Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: G kielen värähtely
1
ChefSven
19.03.2021 18:05:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei,
 
Oisko täällä viisaampia? Ostin kitaran, jossa bigsby vibra. Huomasin ostaessa jo, että g kieli oli punottu. Vaihdoin uuden setin, jossa g kieli ei ollut punottu ja huomasin, että kieli antaa aika voimakasta värähtelyä, joten vaihdoin takaisin punottuun jolloin asettui. Myös b kieli tekee samaa mutta hyvin minimaalisesti. Itse epäilen satulaa mutta en ole varma. Kaula säädetty ja kielten korkeus myös, onko muilla kokemista?
 
stratomaster
19.03.2021 18:15:53
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos kitarassa on yksikelaiset mikit, niin ns. string pull voi olla syynä. Tällöin liian korkealle säädetyt mikit aiheuttavat häiriöitä, mikä kuuluu tietynlaisena epävireisenä väpätyksenä. Tuohan on esim. stratoissa aika yleistäkin. Mikkejä siinä tapauksessa vain sen verran alaspäin, että häiriö häviää.
 
Jeszse
19.03.2021 18:57:44 (muokattu 19.03.2021 18:57:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kieli värähtelee.
 
Apua.
 

 

 

 

 

 

 
Sori
 
Hipelius: Olet hieno mies, mutta sulla on aivan ällistyttävän huono maku.
McNulty
19.03.2021 19:33:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

stratomaster: Jos kitarassa on yksikelaiset mikit, niin ns. string pull voi olla syynä. Tällöin liian korkealle säädetyt mikit aiheuttavat häiriöitä, mikä kuuluu tietynlaisena epävireisenä väpätyksenä. Tuohan on esim. stratoissa aika yleistäkin. Mikkejä siinä tapauksessa vain sen verran alaspäin, että häiriö häviää.
 
Tämän lisäksi tosiaan tuo aloittajan epäilemä yläsatula saattaa olla hyvinkin syypää. Jos kitarassa on aikaisemmin ollut paksumpi kielisarja, jossa myös punottu G-kieli, niin satulan urat ovat sen verran isot että ohuempi kieli ei istu niissä oikein. Satulaura voi olla myös viilattu punomattomalle kielelle väärin ja siitä aiheutuu epämiellyttävä resonointi.
 
Toinen ongelma voi olla tallassa. Aloituksesta ei selviä millainen tallaratkaisu kitarassa on, pl. kampimekanismi eli Bigsby. Onko kyseessä rullatalla vai perinteinen tune-o-matic? Tune-o-maticeissa on joissain yksilöissä sellainen "vika" että kielen tulokulma tallapalalle jää liian loivaksi eikä paina tallapalaa riittävästi, jolloin ses alkaa resonoimaan kielen soidessa. Joissain tapauksissa tuo korjaantuu tallapalan säätöruuvia ihan inasen kiristämällä tai löysäämällä, mutta joissain tapauksissa sekään ei yksistään riitä. Olen tehnyt yhteen ABR-1 tallaan sellaisen modauksen, että laitoin pienen painojousen tallapalan eteen säätöruuvin ympärille. Se jousi painaa aina satulan tiukasti kiinni säätöruuvin kierteisiin eikä päästä sitä vapaasti heilumaan siinä.
 
Jos nyt tällaisesta kielen häiriöresonoinnista tässä oli edes kyse :)
 
moving in stereo
ChefSven
19.03.2021 20:08:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tosiaan kyse juurikin kielen epämiellyttävä resonaatio kyseessä. P90 mikit ja rullatalla.
Mikkejä yritin säädettä edes takaisin mutta vaikutusta ei ollut. G kielen resonaatio loppui kun laittoi punotun kielen. B kielien kohdalla koittelin usempaa eri kokoa mutta kaikilla havaittavissa oli pientä resonointia. Voisiko olla, että satulaa on viilattu väärin jonkun aikaisemman omistajan toimesta.
 
Kaihua
19.03.2021 21:38:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuulostele kuuluuko se epämiellyttävä ääni tallan vai satulan päästä. On sattunut kohdalle paskaksi viilattuja tallapalojakin jotka aiheuttaa särinää mutta tässä tapauksessa epäilisin satulan uraa väljäksi.
 
Onneksi meillä on hotellihuoneessa MacGyverin lämpöistä kaljaa
fox
19.03.2021 21:40:39
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ChefSven: Voisiko olla, että satulaa on viilattu väärin jonkun aikaisemman omistajan toimesta.
 
