Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Improvisaatio
1 2 3
Krisse_
27.02.2021 19:11:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten opetella improvisoimaan vaikka pentatonic skaalalla? Osaan am pentatonicin kaikki positions.
 
abassimo
27.02.2021 19:15:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soita what you kuulet sun headissä.
 
Suddenly diu diu
Kefiiri
28.02.2021 10:05:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Better neuvoa hard on antaa.
 
En ole musiikin asiantuntija.
WanhaWetäjä
28.02.2021 12:44:53
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Öööö....kuuntele BB Kingia, pentatonisen isää, hän soitti samaa sooloa varmaan 60 vuotta, eli kun opettelet yhden, osaat kaikki.
 
No vähän karrikoiden tämä mutta aika pitkälle erilaisista pentatonisista pätkistä rock/blues pohjaset soolot muodostuvat.
 
You tubessa on lukematon määrä videoita liittyen aiheeseen
https://www.youtube.com/results?sea … =improvising+with+pentatonic+scales
 
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
Loimutin
01.03.2021 14:42:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Youtubesta "Backing track in A minor" ja siihen soittelet pentatonista a mollia päälle.
 
BigPapa
01.03.2021 22:46:39 (muokattu 01.03.2021 22:50:21)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei kannata uskoa kaikkea mitä täältä lukee.
 
https://youtu.be/uCkDgGTVGqM
 
https://youtu.be/bPcSfD5clok
 
GiovanniDiRondo
03.03.2021 06:53:26
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

- Kehittele tai kopioi 40 erilaista lickiä ja opettele soittamaan ne hyvin. Kun olet harjotellut tarpeeksi ne löytävät paikkansa improvisaatiojaksossa
- tutki melodian rytmistä rakennetta, opettele soittamaan erilaisia rytmkuivioita luontevasti
- keskity omaan tunnetilaasi, minkä halutan viestiä soitollasi, hae harjoituksissa tunneskaalan ylärajaa, ja kuinka pitkälle haluat ilnaisusi viedä
- ajatus pentatonisesta skaalasta noin yleensäkin on melkoisen harhaanjohtava. Pentatonisellla skaalalla voi ehkä soittaa jotakin cajunin tyyppistä juurimusiikkia, mutta vaikkapa bluespohjaisessa soitossa pentatoninen on vain kehys, jonka puitteissa varsinainen melodiankuljetus tapahtuu.
- tee myös luovia harjoituksia, joissa saa yrittää mahdottomia juttuja, vaikka menisi pieleen. "skaalan" ulkopuolella on yllättävän paljon säveliä jotka sopivat sointuun
 
Olen käynynnä Piutissa, Lousissa, Retulaatsissa, Miiamissa
KaRa
04.03.2021 10:16:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Improvisoimaan oppii improvisoimalla välittämättä liikaa siitä onko ajatus varmasti oma ja uusi ja "luova". Se on epäolennaista. Oman ajatuksen ja musiikillisen entiteetin pitää antaa kasvaa rauhassa, niinkuin lapsen joka aluksi matkii ja lopulta vasta kasvaa omaksi itsekseen.
 
"Olen, en tiedä" -joku suuri ajattelija
.tapi.
06.03.2021 03:27:59 (muokattu 06.03.2021 13:47:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nopein tie alkuun on treenata kaikki duuriasteikon moodit, melodisen mollin, harmonisen mollin, harmonisen duurin ja tuplaharmonisten duurin ja mollin moodit + duuri ja molli pentanoninen, blues scale, dimi scale, half dimi ja wholetone ulkoa kaikista sävellajeista ja asemista sekä ehdottomasti soittaen läpi sekunteissa, tersseissä ja kaikissa muissakin intervalleissa & arpeggioina. Heti kun nämä perusteet ovat ulkomuistista perinpohjaisesti hallussa niin voi alkaa lukea hieman basic teoriaa, esim. Ted Greenen Chord Chemistry. Näiden fundamenttien omaksumisen jälkeen on melko simppliä aloittaa oikeasti soveltemaan kyseisiä asioita käytäntöön vaikka ihan perus 12-bar bluessin päälle ja homman pitäisi toimia enemmän kuin hyvin. Sen jälkeen kannattaa opetella tunnistamaan sointuja korvakuulolta yhtä hyvin kuin Rick Beaton poika ja vain taivas on auki.
 
Kefiiri
06.03.2021 07:58:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

.tapi.: Nopein tie alkuun...
 
Plussaa ;D
 
En ole musiikin asiantuntija.
Jester44
06.03.2021 23:02:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko se improvisointia jos siihen sekoittaa skaalat ja läjän teoriaa jotka jotkut muut on jo kauan sitten soitelleet?
 
Mainittakoon että olen soitellut kitaraa reilut 20 vuotta, en aina aktiivisesti mutta kuitenkin ja minulla ei ole tietoa mikä on pentatonic scale. Joku melodiakulku varmaan?
 
KaRa
07.03.2021 00:12:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jester44: Onko se improvisointia jos siihen sekoittaa skaalat ja läjän teoriaa jotka jotkut muut on jo kauan sitten soitelleet?
 
