Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Marshall DSL1CR pieneen kerrostaloasuntoon vai joku muu?
1 2
Wesu1981
25.02.2021 09:53:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pieneen kerrostaloasuntoon pitäisi löytää naapuriystävällinen kitaravahvistin.
 
Kasarijuttuja, Mötikkää, WASPia, RATTia, Acceptia, Whitesnakea ym. makulistalla.
 
Olisiko Marshall DSL1CR paras vaihtoehto? Siinä olisi tuo "Low-power circuit from 1W to 0,1W". Mikä siinä on huonoa?
 
Olisiko joku muu, esim. Boss Katana Mini, Roland Micro Cube, Yamaha THR5, tms. parempi tähän käyttöön ja miksi?
 
Että olisi tarpeeksi hiljainen, mutta ääni aukeaisi edes vähän kasarihommiin. Mielellään myös kuulokeliitäntä.
 
Mulla on Hughes & Kettner TubeMeister 18 combo, mutta sillä ei kyllä tee mitään kerrostalossa, vaikka siinä on tuo Powersoak 18W-5W-1W-0W. Jopa 1W on ihan liian raju.
 
If it is too loud, you are too fucking old.
opel99
25.02.2021 13:27:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mulla on marshall DSL5c eli ilman reverbiä ja siinä on kans kuulokeliitäntä se oli yksi syy miksi ostin sen,myös blackstar HT-! ja HT-5 vahvaimissa on kuuloke liitäntä muistaakseni,siihen miten ne sopivat saundi mieltymyksiisi en tiedä vaikka mulla on ollut HT-1r
 
ei se ikä vaan asenne
Cancun
25.02.2021 14:12:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Wesu1981: Pieneen kerrostaloasuntoon pitäisi löytää naapuriystävällinen kitaravahvistin.
 
Kasarijuttuja, Mötikkää, WASPia, RATTia, Acceptia, Whitesnakea ym. makulistalla.
 
Olisiko Marshall DSL1CR paras vaihtoehto? Siinä olisi tuo "Low-power circuit from 1W to 0,1W". Mikä siinä on huonoa?
 
Olisiko joku muu, esim. Boss Katana Mini, Roland Micro Cube, Yamaha THR5, tms. parempi tähän käyttöön ja miksi?
 
Että olisi tarpeeksi hiljainen, mutta ääni aukeaisi edes vähän kasarihommiin. Mielellään myös kuulokeliitäntä.
 
Mulla on Hughes & Kettner TubeMeister 18 combo, mutta sillä ei kyllä tee mitään kerrostalossa, vaikka siinä on tuo Powersoak 18W-5W-1W-0W. Jopa 1W on ihan liian raju.

 
Jos pääteastetta halutaan kurittaa, niin jopa 0.1w voi olla ihan liian raju. Master volumella etuasteen putkien tiristely ei sitten tietenkään ole enää mikään ongelma. Äänimaailmansa puolesta DSL1:stä pitäisi kyllä lähteä hyvät kasarisoundit.
 
JuSu
25.02.2021 14:42:36 (muokattu 25.02.2021 14:42:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun näkemys on, että tuossa iso ongelma on pieni 8" kaiutin. Se vaan ei ikinä kuulosta kivalta, vaikka volumen saisikin aisoihin.
 
Mä lähtisin eri suunnasta tähän, eli jos se TubeMeister jo on omistuksessa, niin laittaisin sen perään keinokuorman. Hiukan voi joutua kikkailemaan (=jatkamaan) kaiutinpiuhan kanssa, mutta onnistuu kyllä.
 
Mulla on kotikäytössä aivan hyvä kokemus ihan tuosta Harley Bentonin halpiksesta (itseasiassa mulla on niitä kaksi). Toimii ihan hyvin, eikä maksa juur mittää.
 
https://www.thomann.de/fi/harley_benton_pa_100_power_attenuator.htm
 
Olen luopunut kirjoitusteni allekirjoittamisesta. -JuSu-
zedder
25.02.2021 15:36:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostaa DSL1HR:n ja sille 1x12" -kaapin?
 
Joskus etanolin käyttö lähtee käsistä..
Kalm
25.02.2021 18:04:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Wesu1981: ... Hughes & Kettner TubeMeister 18 combo, mutta sillä ei kyllä tee mitään kerrostalossa, vaikka siinä on tuo Powersoak 18W-5W-1W-0W. Jopa 1W on ihan liian raju.
 
Löytyykö läheltä muuta äänentoistolaitteistoa? Jos löytyy, niin yksi "hiljennysratkaisu" voisi olla TubeMeisterin "Red Box" DI out => stereot/mikseri/mankka/videot tms => kuulokkeet?
 
