakaulaisia, ihan 133e kitarasta lähtien.
mpekkanen
08.02.2024 23:27:42
samiko: Minä en äkkiseltään löydä kauhean montaa HB:n pulttikaulaista single cutia Thomannilta. Ne ovat pääsääntöisesti kaikki liimakaulaisia, ihan 133e kitarasta lähtien.

En ole perehtynyt HB:n soittimiin niin hyvin, että tuntisin myös ne halvimmat mallit. Muutama HB:n kitara ollut itselläkin joskus ja ihan soitettavia pelejä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)