Aihe: Istualteen onnistuu, seisaalteen vaikeampaa
1
paskiaispaska
22.02.2021 17:12:05

Onkos kenelläkään muulla tullu eteen tilannetta, että istualteen laulaen jokin biisi menee ku vettä vaan, mutta treeneissä sitte seisaalteen on ongelmia korkeimpien kohtien kanssa jossa ääni loppuu täysin kesken? Huomasin tuossa, että itse olen näköjään jotenki rennompana istualteen autossa ku yleensä treenailen kappaleita, mutta treeniksellä näköjään sitten jotain pientä tekniikkamurhetta lihaksien rentoudessa ku harjotellun biisin laulaminen onki yllättäen työn ja tuskan takana vaikka yksin treenatessa ei mitään ongelmia.

Tässä vuosien saatossa tälläsiä ongelmia on aina sillontällön tullu eteen, mutta nyt vasta tajusin, että liittyy jotenki siihen lihasten rentona pitämiseen eikä siihen, että en olekkaa treenannu tarpeeksi. Nyt viimesimpänä Pretenderin kanssa kertsissä kyseinen ongelma. Toki vaikee biisi muutenkin ja näyttäs kaverit itekki vetävän ton kertsin oktaavia matalemmalta keikoilla, mutta rupes ärsyttämään ku autossa laulaen menee niin hienosti oikeesta oktaavista, mutta treeneissä jäi aina kertsit laulamatta ku ei vaan ääntä tullu.

Äsken kokeilin yksikseni treeniksellä, ni sitä saa kyllä olla todella todella rentona seisten että kyseinen kappale onnistuu. Melkeen siis joutu seinään nojailemaan :D Kellään mitään treenivinkkiä kyseiseen ongelmaan, vai onko ns mahdoton tehtävä livetilanteessa ja sävellajin vaihtaminen järkevämpää?
musiikkiki
01.03.2021 10:20:15
Olen kuullut että jos paljon laulaa autossa niin sä totutat lihakset lauluun istuma-asennossa, jolloin seisaalta laulaminen onkin vaikeampaa.
Kalmo
08.03.2021 13:30:00
paskiaispaska: Jokseenki tällätavalla tässä on ilmeisesti käyny. Ei tuu laulettua seisaalteen oikeestaan muutaku bänditreeneissä ja keikalla tietenki. Muuten yksinharjottelu pääsääntösesti istualteen autossa. Täytyypä ruveta laulamaan enemmän seisaalteen jos auttaisi.

Olen ollut vuosien varrella huomaavinani, että tuossa asetelmassa joku outo psykologinen tekijä astuu kuvaan: Autossa keskittyy myös ajamiseen, ja itse laulu saattaa tulla jotenkin spontaanimmin, vähemmällä miettimisellä, etenkin, jos laulaa levyn mukana.

Sitten treenikämpällä, pelkkään lauluun keskittyessä alkaa jollain lailla yrittää liikaa.
Yritä vaikka kävellä rennosti eestaas laulaessasi ja välillä laulaa myös levyn mukana, vähän puolihuolimattomasti, niin psyyke tottuu seisaaltaan hoilaamiseen. Tai sitten ei :o)
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)