Mahdollista, voithan kokeilla vaikka seuraavaa temppua. Jos/kun vaihdat punomattoman kielen, niin kokeilepa laittaa satulauraan sen kielen alle suikale alumiinifoliota. Jos se ura on "väljä" liiaksi plain G:lle niin voi korjaantua. Sätkäpaperisuikalettakin on käytetty...
Tokipa nää on vaan sellaisia "hätävarakikkoja", käytetty myös liian syviksi viilattuihin uriin. ;)
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
McNulty
19.03.2021 23:33:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: Mahdollista, voithan kokeilla vaikka seuraavaa temppua. Jos/kun vaihdat punomattoman kielen, niin kokeilepa laittaa satulauraan sen kielen alle suikale alumiinifoliota. Jos se ura on "väljä" liiaksi plain G:lle niin voi korjaantua. Sätkäpaperisuikalettakin on käytetty...
Tokipa nää on vaan sellaisia "hätävarakikkoja", käytetty myös liian syviksi viilattuihin uriin. ;)

 
Mä olen hätäratkaisuna kerran laittanut tipan pikaliimaakin. Sitten kun se on kuivunut ja kovettunut, niin olen ohuimmalla mahdollisella punotulla kielellä vähän "viilannut". Ajoi asiansa juuri sen aikaa kun tarvitsikin...
 
moving in stereo
Krice
20.03.2021 00:11:58
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ChefSven: Tosiaan kyse juurikin kielen epämiellyttävä resonaatio kyseessä.
 
Minkälainen ääni siitä lähtee? Minulla oli Jackson Mick Thomson -mallissa niin kova resonaatio (luonnostaan, kitarassa on myös hyvä sustain), että mikin kuori pärisi, jouduin teippaamaan sen kiinni. Eli jokin yllättäväkin osa kitarasta voi resonoida ja aiheuttaa ääntä.
 
Hynkel
20.03.2021 00:15:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Minkälainen ääni siitä lähtee?
 
Epämiellyttävä resonaatio?
 
It really is now isn't it?
Basifisti
20.03.2021 01:05:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Minkälainen ääni siitä lähtee? Minulla oli Jackson Mick Thomson -mallissa niin kova resonaatio (luonnostaan, kitarassa on myös hyvä sustain), että mikin kuori pärisi, jouduin teippaamaan sen kiinni. Eli jokin yllättäväkin osa kitarasta voi resonoida ja aiheuttaa ääntä.
 
Jep. Mulla ainakin usein joku straton tallapalojen säätöruuveista pääsee löystymään ja alkaa pitämään yllättävän kovaa meteliä.
 
Take your protein pills and put your helmet on.
fox
20.03.2021 09:35:11
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McNulty: Mä olen hätäratkaisuna kerran laittanut tipan pikaliimaakin. Sitten kun se on kuivunut ja kovettunut, niin olen ohuimmalla mahdollisella punotulla kielellä vähän "viilannut". Ajoi asiansa juuri sen aikaa kun tarvitsikin...
 
Tämä on sellainen vallan hyväksi havaittu korjaus liian syviin satulauriin. Pikaliimaan voi myös pistää sekaan hieman leivinjauhetta (baking soda) kuten mm. Erlewine kitarankorjauskirjassaan toteaa.. ;)
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Goljatt
20.03.2021 12:23:10 (muokattu 20.03.2021 12:25:18)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellänikin oli vastaava ongelma uuden kitaran kanssa. G-kieli resonoi niin ärsyttävällä tavalla, että ainakin oma "OCD" alkoi hyppimään takaperinvolttia. Yritin etsiä ongelmaa muusta hardwaresta, tallasta ja satulasta, mutta mikään kotikonsti ei korjannut asiaa.
 
Lopulta vein kitaran huoltoon, missä vaihdettiin luusatula ja viilattiin tallapaloja, niin nyt kaikki kuulostaa siltä miltä pitääkin.
 
Oh, suits you sir!
Kefiiri
20.03.2021 19:42:08 (muokattu 20.03.2021 19:44:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vapaanako se aloittajan G resonoi? Vaikuttaako asiaan jos painaa kieltä satulaa vasten virittimien ja satulan välistä?
 
Tai painaa kieltä alas heti tallapalan takaa, jos kielen tulokulma tallalle tosiaan on liian loiva kuten arveltiin?
 
En ole musiikin asiantuntija.
ChefSven
31.03.2021 17:44:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Akustisena tämä ei resonoi. Testasin tonen säätöjä ja huomasin, että nolla asennossa tätä ei kuulu lainkaan mutta vähän rullatessa kovemmalle kuuluu. Pitänee juotoukset käydä läpi.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «