Aihe: Midi-koskettimet aloittelijalle
1
Sintti
24.12.2010 15:06:44 (muokattu 24.12.2010 15:07:56)
Moikka,

en näistä kosketinhommista hirveästi vielä tiedä, joten ajattelin täältä kysäistä apua. Kitaraa pääsoittimena kymmenkunta vuotta olen soitellut, mitä nyt joskus kouluaikoina koskettimia välillä. Tarkoitus olisi siis nyt saada bändini biiseihin vähän lisukkeeksi koskettimia nauhoitettua. Omaksi iloksi voisi alkaa reenailla myös hiukan, jos vaikka sattuisi alkamaan tuo musiikin teoriapuolikin sitä kautta upota kalloon paremmin.

Mitkä olisivat siis hyvät ihan perus midi-koskettimet tähän hommaan? Hinta saisi mielellään pysyä alhaisena. Saako alle 100 eurolla toimivaa? Ja mikä määrä kannattaa olla koskettimia? Tilaa ei tietokoneen ääressä suunnattomasti ole. Riittääkö 49-koskettiminen? En tosiaan hirveästi tästä musiikin alueesta tiedä. Kiitoksia vastauksista jo etukäteen. :)
Skeleton
24.12.2010 19:34:23
Enpä aloita uutta keskustelua tästä vaan tulen samaan mukaan.. Ite tullu bassoteltua ja kitaroitua joku 4 vuotta, ja huvikseni kokeilin tässä joululomilla pianoa kotona ja jäin heti koukkuun :D

Riittääköhän 49-koskettimiset ja millanen merkki toi Miditech tai M-Audio on näissä? Selviääkö alle satasen ja onko noissa yleensä liitäntänä sekä midi, että usb?
Ramenia
25.12.2010 00:18:18
Toisessa tuoreessa ketjussa on jonkin verran juttua: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=36&t=196104

Koskettimien riittävyydestä:
Juuri ja juuri riittää 49 kosketinta esim. Bachin Toccata & Fuuga, D-molliin. Eli kyllä se nopeasti ahtaaksi käy. Tosin, onhan koskettimissa usein oktaavinvaihtonäppäin, niin sitä käyttämällä saa laajennettua alaa. Sointuja ja melodiaa soitellessa saattaa käydä ahtaaksi 49 kosketinta, 61 varmaan on jo jonkinmoinen, tosin, enempi parempi. Sekä USB että midi monesta näyttää löytyvän. Useimmiten mukana saa jonkun DAWin, että pääsee tallentelemaan soittoa :D Modulaatio/pitch bend-tikku/-pyörät löytyy useimmista midikoskettimista satasesta lähtien.

En ole kyllä tullut itse käyttäneeksi (vielä) midi-keyboardia, edelliset arviot siis pikaisen paskakeyboardilla(54 koskettiminen, merkkiä Williams, tunnetusti laatumerkki xD).

Tilaukseen pistin jouluaattoiltana Behkun 49-koskettimisen U-Control-koskettimiston, kun hieman yli satasella pitää saada midi-keyboardi treenien taustojen tekemistä ja säveltämistä varten. Toimintojakin siinä on netin mukaan mukavasti, erityisesti säätämiseen. Mukana tulee audio interfacekin:D Voin laittaa siitä arviota tiistaina, jos se saapuu liikkeeseen niin kuin pitäisi.
Ei tosi metallisti tunteja tarvitse!
Skeleton
25.12.2010 01:19:05
Tarkoitus olisi opetella lähinnä nollalähtökohdasta pianon pimputusta ja nuotteja. Kenties johonkin biiseihin voisi jotain myös keksiä, mutta se on toissijainen tarkoitus. Riippuu hieman vielä budjetista, että olisiko varaa isompaan kuin 49-koskettimiseen. Tilaakin nuo vaatii.

Luin tuon toisenkin topicin.
Sintti
25.12.2010 10:33:00 (muokattu 25.12.2010 10:34:03)
Skeleton: Tarkoitus olisi opetella lähinnä nollalähtökohdasta pianon pimputusta ja nuotteja. Kenties johonkin biiseihin voisi jotain myös keksiä, mutta se on toissijainen tarkoitus. Riippuu hieman vielä budjetista, että olisiko varaa isompaan kuin 49-koskettimiseen. Tilaakin nuo vaatii.

Luin tuon toisenkin topicin.

Sama homma sulla siis kuin meikäläiselläkin. Nettiä selailtuani luulen, että päädyn varmaan johonkin 49 koskettimiseen midi-kiippariin octaavin nostomahdollisuudella. Ja varmaan pitää se modulaatiokin laittaa niin voi vähän kikkailla. Kattoo sitten myöhemmin, kun (/jos) sattuu oppimaan soittamaan, että tarviiko enemmän nappeja. Uskoisin siis, että nuo 49 kosketinta riittää meidän bändin taustojen pimputteluun.
Ramenia
28.12.2010 13:22:33
Kävin ostamassa M-Audion Keyrig 49:n(Behkun U-Control UMX 49:n valmistus oli lopetettu) ja hyvin toimii. Kyllä 49 näppäintä tuntuu ihan hyvin riittävän, näin pari tuntia soiteltuani. Tuntuu melko hyvälaatuiselta soittotuntumaltaan. Pienellä budjetilla(max. 120 €) saa hyvin, jää vielä pari kymppiä käteen, jos vaan katsoo etukäteen musiikkikauppojen hintoja netistä. Kyllä se useimmista liikkeistä lähtee alle 110 €.
Ei tosi metallisti tunteja tarvitse!
Ikosaedri
02.02.2011 19:46:29
Hehee, itse taidan olla "MIDI-synisti" tai jotain. Kitaristi ja basisti bändissä, joten ittelleni riittää 49 kosketinta ja M-audion masiinani on ainakin hyvin tehty. Yksinkertainenkin, jos tarvitsee korjailla.

Käytettynä ostin 40 eurolla, toria kyyläämään, jos vaikka onnistaisi! =)

Kai hyvä äänikortti on olemassa?
TheMusiikkmies
04.01.2017 17:26:23
Huom! Olet kirjoittamassa yli 2162 päivää vanhaan aiheeseen!

Ensimmäisä koskettimia olen hakemassa lähinnä Fl studiota varten, koska manuaalisesti nuottien klikkailu hiirellä on suhteellisen tympeää, eikä nuo tietokoneen näppäimetkään mitään herkkua ole. Samalla kun soitat (nauhoitat) soittoa niin kuuluuhan se soitto kuulokkeista? Tietokoneen kaiuttimia en omista. Ajattelin tällaisen vehkeen hommata https://www.thomann.de/fi/m_audio_keystation_49_mkii.htm
Ei paljoo estele jotkut nuhaset mnetin kielipoliisit. -Entropia666
ajansävel
05.01.2017 19:41:30 (muokattu 05.01.2017 19:44:37)
TheMusiikkmies: Huom! Olet kirjoittamassa yli 2162 päivää vanhaan aiheeseen!

Ensimmäisä koskettimia olen hakemassa lähinnä Fl studiota varten, koska manuaalisesti nuottien klikkailu hiirellä on suhteellisen tympeää, eikä nuo tietokoneen näppäimetkään mitään herkkua ole. Samalla kun soitat (nauhoitat) soittoa niin kuuluuhan se soitto kuulokkeista? Tietokoneen kaiuttimia en omista. Ajattelin tällaisen vehkeen hommata https://www.thomann.de/fi/m_audio_keystation_49_mkii.htm

Kuuluu se, kun kytket kuulokkeet tietokoneen kaiutinliitäntään. Koskettimistossa ei ääniliitäntöjä ole. Satsaa 21 euroa lisää ja ota Nektar impact gx 61. Saat viidennen oktaavin ja tilaa vasemmallekin kädelle.
TheMusiikkmies
06.01.2017 12:59:59
Kiitos neuvoista ja suosituksesta! Laitoin tuon Nektarin tilaukseen.
Ei paljoo estele jotkut nuhaset mnetin kielipoliisit. -Entropia666
Pine Head
04.03.2021 22:40:26 (muokattu 04.03.2021 22:44:40)
Itselläni on Casio TTK-1550 ja olisi jo korkea aika saada hieman parempi soitin. Budjetti on kyllä melko pieni. Olen aivan harrastelija ja haluaisin sellaisen soittimen jonka voi liittää tietokoneeseen (USB). Tietsikassani ei ole mikkiliitäntää. En ymmärrä näistä paljon mitään, ja esim. termi midikiippari on minulle aivan uusi ja outo. Olen kuitenkin tottunut soittamaan pianoakin, joten vähintään 61 kosketinta pitää olla. Ja pitäisi saada erilaisia soundeja, eli ns. sähköpiano ei tule kysymykseen.

Olisiko esim tämäntapainen varteenotettava vaihtoehto:

https://www.f-musiikki.fi/kosketins … maha-psre373-kosketinsoitin-psre373

?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)