Pepe-13
25.02.2021 18:58:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toimiiko tuollainen keinokuorma ihan oikeasti, eli saisinko Blackstar ht-5 mkII kombon soimaan ns. täysillä (5w teholla ja volume reilusti yli puolenvälin) ilman tehonrajoitinta? Tai olisi minun mahdollista ostaa suoraan Fenderin Deluxe reverb tai jokin toinen tehokas kombo kerrostaloon?
 
Olisi kiva varsinkin fenderin kombolla soitella vola kovalla, headroomia jäljellä ja antaa keinokuormaan syödä melu ja saada miellyttävä makuuhuoneääni ulos. En kuulokkeilla tykkää soittaa ja haluan nimenomaan kotona milloin tahansa ennen hiljaisuutta voida soitella, kunhan en puolisoani liikaa häiritse.
 
JuSu
25.02.2021 19:12:37 (muokattu 25.02.2021 19:13:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pepe-13: Toimiiko tuollainen keinokuorma ihan oikeasti, eli saisinko Blackstar ht-5 mkII kombon soimaan ns. täysillä (5w teholla ja volume reilusti yli puolenvälin) ilman tehonrajoitinta? Tai olisi minun mahdollista ostaa suoraan Fenderin Deluxe reverb tai jokin toinen tehokas kombo kerrostaloon?
 
Olisi kiva varsinkin fenderin kombolla soitella vola kovalla, headroomia jäljellä ja antaa keinokuormaan syödä melu ja saada miellyttävä makuuhuoneääni ulos. En kuulokkeilla tykkää soittaa ja haluan nimenomaan kotona milloin tahansa ennen hiljaisuutta voida soitella, kunhan en puolisoani liikaa häiritse.

 
Lyhyt vastaus: Kyllä. Sitä varten ne on suunniteltu.
 
Mutta totuus ei ole ihan niin yksinkertainen. Keinokuormilla on tapana ns. syödä soundia, eritoten yläpäätä. Eli putkivahvistin täysille ja vaimennettuna kuiskaukselle, niin aika tumppu voi olla tone. Tämä riippuu paljon myös keinokuorman laadusta.
 
Myöskään kaiutin ei syty samalla tavalla pienellä volalla kuin luukutettuna.
 
Mutta maltillisesti käytettynä keinokuorma on kotisoittajan, jos ei paras, niin hyvä kaveri, eritoten niitten vahvistimien kanssa, joissa ei ole master volumea, tai se on heikosti toteutettu. Esim. itselläni on tuo Harrikan halpis Marshall DSL20HR -nupin perässä, niin voin nostaa etusesta volumea sen verran, että soundista karisee enimmän tirinät, ja sitten keinokuormasta tiputtaa sen perhesovun vaatimalle tasolle. Se, että tuo hieman syö yläpäätä, ei Marshallin tapauksessa haittaa yhtään mitään.
 
Tämä siis on oma kokemukseni. Joku muu kokee toisin.
 
Olen luopunut kirjoitusteni allekirjoittamisesta. -JuSu-
Teemu78
25.02.2021 22:53:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Uskoisin että tuo marsu on ihan hyvä vaihtoehto. Itse asun myös kerrostalossa ja vaikka kuulokkeisiin oon hyvin oppinutkin niin välillä tekee mieli soittaa ilman impulsseja ihan oikealla vahvarilla.
 
Fenderin bassbreaker 7 nupillani on kaverina benton v30 1x12 kaappi ja täytyy sanoa että BB omaa aika hyvän volan (paljon helpompi käyttää kerrostalossa kun esim evh 5150 LBX edes 4w tilassa). Toisena vahvarina toimii Marsun origin 20 combo jota ei kyllä pysty mitenkään avaamaan kunnolla ruttuun edes sillä 0,5w asetuksilla mutta kun kytken mallintavan marsun loop returniin ja asetan marsun 3w tilaan niin saan sieltä aika kivat saundit hiljaisella. Toisena keinona marsun kanssa oon käyttäny sellasta että zoom g3x looppiin ja sillä mastervola niin alas kun ikinä saa - ja aika hyvin tää auttaa jos haluaa sitä originin saundia tosin edelleenkään ei voi masteria ruveta kyykyttään kunnolla - vintage overdrive eteen vaan ja menoksi :)
 
Jos soittelen kuulokkeisiin niin käytän tuota mallintavaa preamp liveä tai sitten neuralin ja ml sound labin plugareita. Kuulokkeista sen verran että avoimet kuulokkeet tuntuis toimivat kitaran kanssa paremmin kun suljetut; itellä sennheiser hd 518 joista tykkään kovasti - harmi vaan että näitä ei saa enään.
 
VIPMetal
27.02.2021 15:09:11 (muokattu 27.02.2021 20:11:24)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite hommasin 5w Blackheart -putkinupin ja siihen eteen Marshall Guvnor pedaalin. Ja saman firman Bluesbreaker särön, jonka kanssa lähtee sitten kanjoniliidit kasarityylillä. Huomattavasti parempi soundi kuin edellisessä Friedman BE-OD pedaalissa. Todellakin marshall-in-a-box.
 
E: Mulla oli tossa kaapin ja nupin välissä vielä Captor X -20dB ja autto kyllä soundien suhteen.
 
Soitan ja laulan: Heroes Don't Ask Why
McNulty
27.02.2021 15:29:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on Marshall SV20H ja käytännössä aina himassa 5W-moodissa. Ja siinäkin se on niin HELVETIN kovaääninen laite, että kotisoittelukin tahtoo vaatia korvatulpat :)
 
Tuon 5W-moodin lisäksi käytän vielä Weberin Minimass keinokuormaa vahvistimen kuristamiseksi... mutta soundithan on takuuvarmaa late 70s ja 80s heviä kun yliajaa sopivasti DOD 250:llä tai MXR Dist+:lla. Mulla tosin 2x12" komootti tuon nupin alla.
 
Uskoisin että nuo Marshallin 1W versiot nuppimallisena ja 1x12" kaapilla voisivat olla oikein bueno.
 
moving in stereo
Wesu1981
27.02.2021 23:37:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia vastauksista. Asunto on pieni ja haluan pitää asiat yksinkertaisina. Jotenkin keinokuormat, varsinkin kun niistä ei juurikaan ymmärrä, kuulostavat monimutkaisilta.
 
Ajatus olisi, että piuha kiinni, jopa ilman pedaaleita, ja aina pikkusen rämpäyttäisi jotain matalalla kynnyksellä. Siksi siis yksinään toimiva vahvistin, ainakin näin alkuun (!).
 
Ehkä tuota 1W Marsua voisi kokeilla, kunhan tulee kauppoihin saldoa. Ei siinä varmasti paljon takkiin tule jos pitää sitten myydä.
 
Jotenkin se tuntuisi kivemmalta, kuin Micro Cube tai Mini Katana. Vaikka eihän sillä varmasti "oikeiden" Marsujen kanssa tekemistä olekaan.
 
If it is too loud, you are too fucking old.
samiko
27.02.2021 23:49:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Wesu1981: Kiitoksia vastauksista. Asunto on pieni ja haluan pitää asiat yksinkertaisina. Jotenkin keinokuormat, varsinkin kun niistä ei juurikaan ymmärrä, kuulostavat monimutkaisilta.
 
Ajatus olisi, että piuha kiinni, jopa ilman pedaaleita, ja aina pikkusen rämpäyttäisi jotain matalalla kynnyksellä. Siksi siis yksinään toimiva vahvistin, ainakin näin alkuun (!).
 
Ehkä tuota 1W Marsua voisi kokeilla, kunhan tulee kauppoihin saldoa. Ei siinä varmasti paljon takkiin tule jos pitää sitten myydä.
 
Jotenkin se tuntuisi kivemmalta, kuin Micro Cube tai Mini Katana. Vaikka eihän sillä varmasti "oikeiden" Marsujen kanssa tekemistä olekaan.

 
Se on ihan varma että Marsu on 1 wattisena yhtä äänekäs kuin Tubemeister 1 wattisena, löisin rahani kiinni että äänekkäämpikin. Jos haluaa säröä ja putkivahvistin hiljaa kotona, eikä halua keinokuormia sun muita, niin miksi ei voi tehdä sitä säröä pedaalilla?
 
Itellä on juurikin Tubemeister kerrostalossa. Eihän sen oma särö edes kovalla soittaessa ole mikään Whitesnake, mutta makkarivolalla ja esim. Wylde od niin jo toimii.
 
winstoni
28.02.2021 04:40:45 (muokattu 28.02.2021 04:41:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Wesu1981: Pieneen kerrostaloasuntoon pitäisi löytää naapuriystävällinen kitaravahvistin.
 
Kasarijuttuja, Mötikkää, WASPia, RATTia, Acceptia, Whitesnakea ym. makulistalla.
 
Olisiko Marshall DSL1CR paras vaihtoehto? Siinä olisi tuo "Low-power circuit from 1W to 0,1W". Mikä siinä on huonoa?

 
No "huonoa" tuossa on 8" kajari, mutta muuten toimii varmasti kerrostaloon oikein hyvin etenkin tuolla 0,1W:n asetuksilla. Tuohon koteloon saattaisi mahtua 10" kajarikin jos on näppärä käsistään. Muuten tuossa on kaikkea hyvää, kaksi kanavaa ja efektiluuppi. Eikä ole hinnallakaan pilattu.
 
Itsellä on kotivahvarina (ellen Genelecejä käytä) Marshallin JCM1C juurikin tuolla 0,1 watin teholla, eikä mulla ole mastervola koskaan yli puolen välin. Tosin koska se on yksikanavainen vehje, niin otan siihen säröt/efektit mielummin eri purkeista, niin ei tarvitse jatkuvasti vääntää asetuksia eri musalajeihin sopivaksi kun soittelee levyjen messissä.
 
Jos itse olisin hakemassa kotivahvaria niin todennäköisesti päätyisin tuohon.
 
"I got myself a Cadillac But I can't afford the gasoline"
JMKM
28.02.2021 08:41:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sen verran kuullokesoittamisen näkökulmasta, että kannattaa testata pitääkö DSL:n emuloidusta saundista, varsinkin Ultra Gain -kanavalla. Itse tyyppasin joskus kaverin DSL20:stä sitä ja oli omaan korvaan hieman rapea, ja äänenvoimakkuus määritellään gainia kääntämällä. Ei kovin käyttökelpoinen. Classic-kanava +säröpedaali toimi siinä kohtaa paremmin.
 
Wesu1981
28.02.2021 11:01:18 (muokattu 28.02.2021 11:04:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se on ihan varma että Marsu on 1 wattisena yhtä äänekäs kuin Tubemeister 1 wattisena
 
Totta, Tubemeister 18/5/1/0W power soak eli 1 wattisena tosi äänekäs, mutta tuon 1W Marsun saisi 0,1W eli kymmenesosaan Tubemeisterista. Se minua siinä kiinnostaa kovasti.
 
Tubemeisteri saa huilata "mummolassa", jossa sitä voi joskus päräyttää edes 1 wattisena ja eihän sitä tiedä jos joskus jollekin soittokämpälle pääsisi kokeilemaan myös muita tehoasetuksia.
 
Classic-kanava +säröpedaali toimi siinä kohtaa paremmin
 
On noita pedaleita nurkissa mm. T-Rex Michael Angelo Batio Overdrive Pedal, Boss SD-1 Super Overdrive, Boss MT-2 Metal Zone Distortion ja Boss BD-2 Overdrive. Mutta tosiaan arvelin ensin kokeilla jos täällä pikkuasunnossa selviäisi pelkällä vahvistimella.
 
Ensin mainittua olen joskus käyttänyt Tubemeisterin kanssa, mutta muut ovat pölyttyneet kätköissä.
 
If it is too loud, you are too old. Sometimes it is.
samiko
28.02.2021 12:27:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Wesu1981: Totta, Tubemeister 18/5/1/0W power soak eli 1 wattisena tosi äänekäs, mutta tuon 1W Marsun saisi 0,1W eli kymmenesosaan Tubemeisterista. Se minua siinä kiinnostaa kovasti.
 
Tubemeisteri saa huilata "mummolassa", jossa sitä voi joskus päräyttää edes 1 wattisena ja eihän sitä tiedä jos joskus jollekin soittokämpälle pääsisi kokeilemaan myös muita tehoasetuksia.
 

 
On noita pedaleita nurkissa mm. T-Rex Michael Angelo Batio Overdrive Pedal, Boss SD-1 Super Overdrive, Boss MT-2 Metal Zone Distortion ja Boss BD-2 Overdrive. Mutta tosiaan arvelin ensin kokeilla jos täällä pikkuasunnossa selviäisi pelkällä vahvistimella.
 
Ensin mainittua olen joskus käyttänyt Tubemeisterin kanssa, mutta muut ovat pölyttyneet kätköissä.

 
Aivan, unohdin kokonaan ton 0,1W moodin. Mutta tosiaan ei se Marsu kallis ole ja pääsee varmasti eroon ja Marsussa varmasti marsumaisempi saundi kuin Hookoossa. Eli kauppaan vaan.
 
zedder
28.02.2021 14:38:09 (muokattu 28.02.2021 14:39:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käytössäni on ollut noin vuodesta 2013 lähtien Blecthleyssä värkätty Anniversary JCM2000/DSL1H. Tuo muistuttanee ainakin jollain lailla tätä uutta halvemman työvoiman maassa tehtyä vahvaria? Line out on tuossa uudessa toteutettu 3,5mm plugilla toisin kuin englantilaisessa versiossa, mutta lienee saman tyyppinen signaaliominaisuuksiltaan?
 
Useimmiten käytän tuon nupin Line Out-liitäntää siten, että siitä menee piuha Behringerin pikkumikseriin ja mikseriin on liitetty kuulokkeet. Ja MP3:sia toistava mediatoistin. Ihan hyvät soundit tuosta saa noin aikaan, kun on lisäksi pedaalilauta (jossa mm. Boss SD-1) kitaran ja vahvistimen välissä. Mikseristä voi vielä säädellä 3-kaistaisella EQ:lla soundia tarpeen mukaan.
 
Kesäisin "ulkoilutan" tuota pikkumarsua kesämökillä, jonka soitteluhuoneessa päästän koko huikean 1W tehon valloilleen ja liitän sen V30-tötteröllä tuunattuun halpaan intialaiseen marsukomoottiin. Sanoisin että möykkää tulee melkolailla riittävästi. 0,1 W modea en juurikaan ole testaillut. Kerrostalomiljööstä riippuen se voi olla ihan sopiva kaiutinsoitossa.
 
Olen kyllä noin niinkuin vaihtelun ja uusiin kapineisiin tutustumisen innon vuoksi harkinnut kaikenmaailman muitakin pikkuvahvistin- ja digihärpäkekombinaatioita, mutta mietinnän asteelle on jäänyt, koska tuo laitteisto on kuitenkin tarpeeksi wysiwyg eikä siinä ole mitään varsinaista vikaa tai ongelmaa. Hedelmäpelejä eli valikkohirviöitä ja ATK-ratkaisuja en ole siis vielä(kään) valmis kelpuuttamaan tässä harrasteessa.
--
Joo, ja ihan omaksi huvikseni soittelen kitaraa, eli ei ole kompetenssia lausua mitään ammattilaisen kokemuksen syvällä rintaäänellä...
 
Joskus etanolin käyttö lähtee käsistä..
aristoteles666
28.02.2021 16:49:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laitat sen Tubemeisterin efektilooppiin Särö/ EQ/ booster pedaalin, jonkun noista päälle ja silloin voit sen pedaalin volumesta laskea Meisterin volaa vielä entisestään jos se tulee liian kovaa.
 
Voisi siihen kytkeä pelkän potikankin, tehdä "miinusboosti"
 
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
Laulava Kylätohtori
28.02.2021 22:45:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miksei mallintava? Varmaankin saisi vähintään yhtä hyvää, jos ei parempaakin soundia kuin olemattoman tehoisesta putkivahvistimesta. Putkivahvarin soundi on merkittävästi eri, jos kyseessä on vaikka 50 W vs. 0,1 W, vaikka äänenpaine olisi sama. Tehoja enemmän hyvään hiljaiseen soundiin vaikuttaa master vola. Moni 50 tai 100 wattinen putkivahvastin toimii hiljaisella soundilla paremmin kuin 1 tai 5 wattinen. Samoin, kuten jo todettua, kaapin, elementtien, feedbackin ja liikkuvan ilmavirran vaikutus ns. luukutetun putkarin soundiin on ratkaiseva, eikä sitä soundia ole mitenkään mahdollista saada hiljaisella.
 
Itse tykkään, että mitä vähemmän vahvarissa on tehoa, sen huonompi soundi on, samallakin äänenpaineella. Isotehoisessa vaan on jormaa, auktoriteettia ja munaa, joka pienestä puuttuu. Siinä mielessä nuo 0,1 watin vahvarit eivät ole itseäni koskaan sytyttäneet, mutta nämä ovat puhtaasti makuasioita. Joku toinen taas ajattelee aivan päinvastoin.
 
Mutta itse selvittäisin/testaisin, mikä vahvari toimii parhaiten hiljaa soittaessa, enkä lukkiutuisi mahdollisimman pieneen tehoon. Jos taas haluaa päätesäröä, niin nyrkkisääntö on, että 1 watin vahvari lykkää täysillä vajaa 100 dB, varmaan särösoundeilla lujempaakin. Joten kyllä nuo pienitehoisetkin vahvarit äänekkäitä ovat, jos haluaa päätettä herätellä.
 
Jos sen taas täytyy olla putkivahvari, niin sitten tietysti juuri sellainen. Tosin silloin kannattaa vielä kerran miettiä, jos ottaisikin ne säröt pedaalista.
 
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «