Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mesa/Boogiet ja kanavanvaihdon viive?
1
JuSu
04.03.2021 07:32:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro!
 
Netissä pyörii tarinaa siitä, kuinka 'kaikissa' Mesan vehkeissä on viive kanavanvaihdossa, koska 'valmistajan mukaan ne vain on tehty niin'.
 
Voiko olla näin? Löytyy toki myös kirjoituksia, joissa ko. viivettä ei omassa laitteessa olisi.
 
Miten teillä, oi arvon Boogien omaavat? Vaihtuuko kanava viiveettä?
 
Kysyn, koska Mesaa olen tässä hiljakseen harkinnut, mutta viive kanavanvaihdossa on kyllä aika vahva turn off.
 
Olen luopunut kirjoitusteni allekirjoittamisesta. -JuSu-
18is9
04.03.2021 07:38:24
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaa-a, omassa Studio .22:ssa en kyllä ole mitään viivettä huomannut, mutta en kyllä ole asiaa mitenkään koskaan edes ajatellut. Ei se mitään sekunnin luokkaa varmasti ole.
 
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
Guitarfreak
04.03.2021 07:42:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omissa en oo huomannut ärsyttävää viivettä.
 
Joissain huomannut kyllä reverbin palautumisen kestävän kanavanvaihdon jälkeen muutaman sekunnin.
 
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
ibnz
04.03.2021 07:56:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeilinpa juuri - Mark V:ssa ja vanhassa Rectossa on pienenpieni viive siten, että kanavaa vaihtaessa ääni vaimenee sekunnin murto-osiksi ja palautuu nopeasti uudella kanavalla.
 
Joillakin uudemmilla Rectoilla kanavaa vaihtaessa kuuluu äänekäs pamahdus, ilmeisesti staattisen sähkön kerryttyä kytkentäsysteemiin (?). Menee ohi parilla painalluksella muistaakseni. Saattoi olla hieman nopeampi tuo kanavan vaihtuminen niillä, mutta pieni viive niissäkin oli
 
Huomenna sitten!
JuSu
04.03.2021 08:17:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hmmm.
 
Oiskohan tässäkin sitten vähän tulkinnassa eroa...? Toiselle pienikin viive on maailmanluokan katastrofi, kun taas toinen ei samaa edes huomaa?
 
Kaipa se pitää itse kokea, että näkee/kuulee, haittaako omaa korvaa.
 
Olen luopunut kirjoitusteni allekirjoittamisesta. -JuSu-
18is9
04.03.2021 08:21:26 (muokattu 04.03.2021 12:26:35)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt kun tästä on puhetta niin pieni tauko siinä taitaa olla. Tämä voi olla se juttu mistä puhutaan. Se on kyllä ärsyttävä ominaisuus. Pitääpä testata niin osaan sanoa varmaksi. Tässä vanhassa .22:ssa ei ole volumesäätöä kanavien välillä joten sitä ei voi muutenkaan käyttää mitenkään järkevästi livenä niin ei ole tullut paljoa käytettyä.
 
EDIT: Ei taukoa eikä viivettä.
 
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
basisti1971
04.03.2021 08:59:43 (muokattu 04.03.2021 09:03:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
JuSu: Netissä pyörii tarinaa siitä, kuinka 'kaikissa' Mesan vehkeissä on viive kanavanvaihdossa, koska 'valmistajan mukaan ne vain on tehty niin'.
 
Tottahan tuo on.
 
Varsin usein (aina?) unohtuu syystä tai toisesta myös mainita se tosiasia että Mesa oli -ja pitkälti kai vieläkin on- ainoita massatuotantovalmistajia joiden putkivahvistimissa ei vaihdettaessa kuulu ylimääräisiä risahduksia, rasahduksia tai pauketta vaikka erilaisia kytkentävaihtoehtoja on mallista riippuen runsaastikin.
Jos ylimääräisiä ääniä kuuluu, jotain on rikki tai modattu.
 
Lisäksi voidaan sanoa että signaalitiellä ei ole puolijohteita kun käytetään LDR tyyppisiä optoja.
 
Releillä tai puolijohdekytkimillä (optoilla tai sähköisillä) on myös mahdollista saada aikaiseksi äänetön vaihto, mutta etenkään jälkimmäinen ei putkipuristille käy ;).
Transistorit signaalitiellä ovat pirullista soundinpaskovaa myrkkyä...paitsi jos ovat ennen vahvistinta tai efektilenkissä... :o.
 
Releetkään eivät signaalitiellä ole etenkään pitkän päälle välttämättä toimiva, tai ainakaan halpa ratkaisu.
 
Kuten bassollakin, kitaralla tulee soiteltua samalla (tylsällä?) soundilla läpi biisin joten itse en moista ominaisuutta kaipaa.
Jos kaipaisin, kestäisin ehdottomasti pienen viiveen (yleensä kaiketi alle 0,25s?) rutinoiden ja paukkeen sijaan.
Kait kitaristikin voi sen verran venyä kerran-pari biisin aikana että on edes tuon aikaa soittamatta :D.
 
T:Samuli
 
VesQ1986
04.03.2021 09:18:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täytyykin kokeilla mitä tuo Mark IV tekee, muistelisin kyllä että mitään viivettä en olisi huomannut, releet räpsähtää sisällä ja kanava vaihtuu, ehkä tuon releen räpsäyksen verran ääni hiljenee mutta jatkuu samalla volyymillä kuin loppuikin ettei tulisi sellaista loivaa laskua ja nousua
 
Muistista siis, mutta ei ainakaan niin että olisi huomiota kiinnittänyt
 
Guitarfreak
04.03.2021 10:19:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuSu: Hmmm.
 
Oiskohan tässäkin sitten vähän tulkinnassa eroa...? Toiselle pienikin viive on maailmanluokan katastrofi, kun taas toinen ei samaa edes huomaa?
 
Kaipa se pitää itse kokea, että näkee/kuulee, haittaako omaa korvaa.

 
Juu.
 
Helpompi valittaa ku opetella käyttämään :D
 
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
Kefiiri
04.03.2021 10:30:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehkä käytännössä oppii tauottamaan soittonsa niin että viivettä ei tule huomanneeksi.
 
En ole musiikin asiantuntija.
JMKM
04.03.2021 10:57:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Piti ihan kokeilla kun en muistanut aiemmin edes kiinnittäneeni asiaan huomiota. Ja aikalailla välittömästi kanava vaihtui lennosta, ainakaan oma havainnointikyky ei kerennyt rekisteröimään mitään hiipumisia ja nousemisia :D. Nuppina Mark V 35.
 
hallu
04.03.2021 18:34:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mark V:tä justiinsa piti oikein kokeilla. Ei ole viivettä..... ei minkäänlaista.... tai sitten puhumme viiveestä jossakin toisillemme tuntemattomassa merkityksessä. Kanavat vaihtui lennossa ilman räpsymisisä ja tosi smootisti. Rämpäytin äänen soimaan ja hyppelin kanavalta toiselle, niin se vaihtuu ihan lennossa. Voin ottaa jonkun video kunhan saan aikaiseksi. Markki nelosta en kokeillut, mutta sitä olen käyttänyt pidempään enkä muista ikinä moiseen kiinnättäneeni huomiota.
 
Pikatessa roiskuu :-D
Guitarfreak
04.03.2021 20:00:40 (muokattu 04.03.2021 20:01:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos haluaa hitautta nii laittaa reverbin päälle lead ja clean kanaviin (cleaniin aika kovalle) ja sit vaihtaa lead - clean tai clean - lead...
 
Se kaiku tulee kivalla fadella sisään - mikä on ihan jees :D verrattuna kolinaan ja kiuas-efektiin
 
Itse perussoundi vaihtaa kyl heti.
 
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
Einherjar
04.03.2021 22:06:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan mielenkiinnosta pitää kysyä, että vaihtaako Mesa siinä vaiheessa kun kytkin painuu pohjaan, vai siinä vaiheessa, kun kytkin lähtee taas nousemaan?
 
Joskus nimittäin kävi niin, että kaveri valitteli viivettä laitteessa jota olin ennen käyttänyt itse. Minulla ei ollut koskaan moista, mutta tämä painoi pidempään pedaalia joka sitten löysäävänä kytkimenä toimi vasta jalan noustessa ja aiheutti "viiveen".
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
Guitarfreak
04.03.2021 22:49:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riippuu vähän et onko kanavanvaihto suora kytkin piirissä vai joku momentary kanavanvaihtologiikka...
 
Mut muistaakseni niissä muutamassa mitä mulla on ollu nii siinä ku namiskuukkeli painuu pohjaan - joissa siis logiikkakoneisto
 
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
VIPMetal
05.03.2021 00:10:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En oo kyllä itseä haittaavaan viiveeseen törmännyt Mesan kanavan vaihdoissa ja mulla on ollu 8 eri mallia omistuksessa.
 
Soitan ja laulan: Heroes Don't Ask Why
aristoteles666
05.03.2021 12:43:07 (muokattu 05.03.2021 12:43:31)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Monissa vahvistimissa on viive, noin 3 ms, jotta vaihtaminen ei kuulu paukkeena, ja soittaessa sita ei huomaa, koska kanavanvahdot tulee kuitenkin samalla kun vaihtaa sointuakin tms joten kitaran aanessa on tauko joka tapauksessa.
 
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
aristoteles666
05.03.2021 12:45:04
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Guitarfreak: Jos haluaa hitautta nii laittaa reverbin päälle lead ja clean kanaviin (cleaniin aika kovalle) ja sit vaihtaa lead - clean tai clean - lead...
 
Se kaiku tulee kivalla fadella sisään - mikä on ihan jees :D verrattuna kolinaan ja kiuas-efektiin
 
Itse perussoundi vaihtaa kyl heti.

 
sen kaiun pitaa ensin kulkea sen jousen lapi, siksi viive :D
 
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
Guitarfreak
05.03.2021 15:31:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666: sen kaiun pitaa ensin kulkea sen jousen lapi, siksi viive :D
 
Siinä on vielä mute circuit erikseen kaiulle joka feidaa sen kaiun sisään hissukseen
 
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «