Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Korvamonitorit / in-ear ja etuvahvistin / DI?
1 2
Kieppi
02.03.2021 14:35:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvät kanssabassoilijat,
 
tämänhetkisessä bassohommassa näyttää siltä, että seuraavana hankintalistalla on korvamonitorikuulokkeet, kuulokevahvistin ja jokin sellainen laite, josta niihin saa signaalia.
 
Napeiksi tulossa Shure CL215 kera Fischer In-Ear Stickin. Näistä on bänditovereilla hyvä kokemus, joten ajattelin mennä samoilla. Mikserissä auxeja riittää, joten hyvän miksin saa sieltä XLR-piuhalla Stickiin ja siitä luureihin. Mutta varsinainen kysymys onkin:
 
Mitä signaalia sinne sitten ajaisi? Käytättekö / käyttäisittekö DI-boksia, Helixiä, räkkietusta, SansAmp-pedaalia vai mitä? Linjaan vaan suoraan vai jotakin väliin? Kuulisin mielelläni kokemuksianne.
 
Kiitos jo etukäteen. :)
 
Kalamies #10 >-)))>. Last.fm
"Beer is proof that God loves us and wants us to be happy." -Benjamin Franklin-
Vessajono
02.03.2021 14:43:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon menny (tai menin sillon ku vielä oli keikkoja) Pod HD 500:lla suoraan mikseriin. Ei valittamista itellä eikä miksaajatkaan oo isommin valittaneet. Jos vielä joskus on keikkoja niin aattelin keventää entisestään ja vaihtaa HX Stompiin.
 
I survived 19.2.2021
Kieppi
02.03.2021 15:12:50
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lisätään vielä, että omasta räkistä löytyy jo Ampegin SVP-Pro, jossa on toki hyvä soundi (ainakin kaappiin), mutta kannettavuudeltaan se on vähän niin ja näin, jos vertaa nyt vaikka HX Stompiin.
 
PODissa on varmasti myös hyvä soundipuoli, mutta mun käyttöön hirveän paljon kaikkea sellaista, mitä en koe tarvitsevani. :) Sama juttu tietysti Helixissäkin.
 
Käyttääkö joku putki-DI:tä, kuten vaikka REDDIä tai Noblea? Kiinnostaisi kuulla kokemuksia.
 
Kalamies #10 >-)))>. Last.fm
"Beer is proof that God loves us and wants us to be happy." -Benjamin Franklin-
absqua
02.03.2021 15:23:52 (muokattu 03.03.2021 13:02:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä olen jo kohta 10v vetänyt päätyönantajani keikat ilman vahvistinta suoraan linjaan ja kuuntelut korvamonitoreilla. Nappeina mulla on nuo samat Shure 215:t.
 
Se on sitten vahvasti makukysymys millaista bassosoundia haluat korvamonitoreilla kuunnella. Mulla on pedalboardissa vanha Sansamp bassdriver ko. virkaa tekemässä. Etupäähän lähtee sansampin lisäksi puhdas kanava, mutta mä kuuntelen vain sansampia. Ei mikään 24 karaatin soundi, mutta toisaalta tuttu ja hyvin erottuva.
 
Korvamonitorien suhteen tuntuu olevan karrikoiden kahdenlaista tulokulmaa - toiset tavoittelevat levysoundi-tyyppistä tilannetta jossa kuuluu kaikkea sitä mitä lopputuotteessakin on ja toiset ottavat kuunteluunsa vain välttämättömän. Näiden tulokulmien välille en lähtisi mitään hyvä-parempi-asetelmaa rakentelemaan, molemmissa on puolensa.
 
Tämän päivän tarjonnasta löytyy paljon hyviä vehkeitä tuohon hommaan - vain taivas rajana. Suosittelen että otat ensin hommaa haltuun jollain vaikka ihan perus DI-boksilla ja sen pohjalta lähdet kartoittamaan vaihtoehtoja kun on jo ehkä vähän selvinnyt mihin suuntaan mennään.
 
Mä hommasin viime vuoden puolella putkietusen (olympic), johon saa ladattua muutaman impulse response-pohjaisen kaappimallinnuksen. Ne soundaavat mun korvaan tosi hyvältä ja tää vehe tuleekin päätymään tuon em. sansampin haastajaksi sitten kun keikat taas joskus kauniissa tulevaisuudessa alkavat pyöriä.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Kieppi
03.03.2021 11:31:44 (muokattu 03.03.2021 11:33:13)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos, toveri Absqua, jälleen kerran punnitusta puheesta.
 
