McNulty 10.03.2021 22:01:10 | |
---|
Tinnittus: Riippuu tietysti vähän missä asuu, mutta noita saa myös Suomesta, Kitarapajalla ainakin josku oli. Pitääkin kysäistä... mulla on sieltä muutakin tilattavaa (kunhan saavat varastoon). Tänks. moving in stereo |
Mikko1978 11.03.2021 06:46:25 | |
---|
discominister: Mulla on useampi pulttikaulainen kitara/basso ja melkein kaikissa voi paperia työntää sinne väliin. Useissa kaulaa ei ole koskaan otettu pois. Stratocasterin kaulaa käytetään pois kaksi kertaa vuodessa kaularaudan säätämiseksi.Kaulataskun siivosin kaikista muruista ja maaleista, ja se vaikuttaa tiivimmältä silloin kun ilman kieliä puristaa kaulaa bodya vasten. Pitää ensi kerralla vähän kairata niitä bodyn reikiä isommiksi. Oikein kokeilla piti. Olen reissussa ja mukana on vain halpis Harley Benton, jonka kaulan alle paperi meni vain toisesta taskun nurkasta pari milliä. |
Kefiiri 11.03.2021 08:37:15 (muokattu 11.03.2021 08:39:03) | |
---|
Yhdestä vanhasta Harley Bentonista olen irrottanut kaulan ja reiät rungossa olivat ihan sopivat. Varmaan Bentoneissa on monenlaisia tapauksia tässäkin suhteessa, ei liene aihetta yleistää. Ja paperi voi mennä kaulan ja rungon väliin myös jos liitospinnat eivät ole ihan justiinsa suoria :D Mutta hieman edelleen ihmettelen arvokkaammissa soittimissa tavattuja ahtaita rungon ruuvinreikiä. Voiko olla jokin tuotantotekninen syy, että niitä ei heti kättelyssä tehdä väljemmiksi? En ole musiikin asiantuntija. |
Varianssia noissa on valmistajasta ja iästä riippuen. Rakoja näkee varmasti enemmän joissain vanhemmissa skeboissa ennen kuin tarkat CNC-jyrsimet olivat arkipäivää tällä alalla. Purin eilen mun vuoden 1996 jenkeissä tehdyn G&L Legacyn osiin korjauksia ja huoltoa varten. Siinä kaulatasku oli hyvin sopivaa kokoa, ei niin tiukka, että olisi maalipinnan lohkeamisen riskiä tai niin väljä, että saisi jotain väliin. Vertailuksi mun muutaman vuoden ikäisessä Skervesenissa kaula on niin tiukka fitti, että ilman ruuveja pysyy kiinni. |
discominister 11.03.2021 11:56:48 | |
---|
Tulipa käytyä kaikki läpi: Mulla on kuusi pulttikaulausta kitaraa ja bassoa. Harley Bentoneita, Danelectroja ja Fender Stratocaster. 4/6 tapauksessa kaulataskuun bodyn ja kaulan väliin mahtui työntämään paperia n.1-2cm ennen kuin alkoi ottamaan kiinni. Ruuvien kireys tarkistettu. Näissäkin tapauksissa kaulatasku on siis kontaktissa reilusti yli puolelta matkalta mitä kaula ja body ovat ylipäätään yhdessä. Eihän tämä ideaali ole, mutta pidän kaikkia näitä soittimia hyvinä. Johtopäätös: Ei ole isoa häpeä jos kaulatasku ei ole täysin tiukka. |
Kefiiri 11.03.2021 12:49:29 | |
---|
Pakko jo oli itsekin kokeilla kahteen käden ulottuvilla olleeseen pulttikaulasoittimeen ja kummassakin paperi meni pienen matkaa kaulan ja rungon väliin. Kokeilematta en olisi uskonut! En ole musiikin asiantuntija. |
Basifisti 11.03.2021 14:24:49 | |
---|
Joskus näkee että kaulaan on ruuvinreikien ympärille noussut pieni "kaulus". En ole varma onko se tullut jo ruuveja ensi kertaa ruuvatessa tehtaalla vai myöhemmin kun kaulaa on käytetty irti ja kiristetty. Voisiko rako johtua tästä? Take your protein pills and put your helmet on |