Aihe: Kuulokesoittaminen
1 2 3 4 5
Kefiiri
25.02.2021 10:24:39
hallu: Kun yritetään neuvoa, niin neuvojat alkavat kilpailla jostakin syystä keskenään "... eikä kun tämä minun konsti on paljon parempi ja tuo sinun konsti on ihan kelvoton...." ja niin on sitten riita valmis ja ideologiat törmäilevät iloisesti ja aloittaja ihmettelee, että mitä helvettiä täällä tapahtuu.

Näin se tosiaan menee, ketjun alkuperäinen idea hämärtyy äkkiä. Kohtuullisen nahistelun seuraaminen toki on ihan mukavaa viihdettä :)
En ole musiikin asiantuntija.
Baraka
25.02.2021 10:35:39
Budjettihan tuohon vaikuttaa oleellisesti ja lisäksi se miten ja mitä haluat soitella. Ostamalla jonkun nykyaikaisen mallintavan saat ihan minkä tahansa soundin haluat, mutta halvaksi se ei tule. Jos kone löytyy ja haluaa sen kanssa soitella taustojen päälle niin silloin plugarit ovat paras vaihtoehto. Jos taas vahvari täytyy olla, niin silloin menisin Bossin Katanalla. Vaihtoehtoja on nykyään aivan tolkuttomasti, mutta se tarve pitäisi määritellä hieman tarkemmin.
Klapp
25.02.2021 11:17:37 (muokattu 25.02.2021 11:19:48)
kefiiri: Näin se tosiaan menee, ketjun alkuperäinen idea hämärtyy äkkiä. Kohtuullisen nahistelun seuraaminen toki on ihan mukavaa viihdettä :)

Olen taipuvainen ajattelemaan, että tähän vaikuttaa myös tämä digitaalinen hakkuuaukea; kaikenlaisia erilaisia mahdollisuuksia on maailman kokonaisvaltaisen digitalisoitumisen ansiosta ihan helvetisti. On yhtä lailla "vanhan liiton" multiefektejä kuulokeliitäntöineen kuin somepolven kännykkään meneviä ratkaisuja, ja ne kaikki tekevät tavallaan joskin vain tavallaan samaa asiaa usein kohtalaisen hvyin huolimatta siitä, että ovat kaikki aivan erilaisia asioita.

Näin ollen on usein omasta mielestäni viisaampaa tällaisille kysyjille mainita jokin konkreettinen vaihtoehto, aktuaalinen tuote, kuin osoittaa vain huitelevasti vaikkapa "plugareihin" tai vaihtoehtoisesti "multiefekteihin" päin. Itse olen esimerkiksi vanhan maailman ihmisenä ja luddiittina (olkoonkin, että olen löytänyt oman eldoraadoni kuulokesoitteluun juuri Amplitubesta) aivan pihalla, kun puhutaan "plugareista". Mitä tällä tarkoitetaan? Että minulla on tietokone ja kitara, jotka jotenkin keskustelee keskenään, ja se ääni tulee sitten kuulokkeista? Mitä tehdä seuraavaksi, jotta tämä toteutuisi? Mikä on sellainen "plugari", jolla tämä onnistuisi edes auttavasti? Mistä näitä "plugareita" saa? Mikä yleensä on "plugari". No tiedän, että "plug-in"; mutta mitä tämä tarkoittaa? Mitä tungetaan sisään mihin? Eikö sähkökitara jo itsessään vaadi plug(-)in, onko tämä sama asia tämä plug-in?

Väännän tässä nyt tahallani, retorisesti, eivätkä vastaukset edellä esitettyihin kysymyksiin oikeastaan edes kiinnosta itseäni; ajatukseni on tarkoituksena liikkua ennemminkin sellaiseen suuntaan, jossa vastataan mahdollisimman konkreettisesti kysymyksiin. Toki tässäkin ketjussa on tullut jo paljon hyviä (ja joitain mielestäni myös kehnoja) vastauksia esitettyyn kysymykseen.

Nostan vielä omaa häntääni ja yritän samalla noudattaa omaa ohjeistustani: yksinomaan soundiensa näkökulmasta Amplitube ja Bias FX on molemmat hyviä ja erityisesti mobiilina varsin edullisia ratkaisuja; kumpaisenkin tietokoneohjelmisto taitaa olla mobiilia merkittävästi kalliimpi? Käyttömukavuus on sitten asia erikseen. Vaikkapa Pocket PODilla varmasti soittelee mukavasti, mutta äänenlaadultaan se on kyllä monen sukupolven takaa; jos sallitaan, niin omaan korvaani paska, oikein semmosta porkkanaista ripulia, eikä missään nimessä edes käytetyn hintansa väärti. Mielummin ostan kaljaa; tuskin mainittava parannus verrattuna Pathfinderiin (josta ei ole omaa kokemusta). Mutta tämä on tietysti vain oma mielipiteeni. Surinansa kullekin.
I am a perfect physical specimen and I'm extremely young. -Donald Trump.
mvillman
25.02.2021 11:43:08 (muokattu 25.02.2021 11:44:23)
WanhaWetäjä: Jälleen kerran kattavasti erilaisia vastauksia joista ei suoraan ole apuja koska kysyjä ei valota mitenkään MITÄ musaa soittaa ja soittaako esim levyjen,taustojen,loopperin tms kanssa vai niitä näitä yksikseen.

Makkarissa soittamista voi rajoittaa myös ns hellasärö jos sellaisen on riesakseen hommannut joten joku mobiilisysteemi puoltaa paikkaansa, voi soitella missä vaan. Jos taas on sinkku niin se on eri asia, makkariin voi rakentaa vaikka pienen kotistudion jos alustat sitä varten löytyy kuten läppäri, pöytäkone tai joku padi.

Jos soittelu on vain ns rämpyttelyä itsekseen niin tuo Bossin langaton osasto vaikuttaa mielenkiintoiselta koska se on todella mobiili ja voihan sen kanssa soitella myös taustojen/biisien kanssa.

Lisäinfo tilanteesta olisi ihan jees.

Tännehän on tullut paljon asiaa.

Tosiaan soittotaidot on ihan aloittelijan tasolla. Tällähetkellä tulee lähinnä Metallican, Black Sabathin, Hurriganesin biisejä näppäiltyä.
Voxin särökanava on tosiaan onneton. Surinaa, rätinää ja yksinkertaisesti paska soundi.
Tavoitteena olisi ennenkaikkea helppous. Multiefektit tässä suhteessa vissiin toimii hyvin..?
Tietokone ei ole poissuljettu... Tehokas imac löytyy.
Budjetti semmoinen että mitä halvemmalla sitä parempi :).
Kitarana Ibanez gio sarja... Joka tosin ihan mukava soittaa.
Kefiiri
25.02.2021 11:56:35
Täällähän on erinomaista keskustelua keskustelusta! Konkreettisuuden nimessä kaivoin testiin oman 8" kajarilla varustetun Pathfinderini. Käypä Hurriganes-rokkisärö löytyy puhtokanavalta gainia lisäämällä helposti, mutta sama luurien kautta on juuri niin surkeaa ritinää kuin voisi ajatellakin. Treblen vähentäminen ei auta, mitenkään ei saa samanlaista sointia kuin kaiuttimesta. Mutta tosi kivan kuuloinen combo muuten! Vähän pelkäsin että kuulostaako se niin hyvältä mitä muistin, mutta huoli oli aiheeton.
mike tapping
25.02.2021 11:59:51
Kuulokesoittohommissa on sekin puoli, että niillä luureilla on kohtuullisen iso merkitys lopputulokseen. Mihin sitten kysyjä lopulta päätyykin niin varmaan olisi suotavaa, että setti olisi ainakin jonkin verran tasapainossa. Ettei kävisi vaikka niin, että jotain helixiä kuunnellaan kahdenkympin luureilla tai ihmetellä, miksi se voxi kuulostaa edelleen näkkäriltä vaikka kuulokkeet on ammattilaistasoa... :)
jaripat
25.02.2021 12:16:44 (muokattu 25.02.2021 12:29:24)
^
Noita pathfindereitakin taitaa olla usemmanlaisia, mutta mä oon omaani käyttänyt jopa bänditreeneissä (siis se tremolomalli). Niijjoo ja mä oon tosin omaani myös "mahduttanut" 10" hägärin. (
LaXu
25.02.2021 12:29:16 (muokattu 25.02.2021 12:30:16)
Vaihtoehtoja on useampi:

1. Audio interface ja VST plugarit. Valikoimaa löytyy, kaikista trial versiot, hintaskaala softissa jokusesta kympistä moneen sataan plus ilmaisia vaihtiksia.
2. Mallintava räkki/lattiaefekti tai pedaali. Axe-Fx 2/3/FM3/AX8, Helix, Kemper, Quad Cortex, Strymon Iridium yms.
3. Mallintava pikkuvahvari kuten Yamaha THR10.

Ihan sama mikä näistä on kyseessä, kuulokesoittoon olennaiset jutut ovat:

1. Hyvät kuulokkeet. Eri kuulokkeilla on erilainen taajuusvaste ja saa aika paljon pulittaa, että saa etäisestikään taajuusvasteeltaan tasaiset. Itse olen ollut Sennheiser HD6XX tyytyväinen. Kitarakäyttöön keskimäärin joku yläpäältään pehmeämpi voi olla miellyttävämpi. Koen esim. Beyer Dynamic DT-sarjan liian kirkkaiksi kitarakäytössä.
2. Hyvät kaiutinimpulssit. Joissain tulee mukana hyviä, useimpiin saa sitten kolmannen osapuolen setit asennettua.
3. Huonekaiku. Ilman tätä kuulokkeilla soitto on vähän kuin tunkisi korvansa kiinni kitarakaiuttimeen. Huonekaiku tuo puuttuvan tilan soundiin ja tekee siitä luonnollisemman.

Joka tapauksessa tähän käyttötarkoitukseen digitaaliset ratkaisuvat ovat vaan parempia. Preferensseistä kiinni mikä toimii parhaiten. Jos omistat liudan suosikkipedaaleja, joku Strymon Iridiumin tyyppinen purkki voi olla hyvä jatke. Jos haluat kaiken yhdestä laitteesta, esim. Line6 HX Stomp tai Pod GO ovat hyviä vaihtiksia. Budjettihevosena Yamaha THR10 on monipuolinen laitos ja toimii kaiuttiminakin jos ei halua aina soitella kuulokkeilla. Jos vain "paras" kelpaa, niin sitten Helix LT/Floor/Rack, Quad Cortex tai Axe-Fx 2/3/FM3.
Kefiiri
25.02.2021 12:57:42
jaripat: ^
Noita pathfindereitakin taitaa olla usemmanlaisia, mutta mä oon omaani käyttänyt jopa bänditreeneissä (siis se tremolomalli). Niijjoo ja mä oon tosin omaani myös "mahduttanut" 10" hägärin. (

Juu se 15W tremolomalli mullakin on. Täytyisi joskus ottaa kokeeksi treeneihin. Olen ajatellut modata kuulokejakin lisäkaiutinlähdöksi, sitten voisi kokeilla erilaisilla kaapeilla.
Kyllikki
25.02.2021 17:21:55
Mitenkäs kysyjälle kävisi TwoNotesin Torpedo C.A.B M+ kaappisimulaattori, jossa on kuulokeliitäntä ja erillinen AUX-sisäänmeno, jonka kautta kuulokkeisiin voi syöttää vaikkapa treenitaustoja?

Tämä purkki VOXin kuulokeliitäntään, ja tähän purkkiin kuulokkeet ja taustamöly. Laitteessa on etu- ja päätevahvistinsimulaattoreita, mikkisimulaattoreita ja kaiken kruunaa tilaefektit, joten luurikuuntelukin saa miellyttävää ilmavuutta.

Torpedo toimii myös keikkaolosuhteissa (jos sellaisia sattuisi tulemaan), kun VOXia halutaan laajentaa esim. PA-laitteisiin.

https://www.thomann.de/fi/two_notes … 7wIVjrWyCh32qwwSEAQYASABEgI35fD_BwE

- Ei paha, sanoisi myös Jorma Uotinen.
Tästäkin kirjoituksesta saa antaa plussan... Ei oo pakko.
Mape
25.02.2021 17:33:28 (muokattu 25.02.2021 17:35:15)
Jos omistaa iPhonen tai iPadin niin Mooerin GE Labs on kuulostanut youtube-videoiden perusteella aika kovalta softalta ja sen saa ilmaiseksi. Tarvii jonkin audio interfacen tosin kytkentöihin.

https://gelabs.mooerstudio.com/main

Itse käytän Kemperiä kotona. Minulla ei kovin hyviä hyviä kokemuksia multiefekteistä ja tuollaisista, ainakaan vanhemmista. Paljon mielummin menen softalla, jos ne ovat vaihtoehtona. Kun hintaa laittaa lisää niin mallintavia/profiloivia laitteita onkin paljon vaihtoehtoja ja kattavasti jo listattu tuossa aiemmin.
Got a six-string heartbeat
mvillman
25.02.2021 18:49:40
Kyllikki: Mitenkäs kysyjälle kävisi TwoNotesin Torpedo C.A.B M+ kaappisimulaattori, jossa on kuulokeliitäntä ja erillinen AUX-sisäänmeno, jonka kautta kuulokkeisiin voi syöttää vaikkapa treenitaustoja?

Tämä purkki VOXin kuulokeliitäntään, ja tähän purkkiin kuulokkeet ja taustamöly. Laitteessa on etu- ja päätevahvistinsimulaattoreita, mikkisimulaattoreita ja kaiken kruunaa tilaefektit, joten luurikuuntelukin saa miellyttävää ilmavuutta.

Torpedo toimii myös keikkaolosuhteissa (jos sellaisia sattuisi tulemaan), kun VOXia halutaan laajentaa esim. PA-laitteisiin.

https://www.thomann.de/fi/two_notes … 7wIVjrWyCh32qwwSEAQYASABEgI35fD_BwE

- Ei paha, sanoisi myös Jorma Uotinen.

Tuolla Tompan sivuilla oli käyttäjäkokemusta ettei toimis kunnolla kuulokkeilla.
Larzes
25.02.2021 21:37:32
Focusriten tai muun vastaavan ulkoisen äänikortin kautta kitara johonkin ilmaiseen DAWiin, kuten Reaperiin. Ilmaisia vahvistin- ja efektiplugareita löytyy pilvin pimein.

Sopivan soundin löytäminen vaatii vähän taustatyötä ja osaamista, jos ilmaisilla plugareilla soittaa, mutta kaupallisia vahvistin/kaappiemu/efektipaketteja jos hommailee niin hyvää soundia saa hetkessä.
Paskaa soittoa jo syksystä 2008
spedu ray
25.02.2021 23:06:45 (muokattu 26.02.2021 11:59:30)
Toisen rytäkässä tuhoutuneen ketjun parissa tulikin tästä jo jauhettua, mutta siis Boss Waza Air on kuulokesoittelun päätepiste tällä hetkellä. Ne ovat tavallaan vahvistin kuulokemuodossa.

Soiton aloitus onnistuu muutamassa sekunnissa. Inspiroiva tilan tuntu (tähänkin toki tottuu), monipuoliset soundit, perusefektit löytyy. Hallinnointi mobiilisovelluksella, soitto onnistuu ilmankin, kunhan on säätänyt itselleen mieluisat systeemit kuntoon. Preseteillä toki onnistuu hetikin ilman säätöä. Kuulokkeisiin voi yhdistää puhelimen normaalisti, joten biisien ja taustojen kanssa soittelu onnistuu. Viritin löytyy sovelluksesta.

Kiva testikaveri kaverin kitaroita kokeillessa tai musiikkiliikkeessä. Homma pysyy musikaalisempana, kun ei ole läppäriä häiriköimässä: ei tule vahingossakaan äänitettyä mitään, vaan on pakko soittaa. :D Tämä onkin näiden kuulokkeiden (vahvistimen) ainut huono puoli, ei pysty hyödyntämään äänityshommissa mitenkään järkevästi.

Itse olen juuripuolen miehiä ja tosi luontevat kliinit ja pikkurosot (tyyliin John Mayer, Chris Buck, Rhett Shull) tuosta saa väännettyä. Myös Hurriganes-rokkisoundit irtoaa hyvin.
Isn't it weird that some small pets make doo doos that look just like the food they eat? I wish I had that talent. Put it back together just the way you found it - incredible. -John Mayer
WanhaWetäjä
26.02.2021 11:19:36 (muokattu 26.02.2021 11:24:27)

No kun kerran kysyjällä on iMac ja Garage Band niin siitä vois lähtee, pikasesti kokeilin, tuossahan on lähes samat plugarit kuin Logicissa.

https://www.dropbox.com/s/8675t320w … 20koe-%2026.2.2021%2010.59.m4a?dl=0

Kyllä tolla alkuun pääsee, interface pitää olla mutta niitä saa kelvollisia satkulla.

EDIT löytyy takuulla myös uskottavat Ganes-säröt, Metalllicasta en osaa sanoa kun ne tunne miestä tarpeeksi hyvin mutta Paranoid toimii varmasti :-)
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
mvillman
26.02.2021 20:36:09
Kiitokset kaikille vastanneille. Taitaa irig 2 hd olla minun käyttöön paras ratkaisu. Onnistuu liitäntä macciin ja ipadiin. Siihen sitten vahvistinmallinnuksia päälle.
noon
28.02.2021 20:46:42

Aina inhonnut kuulokesoittamista. Mielipide muuttui Helixin myötä. Ehkä se oli stereosoundi joka sitten eniten vaikutti? Nyt tulee soiteltua ihan mielellään kuulokkeilla :)
Hynkel
01.03.2021 00:21:33
noon: Aina inhonnut kuulokesoittamista. Mielipide muuttui Helixin myötä. Ehkä se oli stereosoundi joka sitten eniten vaikutti? Nyt tulee soiteltua ihan mielellään kuulokkeilla :)

Vahva sama! Toki hyvät kuulokkeet on pakolliset myös Helixin kanssa.
It really is now isn't it?
VIPMetal
01.03.2021 07:47:05

Hynkel: Vahva sama! Toki hyvät kuulokkeet on pakolliset myös Helixin kanssa.

Mitkä olis hyvät kuulokkeet nimenomaan kitaran soittamiseen luureilla?
Soitan ja laulan: Heroes Don't Ask Why
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)