Aihe: Kuulokesoittaminen
1 2 3 4 5
mvillman
25.02.2021 01:05:25
Olen ns. makuuuhuonesoittelija ja rämpyttelen omaksi iloksi ( ja muiden harmiksi).
Olosuhteiden pakosta joudun soittelemaan kuulokkeilla.
Nykyinen vahvistin vox pathfinder johon siis kuulokkeet kytkettynä. Kuitenkin särö kanava on aivan onneton ( clean on tosi hyvä).
Mikähän olisi paras systeemu kuulokesoitteluun? Olisiko esimerkiksi Zoom tai bossin multiefekti hyvä? Vai kenties nykyiseen voxiin pedaaleita?
Klapp
25.02.2021 07:49:00 (muokattu 25.02.2021 07:49:18)
Itse olen pitänyt amplitubesta iphonessa. Vaatii iRigin (tai jonkun muun palikan jos on eri käyttis) väliin, mutta soundit on kyllä oikein hyvät. Varsinkin amplituben parikymppiä mobiililla maksava fender-vahvistinpaketti (itse perussofta parilla perusvahvistinmallilla ja -efektillä on ilmainen) on toiminut itselle mainiosti. Helppoa ja halpaa.
I am a perfect physical specimen and I'm extremely young. -Donald Trump.
Metalkallo
25.02.2021 07:50:00
Jos tietsikka löytyy eikä se ole aivan puhditon, niin jokin äänikortti sekä ohjelmisto (esim bias fx2) on hyvä kotisoitteluun nykyään kuulokkeilla. Noilla voi sitten myös nauhoitella.
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
Klapp
25.02.2021 07:54:24
esim bias fx2

Tämäkin on aika hyvä, mutta itse koin, että vaatii paljon enemmän ruuvausta kuin vaikka amplitube. Toisaalta koko bias fxin ideakin on se ruuvailu ja eri komponenttien kokeileminen keskenään; tämäkin löytyy myös mobiilille.
I am a perfect physical specimen and I'm extremely young. -Donald Trump.
Kefiiri
25.02.2021 08:01:41
Itse ostaisin jonkin vanhan multiefektin parilla kympillä ellen olisi jo tehnyt niin, ja siihen kiinni kuulokkeet. Preset-soundeissa on aina liikaa kaikkea, surina on vetelää kuin Pathfinderin särökanavassa, mutta itse säätämällä ja tallentamalla saa vallan mallikasta röpellystä kuuluviin.
En ole musiikin asiantuntija.
jaripat
25.02.2021 08:04:31 (muokattu 25.02.2021 08:06:13)
Vierastan tietokone-asioita kitaransoiton yhteydessä. Kuullostaa hankalalta. Onkosse Bossin se "Metal zone"? Niitä myydään jopa 40-50eur hintaan ja on minusta luontevampi kitara-vahvari-lisälaite -ketjuun. Aika monenlaista säröä saa siitä kyllä mielestäni.

Ja on sitten luontevampaa lähteä näiden kanssa keikalle, kun joku aamu heräät ja huomaat olevasi valmis.
fcpr
25.02.2021 08:14:29
Klapp: Itse olen pitänyt amplitubesta iphonessa. Vaatii iRigin (tai jonkun muun palikan jos on eri käyttis) väliin, mutta soundit on kyllä oikein hyvät. Varsinkin amplituben parikymppiä mobiililla maksava fender-vahvistinpaketti (itse perussofta parilla perusvahvistinmallilla ja -efektillä on ilmainen) on toiminut itselle mainiosti. Helppoa ja halpaa.

Amplitubelle ääni myös täältä. Pyörii hyvin ja ilmasiversionkin mallinnuksillakin päsee jo aika pitkälle. Kaveriksi tosiaan iRig (löytyy eri versioita, itse käytän 2 HD) niin homma rokkaa. Itse hommasin myös torilta jokin aika sitten blueboardin, joka menee bluetoothilla kiinni iPadiin ja sillä saa lennosta vaihdettua presettejä Amplitubesta.
rautapieru
25.02.2021 08:38:26

https://www.thomann.de/fi/line6_pocket_pod.htm
Minulta vahva suositus tällaiselle. Budjettivehje, joka on loppupeleissä aika hyvä. Mikä parasta, näitä voi löytää käytettynä jopa 35 eurolla.
Monkey see, monkey do.
Robbo
25.02.2021 08:43:39
Hommasin Bossin Waza Air -kuulokkeet makkarisoitteluun. Piuhojen ja kaikenlaisen säätämisen määrä minimoitu, vaikka eihän tuo spekseihinsä nähden mikään halpa laite ollut.
TTV
25.02.2021 08:55:01
mvillman: Olen ns. makuuuhuonesoittelija ja rämpyttelen omaksi iloksi ( ja muiden harmiksi).
Nykyinen vahvistin vox pathfinder johon siis kuulokkeet kytkettynä. Kuitenkin särö kanava on aivan onneton ( clean on tosi hyvä).
Mikähän olisi paras systeemu kuulokesoitteluun? Olisiko esimerkiksi Zoom tai bossin multiefekti hyvä? Vai kenties nykyiseen voxiin pedaaleita?

Tässä Voxissa ei taida kuulokelähdössä olla kovinkaan kummoista kaappiemulaatiiota tai -mallinnusta? Myös kuulokevahvistin taitaa olla olla kevyemmästä päästä. Noi 2 asiaa vaikuttavat todella paljon kuulokesoitossa.

Jos Voxin ympärille haluat saundisi rakentaa, niin laittaisin Line-outtiin kuulokelähdön omaavan kaappi-IR-purnukan, joka a) tekee saundista kaiuttimesta soitetun kuuloisen, b) jaksaa ajaa sun kuulokkeita. Tähän löytyy apuja mm. TwoNotesilta ja Mooerilta. Jos tässä edelleen särösaundi on heikko, niin sitten voit kokeilla säröpedaaleja vahvarin eteen.

Kuukokesoittoon on kompaktimpiakin vaihtoehtoja. Itse suosin mallintavia laitteita ja sellaisia löytyy niin uutena kuin käytettynä laajalla hintaskaalalla. Boss GT sarja, Line6 Hx, Amplifire, ... Fractal Audio, Kemper, Neural DSP, ... Noiden lisäksi tietokoneeseen saa vaikka mitä plugareita.

Itse olen käyttänyt useaa Bossin laitetta, GT-8/-10/-100 ovat mainioita starttereita, niitä saa edullisesti käytettynä.

Ja sitten lopuksi; tästä asiasta löytyy useampi keskustelu tältäkin foorumilta, niitä lukemalla saat laajennettua kuulokesoiton saraa...
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
hallu
25.02.2021 09:08:06
Jos ongelmana on särökanavan surkeus, niin tokihan siihen voisi yhtenä vaihtoehtona olla hyvä säröpedaalikin. Olet jo vastauksen saanut, että kaikenmoista multipaavoa on tarjolla joilla homma onnistuu. Semmoista ei kukaan ole maininnut, että vahvistimen ja kuulokkeiden väliin voi laittaa myös pedaalimallisen kaappisimulaattorin jollaisia on tarjolla myös ir:ää tukevia. Jokusen satasen nuo ratkaisut maksaa joka tapauksessa. Jos et varsinaisesti rakasta sun vahvistinta, niin nuo ehdotetut multipaavot tai tietokone on varmaan ne järkevimmät ja edullisimmat ratkaisut.
Pikatessa roiskuu :-D
Guitarfreak
25.02.2021 09:17:31
mvillman: Olen ns. makuuuhuonesoittelija ja rämpyttelen omaksi iloksi ( ja muiden harmiksi).

Itse tykästyin Bossin Katanan kuulokesoundeihin. Ei oo mikään ihan pankkia rikkova härveli ja helpompi käyttää ku moni multsari - silti toimiva.

Omani kuitenki myin pois koska treeniskäytössä ei sit enää riittäny potku :D
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
WanhaWetäjä
25.02.2021 09:22:28

Jälleen kerran kattavasti erilaisia vastauksia joista ei suoraan ole apuja koska kysyjä ei valota mitenkään MITÄ musaa soittaa ja soittaako esim levyjen,taustojen,loopperin tms kanssa vai niitä näitä yksikseen.

Makkarissa soittamista voi rajoittaa myös ns hellasärö jos sellaisen on riesakseen hommannut joten joku mobiilisysteemi puoltaa paikkaansa, voi soitella missä vaan. Jos taas on sinkku niin se on eri asia, makkariin voi rakentaa vaikka pienen kotistudion jos alustat sitä varten löytyy kuten läppäri, pöytäkone tai joku padi.

Jos soittelu on vain ns rämpyttelyä itsekseen niin tuo Bossin langaton osasto vaikuttaa mielenkiintoiselta koska se on todella mobiili ja voihan sen kanssa soitella myös taustojen/biisien kanssa.

Lisäinfo tilanteesta olisi ihan jees.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
munkero
25.02.2021 09:43:48
WanhaWetäjä: Makkarissa soittamista voi rajoittaa myös ns hellasärö jos sellaisen on riesakseen hommannut joten joku mobiilisysteemi puoltaa paikkaansa, voi soitella missä vaan. Jos taas on sinkku niin se on eri asia, makkariin voi rakentaa vaikka pienen kotistudion jos alustat sitä varten löytyy kuten läppäri, pöytäkone tai joku padi.

Tämäkin ongelma olisi kivasti ratkennut sillä että haalii jo ennen suhteen alkua pitkälti toistakymmentä kitaraa ja tekee selväksi että nainen on vain käymässä ja kitarat pysyy.

Nyt tyytyväisesti parisuhteessa, miesluola kolmion isommassa makuuhuoneessa ja entistä enemmän kitaroita.

Aiheesta sen verran että tietokone ja plugarit vie kyllä "perinteisiä" multiefektejä ihan 6-0. Käytän ja suosittelen. Mutta jos joku "oikea vahvistin" pitää saada niin Yamahan uusi THR linja vaikuttaa oikein pätevältä, myös kuulokkeiden toimii kanssa kivasti.
Itekki joskus soitellu.
Kefiiri
25.02.2021 09:49:44
munkero: Aiheesta sen verran että tietokone ja plugarit vie kyllä "perinteisiä" multiefektejä ihan 6-0.

Näin voi soundin ja monipuolisuuden puolesta olla mutta inhottavia kapistuksiahan tietokoneet ovat.
munkero
25.02.2021 10:01:19
Kefiiri: Näin voi soundin ja monipuolisuuden puolesta olla mutta inhottavia kapistuksiahan tietokoneet ovat.

Kuinka niin? Vähemmän säätöä jonkun Neuralin plugarin kanssa on kun jonkun 2000-luvun alun mustavalkonäyttöisen multiefektin kanssa. Valtaosa plugareistahan toimii käytännössä täysin kuten nuppi-kaappi yhdistelmä, sillä erotuksella ettei potikoita pääse sormin pyörittelemään.

Tokihan interfacen käyttöönotossa ja tarvittavien ajureiden ja ohjelmien asennuksessa on omat haasteensa jos ei pärjää esim. verkkopankin kanssa.
Itekki joskus soitellu.
jaripat
25.02.2021 10:05:23
Itsellä ei voi läppäri olla samassa huoneessa jo pelkästään häiriöiden takia.
Kefiiri
25.02.2021 10:06:37 (muokattu 25.02.2021 10:14:24)
munkero: Tokihan interfacen käyttöönotossa ja tarvittavien ajureiden ja ohjelmien asennuksessa on omat haasteensa jos ei pärjää esim. verkkopankin kanssa.

Äläs nyt käy nenäkkääksi ;)
Fiiliskysymys, ei jaksa mitään ylimääräistä teknologiaa. Se on makuasia mikä kenellekin on ylimääräistä. Säädön määrä vanhan multiefektin kanssa ei niinkään haittaa, ruuvaaminen ja räpläys on puolet soittohommasta muutenkin :D
hallu
25.02.2021 10:21:31
Kefiiri: Äläs nyt käy nenäkkääksi ;)
Fiiliskysymys, ei jaksa mitään ylimääräistä teknologiaa. Se on makuasia mikä kenellekin on ylimääräistä. Säädön määrä ei niinkään haittaa, sehän on puolet soittohommasta muutenkin :D

Juuri näin, jokaisella on se oma totuutensa. Leluista tämä homma ei nykyisin jää kiinni, vaihtoehtoja on tarjolla ihan tolkuton määrä jokaiseen tarpeeseen ja toiveeseen ja lompakolle sopivaa.

Melkein ajattelisin, että tällaisissa ketjuissa homma menee aina ja poikkeuksetta pieleen ja keskinäiseksi nahisteluksi silloin, kun ihmiset yrittävät neuvoa mitä aloittajan pitäisi tehdä. Kun yritän ratkaista jonkin toisen ongelmaa, ei onnistumisen mahdollisuuksia käytännössä ole ollenkaan. Kun yritetään neuvoa, niin neuvojat alkavat kilpailla jostakin syystä keskenään "... eikä kun tämä minun konsti on paljon parempi ja tuo sinun konsti on ihan kelvoton...." ja niin on sitten riita valmis ja ideologiat törmäilevät iloisesti ja aloittaja ihmettelee, että mitä helvettiä täällä tapahtuu.

Kaikista toimivimmat ketjut ovat syntyneet silloin, kun ei kysytä "neuvoa" vaan pyydetään ihmisiä kertomaan omista ratkaisuistaan. Jos minä kerron miten itse ratkaisen jonkin järjestelyn, niin ei tarvii alkaa nokittelemaan kenenkään muun kanssa ja aloittaja hyötyy vain sitä enemmän mitä moninaisempia keinoja ihmiset ovat keksineet järjestellä soittamisensa ja voi valita itselleen mieluisimman ja toimivimman ratkaisun ilman että kenenkään ratkaisua tarvitsee arvostella sen enempää hyväksi kuin huonoksikaan. Oikeastaan joku muukin voi hyötyä sellaisesta ketjusta. Mutta riitelystä ei hyödy kukaan ei edes riitelijät itse. Ei tässä ketjussa onneksi olla riidelty vielä, mutta on niitäkin ketjuja joissa homma on mennyt nahisteluksi.
Pikatessa roiskuu :-D
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)