Radial StageBug SB-2 lähtee nyt ensimmäisenä testauksen pohjaksi, kun sellainen jo komerosta löytyy. Samoin löytyy VT Bass, josta on jo aiemmassa käytössä hyvä kokemus. Oma ajatus on se, että mitä vähemmän pedaaleja ja mitä vähemmän potikoita niin sitä parempi.
 
Lisääkin näkökulmia saa mieluusti laittaa tulemaan. On ilo oppia. :)
 
Kalamies #10 >-)))>. Last.fm
"Beer is proof that God loves us and wants us to be happy." -Benjamin Franklin-
absqua
03.03.2021 13:01:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kieppi: Kiitos, toveri Absqua, jälleen kerran punnitusta puheesta.
 
Radial StageBug SB-2 lähtee nyt ensimmäisenä testauksen pohjaksi, kun sellainen jo komerosta löytyy. Samoin löytyy VT Bass, josta on jo aiemmassa käytössä hyvä kokemus. Oma ajatus on se, että mitä vähemmän pedaaleja ja mitä vähemmän potikoita niin sitä parempi.
 
Lisääkin näkökulmia saa mieluusti laittaa tulemaan. On ilo oppia. :)

 
VT bass on hyvä vehje mun mielestä. Se sopii tohon inear-hommaan myös aivan loistavasti.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Vessajono
03.03.2021 15:51:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kieppi: Oma ajatus on se, että mitä vähemmän pedaaleja ja mitä vähemmän potikoita niin sitä parempi.
 
Mulla on ihan sama ajatus ja sen takia oon Podista tykännytkin: kerran kun tekee soundit valmiiksi niin eihän se oo sen jälkeen muuta ku piuhat kiinni ja kovaa ajoa. Toki nyt joskus on miksaajan toiveesta joutunut vähän eq:ta vääntämään mutta varsinaiseen pyllistelyyn ei oo kyllä ikinä ollu tarvetta.
 
Mulla menee siis sekä korviin että etupäähän ns. valmista soundia, eli nuppi- ja kaappimallinnus, kompura ja säröä jos niikseen. Muuten on sit kuuntelu enemmänkin sellasta ajo-ohjeosastoa: omaa ja liidilaulua, vähän kiippareita ja kitaraa, rummuista bassaria ja overeista semmonen yleissoundi.
 
Mono vs. stereohan on toki kans yks kysymys. Ite meen monona, joskus oon stereona kokeillut ja totesin että eipä oo merkittävää hyötyä vaan pikemminkin päinvastoin. Tietty jos tykkää just tollasesta levysoundi-lähestymistavasta niin ehkä siinä tapauksessa siihen myös haluaa sitä stereokuvaa.
 
I survived 19.2.2021
absqua
03.03.2021 16:18:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vessajono:
Mono vs. stereohan on toki kans yks kysymys. Ite meen monona, joskus oon stereona kokeillut ja totesin että eipä oo merkittävää hyötyä vaan pikemminkin päinvastoin. Tietty jos tykkää just tollasesta levysoundi-lähestymistavasta niin ehkä siinä tapauksessa siihen myös haluaa sitä stereokuvaa.

 
Mä olen aivan ehdottomasti stereon kannalla. Vedettiin vuosikaudet monona kunnes tuli se päivä kun oli varaa hommata stereokuuntelu - ero oli todellakin satsauksen arvoinen. Stereokuunteluun "mahtuu" paljon enemmän infoa kuin monoon. Kuuntelu ei mene tukkoon niin helposti vaikka olisi vähän enemmänkin tavaraa siellä.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
ituvirtanen
03.03.2021 19:54:11
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aiheesta taitetaan peistä muuallakin. Alkuperäinen ketju oli ultrapitkä, joten eräs bass brother kokosi lyhyemmän paketin.
 
https://www.basschat.co.uk/topic/389429-the-iem-bible-thread/
 
Pauli Lappalainen
03.03.2021 20:37:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

absqua: Mä olen aivan ehdottomasti stereon kannalla. Vedettiin vuosikaudet monona kunnes tuli se päivä kun oli varaa hommata stereokuuntelu - ero oli todellakin satsauksen arvoinen. Stereokuunteluun "mahtuu" paljon enemmän infoa kuin monoon. Kuuntelu ei mene tukkoon niin helposti vaikka olisi vähän enemmänkin tavaraa siellä.
 
Miten sinulle tulee stereokuva?
Sehän ei oikeastaan voi olle mikään virtuaalinen "lavakuva" koska stereokuva ei seuraa pyörimistä ja liikkumista lavalla. Paitsi jos ei liiku lavalla.
Onko vaan jonkinlainen levitys jotta kaikki tavara ei pakkaannu keskelle päätä?
 
sepisti
04.03.2021 10:18:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla menee polkimien jälkeen DI-soundi linjaan ja siitä tulee muokkaamattomana mun IEM-soundi. Monona oon mennyt, vaikka stereokuuntelullekin olisi mahdollisuus. Tähän suurin syy on laiskuus ja toinen syy se, että tykkään välillä pudottaa toisen napin korvasta pois (etenkin silloin kun rumpali soittaa hiljaa tilanteissa joissa ei ole erillistä miksaajaa, joka voisi lennossa kompensoida tätä). Kuuntelun pääosassa on tietty basso, rummut ja mahdollinen klikki. Kiippareita, kitaraa ja mahdollisia taustaraitoja selkeästi hiljempaa. Laulajia sen verran, että kuulee mitä he tekevät. Jos on iso bändi ja mukana on vaikka blosareita, niitä en ota nappeihin ollenkaan.
 
absqua
04.03.2021 11:05:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pauli Lappalainen: Miten sinulle tulee stereokuva?
Sehän ei oikeastaan voi olle mikään virtuaalinen "lavakuva" koska stereokuva ei seuraa pyörimistä ja liikkumista lavalla. Paitsi jos ei liiku lavalla.
Onko vaan jonkinlainen levitys jotta kaikki tavara ei pakkaannu keskelle päätä?

 
Joo, levitystä vain. Stereokuva on tuossa kontekstissa mun mielestä aivan irrelevantti seikka.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Kieppi
04.03.2021 16:18:15
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos, edelleen, mielenkiintoisista näkökulmista. Saa lisääkin laittaa. :)
 
Kalamies #10 >-)))>. Last.fm
"Beer is proof that God loves us and wants us to be happy." -Benjamin Franklin-
Einherjar
04.03.2021 22:14:33 (muokattu 04.03.2021 22:18:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pauli Lappalainen: Sehän ei oikeastaan voi olle mikään virtuaalinen "lavakuva" koska stereokuva ei seuraa pyörimistä ja liikkumista lavalla....
 
Eikös tästä ollut se Klang:in tekemä prosessori joka ainakin sijoitteli 3d:nä asioita lavalle? Muistelen myös, että joskus luin myös iem-pakeista, jotka träkkää solistin lavalla huiteluita ja sitten tuon Klangin kanssa (vai oliko oma prossunsa?) tyrkkää soundin oikeille paikoille liikkeessä.
 
Pääasiassahan nuo "stereokuuntelut" on enemmänkin levitystä. Se tuo hirveästi eroittelevuutta, kun voi vedellä asioita keskeltä pois. Myöskin tuttua ja turvallista oloa, kun tietää aina tietyn äänen kuuluvan tietyssä paikkaa stereokuvaa.
Meillä esim. rumpali veti yhdet reenit ihan päin helvettiä uudet luurit hommattuaan. Oli laittanu piuhan väärinpäin ja stereokuva oli peilikuva normaalista. Vähän aikaa piti pohtia, että mitäs tässä on tapahtunut, kun mitään niin isoa muutosta ei ollut mihinkään tullut ;)
 
edit: Ai niin. Itse alkuperäiseen kysymykseenkin piti laittaa.
Basso kun on jonkinlainen "hifilaitos" esim. kitaraan verrattuna, niin siihen periaatteessa riittää pelkkä di-boksi. Käytännössä kuitenkin kaikki basistit tykkää kompurasta ja säröstä, eli niitä voi laitella lautaan jo valmiiksi. Täysi dynamiikka on aina välillä ei-niin-toivottu-optio.
Jos sitten puskee vähän enemmän särölle asioita, eikä särössä ole erillistä hi-cuttia/mix-nappulaa, niin jonkinlainen kaappimallinnin voi olla tarpeen. Soundi ei välttämättä sitä tarvi, mutta esim. futsit ja rajummat ei-nykyaikaiset säröt voi olla melkosta ampiaispesää suoraan linjaan. Siihen se kaappimallinnus tulee "masteroimaan" mukavasti sen soundin normaalimpaan kuosiin.
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
basstone
05.03.2021 12:32:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

absqua: Joo, levitystä vain. Stereokuva on tuossa kontekstissa mun mielestä aivan irrelevantti seikka.
 
Täältäkin puoltoääni stereoshowlle. Levitys helpottaa kuuntelua älyttömästi. Jos satut vielä laulamaan, niin siinä merkitys korostuu entisestään.
 
Bassosignaali tulee ulos REDDIstä, ja sitä oon käyttänyt paikoin myös vahvistimen kanssa. Soundi on erittäin jees.
 
Mistä helepommalla?
Kieppi
09.03.2021 09:58:06
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

basstone: Täältäkin puoltoääni stereoshowlle. Levitys helpottaa kuuntelua älyttömästi. Jos satut vielä laulamaan, niin siinä merkitys korostuu entisestään.
 
Bassosignaali tulee ulos REDDIstä, ja sitä oon käyttänyt paikoin myös vahvistimen kanssa. Soundi on erittäin jees.

 
REDDI ja / tai Broughton Audio P-15 kiinnostaisi kovasti, miksei myös Noble tai Jule. Hinta vaan tekee sen mutta-faktorin, ovat uutena kovissa hinnoissa (+tulli+rahti+alv) eikä noita juuri käytettynä pyöri.
 
Kalamies #10 >-)))>. Last.fm
"Beer is proof that God loves us and wants us to be happy." -Benjamin Franklin-
absqua
10.03.2021 11:32:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kieppi: REDDI ja / tai Broughton Audio P-15 kiinnostaisi kovasti, miksei myös Noble tai Jule. Hinta vaan tekee sen mutta-faktorin, ovat uutena kovissa hinnoissa (+tulli+rahti+alv) eikä noita juuri käytettynä pyöri.
 
Tuota aiemmin jo kehaisemaani Shift Line Olympic MKIII-vehettä uskallan suositella. Uuden hinta jossain 300 kantturoissa.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Pauli Lappalainen
10.03.2021 11:41:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

absqua: Joo, levitystä vain. Stereokuva on tuossa kontekstissa mun mielestä aivan irrelevantti seikka.
 
Joo, näin ajattelinkin ja olen itse tehnyt kun on kuulokemonitoreja pitänyt tehdä.
 
Välillä kuitenkin tulee eteen aika kummallisiakin toiveita siitä mitä kuunteluun halutaan.
 
Mutta monitorimiksaajan tärkein tehtävähän on pitää soittajat tyytyväisinä ja tehdä olo lavalla mukavaksi, vaikka kaikessa ei järkeä olisikaan.
 
absqua
10.03.2021 13:12:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pauli Lappalainen: Joo, näin ajattelinkin ja olen itse tehnyt kun on kuulokemonitoreja pitänyt tehdä.
 
Välillä kuitenkin tulee eteen aika kummallisiakin toiveita siitä mitä kuunteluun halutaan.
 
Mutta monitorimiksaajan tärkein tehtävähän on pitää soittajat tyytyväisinä ja tehdä olo lavalla mukavaksi, vaikka kaikessa ei järkeä olisikaan.

 
:-D taitaa ne erikoisimmat toiveet tulla kuitenkin tuolta pystysolisti-osastolta...
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Kieppi
11.03.2021 10:07:48
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

absqua: Tuota aiemmin jo kehaisemaani Shift Line Olympic MKIII-vehettä uskallan suositella. Uuden hinta jossain 300 kantturoissa.
 
Pidetään tämä mielessä, täytyykin katsoa pari revikkavideota. :) Noin halvalla en kyllä löytänyt mistään, Ruotsissa näkyi olevan 5700 SEK posteineen.
 
Kalamies #10 >-)))>. Last.fm
"Beer is proof that God loves us and wants us to be happy." -Benjamin Franklin-
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «