Aihe: Korvakuulolta soitto
1 2
Loimutin
04.03.2021 08:37:59
Olen soitellut kitaraa jo pidemmän aikaa, mutta pelkästään tabeista ja videoista opetellen. Kotisoittelussa tämä ei haittaa, mutta bändin kanssa soittamista helpottaisi huomattavasti jos kuulisi heti mitä basisti tai toinen kitaristi soittaa eikä tarvisi heidän sormiaan tuijotella koko ajan.

Perus "laita levy soimaan ja soita perässä" ei ole ikinä toiminut, menee vaan hermot ja into lopahtaa samantien kun tuntuu ettei mikään osu oikein ei sitten millään.

Nyt sitten ajattelin kokeilla erilaista lähestymistapaa, ja latasin puhelimeen "ear trainer" sovelluksen jolla voi harjoitella sävelien, intervallien ym. tunnistusta, ja olen samalla koittanut kitarasta etsiä nämä sävelet ja intervallit ym. Sopivan rauhallisella etenemisellä lähti homma rullaamaan ja osan sävelistä löysinkin ihan tuosta vain kitaran otelaudalta! Ja samalla korvakin kehittyy kuulemaan näitä.

Olisiko muita hyviä tapoja kehittää tätä tärkeää taitoa?
sepisti
04.03.2021 09:40:31
Erittäin monimutkainen kysymys. Mä en edes osaa sanoa, miten olen oppinut kyseisen taidon tarkalleen, mutta toki tärkein asia on ollut se mitä sinä nyt välttelet. Eli oon vaan plokannut biisejä äänitteiden mukana.
Tottakai siihen liittyy myös omien instrumenttien hallinnan opettelu. Vaikka kuinka olisi hyvä korva, pitää ne jutut saada siirrettyä sille omalle soittimelle. Tähän liittyen voit opetella toistamaan yksinkertaisia melodioita käyttäen vain yhtä kitaran kieltä kerrallaan. Jos sävelkorva yhtään toimii, ukkonooa ja jänis istui maassa tyyppiset melodiat pitäisi lähteä helposti. Jos eivät lähde, tie tulee olemaan todella pitkä ja kivinen, mutta ei ihan täysin mahdoton kuitenkaan.
KaRa
04.03.2021 10:08:36 (muokattu 04.03.2021 10:12:20)
Otelaudan tuntemus tulee vain soittamalla. Ei kai siihen kovin kummoista kikkakolmosta ole.
E: Tosin, toisin kun ehkä jotkut saattavat sanoa että skaaloja pitäisi opetella valtavasti, niin itse sanon että yksi riittää, esim jokin molliskaala. Siitä on hyvin helppo sitten soveltaa, jos on opitun skaalan puitteissa saanut jo tietyn käsityksen otelaudasta.
"Olen, en tiedä" -joku suuri ajattelija
Tinnittus
06.03.2021 14:48:06 (muokattu 06.03.2021 14:53:02)
Loimutin: latasin puhelimeen "ear trainer" sovelluksen jolla voi harjoitella sävelien, intervallien ym.

Heitä helvettiin tollaset ohjelmat. Noista ei ole kuin haittaa tuossa vaiheessa kehitystä.
Korvakuulolta soittaminen on 90% tietoa...ei kuulemista.

Opettele ensin vaikka teoriassa seuraavat,
1. Mikä sävellaji
2. Mitkä on yleisimmät sointukulut.
3. Tiedä mitä bandi yleensä soittaa(ja mitä EI soita)

3. Kohdalla tarkoitan sitä, että jos bändi soittaa aina esim. duurissa, on siitä turha yrittää kuulla jotain muuta.

Kun tiedät sävellajin, sointukulun on "korvakuulolta" soittaminen jo 85% hallussa.

Yksi hyvä harjoitus korvakuulolta soittamiseen on laittaa jokin random backingtrack soimaan(siis sellainen jota et ole ennen kuullutkaan, tiedät vain otsikosta tyyliin "Backingtrack in A) ja ekalla soittokerralla alat vain soittamaan päälle.
oldrock
06.03.2021 16:06:59
Jo on typeriä vastauksia asialliseen kysymykseen. Loimutin jatka korvan treenaamista, olisi itse pitänyt treenata asiaa paremmin nuorena. Kovaa hommaa mutta kun itse muistaa aikoinaan sen onnistumisen tunteen. Itsellä korva on kehittynyt vain pitkän harjoituksen tuloksella ja edelleen omaan huonon sävelkorvan. Tunnen myös erään ystävän jolla on absoluuttinen sävelkorva ja hän ei halua kuulla kaikkea, mieti jos kuulee kaikki virheet ja pienimmätkin vire erot. Ota pienissä paloissa kyseistä treenaamista ja muista pitää hauskaa musiikin kanssa. Niistä youtube videoistakin voi ottaa vain alun ja yrittää jatkaa siitä itse.
Tinnittus
06.03.2021 20:45:34
oldrock: Jo on typeriä vastauksia asialliseen kysymykseen. Loimutin jatka korvan treenaamista, olisi itse pitänyt treenata asiaa paremmin nuorena. Kovaa hommaa mutta kun itse muistaa aikoinaan sen onnistumisen tunteen. Itsellä korva on kehittynyt vain pitkän harjoituksen tuloksella ja edelleen omaan huonon sävelkorvan. Tunnen myös erään ystävän jolla on absoluuttinen sävelkorva ja hän ei halua kuulla kaikkea, mieti jos kuulee kaikki virheet ja pienimmätkin vire erot. Ota pienissä paloissa kyseistä treenaamista ja muista pitää hauskaa musiikin kanssa. Niistä youtube videoistakin voi ottaa vain alun ja yrittää jatkaa siitä itse.

Haukut muiden vastauksia typeriksi, mutta itse et anna mitään rakentavaa neuvontaa, kerrot vain itsestäsi.

Toisaaltaan, kun alat puhumaan sävelkorvista ja korvien treenaamisesta, tuntuu vähän ,ettet välttämättä ymmärrä koko kysymystä?
rintapek
06.03.2021 22:43:53

Tää länsimainen rokkipohjainen soitto on siin mieles "kaavoihin kangistunutta", et sointuasteiden vaihdot hoksaa aika äkkiä kun vaan korva hommaan tottuu.
Jos hanuristi sanoo, et "tango - aamolli" niin ei o tarttenu montaa tangoa kuulla kun jo hoksii milloin tulee se dm ja e7, koska ne tulee joka tapauksessa.

Maailmassa on sata miljoonaa kolmen soinnun rokkia ja bluussia joissa soinnut on A, D ja E. Erilaista on sanat ja melodia mut toi sointuastekierto on kiveen hakattu.

Ton kun vaihtaa Ceeksi ja pistää sointukierroksi C-am-F-G niin ollaan ns. akuankkakierrossa jolla menee kolmannes iskelmämusiikista. Ja Juicen Marilyn.

Jos korva on tottunut genreen niin tulossa olevaa sointua ei useinkaan tartte hirveesti arvailla.

Transponointitaito on se mitä hommassa vaaditaan. Jos biisi vaik laulajan vuoksi vedetään äFfästä niin aan paikalla onkin F, dee vaihtuu Bbeeksi ja E Ceeksi.
Sointuasteet on käytännössä helpompia kuin miltä homma teoriassa kuulostaa.
Lelulaatikossani on vieläkin tilaa.
oldrock
07.03.2021 20:38:58
"kerrot vain itsestäsi." ajatuksella että kaltaiseni tollo voi myös oppia. En tullut kertomaan "heitä helvettiin tollaset ohjelmat", kaikki avut on hyviä. En tullut kertomaan
"Kun tiedät sävellajin, sointukulun on "korvakuulolta" soittaminen jo 85% hallussa." Kuinka moni harrastelija pystyy moiseen, saati aloittelija. "Erittäin monimutkainen kysymys" no ei ole, "ukkonooa ja jänis istui maassa" ja keneltä tahansa kuolee halu opetella. "mutta itse kerrot, ettei sulla edes harjoittelu ole auttanut." missä kerroin moisen? Sanoin että aikoinaan olisi pitänyt treenata asiaa enemmän ja on kehittynyt ajankanssa. Mun ei tartte esiintyä minään virtuoosina, itte harjoittelin soinnuissa siirtymistä laulamalla mukana (ittekin yllätyin että todella kehno lauluääni kehittyi siinä vuosien varella). Yksi ehkä outo tapa oli viheltää, pari kolme ensimmäistä nuottia ja kun on kohtuu helppoa tunnistaa onko kyseessä molli vai duuri sointu. Keskeyttää musiikki ja viheltää nuottia, sen kun löytää otelaudalta tai koskettimistosta sen voi muuttaa helposti soinnuksi. Melodian vihelletty ääni on soinnun perus nuotti ja kun kuulee onko kyseessä molli vai duuri..... Toiset ihmiset vain tekee näistä asioista vaikeita. Noloa mutta itse ihmettelin nuorempana Mark Knopfler what it is kappaletta, meni vuosia tajuta että kapaletta ei pysty soittamaan plekulla ja sen jälkeen olen soittanut vain sormilla. Joku toi jo skaalatkin tähän asiaan, Miksei voi sitten vaikka kertoa kuinka sointujen säveliä voi käyttää sooloiluun? Eräs asia johon itse törmäsin nuorena oli että kun mikään ääni ei tuntunut sopivan mihinkään ja bändi/studio käytti todella erikoista virettä, blues puolella oli kieliä venyttelemällä aika helppo todeta asia. Itse kun aloittelin ei ollut youtubea ja tabulatuurit oli kalliissa lehdissä rkiskan hyllyssä, joita oli harvoin varaa ostaa. Tämän kaltainen keskustelupalsta ja toiset kertoo aloittelijalle, "skaaloja, erittäin vaikeaa, tuhat vuotta treenaamista sun tasolla ja Jos eivät lähde, tie tulee olemaan todella pitkä ja kivinen". Miten sepisti ja tinnitus noin omasta mielestä meni?
KaRa
07.03.2021 21:24:13
oldrock: "kerrot vain itsestäsi."

Ei voi osua maaliin joka kerta.
oldrock
07.03.2021 22:24:06
KaRa: Ei voi osua maaliin joka kerta.

Pahoittelut, ei ollut tarkoitus hyökätä skaaloihin mutta miksi heittää aloittajalle tuo ajatus. Klassisella puolella tietävät kaiken kaikesta ja soittavat satoja vuosia vanhoja kappaleita tarkoilla nyanseilla. Nuoret tekee nykyään omilla ehdoillaan musiikkia ja mitä jos vain annetaan niille parhaat eväät sihen työskentelyyn. Itselläni on aina ccr ja bach, uudella polvella on omat musiikinsa. Joukahainen soittaisi meidät kaikki suohon kanteleella, mitä jos annnetaan parhaita vinkkejä ja annetaan uusien unelmien lentää.
KaRa
07.03.2021 22:26:04 (muokattu 07.03.2021 22:26:18)
Mä en oikein tiedä mistä on kyse,
mutta vähän haluttais vängätä.
oldrock
07.03.2021 22:41:47
KaRa: Mä en oikein tiedä mistä on kyse,
mutta vähän haluttais vängätä.

No vängätään:) Mistähän oli puhetta? Ei kun niin, vanhana pellenä nuorille pitää antaa neuvoja, ei esittää kaikki tietävää.
KaRa
07.03.2021 23:10:38 (muokattu 07.03.2021 23:11:06)
oldrock: No vängätään:) Mistähän oli puhetta? Ei kun niin, vanhana pellenä nuorille pitää antaa neuvoja, ei esittää kaikki tietävää.

Entäs jos on kaikki tietävä? Tai kaikkitietävä.
oldrock
09.03.2021 16:57:55
KaRa: Entäs jos on kaikki tietävä? Tai kaikkitietävä.
Ei yllättäisi, tienvarsilla on ollut tiedotteita että "jeesus tulee, oletko valmis". En kyllä odottanut että jeesus olisi kielioppinatsi, helvettiin kuitenkin olen menossa että pilkku sinne ja yhdyssana tänne. Atestina kuitenkin epäilisin enemmän sairasta narsismia ja yleensä kielioppinatseilla ei ole omaa sanottavaa, puuttuvat vain muiden kirjoituksiin ulkoa opitulla tiedolla. Mutta tämä vain korvakuulolta, mikä taisi olla aihe ja kuten sanoin oma sävelkorva ei ole kovin hyvä.
KaRa
09.03.2021 17:06:36
oldrock: Atestina kuitenkin epäilisin enemmän sairasta narsismia ja yleensä kielioppinatseilla ei ole omaa sanottavaa, puuttuvat vain muiden kirjoituksiin ulkoa opitulla tiedolla. Mutta tämä vain korvakuulolta, mikä taisi olla aihe ja kuten sanoin oma sävelkorva ei ole kovin hyvä.

Se on hyvä ettei kaikilla ole omaa sanottavaa, että jää tilaa spekuloinnillekin. Somebodys gotta do the job.
oldrock
09.03.2021 18:00:08
KaRa: Se on hyvä ettei kaikilla ole omaa sanottavaa, että jää tilaa spekuloinnillekin. Somebodys gotta do the job.
Tietääkseni kitaran kielen värähtely ja sen äänen muodostuminen on fysiikanlakien todistamaa. Ainut spekulointi asiasta jäänee, mihin ääni katoaa. Mielestäni kaikilla pitäisi olla oma ääni ja omaa sanottavaa, covereitakin voi soittaa omalla tulkinnalla ja äänellä. Jimmy Page on soittanut jo ne kaikki kappaleet juuri kuten pitää, kenenkään ei tarvitse enään soitaa niitä samalla tavalla.
KaRa
09.03.2021 18:19:40
oldrock: Ainut spekulointi asiasta jäänee, mihin ääni katoaa. .

Sinne mistä se tulikin, mutta kuonaineen (kuonaa).
oldrock
11.03.2021 16:28:31
https://www.youtube.com/watch?v=fMwFA8HJhlM Jostain putkahti mieleen kyseinen video kun mietin aihetta ja kyseiseltä kaverilta löytyy myös täysin ilmaisia tunteja youtubesta. Ehkä tuo video tuo paremmin esiin mitä yritin sanoa ja toivottavasti en tuhonnut tätä keskustelua omalla messullani.
KaRa
11.03.2021 16:41:05 (muokattu 11.03.2021 16:44:05)
oldrock: https://www.youtube.com/watch?v=fMwFA8HJhlM Jostain putkahti mieleen kyseinen video kun mietin aihetta ja kyseiseltä kaverilta löytyy myös täysin ilmaisia tunteja youtubesta. Ehkä tuo video tuo paremmin esiin mitä yritin sanoa ja toivottavasti en tuhonnut tätä keskustelua omalla messullani.

Juu, pitkä sepustus siitä että kun instrumentti tulee natiiviksi välineeksi ja toiseksi luonnoksi, niin saa ilmaistua sitä mitä haluaa ja että korvakuulolta soittamisen oppii korvakuulolta soittamalla.
Vaikka kyllä mikä tahansa soittaminen aina auttaa pienin askelin muodostamaan käsitystä otelaudasta.

Niin eikä tietenkään ole pakko muiden biiseja blokkia, vaan samaa harjaannustahan tapahtuu myös kun itse miettii mitä soittaa improvisoidessa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)