Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Akustisen säilytys loman aikana
1
mipp
05.03.2021 11:12:21
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Apua! Pitäis lähtiä viikon reissulle ja mun kostuttajaaa ei voi jättää päälle ja kitaran kostutusmato riittää vain 3..4 päivää. Ja viikko pitäis olla reissussa.
 
Kitara on tuommoisessa topatussa selkäreppupussissa.
 
Jos laittaisi sen kostutusmadon ja pakkasi kitaran topattuine pusseineen jätesäkkiin ja suu kiinni. Säilysköhän se noin?
 
Käsiköhän naapuri kastelemassa munkitaran loman aikana.
 
discominister
05.03.2021 13:20:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei se ole niin nöpönuukaa. Varmaan ihan hyvä idea toi muovipussi.
 
Gary Enfield
05.03.2021 13:31:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laittaisin madon sisään ja aukon umpeen jollain pahvinpalalla ja narulla tms. Itse en ole kostuttanut lain pariin vuoteen, mutta se on muutaman vuoden prosessi. Asteittain vähensin ja tarkkaan muutoksia seuraten.
 
Tympee Huttunen
05.03.2021 14:28:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mipp: Apua! Pitäis lähtiä viikon reissulle ja mun kostuttajaaa ei voi jättää päälle ja kitaran kostutusmato riittää vain 3..4 päivää. Ja viikko pitäis olla reissussa.
 
Kitara on tuommoisessa topatussa selkäreppupussissa.
 
Jos laittaisi sen kostutusmadon ja pakkasi kitaran topattuine pusseineen jätesäkkiin ja suu kiinni. Säilysköhän se noin?
 
Käsiköhän naapuri kastelemassa munkitaran loman aikana.

 
Omassa töllissä on ilmankosteus jo nyt sitä luokkaa (40%) ettei ongelmaa pitäisi tulla vaikka ei yhtään kostuttaisi. Kovilla pakkasilla oli kyllä Martin salkussaan tuollainen kostutin kaikukopan suun edessä.
 
Mitä aiheesta tuossa luin, tulee paljon vikoja siitäkin, kun kitaroita kostutetaan liikaa. Kannattanee noita kosteusmittareita ostaa.
 
mipp
05.03.2021 16:16:02
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo mulla on normaalisti semmoinen omatekoinen säätösysteemi, että huoneen kosteus on 41% ja pysyy puolen prosenttiyksikön sisällä. Mutta tuossa tyhjenee vesisäiliö vuorokaudessa ja ehkä sitä ei kannata yksin jättää viikoksi päälle :-). Loma-aika onkin ongelma. Mutta eiköhän tuo pysy hyvänä kun laitan sen jätesäkkiin.
 
Luthier
06.03.2021 07:05:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kitara on tuommoisessa topatussa selkäreppupussissa.
 
Jos laittaisi sen kostutusmadon ja pakkasi kitaran topattuine pusseineen jätesäkkiin ja suu kiinni. Säilysköhän se noin?

 
Kitaran laittaminen ehjään jätesäkkiin on erinomainen ratkaisu pitempiaikaiseen säilytykseen. Säkki täytyy sulkea täysin tiiviisti esim. pakettiteipillä. Kun ilma ei säkissä vaihdu yhtään ei sen kosteuskaan vaihdu muuten kuin lämpötilan mukaan. Eli jos lämpötila säkissä nousee 4 oC laskee ilman suhteellinen kosteus säkissä n. 10 %. Kitaran suhteen ei ole ongelmia kun ei säilytä sitä lämpöpatterin lähellä eikä auringon paisteessa. Täysin suljetussa muovisäkissä kitaraa voi säilyttää kuukausia ilman lisäkostutusta. Titenkin ilmankosteuden pitää olla kitaralle sopiva silloin kun kitara laitetaan säkkiin.
 
hallu
06.03.2021 09:32:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä olen ratkaissut lomaongelman siten, että istun lomat himassa ja soitan sitä kitaraa kuin en olisi koskaan soittanut :-D
 
Pikatessa roiskuu :-D
flattopguitar2
24.04.2021 09:48:54
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos kitara on topatussa selkärepussa, niin kyse on tuskin täyspuisesta akustisesta, vaan sellaisesta jossa vain kansi kokopuuta? Ei ne kitarat ihan hetkessä kuivu. Vaaditaan kuukausien (talven) kuivajakso, joka voi vaikuttaa tai sitten ei, jos puusta on paljon kosteutta poistumatta. Muutenkin kannattaa totuttaa kitaraa Suomen oloihin ja käyttää mahd. vähän kosteutusta. Lähinnä kylminä jaksoina, kun asuntoja lämmitetään paljon ja ilman kuivaa. Vuosien päästää ei tarvitse kosteuttaa ollenkaan, kun kitarasta stabilisoituu.
 
Luthier
18.05.2021 19:50:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

flattopguitar2: Jos kitara on topatussa selkärepussa, niin kyse on tuskin täyspuisesta akustisesta, vaan sellaisesta jossa vain kansi kokopuuta? Ei ne kitarat ihan hetkessä kuivu. Vaaditaan kuukausien (talven) kuivajakso, joka voi vaikuttaa tai sitten ei, jos puusta on paljon kosteutta poistumatta. Muutenkin kannattaa totuttaa kitaraa Suomen oloihin ja käyttää mahd. vähän kosteutusta. Lähinnä kylminä jaksoina, kun asuntoja lämmitetään paljon ja ilman kuivaa. Vuosien päästää ei tarvitse kosteuttaa ollenkaan, kun kitarasta stabilisoituu.
 
Onpa kummallisia ohjeita.
Kitaran halkeaminen riippuu siitä missä kosteudessa kitara on rakennettu. Ei kitara tietysti hetkessä hajoa ,se voi kestää pari kolme viikkoa, mutta kuukausien kuiva ajanjakso on ihan liian pitkä aika säilyttää kitaraa ilman kostutusta. Kitaraa ei voi totuttaa Suomen oloihin ja en ymmärrä miksi kostutinta pitäisi käyttää mahdollisimman vähän.
Kitarat ovat yksilöllisiä. Jotkut on rakennettu niin kuivassa että ne kestävät paremmin kuin toiset. Kitara ei stabiloidu vuosien mittaan vaan mitä vanhempi kitara sitä helpommin se halkeaa. Vanhat kitarat ovat monesti halkeilleita. Jos vanha kitara on ehjä se on rakennettu kuivissa olosuhteissa.
 
flattopguitar2
19.05.2021 13:06:24
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luthier: Onpa kummallisia ohjeita.
Kitaran halkeaminen riippuu siitä missä kosteudessa kitara on rakennettu. Ei kitara tietysti hetkessä hajoa ,se voi kestää pari kolme viikkoa, mutta kuukausien kuiva ajanjakso on ihan liian pitkä aika säilyttää kitaraa ilman kostutusta. Kitaraa ei voi totuttaa Suomen oloihin ja en ymmärrä miksi kostutinta pitäisi käyttää mahdollisimman vähän.
Kitarat ovat yksilöllisiä. Jotkut on rakennettu niin kuivassa että ne kestävät paremmin kuin toiset. Kitara ei stabiloidu vuosien mittaan vaan mitä vanhempi kitara sitä helpommin se halkeaa. Vanhat kitarat ovat monesti halkeilleita. Jos vanha kitara on ehjä se on rakennettu kuivissa olosuhteissa.

 
Akustista kitaraa ei pitäisi rakentaa puutavarasta, jossa on paljon kosteutta jäljellä. Eli liian tuoreesta. Myös rakennus ympäristö pitäisi olla vähemmän kostea. Monet huippuvalmistajat huomioivat tämän, joka pitämällä huolen rakennusympäristön kosteudesta ja olematta rakentamatta kokonaan, kun ilmankosteus on tunnetusti korkealla tasolla (sateiden aikana).
 
Se mahd. vähän kosteuttajan käyttäminen antaa puulle mahdollisuuden poistaa hiljalleen sisällä olevaa kosteutta. Jos poiston onnistuu tekemään riittävän rauhallisesti, niin vahinkoa ei tapahdu. Suomessa on talvella eteenkin erittäin kuiva sisäilma, kun asuntoja lämmitetään. Jos pidät kitaraa laukussa vaikka optimaalisessa kosteudessa ja otat sen esiin, niin kitara alkaa heti "kuivumaan". Olisi paras tilanne, jos kitara kestäisi huoneessa ilman jatkuvaa kosteuttamista. Tekee vain elämästä helpomman.
 
Ja kunnolla kuivunut puutavara=kitara soi parhaiten.
 
rintapek
19.05.2021 14:28:33
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Mä olen ratkaissut lomaongelman siten, että istun lomat himassa ja soitan sitä kitaraa kuin en olisi koskaan soittanut :-D
 
Mä olen ratkaissut ongelman tälviisiä.
Tossahan noi roikkuu, soitan kun huvittaa.
Kaivan laukun komerosta jos joku rämpytin pitää ottaa matkaan mukaan.
 
Jos skitta ei kestä roikkumista seinällä eikä normaaleja huonelämpötilan ja -kosteuden vaihteluita niin siitä tietää sen, että ei se missään tapauksessa kestä keikkailuakaan.
Jokseenkin tollaihan ne on esillä myymälässäkin.
 
https://muusikoiden.net/dyn/users/170026.jpg
 
Lelulaatikossani on vieläkin tilaa.
discominister
20.05.2021 09:39:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Mä olen ratkaissut ongelman tälviisiä.
Tossahan noi roikkuu, soitan kun huvittaa.
Kaivan laukun komerosta jos joku rämpytin pitää ottaa matkaan mukaan.
 
Jos skitta ei kestä roikkumista seinällä eikä normaaleja huonelämpötilan ja -kosteuden vaihteluita niin siitä tietää sen, että ei se missään tapauksessa kestä keikkailuakaan.
Jokseenkin tollaihan ne on esillä myymälässäkin.
 
https://muusikoiden.net/dyn/users/170026.jpg

 
Tollaset vanerilaatikot kestää oikein hyvin lämpötilan ja kosteuden vaihtelua, mutta hienot kokopuiset akustiset kitarat on luku erikseen.
 
Alfons Åberg
20.05.2021 10:00:36 (muokattu 20.05.2021 10:01:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

discominister: Tollaset vanerilaatikot kestää oikein hyvin lämpötilan ja kosteuden vaihtelua, mutta hienot kokopuiset akustiset kitarat on luku erikseen.
 
Juu, kyllähän kunnon akustisia joissa veisteltyjä rimoituksia ym. herkkyyttä lisääviä muuttujia on, säilytetään vähän eri tavalla. Kitarapajalla ainakin on akkareille vähän humidorimainen huone liikkeen perällä.
 
Jälkiruuaksi pari Rennietä ja iso tuoppi Samarinia
Gary Enfield
20.05.2021 11:44:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Martin 00016gt on kestäny hyvin kuivumisen viimeisen 8 vuoden aikana. Kostuttamisen lopetin kokonaan varmaan viidentenä talvena. Pohjan kaari on laskenut, mutta lievä kaari on kuitenkin edelleen.
 
rintapek
20.05.2021 21:12:51
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

discominister: Tollaset vanerilaatikot kestää oikein hyvin lämpötilan ja kosteuden vaihtelua, mutta hienot kokopuiset akustiset kitarat on luku erikseen.
 
No tarkoitukseni ei ollut kertoa aloittajalle, että soittimia sopii säilyttää miten huvittaa.
Lähinnä kertoa, että syytä hysteriapaniikkiin ei ole.
 
Jos ja kun noin tarkasti katsoit, niin huomasit, että mun vanerilaatikot on aika hyvin suojassa kaikelta liikehdinnältä ja turhalta siirtelyltä, Kukaan ei yritä kulkea seinästä läpi ja alle kaksmetrinen ei kolhi päätään istuessaan. Seinällä ei ole lämpöpatteria eikä siihen paista aurinko. Ympärilla on ehkäpä pari tonnia kirjoja, jotka tarjoaa paitsi lukemisen riemua, akustoivat känpän kivasti ja lisäksi moinen puumassa tasaa kosteusvaihteluita aika hyvin. Pitää mun uskaltaa säilyttää täällä kahta haitariakin.
 
Lämpötila- ja kosteusvaihtelut kiusaa lähes kaikkia soittimia ja kalliimmasta päästä on flyygelit. Niissä ei kostutusmadot eikä jätesäkit auta vaan asia hoidetaan ensisijaisesti tilan ilmanvaihdolla/ilmastoinnilla tai flygariin tarvittaessa asennettavalla kostutusjärjestelmällä mut ensin seurataan niit vaihteluita mittaamalla.
 
https://fi.trotec.com/tuotteet-ja-p … it/bz15m-laempoe-ja-kosteusmittari/
 
Mittari kertoo miten kämpän lämpötilat ja kosteudet vaihtelee ja jos ne pysyy itsestääm sopivissa arvoissa niin flyygelinkin uskaltaa jättää loman ajaksi yksin kotiin.
Mut ihan mutuna varmuuden vuoksi ei kannata jättää ufoxia pöhisemään viikoksi flygarin alle.
 
Lelulaatikossani on vieläkin tilaa.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «