Aihe: Jelppikerho goes Kitarakamat uudelleen
1 2 3 4 59 10 11 12 1347 48 49 50 51
McNulty
17.03.2021 00:27:26
mettän peikko: Minä pääsin omasta Kahlerkammostani yli ja ostin Kahlerilla varustetun kitaran. Oikein mukavan oloinen laitos ja pidän kovasti. Ilmeni kuitenkin ongelmia, sillä suurimmasta osasta kieltenkorkeus ja tallapalan paikkallaan pitämis -ruuveista kuusiokolo oli pyöristynyt.

Onko kenelläkään tietoa saako kahlerin varaosia jostakin euroopasta? Ameriikoista ainakin saa, mutta 39$:n toimituskulut eivät hirveästi houkuttele.

AllParts valmistaa joitakin Kahler-sopivia varaosia. Mm. Kitarapaja tuo maahan.
moving in stereo
Antti1
17.03.2021 00:37:48
Oletko ihan varma, ettei ole mennyt vaan imperial (mikä lie suomeksi?) ja metrisen järjestelmän työkalut sekaisin säätäessä? Ei toki paljoa auta, jos on millisillä jo pyörittänyt ruuvit kuralle.
McNulty
17.03.2021 00:56:28
Antti1: Oletko ihan varma, ettei ole mennyt vaan imperial (mikä lie suomeksi?) ja metrisen järjestelmän työkalut sekaisin säätäessä? Ei toki paljoa auta, jos on millisillä jo pyörittänyt ruuvit kuralle.

Dremelillä ohuella laikalla vekki ja talttapäällä etiäpäin ;)
moving in stereo
askomiko
18.03.2021 13:48:53
Gas ois mutta en tiedä mihin. Enkä kerkeä edes soittaa eikä kotona ole tilaa nykyisillekään vehkeille, mitä teen?
Tästä löytyy musaa - Haamurakastaja
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
JuSu
18.03.2021 13:56:11
askomiko: Gas ois mutta en tiedä mihin. Enkä kerkeä edes soittaa eikä kotona ole tilaa nykyisillekään vehkeille, mitä teen?

Lopetat päivätyöt ja hommaat isomman kämpän. Seuraava.
Olen luopunut kirjoitusteni allekirjoittamisesta. -JuSu-
askomiko
18.03.2021 14:50:29
Kiitos, ostin gasilla traktorin, lopetin päivätyöt ja olen nyt alueeni hallitseva traktoroinnin pimeäurakoitsija!
Tästä löytyy musaa - Haamurakastaja
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
munkero
18.03.2021 14:52:07
mettän peikko: Minä pääsin omasta Kahlerkammostani yli ja ostin Kahlerilla varustetun kitaran. Oikein mukavan oloinen laitos ja pidän kovasti. Ilmeni kuitenkin ongelmia, sillä suurimmasta osasta kieltenkorkeus ja tallapalan paikkallaan pitämis -ruuveista kuusiokolo oli pyöristynyt.

Onko kenelläkään tietoa saako kahlerin varaosia jostakin euroopasta? Ameriikoista ainakin saa, mutta 39$:n toimituskulut eivät hirveästi houkuttele.

Kahlerin korkeudensäätöruuvit lienee samoja ku esim. jenkkifenkuissa Sieltä voinee yrittää.
Itekki joskus soitellu.
mettän peikko
18.03.2021 16:10:16
munkero: Kahlerin korkeudensäätöruuvit lienee samoja ku esim. jenkkifenkuissa Sieltä voinee yrittää.

Millbrookin sivua selasin ja siellä näyttäisi olevan ainakin samankokoisella kuusiokololla olevia ruuveja. Pitänee tilata sieltä kokeeksi, kunhan keksin mutakin tilattavaa.

Tarkemmin kun tutkin Kahleria, niin korkeuden säätö ruuvit tuntuivat toimivan vielä ihan hyvin. Kielivälin ruuveista sitten jokainen oli pyöristynyt. Toistaiseksi tuntuu pelittävän oikein hyvin noinkin.
JuSu
18.03.2021 18:33:06
askomiko: Kiitos, ostin gasilla traktorin, lopetin päivätyöt ja olen nyt alueeni hallitseva traktoroinnin pimeäurakoitsija!

Nyt tai ei koskaan, Irma.

-Sleepy Sleepers-
Olen luopunut kirjoitusteni allekirjoittamisesta. -JuSu-
elon arska
15.04.2021 12:17:55
Oisko suosituksia kuulokkeiksi mallintavan kaveriksi? Hakusessa kotitarpeisiin, joten alle satkun sais löytyä.
My friend asked me if I wanted a frozen banana. I said 'No, but I want a regular banana later, so... yes!' -Mitch Hedberg
ituvirtanen
15.04.2021 14:49:58

elon arska: Oisko suosituksia kuulokkeiksi mallintavan kaveriksi? Hakusessa kotitarpeisiin, joten alle satkun sais löytyä.

Tulevatko myös ulkoiluun tai muuhun käyttöön? Kaksi yleistä ja ihan hyväksi todettua ehdokasta: Beyerdynamic DT 770 (isot suljetut) ja Shure SE215 (pienet korviin). Koekuuntelu kannattaa, koska kuulokekuuntelu vaatii henkilökohtaista arviota ja vertailu on mahdollista vain useamman parin kanssa. En muuten itse omista kumpiakaan, kuuntelen Staxeilla.
elon arska
15.04.2021 15:13:33
ituvirtanen: Tulevatko myös ulkoiluun tai muuhun käyttöön? Kaksi yleistä ja ihan hyväksi todettua ehdokasta: Beyerdynamic DT 770 (isot suljetut) ja Shure SE215 (pienet korviin). Koekuuntelu kannattaa, koska kuulokekuuntelu vaatii henkilökohtaista arviota ja vertailu on mahdollista vain useamman parin kanssa. En muuten itse omista kumpiakaan, kuuntelen Staxeilla.

Ihan sisäkäyttöön, mallintavan ja läppärin kanssa kikkailuun.
My friend asked me if I wanted a frozen banana. I said 'No, but I want a regular banana later, so... yes!' -Mitch Hedberg
trashed1
16.04.2021 15:25:26 (muokattu 16.04.2021 15:26:43)
Osaako kukaan heittää mutulla (tai tiedolla), kitaraa näkemättä, että miksi Gibson Les Paul Standardini (2013) tuntuu olevan äärimmäisen haastava soitin saada kunnon "asetuksiin"? Tuntuu, että sopivaa kielten korkeutta, kaulan reliefiä ja kevyttä tatsia (helppo bendata jne.) on mahdotonta löytää kyseisen vehkeen kanssa.

10-52 kielillä ja eb-vireellä kielet ovat mielestäni kohtuuttoman jäykän oloiset ja raskaat soittaa, ja liian matala action puolestaan ensimmäisenä alkaa hirttämään bendatessa n. 17-21 nauhavälillä. Ja kielten korkeudesta puhuttaessa ei ole vielä kyse mistään Jackson-tason matalasta actionista. Jos kaulan reliefin saa omaan makuun sopivaksi eli hyvin loiva kaari, ei missään nimessä täysin suora, niin kielten korkeutta ei puolestaan saa kohdille. Tällöin juuri tuo bendaus-ongelma syntyy korkeilla nauhoilla.

Onko kukaan kärsinyt samoista ongelmista näiden Les Paulien kanssa ja onko mitään vinkkejä heittää? Tarkoitus on viedä oikealle pajalle ihmeteltäväksi, jos tuntuu, ettei kotikonstein ratkaisua ala löytymään. Kitara on ollut minulla jo monta vuotta ja tilanne on ollut kutakuinkin aina sama.

Kiitos jo etukäteen!
Juzpe
16.04.2021 15:51:31 (muokattu 16.04.2021 15:55:51)

trashed1: Osaako kukaan heittää mutulla (tai tiedolla), kitaraa näkemättä, että miksi Gibson Les Paul Standardini (2013) tuntuu olevan äärimmäisen haastava soitin saada kunnon "asetuksiin"? Tuntuu, että sopivaa kielten korkeutta, kaulan reliefiä ja kevyttä tatsia (helppo bendata jne.) on mahdotonta löytää kyseisen vehkeen kanssa.

10-52 kielillä ja eb-vireellä kielet ovat mielestäni kohtuuttoman jäykän oloiset ja raskaat soittaa, ja liian matala action puolestaan ensimmäisenä alkaa hirttämään bendatessa n. 17-21 nauhavälillä. Ja kielten korkeudesta puhuttaessa ei ole vielä kyse mistään Jackson-tason matalasta actionista. Jos kaulan reliefin saa omaan makuun sopivaksi eli hyvin loiva kaari, ei missään nimessä täysin suora, niin kielten korkeutta ei puolestaan saa kohdille. Tällöin juuri tuo bendaus-ongelma syntyy korkeilla nauhoilla.

Onko kukaan kärsinyt samoista ongelmista näiden Les Paulien kanssa ja onko mitään vinkkejä heittää? Tarkoitus on viedä oikealle pajalle ihmeteltäväksi, jos tuntuu, ettei kotikonstein ratkaisua ala löytymään. Kitara on ollut minulla jo monta vuotta ja tilanne on ollut kutakuinkin aina sama.

Kiitos jo etukäteen!

Muutama vinkki:

1. Laita kielet wraparound-tyyliin tallan ympäri
2. Laita ohuemmat kielet
3. Pujota kieltä vaihtaessa sellainen irrallinen "pallopää" kieleen niin se päätypunos asettuu nätimmin
4. Tsekkaa onko nauhat plaanissa, jos ei ole, vie plaanattavaksi
5. Pienennä reliefiä. Lessussa saa olla ihan minimaalinen relief
6. Tsekkaa satulan korkeus
7. Tsekkaa ettei nauhat ole päässeet kulumaan jostain kohtaa kaulaa huomattavasti enempää kuin muualta (gibsonin nauhamateriaali on melko joulutina-sektoria)

Ja kyllä sen saa ihan samalla tavalla helvetin matalalle actionille säädettyä kuin vaikka Jacksonin. Mekaanisesti ne mailat toimii ihan samalla tavalla.

Edit: Jos se on plek-aikakauden maila ja nauhoja ei ole sen plekkauksen jälkeen hiottu kunnolla niin vie nauhahiontaan. Joo, maksaa rahaa mutta kaikki soittamani plek-käsitellyt lessut on ollu melko hankalia tapauksia ja ovat kaivanneet osaavaa setää/ tätiä ja nauhaviilaa.
trashed1
17.04.2021 10:39:13 (muokattu 17.04.2021 10:39:51)
Juzpe: Muutama vinkki:

1. Laita kielet wraparound-tyyliin tallan ympäri
2. Laita ohuemmat kielet
3. Pujota kieltä vaihtaessa sellainen irrallinen "pallopää" kieleen niin se päätypunos asettuu nätimmin
4. Tsekkaa onko nauhat plaanissa, jos ei ole, vie plaanattavaksi
5. Pienennä reliefiä. Lessussa saa olla ihan minimaalinen relief
6. Tsekkaa satulan korkeus
7. Tsekkaa ettei nauhat ole päässeet kulumaan jostain kohtaa kaulaa huomattavasti enempää kuin muualta (gibsonin nauhamateriaali on melko joulutina-sektoria)

Ja kyllä sen saa ihan samalla tavalla helvetin matalalle actionille säädettyä kuin vaikka Jacksonin. Mekaanisesti ne mailat toimii ihan samalla tavalla.

Edit: Jos se on plek-aikakauden maila ja nauhoja ei ole sen plekkauksen jälkeen hiottu kunnolla niin vie nauhahiontaan. Joo, maksaa rahaa mutta kaikki soittamani plek-käsitellyt lessut on ollu melko hankalia tapauksia ja ovat kaivanneet osaavaa setää/ tätiä ja nauhaviilaa.

Kiitos hyvästä ja kattavasta listasta, toivottavasti se mahdollisesti jeesaa vielä muitakin! Muutama juttu tuossa olikin, joita en ole itse henkilökohtaisesti kokeillut aikaisemmin.

Tosiaan tuo omakin kitara on saanut plek-käsittelyn ja olen aikaisemmin itsekin miettinyt sitä, että jos sillä on oma osansa tuohon nauhojen laadun viimeistelyyn. Toisaalta aika elävää sorttia on ollut kaulan ja otelaudan puut, kun 3-7 nauhojen otelautamerkit ovat meinanneet irrota välillä :D Voi toki johtua huonosta liimauksestakin tms. Yhden otelautamerkin olen kerran joutunut liimaamaan takaisin.
Juzpe
17.04.2021 12:35:47

trashed1: 3-7 nauhojen otelautamerkit ovat meinanneet irrota välillä...

Ei saatana. Onks joku sulle pokalla väittäny, että siinä on kyse "normaalista elämisestä"? Nyt ei oo pinkasta ihan ne kuivimmat puut kyllä tähän mailaan valikoituneet. Sori nyt, mutta... siihen on syynsä miks mä en enää Gibsoneita itelleni hommaile. Jos omassa LP stanun hintasessa skitassa tapahtus noin (tai edes skitassa joka maksaa 10% LP stanun listahinnasta) niin turpakäräjät siitä saattas tulla.

Valitettavasti tää ainoastaan vahvistaa mun käsitystä siitä, että Gibsonit on entistä enemmän muuttumassa soittimesta puhtaasti statussymboleiksi. :-/
Ei oo kivaa semmonen.
73nd3r
17.04.2021 12:55:16
Saatan puhua (kirjoittaa) isoja läpiä päähäni, mutta mites toi kaularauta...
Kerrot että "hyvin loiva kaari", ja että "elävää sorttia kaula/otelauta" ja että on ongelmia saada setup kuntoon ja bendausongelmia ylänauhoilla, ja plekattu kitara.
Tuo on kaiken lisäksi lattanasäteinen otelauta, joten venytysten ei pitäis ainakaan tikahtua.

Arvailunettidiagnoosinäkemättä: Mietin että onks sulla kaularauta niin löysä, että reliefistä tulee liian iso ja kaula ei saa raudasta mitään tukea.

Olen mielelläni väärässä, mutta ainakin on helppo tsekata; teet vaan testauksena setupin ~suoralle kaulalle.
professori
17.04.2021 13:27:30 (muokattu 17.04.2021 13:28:17)
Les Paulien kaulaprofiilista: haluaisin LP:n ja itselläni onkin nyt Tokain LC-107, jonka kuitenkin laitoin myyntiin koska sen soittaminen aiheuttaa rannekipuja, vaikka aluksi tuntuikin lupaavalta. 59-kaulaprofiili ei siis sopinut minulle, lienee liian paksu. Mun muut kitarat, Fender Jaguar ja J. Mascis Jazzmaster, tuntuvat käteen mainioilta eikä niiden kanssa ole ollut koskaan mitään ongelmaa ja soitan niillä paremmin kuin LC-107:lla.

LP-kuumetta ei kuitenkaan saa sammutettua - olenko oikeilla jäljillä, jos keskitän nyt energiat 60's kaulaprofiiliin? Gibsonin Les Paul Standard 60's esmes.

Testaamaan pääsee tällä hetkellä rajallisesti, joten siksi täällä kysyn konsultointia, vaikka ymmärrän testaamisen olevan oikea tapa asiaa ratkaista.
"Den enda effekten ja' anväder ä' fuzz" - Andy McCoy | Grunge, stoner, alternative, whatever https://fubear.bandcamp.com/
trashed1
17.04.2021 18:20:18
Juzpe: Ei saatana. Onks joku sulle pokalla väittäny, että siinä on kyse "normaalista elämisestä"? Nyt ei oo pinkasta ihan ne kuivimmat puut kyllä tähän mailaan valikoituneet. Sori nyt, mutta... siihen on syynsä miks mä en enää Gibsoneita itelleni hommaile. Jos omassa LP stanun hintasessa skitassa tapahtus noin (tai edes skitassa joka maksaa 10% LP stanun listahinnasta) niin turpakäräjät siitä saattas tulla.

Valitettavasti tää ainoastaan vahvistaa mun käsitystä siitä, että Gibsonit on entistä enemmän muuttumassa soittimesta puhtaasti statussymboleiksi. :-/
Ei oo kivaa semmonen.

Ei sentään ole. Ostin kitaran käytettynä, mutta alle vuoden vanhana ja silloin tämä otelautamerkkien kans oleva ongelma ei silloin vielä näkynyt/tuntunut. Ja toki sitten aloin myöhemmin huomata itsekin sen, että varsinkin niiden 2010-luvun Gibsonien laadunvalvontaa koskevat tarinat pitävät paikkaansa ainakin kyseisen soittimen kanssa. Toivotaan, että se tuosta joskus asettuu tai joku seppä sen pajalla saa kuntoon:D
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)