Hmm?
Improvisointiin sekoittaa skaalat?
Vasaran sekoittaa talon rakentamiseen?
 
"Olen, en tiedä" -joku suuri ajattelija
Jester44
07.03.2021 00:37:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KaRa: Hmm?
Improvisointiin sekoittaa skaalat?
Vasaran sekoittaa talon rakentamiseen?

 
Minulla on varmaan sitten ihan väärä käsitys skaaloista, saa olla välittämättä tuosta jutusta.
 
KaRa
07.03.2021 01:02:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jester44: Minulla on varmaan sitten ihan väärä käsitys skaaloista, saa olla välittämättä tuosta jutusta.
 
Mitä improvisointi on?
 
"Olen, en tiedä" -joku suuri ajattelija
Jester44
07.03.2021 01:40:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KaRa: Mitä improvisointi on?
 
Improvisointi tarkoittaa esityksen luomista esittämishetkellä. Sitä käytetään erityisesti musiikin alalla, mutta yhtä lailla myös monissa muissa yhteyksissä, kuten näyttelemisessä tai viihdyttämisessä. Näyttämötaiteen genreistä improvisaatiolla oli keskeinen rooli esimerkiksi 1500-1700-luvuilla commedia dellartessa ja nykyisin muun muassa nykytanssissa ja improvisaatioteatterissa. Improvisaatiolle tyypillisiä ominaisuuksia ovat yllättävyys ja toistamattomuus. Improvisoidun teoksen uudelleen esittäminen samanlaisena muuttaa myös teoksen luonteen ainutlaatuisesta improvisaatiosta toistoksi. Spontaaniudestaan huolimatta improvisointi ei kuitenkaan ole sattumanvaraista toimintaa. Musiikki- tai teatteri-improvisaation taustalta löytyy usein huippuunsa hiottua teknistä ja taiteellista osaamista
 
sepisti
07.03.2021 05:49:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jester44: Spontaaniudestaan huolimatta improvisointi ei kuitenkaan ole sattumanvaraista toimintaa. Musiikki- tai teatteri-improvisaation taustalta löytyy usein huippuunsa hiottua teknistä ja taiteellista osaamista
 
Sä vähän kompastut omaan nokkeluuteesi :)
Skaalojen tuntemus menee tuohon teknisen ja taiteellisen osaamisen piikkiin. Ja vaikka vetelisi täysin vailla teoreettisia tietoja, usein hyvän kuuloisesta improvisaatiosta on kaivettavissa esiin tietyt skaaloihin perustuvat elementit.
 
hallu
07.03.2021 08:44:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sepisti: Sä vähän kompastut omaan nokkeluuteesi :)
Skaalojen tuntemus menee tuohon teknisen ja taiteellisen osaamisen piikkiin. Ja vaikka vetelisi täysin vailla teoreettisia tietoja, usein hyvän kuuloisesta improvisaatiosta on kaivettavissa esiin tietyt skaaloihin perustuvat elementit.

 
Ja vaikka ei olisi ikinä kuullut skaaloista, on kuullut kummiskin Elvistä ja Beatlesia ja tietää siksi, miltä musiikki noin ylisummaan pitäisi kuulostaa :-D
 
Pikatessa roiskuu :-D
Jester44
07.03.2021 20:11:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sepisti: Sä vähän kompastut omaan nokkeluuteesi :)
Skaalojen tuntemus menee tuohon teknisen ja taiteellisen osaamisen piikkiin. Ja vaikka vetelisi täysin vailla teoreettisia tietoja, usein hyvän kuuloisesta improvisaatiosta on kaivettavissa esiin tietyt skaaloihin perustuvat elementit.

 
Tässä kävi nyt niin että en ihan selkeästi tiedä mistä höpisen. Minä olen aina luullut että improvisaatio on sitä että soitetaan ihan mitä mieleen tulee, sitä ei tarvitse tehdä minkään kaavan mukaan. Toki niinkin saa tehdä mutta onko se sitten "oikeaa" improvisaatiota jos käytetään jo tuttuja kaavoja, tiedäppä näistä.
Parempi pitää turpani kiinni, asia loppuunkäsitelty. =)
 
Jester44
07.03.2021 20:15:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Ja vaikka ei olisi ikinä kuullut skaaloista, on kuullut kummiskin Elvistä ja Beatlesia ja tietää siksi, miltä musiikki noin ylisummaan pitäisi kuulostaa :-D
 
Noin minä lähestyn musiikin tekoa, sen vaan jotekin tietää että pitääkö sen mennä noin. Onhan siellä joku peruskaava pakko olla taustalla, muutenhan se olisi vain jotain älämölöä. Musiikin teko on kuitenkin mahdollista ilman teorian osaamista. Ihan hyvin on mennyt kitaran rämpytys vaikka musiikin teoriaa en ole opiskellut.
 
KaRa
07.03.2021 21:21:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jester44: Minä olen aina luullut että improvisaatio on sitä että soitetaan ihan mitä mieleen tulee, sitä ei tarvitse tehdä minkään kaavan mukaan. . =)
 
Jos soitat ihan mitä mieleen tulee, niin silloin soitat kaavojen mukaan.
 
"Olen, en tiedä" -joku suuri ajattelija
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «