Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Uusi interface ja ad/da-muunnin
1 2 3
Antti1
20.02.2021 12:41:44 (muokattu 20.02.2021 12:42:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tietokantaongelmien uhrina perustan eilisen ketjuni uudestaan. Mitä sanoo parviäly, kun kaipaan kotistudiooni miksauskäyttöön perusteellisen kalustopäivityksen. Olen, ikävä kyllä, hurahtanut pitkästä aikaa analogiromppeisiin ja ne vaativat kummasti enemmän sekä lähtöjä että tuloja. En osaa yhtään sanoa mikä on mun endgame, mutta ainakin 16 kanavaa saisi kulkea molempiin suuntiin ja miksei vaikka tuplatkin. Laajennusvarasta ei ole haittaa. Mun budjetilla se tarkoittaa käytännössä ADAT-romppeita, ellei interfacesta itsestään löydy enemmän analogiliitäntöjä. MADI on kiva lisä, mutta paukut ei riitä millään sellaiseen siirtymiseen lähitulevaisuudessa.

Mä en välttämättä tarvitse juurikaan mikkietusia, muttei parista sellaisestakaan ole haittaa. Äänitän satunnaisesti jotain kotona, mutta pääosin tämä on miksauspuuhaa, jossa balansoidut linjatulot ja -lähdöt merkkaavat enemmän. Kaksi luurilähtöä on plussaa, joskin yhdellä tulen pääosin toimeen.

Windows 10 päällä pyörii systeemi ja siksi varmaan usb-pohjainen pitäisi olla. Jos joku tietää thunderboltista enemmän niin saa valistaa saanko systeemit jotenkin toimimaan Gigabyte Aorus X570 Ultra ja AMD Ryzen 9 5950X kanssa. Silloin joku UAD:n härvelikin alkaa mahdollisesti kiinnostamaan. Ilmeisesti softakohtaista toimivuuden osalta, mutta vaatiko jotain tiettyä raudan puolesta?

Tärkeää ovat hyvät ajurit, word clock bnc-liitännällä ja luotettavuus. Äänenlaatu sinänsä riittää jo vaikka noissa Behringerin paremmissa nykyvehkeissäkin, mutta ainahan näennäinen paremmuus tuo mielenrauhaa. DSP ja muu oheissälä ei kiinnosta kovinkaan paljoa, joskaan eivät ne haittaakaan.

Tarkkaa budjettia mulla ei ole. En etsi halvinta, mutta toisaalta varsinaiset rahakeikat ovat nykyään melko harvassa. Samalla tämä kuitenkin on itselleni tärkeä harrastus, joten voi siihen vähän panostaakin. Panostusta tulee vaan kompuroiden ja muiden muodossa, joten kokonaispotti hikoiluttaa kummasti.

Nämä ovat pyörineet interfaceista toistaiseksi mielessä, mutta otan hyvin mielelläni muitakin vaihtoehtoja vastaan kaikista hintaluokista:
https://www.thomann.de/fi/antelope_orion_studio_synergy_core.htm
https://www.thomann.de/fi/antelope_orion_32_gen_3.htm
https://www.thomann.de/fi/rme_fireface_ufx_ii.htm
https://www.thomann.de/fi/rme_fireface_ufx_2.htm

Mainisin myös noi muuntimet, mutta se ehkä määrittyy interfacen myötä. Behringer, Audient ja Ferrofish on nykykamasta tuttuja, merkkeinä toki monet muutkin, mutten ole kuitenkaan nyt viime vuosina niitä juurikaan käyttänyt. Näissäkin kiinnostaa hieman se hinta-/viinasuhde, eikä tosiaan ole tarvetta mikkietusille tai muille hintaa nostaville ominaisuuksille.
 
Eilisen, jo tuhoutuneen keskustelun tiivistän näin: toi Orion 32+ on kaikkein todennäköisin vaihtoehto tietämistäni. Tulee vaan helvetin kalliiksi piuhoineen päivineen, joten otan mielelläni vastaan edullisempiakin vaihtoehtoja.
anapena
20.02.2021 13:32:44 (muokattu 20.02.2021 13:37:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vanha Motu 24 io olis aika komee vintagevehe, jos sen liitäntäkortti sopii. Kaipa niitä tuoreempiakin sitten saa tonnin pintaan. Oho, tonni per suunta siis...
 
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
Antti1
20.02.2021 14:40:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Digitekniikkaan liittyen vintaget ei ihan kamalasti kiinnosta valitettavasti... :D
anapena
20.02.2021 15:42:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Digitekniikkaan liittyen vintaget ei ihan kamalasti kiinnosta valitettavasti... :D
 
Nose. Mut väittäisin että ajurituki on edelleen olemassa ja laadukasta;) Kortteja taitaa olla ainakin mallia pci, pci-x ja pci-e.
 
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
askomiko
21.02.2021 08:41:11 (muokattu 21.02.2021 13:37:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ainii, Orionista vielä: ostaessa arvelin että niillä raudan omilla plugarilla ei tee mitään, ei siis välttämättä soundin vaan työnkulun puolesta. Mutta on niillekin käyttöä ollut, eism jos tekee vaikka podcastia niin mukava equtttaa ja kompuroida raudan omilla plugareilla suoraan, eikä yrittää viritellä jotain ihmeellistä VST-ketjua jonka saisi livelähetykseen värkättyä sekaan. Tosin sekin onnistuisi, koska Antelopen kontrollipaneelissa pystyy reitittämään mitä vain mihin vain. Paitsi ainakaan mun versioissa ei saa etupaneelin talkbäk-mikkiä muualle kuin monitoreihin tai kuulokkeisiin, se on puute. Rakentaisin soittajan kuuntelun XLR line outista mieluummin kuin kuulokelähöstä. No, aika pieni puute.
 
Aa kappas tuossa uudessa ei ole talkbäkmikkiä, noin sillä ratkesi sekin ongelma.
 
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
Antti1
21.02.2021 12:15:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eiköhän johonkin noista kanavista sellaisenkin virittäisi. En tosin tiedä kenelle höpisisin sen kautta, mutta voihan sitä kommentoida itsekseenkin.
AoA
21.02.2021 21:16:46 (muokattu 21.02.2021 21:20:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on vanha kunnon RME Fireface 800 ja vasta hommasin käytettynä Apogee AD16X ja DA16X -muuntimet kaveriksi.Kulkee ADATia pitkin. Helppohan tuo oli muuntimiin kytkeä analogilaitteet suoraan XLR/DB25 -viuhkoilla. Nyt on käytössä räkillinen "analogiplugareita" vai miten sen nyt sanois. Systeemi toimii kuin junan (vanha pikajuna) vessa.
 
edit: torilla muuten Apogeet myynnissä tällä hetkellä https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1622859
 
Mikael
21.02.2021 22:35:23 (muokattu 21.02.2021 22:35:52)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

RME:llä äänenlatu, ajurit, tuki ja luotettavuus on kyllä omassa käytössä ollut erinomaisella tolalla. Etenkin kivaa kun softatuki vanhojenkin tuotteiden kohdalla jatkuu pitkälle tulevaisuuteen sen jälkeen kun laitteen valmistus on lopetettu.
 
Fuzz is Clean!
Jucciz
21.02.2021 23:00:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täällä kans tyytyväinen RME-käyttäjä. Tosi vakaa ja toimiva systeemi.
 
mhelin
22.02.2021 10:37:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onhan Antelopella hienoa tekniikkaa mutta jos kyseinen puulaaki joutuu syystä tai toisesta lopettamaan hommat niin samalla loppuu ajuritukikin eikä kalliilla raudalla tee enää mitään, joten siinä mielessä kannattaisi panostaa kalliisiin MADI, ADAT tai Dante muuntimiin ja edullisempaan interfaceen jonka voisi sitten päivittää toiseen jos niin ikävästi käy että ajurituki loppuu. Toisaalta...
 
darkus
23.02.2021 14:13:39 (muokattu 23.02.2021 14:19:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla itelläni oli 4 vuoden ajan Motu 16A ja ensimmäisen käynnistyskerran jälkeen en huomioinut laitteen olemassaoloa millään lailla.
 
Voit tulkita tuon niin että laite toimi täsmälleen kuten kuuluu eikä sen kanssa tarvinnut temppuilla. Suosittelen. Tossa on siis 16kpl analogisia sisään ja ulos, ideaali siihen että lämäät kiinni mikserin tai jotain muuta hyvennintä. Adat porteista voit sitten halutessas ottaa vielä lisää.
 
Mulle itelleni toi toimi kivasti myös senkin jälkeen kun hankkiuduin mikseristä eroon, en tykännyt rumpuja äänitellessä siitä että on useita erikuulosia etuasteita esim. Nevellä basaria, Apilla virveliä, symbaaleita jollain muulla. Kuulosti mun korvaan tosi irrallisilta(?) tai en ainakaan saanu siitä sellasta samaa fiilistä kun mikserillä äänittäessä. Hommasin sitten vaan tarpeeksi monta kanavaa samaa etuastetta. Lisäks mulla oli käytössä jotain analogikompuraa ja muuta niin ei tarvinnut ton kanssa miettiä mitä leluja mä voin tässä miksauksessa vielä käyttää.
 
washburn
23.02.2021 21:43:54
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mhelin: Onhan Antelopella hienoa tekniikkaa mutta jos kyseinen puulaaki joutuu syystä tai toisesta lopettamaan hommat niin samalla loppuu ajuritukikin eikä kalliilla raudalla tee enää mitään, joten siinä mielessä kannattaisi panostaa kalliisiin MADI, ADAT tai Dante muuntimiin ja edullisempaan interfaceen jonka voisi sitten päivittää toiseen jos niin ikävästi käy että ajurituki loppuu. Toisaalta...
 
Siis mikäs tää Antelopen hommien lopettamisjuttu onkaan? Onko jotain tapahtunut siihen viittaavaa?
 
Live long and Prosper
darkus
24.02.2021 09:24:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

washburn: Siis mikäs tää Antelopen hommien lopettamisjuttu onkaan? Onko jotain tapahtunut siihen viittaavaa?
 
Tosta ekasta Orion32 interfacesta luin jenkkifoorumeilta useempi vuosi sitten melkosta vuodatusta. Ei toimi, Antelopen tuki ei auta, jengi on vaihtanu niihin ite konkkia ja muuta osaa kun sammuilee tms. Firman nykytilasta en tiedä, ainakin uusia tuotteita niillä on tullu ton ekan Orionin jälkeen. Kyllähän monista tän alan valmistajista liikkuu paljonkin paskapuhetta ja nillitystä.
 
askomiko
24.02.2021 09:52:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu paskoja ne kai on, mutta mulla on vanhimman mallin Orion studio pelannut toistaiseksi. Eiköhän se kohta hajoa, sehän on tätå nykyaikaa, ei laite saa kestää yli 5v. Uusissa on ainaki sisäinen virtalähde, se on hyvä, eipähän käy niin että ajaa 50km äänityksiin ja muuntaja jäi kotio. Mullehan ei koskaan käynyt näin...
 
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
Antti1
24.02.2021 09:58:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

askomiko: Mullehan ei koskaan käynyt näin...
 
En ymmärrä yhtään mitä tarkoitat, kuulostaa huhupuheilta.
 
Suo tuntuu syvenevän sitä mukaa kun siellä tarpoo. Jos mietitään toiselta kantilta, niin millaisella vähän iisimmän hintaisella interfacella ja erillisellä muuntimella lähtisitte taklaamaan ongelmaa? Mulla ei sinänsä ole mitään polttavaa hinkua tunkea himademoihin ja muiden kellariäänityksien miksaamiseen kolmea tonnia pelkkään interfaceen, kun sit on tosiaan äänityssetti vielä erikseen toisessa kaupunnissa.
Pauli Lappalainen
24.02.2021 10:32:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: En ymmärrä yhtään mitä tarkoitat, kuulostaa huhupuheilta.
 
Suo tuntuu syvenevän sitä mukaa kun siellä tarpoo. Jos mietitään toiselta kantilta, niin millaisella vähän iisimmän hintaisella interfacella ja erillisellä muuntimella lähtisitte taklaamaan ongelmaa? Mulla ei sinänsä ole mitään polttavaa hinkua tunkea himademoihin ja muiden kellariäänityksien miksaamiseen kolmea tonnia pelkkään interfaceen, kun sit on tosiaan äänityssetti vielä erikseen toisessa kaupunnissa.

 
itse itseäni toistaen, lähtisin rakentamaan tuollaista systeemiä Dante pohjalta.
 
Alkuun vaikka Yamaha Tio, ethernet-kytkin ja virtuaaliäänikortti koneeseen.
 
Laajentaminen reititykset yms. olisi melkoisen helppoa tehdä.
 
anapena
24.02.2021 22:25:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pauli Lappalainen: itse itseäni toistaen, lähtisin rakentamaan tuollaista systeemiä Dante pohjalta.
 
Alkuun vaikka Yamaha Tio, ethernet-kytkin ja virtuaaliäänikortti koneeseen.
 
Laajentaminen reititykset yms. olisi melkoisen helppoa tehdä.

 
Tämä kyllä kiinnostaisi, itselle uusi homma. Laittaisitko Pauli jonkun esimerkin kytkimestä ja virtuaalihommasta?
 
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
Antti1
24.02.2021 22:36:59 (muokattu 24.02.2021 22:38:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anapena: Tämä kyllä kiinnostaisi, itselle uusi homma. Laittaisitko Pauli jonkun esimerkin kytkimestä ja virtuaalihommasta?
 
Tohon siis toimii ihan mikä tahansa kytkin tai vaikka suoraan piuha koneeseen. Esimerkiksi tällainen: https://www.verkkokauppa.com/fi/pro … qaIO98wwvidDjgiKBXn98wmDh5cuz5iwpnR
 
Softaksi tämä, joka tulee varmaan aika monien laitteiden kylkiäisenäkin: https://www.audinate.com/products/software/dante-virtual-soundcard
anapena
24.02.2021 23:39:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Tohon siis toimii ihan mikä tahansa kytkin tai vaikka suoraan piuha koneeseen. Esimerkiksi tällainen: https://www.verkkokauppa.com/fi/pro … qaIO98wwvidDjgiKBXn98wmDh5cuz5iwpnR
 
Softaksi tämä, joka tulee varmaan aika monien laitteiden kylkiäisenäkin: https://www.audinate.com/products/software/dante-virtual-soundcard

 
Aika halpaa nuo kytkimet ja softat. Elikkä piuhana toimii periaatteessa tavallisehko ethernet-johto? Kattelin Thomannilla kaapeleita, joissa oli tavallaan xlr-liittimen metallinen kuori verkkopiuha ympärillä, lähteekö se kuori siitä pois vai tuleeko siihen joku adapteri kytkintä varten?
 
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
Antti1
24.02.2021 23:44:42 (muokattu 24.02.2021 23:46:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anapena: Aika halpaa nuo kytkimet ja softat. Elikkä piuhana toimii periaatteessa tavallisehko ethernet-johto? Kattelin Thomannilla kaapeleita, joissa oli tavallaan xlr-liittimen metallinen kuori verkkopiuha ympärillä, lähteekö se kuori siitä pois vai tuleeko siihen joku adapteri kytkintä varten?
 
Onhan noita erikoistuneita laitteita tosiaan, jossa on etherconia liittimenä. Jos sen kanssa touhuaa, niin noi perus rj45-laitteet eivät tietenkään käy. Rj45-piuha siis sopii, mutta ethercon on lukkiutuva liitinmalli samasta aiheesta, sellainen pro-käyttöä kestävä.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «