Aihe: Rakkauslaulun lopetuksen mietintää | |
---|
musiikkiki 24.02.2021 12:29:14 (muokattu 24.02.2021 12:30:26) | |
|
Moi! Sävellän tyttöystävälleni biisiä enkä osaa sanoa lopetuksesta koska kahdesta vaihtoehdosta kumpikin tuntuu tosi hyvältä. Eli kertosäe mihin biisi lopulta loppuu menee näin: C D G Em C D G C D G Em C D G Tämän jälkeen tulee outro ilman laulua: C D G Tämä lopettaa biisin ja vie tarinan loppuun, mutta en malta miettiä sitä kuinka hyvältä G:n sijaan toimisi myös Em jolloin biisi loppuisi pienehköön jännitykseen. Mitä mieltä? Kumpi olisi parempi rakkauslaululle? |
|
Minkälaista jännitystä rakkaudessanne on? Pitääkö loikata tuntemattomaan ja pannakin viimeiseksi jotain uutta? F? |
|
Jos vain mahdollista, niin lopeta aina molliin. Je suis 190221 |
|
ituvirtanen: Minkälaista jännitystä rakkaudessanne on? Pitääkö loikata tuntemattomaan ja pannakin viimeiseksi jotain uutta? F? Harhapurkaus kakkoseen lienee rakkauslaulussa tyylinmukaista. I survived 19.2.2021 |
|
Vessajono: Harhapurkaus kakkoseen lienee rakkauslaulussa tyylinmukaista. XD - olipa huba! |
|
Vessajono: Harhapurkaus kakkoseen lienee rakkauslaulussa tyylinmukaista. Ehkä kumminkin ensin E:stä C#:ään? |
|
Toisaalta duuri on "kova", joten lopussa seisova duuriterssi voi olla myös kappaleen toivottuun tulokseen sopiva "tule hyvä kakku" -tyylinen toive. LET'S SÄRJETÄÄN AND MURJOTAAN! |
Vessajono 25.02.2021 09:59:47 (muokattu 25.02.2021 10:00:39) | |
|
Epämuusikko: Toisaalta duuri on "kova", joten lopussa seisova duuriterssi voi olla myös kappaleen toivottuun tulokseen sopiva "tule hyvä kakku" -tyylinen toive. Mut duurilopetukset on kuitenkin parhaimmillaan mollibiiseissä. e: toki tässä nyt on vähän se, että minä en ilmeisesti enää edes osaa tehdä biisejä muuta kuin e-, fis-, b- ja cis-molleissa. I survived 19.2.2021 |
|
Kun mä en edes tiedä on tämä biisi G vai Em sävellajissa :D Ei ole musiikinteoria vielä niin hallussa. |
|
Vessajono: Mut duurilopetukset on kuitenkin parhaimmillaan mollibiiseissä. Se on sitä sovintoseksiä. LET'S SÄRJETÄÄN AND MURJOTAAN! |
|
Mamba-yhtyeen taiteellinen huippuhetki on Älä jätä minua -biisin viimeinen sointu. |
EP 27.02.2021 06:33:32 | |
|
Lopuke: Gismaj As |
|
musiikkiki: Kun mä en edes tiedä on tämä biisi G vai Em sävellajissa :D Ei ole musiikinteoria vielä niin hallussa. Täällähän on laadukasta kommenttia tullutkin. G:ltä vahvasti vaikuttaa noiden kertosäkeen sointumerkkien perusteella, varsinkin, jos tuntuu loppuvan pieneen jännitykseen kun lopettaa E-molliin. Ihan varmasti ei voi sanoa tuntematta rytmiä ja melodiaa. Säveltämisessä on sellainen hieno piirre, että siinä voi tehdä juuri sellaisia ratkaisuja kuin hyväksi kokee, mutta jos on tullut luoneeksi voimakkaan tonaalisen odotteen, saattaa kuulija kokea virheenä ratkaisun, jossa odotus ei täyty. Mitä enemmän ja pitempään sävellys muistuttaa jotain yleisesti tunnettua tyyliä, sitä häiritsevämmäksi kuulija kokee jos tyyliä rikotaan. Jos tyyliä ei riko yhtään, voi kuulija kokea teoksen tylsäksi. Taiteellinen valinta on kyseessä ja suosittelen lopettamaan kappaleen sellaiseen sointuun joka on paras kyseiseen kappaleeseen. Musiikkielämää ei olisi, jos pitäisi esittää vain moraaliltaan kelvollisten ihmisten musiikkia.
D. Barenboim |
|
Nelisormimangusti: jos on tullut luoneeksi voimakkaan tonaalisen odotteen, saattaa kuulija kokea virheenä ratkaisun, jossa odotus ei täyty. Tämä on mielestäni aina tavoiteltavaa. Tai, nykyään tulee jo itsestään. Je suis 190221 |
|
Henri Henri Olavi: Tämä on mielestäni aina tavoiteltavaa. Tai, nykyään tulee jo itsestään. Periaatteessa joo, mutta liika on liikaa. Sille on olemassa ihan psykologiset syyt, minkä takia esim. atonaalinen musiikki koetaan raskaana kuunneltavana ja siinä on pääasiassa kyse just siitä, että kaikki toi odotuksen ja ratkaisun dynamiikka puuttuu, eikä kuulijan aivot saa palkintoa. I survived 19.2.2021 |
|
Vessajono: Periaatteessa joo, mutta liika on liikaa. Sille on olemassa ihan psykologiset syyt, minkä takia esim. atonaalinen musiikki koetaan raskaana kuunneltavana ja siinä on pääasiassa kyse just siitä, että kaikki toi odotuksen ja ratkaisun dynamiikka puuttuu, eikä kuulijan aivot saa palkintoa. Okei, ei aina. Palkinto on hyvä olla odottamassa. Se ei saa aina kuitenkaan olla itsestäänselvä tai itsestäänselvässä paikassa. E: tai saa jos haluaa, mut mä en halua. Je suis 190221 |
|
Picardin terssi on yksi klasarimusan ylläreitä, mollipiisi jonka viimeinen sointu on duuri. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Kefiiri 27.02.2021 21:52:48 (muokattu 27.02.2021 22:00:50) | |
|
Mitäs jos pistäis loppuun sellaisen E-mollin mihin on ylimmäksi lisätty F# -sävel? Pitäishän tuolle soinnulle nimikin tietää, onko se Emadd9 ? Ei hyvänen aika, joku raja dramaattisuudellakin. Soitin läpi ne aloituksessa mainitut sointukulut ja ehdottamani lopetus lysäyttää koko homman. En ole musiikin asiantuntija. |
EP 27.02.2021 23:56:52 | |
|
Kai se on vaan tangomaisesti V asteen + |
|
Kefiiri: Mitäs jos pistäis loppuun sellaisen E-mollin mihin on ylimmäksi lisätty F# -sävel? Pitäishän tuolle soinnulle nimikin tietää, onko se Eadd9 ? Hävettää jo etukäteen kun en tiedä. em add9 = e-mollikolmisointu ja 9 em7 = nelisointu = em ja pieni 7 em9 = viisisointu = em ja pieni 7 ja 9 |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|