Aihe: Laatuisa 2x12" loppuelämäksi (jepjep..)
1 2
teukka
23.02.2021 10:58:50
VIPMetal: No itellä on Mesan 2x12 Vertical ja en keksi siitä oikein mitään negatiivista. Helpompi kantaa yksin kuin 2x12 vaakamalli tai 4x12 (tietenkin). Näyttää hyvältä half stäckiltä ja on laadukas komero. Omaani en ainakaan ole myymässä pois.

Juuri tämä. Aivan helvetin hyvä kaappi. Tämän liäksi oli pakko hommata myös 4x12" Mesalta.
Siis onko muita kuin V-mäisiä kitaroita?
kimurantti1
23.02.2021 11:07:09 (muokattu 23.02.2021 11:14:06)
Laulava Kylätohtori: Mä nyt heittäisin tähän sellaisen väitteen, että mikä tahansa ns. laatukaappi ajaa asiasi ihan yhtä hyvin ja loput on pelkkää mojoa ja voodoota. Ja niissä taas ei kukaan muu voi auttaa, vaan ne rituaalit pitää itse suorittaa.

Kyllä niissä laatukaapeissakin eroja on, mutta ovat lähinnä detaljitason eroja--

Mulla on studioäänitysten perusteella täysin päinvastainen kokemus. Oon tehnyt viimeisen vuoden aikana keikkojen loputtua jonnin verran enemmän sessiohommia, ja niissä on päässyt vertailemaan eri laitteita kunnon äänitysketjun läpi. On ollut korvia avaavaa huomata, kuinka kitarakaapin vaihtaminen vaikuttaa soundiin usein enemmän, kuin vahvistimen vaihtaminen ja laadukkaissakin kaapeissa on isoja eroja. Erot on varsinkin äänitettynä helpompi kuulla, kun pystyy nappia painamalla ja maltillisemmalla kuunteluvoimakkuudella vertaamaan. Toki tää -

jotka ovat pelkkiä makuasioita ja siinä kohtaa muu signaaliketjukin vaikuttaa jo niin paljon, että pitäisi ennemmin verrata koko signaaliketjua kuin pelkkiä kaapeja.

- on täyttä totta. Aina on kyse koko sinaaliketjusta, eikä pelkästään kaapista. Mikään yksittäinen komponentti ei tuota soundia, eikä kyse ole pelkästään ketjusta, joka kulkee kitarasta vahvistimen kautta kaappiin, vaan piiristä, joka toimii kahteen suuntaan. Esim. kaapin impendanssivaste muuttuu elementtien ja tilavuuden mukana, mikä puolestaan muuttaa sitä, miten kitaravahvistimen pääteaste ihan sähköteknisesti toimii.
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
JuSu
23.02.2021 11:28:02
Socialite: Mustaksi hevoseksi heitän Port Cityn 2x12 kaapin tähän. Mielestäni paras koko-paino-soundisuhde.
Monia 2x12 kaappeja tuli ja meni mutta tämä jäi.

Torilla olisi yksi, jonka ehkä saisi ilman elementtejäkin ostaa... Hmmm.

Jostain luin, että Port Cityt on aika suuntaavia? Eli soundi muuttuu radikaalisti, kun astuu liikaa sivuun kaapin edestä?

Ei sillä, kaikki kaapithan on tuota enemmän tai vähemmän, mutta oletko itse huomannut tällaista erityisen vahvasti PC:n kohdalla?
Olen luopunut kirjoitusteni allekirjoittamisesta. -JuSu-
J.Nikkanen
23.02.2021 12:11:47
kimurantti1: Erot on varsinkin äänitettynä helpompi kuulla, kun pystyy nappia painamalla ja maltillisemmalla kuunteluvoimakkuudella vertaamaan.

Mä vaan tälleen satunnaisena puuhasteljana olen huomannut semmoisen jutun että sitä kaappia saa ajaa melko hemmetin kovaa että saadaan myös sitä kaapin saundia siihen. Hiljaisella voimakkuudella melko se ja sama missä levyssä tötteröt ovat kiinni mutta mitä kovempaa kaappia ajetaan, sitä selvemmin alkaa hyvät ja huonot kaapit erottumaan toisistaan. Tämähän on toki erittäin karkea yleistys ja niitäkin kaappeja on mitkä soi hyvin jollain tietyllä voimakkuudella, myös maltillisemmalla voimakkuudella tukevat tötteröiden saundia hienosti. Tähän sitten vielä muuttujaksi soittaja sekä koko signaaliketju niin ei ole helppoa.

Mutta siis kaapeista, vain parempi on parempi ja kun hyvän kaapin löytää niin ei siitä luopua kannata vaikka ei ihan sitten tiettyyn juttuun toimisikaan. Siihen tarkoitukseen hommaa sitten toisen kaapin mikä on just siinä hommassa parempi.
We don't stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing. -George Bernard Shaw
Socialite
23.02.2021 13:50:03 (muokattu 23.02.2021 13:50:59)
JuSu: Torilla olisi yksi, jonka ehkä saisi ilman elementtejäkin ostaa... Hmmm.

Jostain luin, että Port Cityt on aika suuntaavia? Eli soundi muuttuu radikaalisti, kun astuu liikaa sivuun kaapin edestä?

Ei sillä, kaikki kaapithan on tuota enemmän tai vähemmän, mutta oletko itse huomannut tällaista erityisen vahvasti PC:n kohdalla?

En ole huomannut sen enempää kuin muidenkaan suljettujen kaappien kohdalla. Tosin mulla ei ole ollut enää vuosikausiin muita 2x12 kaappeja, joten kokemukset ei ole ihan tuoreita. Oli miten oli, en koe suuntaavuutta ongelmaksi.
JuSu
23.02.2021 18:05:14
Kiitokset ajatuksiaan ja tietojaan jakaneille. Katsotaanpa, mihin tämä nyt johtaa... Pyörät pyörii jo hiljalleen. =)
J.Nikkanen
23.02.2021 22:46:36
kimurantti1: Mulla on myös sellainen kokemus, että volumea lisättäessä kaappien erot huomaa paremmin. Se on toisaalta loogista. Mitä rajummin elementti liikkuu, sen paremmin kotelo pitäisi olla rakennettu. Sitä en kuitenkaan allekirjoita, että kaappia pitää aja hemmetin kovaa saadakseen soundia siihen. Isompi kaiutin tietty vaatii vähän enemmän tehoa syttyäkseen, mutta kyllä ne eri kokoisten kaappien soundit mikkiin ja äänitteelle tarttuu puhevoimakkuudellakin.

Jatkoin toki tekstiäni että karkea yleistys.

Mutta mainitsit tuon melko olennaisen, eli tilavuuden. Maltillisella voimakkuudella on enemmän merkitystä kaapin tilavuudella ja mitoituksella kuin rakenteella ja materiaalilla jos nyt umpikaapeista puhutaan.
We don't stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing. -George Bernard Shaw
kimurantti1
24.02.2021 01:52:31
J.Nikkanen: Jatkoin toki tekstiäni että karkea yleistys.

Mutta mainitsit tuon melko olennaisen, eli tilavuuden. Maltillisella voimakkuudella on enemmän merkitystä kaapin tilavuudella ja mitoituksella kuin rakenteella ja materiaalilla jos nyt umpikaapeista puhutaan.

Jep, yleistyksiä nää aina on. Ja aina joskus osuu kohdalle tapaus / laiteyhdistelmä tms, kun joku laite ei toimitakaan sitä, mitä on oppinut odottamaan.
JuSu
24.02.2021 08:54:45
Update: Arvostettu yhteisömme jäsen tarjosi Chief Custom -kaappia, ja hinnan ollessa varsin maltillinen, tartuin siihen.

Ymmärtääkseni kotimaista käsityötä. Soundin kuulee sitten kun kuulee. Mitat n. L750, K670 (pyörien kanssa) ja S255. Ei siis kovin syvä, mutta muuten varsin passelin kokoinen ja tyyli natsaa nupin kanssa. Umpinainen rakenne, mutta takana avattavissa ovaalin muotoinen reikä.

Saas nyt nähdä. Tulee tyhjänä, joten seuraavaksi sitten kailotinostoksille.
LaXu
24.02.2021 13:03:07 (muokattu 24.02.2021 13:03:46)
kimurantti1: Olin todella pitkään sitä mieltä, etten halua 12" pienempiä elementtejä. Niin se mieli vaan muuttui, kun ostin testiin Victorian Bassmanin. Siitä lähtee aivan älytön alakerta takaa avoimeksi comboksi. Styrkkari on myös hämmentävän kevyt 4x10 comboksi. En kyllä ole testannut ajella mitään muuta vahvistinta noiden elementtien läpi (vaatisi plugin kolvaamistakin elementeille). 10" elementit tietty painaa huomattavsti vähemmän kuin 12".

Olin ihan samanlaisella mentaliteetilla kunnes testasin tuota Bluetonea. Väitän, että kyse on siitä, että kitarasankarit ovat perinteisesti käyttäneet 12" kaiuttimia ja 10" kaiuttimia näkee pääasiassa pienissä harjoituscomboissa. 2x10 ja 4x10 kaapit ja combot ovat yllättävän harvinaisia.

Bassmanissa tuppaa muutenkin olemaan aika muhku botne joten 4x10 ehkä auttaa vähän tiukentamaan sitä. Mun mielestä 10" siirtävät sitä koko taajuusaluetta hieman ylemmäs - ei ole niitä "mutaisia" alimpia alataajuuksia samalla tavalla kuin monissa 12" ämyreissä.

Joka tapauksessa aliarvostettu kaiutinkoko ja harmillisesti markkinoillakaan ei ole ihan hirveästi kaiutinvaihtoehtoja 10" koossa.
Kuha
24.02.2021 14:49:33

LaXu: 4x10 kaapit ja combot ovat yllättävän harvinaisia.

Tykkään tästä 8 x 10" -saundista.

https://muusikoiden.net/dyn/users/169294.jpg
Old Fenders never die
ituvirtanen
24.02.2021 15:26:46

kimurantti1: Nää on kuitenkin toistaiseksi marginaaliratkaisuja, joiden toimivuudesta ei vielä kauheasti ole näyttöä. Näyttönä meinaan todella hyvää kitarasoundia, en ole kuullut sellaisia vielä noista linkkaamistasi kaapeista, mieluusti useammalla eri vahvistimiella ja kitaralla, useamman soittajan käsittelyssä.

Niin, kamppeet ovat basisteille, mikä käy kyllä sivuilta ilmi. Luultavasti tuo vastaus sisälsi myös osavastauksena syyn uusien tuulien hitaudelle: kukaan kitarastara ei ole vielä "löytänyt" uusia materiaaleja eikä tukea henkilökohtaiselle valinnalle ole. Omiin korviin ei mahdollisesti edes uskalleta luottaa. Jopa ryhmäpaine saattaa vaikuttaa taustalla.

Basistit käyttävät tällaisia, koska aiemmin basistin kaappi on ollut kitaravärkkejä raskaampi. Neodyymit ovat arkipäivää. Keveys on pop. Erilaiset konfiguraatiot kelpaavat. 8" - 18" elementit ovat keikka- ja studiokäytössä OK, kympin ja viistoistasen ollessa yleisimpiä.
J.Nikkanen
24.02.2021 16:39:29
ituvirtanen: Basistit käyttävät tällaisia, koska aiemmin basistin kaappi on ollut kitaravärkkejä raskaampi. Neodyymit ovat arkipäivää. Keveys on pop. Erilaiset konfiguraatiot kelpaavat. 8" - 18" elementit ovat keikka- ja studiokäytössä OK, kympin ja viistoistasen ollessa yleisimpiä.

Jos vielä joskus keikalle pääsee/joutuu lähtemään basson varteen niin toivon todella että monitorista saa bassolle jotain kolinaa. Kaikki saundi lähtee laudasta, oma vahvistin + kaappi täysin turhia siinä kohtaa.
ituvirtanen
24.02.2021 16:47:30

J.Nikkanen: Jos vielä joskus keikalle pääsee/joutuu lähtemään basson varteen niin toivon todella että monitorista saa bassolle jotain kolinaa. Kaikki saundi lähtee laudasta, oma vahvistin + kaappi täysin turhia siinä kohtaa.

Ja erittäin hyvä huomio. Niin sanotut FFRR-paketit elävär nyt yhtä lailla IEM-ratkaisujen rinnalla. Kaappi ja vahvistin on perinteinen ja raskas setti, nuo muut kilpailukykyisiä vaihtoehtoja.
kimurantti1
24.02.2021 20:12:46
LaXu: Olin ihan samanlaisella mentaliteetilla kunnes testasin tuota Bluetonea. Väitän, että kyse on siitä, että kitarasankarit ovat perinteisesti käyttäneet 12" kaiuttimia ja 10" kaiuttimia näkee pääasiassa pienissä harjoituscomboissa. 2x10 ja 4x10 kaapit ja combot ovat yllättävän harvinaisia.

Bassmanissa tuppaa muutenkin olemaan aika muhku botne joten 4x10 ehkä auttaa vähän tiukentamaan sitä. Mun mielestä 10" siirtävät sitä koko taajuusaluetta hieman ylemmäs - ei ole niitä "mutaisia" alimpia alataajuuksia samalla tavalla kuin monissa 12" ämyreissä.

Joka tapauksessa aliarvostettu kaiutinkoko ja harmillisesti markkinoillakaan ei ole ihan hirveästi kaiutinvaihtoehtoja 10" koossa.

Se on varmaan just niin, että 10" elementit kesyttää Bassmanin alapäätä, joka olisi liian muhkea isommilla ämyreillä. Balanssistahan tää usein on kiinni. Toisekseen se, että 10" elementtejä on 4 kpl (sitä myöden myös kotelo on isompi) kompensoi jonkun verran elementin kokoa, niin että soundissa on potkua. Oon kokeillut muistaakseni kahta 2x10" -kaappia, ja ne molemmat soundasi vaan ohuelta. En usko, että toi mun Friedman soundaisi kovin kummoiselta Bassmanin elementtien läpi. Dual Recto, hmm, jaksaiskohan sitä jossain vaiheessa kolvata Bassmanin kaiuttimet plugin päähän.. :-D
kimurantti1
24.02.2021 20:25:41 (muokattu 24.02.2021 21:02:54)
ituvirtanen: Niin, kamppeet ovat basisteille, mikä käy kyllä sivuilta ilmi. Luultavasti tuo vastaus sisälsi myös osavastauksena syyn uusien tuulien hitaudelle: kukaan kitarastara ei ole vielä "löytänyt" uusia materiaaleja eikä tukea henkilökohtaiselle valinnalle ole. Omiin korviin ei mahdollisesti edes uskalleta luottaa. Jopa ryhmäpaine saattaa vaikuttaa taustalla.

Toinen vinkkeli asiaan voisi olla, ettei monet halua toimia koekaniineina ja tilata mäihällä laitteita, joita musiikin ammattilaiset / kitarastarat / whatever ei ole joukolla todistaneet hyviksi. Jos vaikka joku mun kitaraoppilaista kyselee suosituksia kamoista, en suosittele ketään tilaamaan jotain marginaalikampetta, josta kellään ei ole kokemusta, vaan laitteen, joka varmasti toimii. Oon kyllä itse ostanut montakin marginaalikampetta testiin. Useimmat on lähteneet nopeasti kiertoon.

Basistit käyttävät tällaisia, koska aiemmin basistin kaappi on ollut kitaravärkkejä raskaampi. Neodyymit ovat arkipäivää. Keveys on pop. Erilaiset konfiguraatiot kelpaavat. 8" - 18" elementit ovat keikka- ja studiokäytössä OK, kympin ja viistoistasen ollessa yleisimpiä.

Kantsii ymmärtää ja muistaa, että basso- ja kitarasoundilta kaivataan yleensä hyvin eri asioita ja käyttäytymistä. Kuten tuossa ylempänä LaXun kanssa 4x10" -konfiguraatiota pohtiessani totesin, auttaa melkoisesti, että niitä elementtejä on yhden tai kahden sijaan neljä.

That said, kyllähän kitaristit on tosi konservatiivista sakkia, enkä mä ole poikkeus. Totta ihmeessä omia valintoja ohjaa myös se, että mitä monet muut on todenneet toimiviksi jutuiksi. Lisää sementtiä tähän ajatteluun on lisännyt se, että ne moneen kertaan, monen soittajan ja äänittäjän toimesta hyviksi todetut konservatiiviset ratkaisut on osoittautuneet pitkällä juoksulla paremmiksi kuin innovatiiviset mustat hevoset, jotka alkuinnostuksen jälkeen on usein lähteneet vaihtoon. Viimeiset 5v oon vetänyt n. 50% keikoistani Axe-Fx:llä (esim. teatterimontussa korvamonitorit päässä linjaratkaisu on ollut ylivoimaisesti järkevin ratkaisu). Silti aina kun on tilaisuus, vetää veri telecasterin ja Bassmanin suuntaan vaikka modernimpiakin laitteita, nupeista kilometripedaalilautaan löytyy. Voin kuitenkin sanoa, että suhtaudun soittokamoihin melko tunteettomasti. Jos studiossa A/B-vertailun jälkeen joku laite ei vakuuta, lähtee se usein myyntiin samana iltana.
ituvirtanen
24.02.2021 21:07:09

kimurantti1: Kantsii ymmärtää ja muistaa, että basso- ja kitarasoundilta kaivataan yleensä hyvin eri asioita ja käyttäytymistä.

Tämä on erittäin relevantti asia. Hyvin karkeasti hahmotellen basso täyttää huonetta lattiasta ja kitaristi kaappinsa suunnasta.

That said, kyllähän kitaristit on tosi konservatiivista sakkia, enkä mä ole poikkeus. Totta ihmeessä omia valintoja ohjaa myös se, että mitä monet muut on todenneet toimiviksi jutuiksi. Lisää sementtiä tähän ajatteluun on lisännyt se, että ne moneen kertaan, monen soittajan ja äänittäjän toimesta hyviksi todetut konservatiiviset ratkaisut on osoittautuneet pitkällä juoksulla paremmiksi kuin innovatiiviset mustat hevoset, jotka alkuinnostuksen jälkeen on usein lähteneet vaihtoon.

Plussan arvoinen ja hyvin rohkea kuvaus!

Bassopuolellakin on sekä presarin nimeen vannovia että kokeilijoita. On hetki todeta, että kaikille kukille onneksi riittää tilaa. Työkalut saattavat meitä ajoittain erottaa mutta musiikki yhdistää.
JuSu
26.02.2021 09:20:16 (muokattu 26.02.2021 09:22:41)
JuSu: Update: Arvostettu yhteisömme jäsen tarjosi Chief Custom -kaappia, ja hinnan ollessa varsin maltillinen, tartuin siihen.

Ymmärtääkseni kotimaista käsityötä. Soundin kuulee sitten kun kuulee. Mitat n. L750, K670 (pyörien kanssa) ja S255. Ei siis kovin syvä, mutta muuten varsin passelin kokoinen ja tyyli natsaa nupin kanssa. Umpinainen rakenne, mutta takana avattavissa ovaalin muotoinen reikä.

Saas nyt nähdä. Tulee tyhjänä, joten seuraavaksi sitten kailotinostoksille.

Päivitystä tähän.

Latasin koteloon toisesta kaapista Eminence Private Jackit. Ensipuraisu tapahtui iltamyöhään perhesovun sallimalla volumella, mikä aiheutti vähän tärinää; soundi ei ollut kummoinen.

Päivänvalon koittaessa ja ennenkaikkea talon hetkellisesti tyhjennettyä vispasin volapotikkaa kaakompaan... Ja silloin läks. Oikein huolella.

Mitään ahtojunttaa kaappi ei tarjoillut, tilavuutta ei kotelossa kuitenkaan ole ylenpalttisesti, ja elementit enemmän vintageosastolle kallellaan. Mutta voi veljet, että tästä irtoaakin sellainen puinen, hývällä tavalla kulmikas ja ennenkaikkea sieltä alamiddlessä tukeva, rouhea soundi. Toki kuherruskuukausi vasta alkamassa, mutta käsi sydämellä voin sanoa, että harvoin, jos koskaan, olen ollut kaapin soundiin näin tyytyväinen.

Tulikoe bänditreeneissä on silti vielä edessä. Voi tietty olla, että kun vielä nostetaan volumea, ei soundi pysy kasassa, tai jotain muuta. Sen näkee sitten. Mutta tässä vaiheessa näyttää/kuulostaa todella hyvältä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)