Aihe: Laatuisa 2x12" loppuelämäksi (jepjep..)
1 2
JuSu
22.02.2021 15:16:45 (muokattu 22.02.2021 15:20:08)
Jos nyt kuvitteellisesti olisi sellainen tilanne, että pitäisi ostaa rokki- ja hevihommiin oikein perkeleen hyvä 2x12" -kaappi, niin mikä se olisi?

4x12" ei tule kysymykseen, mutta 2x12" saa (ja pitää) olla isokokoinen. Kaiuttimilla sitten voi puljata soundia suuntaan tai toiseen, mutta itse kotelon tulisi olla laadukas ja 'isosoundinen'.

Kovasti kehaisevat Bognerin OS -kaappia. Mesan pystymallinen Rectifier olisi varmaan hyvä, mutta aika hintava sekin, ja painava. Zilla? Kotimainen koppuloija, kekä?

Tää nyt lähti siitä, että meikäläisen mielenlaadulla ei kukkaro kestä puljata 4x12":n kanssa. Hankin kaksi Marshallin 1936:a, mutta aikani testailtua jotenkin tuntuu, että niissä on hieman lattea soundi kaiuttimista riippumatta.

Jos nyt laittaisi kerrankin kunnollisen..
Olen luopunut kirjoitusteni allekirjoittamisesta. -JuSu-
Laulava Kylätohtori
22.02.2021 15:47:32
JuSu: Jos nyt kuvitteellisesti olisi sellainen tilanne, että pitäisi ostaa rokki- ja hevihommiin oikein perkeleen hyvä 2x12" -kaappi, niin mikä se olisi?

4x12" ei tule kysymykseen, mutta 2x12" saa (ja pitää) olla isokokoinen. Kaiuttimilla sitten voi puljata soundia suuntaan tai toiseen, mutta itse kotelon tulisi olla laadukas ja 'isosoundinen'.

Kovasti kehaisevat Bognerin OS -kaappia. Mesan pystymallinen Rectifier olisi varmaan hyvä, mutta aika hintava sekin, ja painava. Zilla? Kotimainen koppuloija, kekä?

Tää nyt lähti siitä, että meikäläisen mielenlaadulla ei kukkaro kestä puljata 4x12":n kanssa. Hankin kaksi Marshallin 1936:a, mutta aikani testailtua jotenkin tuntuu, että niissä on hieman lattea soundi kaiuttimista riippumatta.

Itse suosittelisin Bluetonen kevyitä kaappeja. Niihin vielä neodymium-elementit, niin 2x12" kaapin kantokin melkein naurattaa.

Mulla on siis vielä perinteiset, mutta olen kokeillut noita uudempia kevyitä ja kuumottelisi hankkia sellainen bändikäyttöön.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
VIPMetal
22.02.2021 15:50:52

JuSu: Jos nyt kuvitteellisesti olisi sellainen tilanne, että pitäisi ostaa rokki- ja hevihommiin oikein perkeleen hyvä 2x12" -kaappi, niin mikä se olisi?

No itellä on Mesan 2x12 Vertical ja en keksi siitä oikein mitään negatiivista. Helpompi kantaa yksin kuin 2x12 vaakamalli tai 4x12 (tietenkin). Näyttää hyvältä half stäckiltä ja on laadukas komero. Omaani en ainakaan ole myymässä pois.
Soitan ja laulan: Heroes Don't Ask Why
ituvirtanen
22.02.2021 17:41:42

Basistin akustinen näkökulma aiheeseen.

Yleisön näkökulmasta pystykaappi on parempi, kun vaihe-erot eivät haittaa lattiakuuntelijaa. Soittajakin saattaa kuulla jotain, kun elementti on lähempänä korvaa. Pystymallin kallistus voi olla vähän vaikeampi rasti.

Neodyymit ovat roudauksen kannalta parempi vaihtoehto. Itse en osaa sanoa saundimaailmasta mitään magneettien osalta, kun elementti joka tapauksessa vaatii kotelon ympärilleen toimiakseen oikein (no dipoli joo).

Kotelo bassopuolella merkitsee hirveästi, koska se määrittää tilavuudellaan, jäykkyydellään ja tiiveydellään muun muassa alarajataajuuden ja hyötysuhteen osana elementtiä. Huomio: bassorefleksikotelon pitää myös olla jäykkä ja tiivis! Hyvä, jäykistetty ja kevyt vaneriboksi on kova sana. Kahvat, verkko ja pinnoite ovat roudausta varten, ne eivät vaikuta (tai ainakaan saisi; vuodot, kolinat) saundiin.

Kun kitaristin alarajataajuus on aika korkealla, takaa avoin voi toimia ihan hyvin. Olen silti sitä mieltä, että kotelon jäykkyys on huomioitava asia. Löysä pussi tai pahvilaatikko nostaa alarajataajuutta eikä tue elementin toimintaa. Mieltymysten takia koeajo on myös enemmän kuin suositeltavaa. Koeajossa kahden välillä pitää aina muistaa tasata äänen voimakkuudet samoiksi. Muuten kovaäänisempi kovaääninen kuulostaa "paremmalta", vaikkei sitä oikeasti olisikaan.
hallu
22.02.2021 18:02:34 (muokattu 22.02.2021 18:04:55)
Mulla on Zilla Fatboy, joka on kyllä erinomainen kaappi ei käy kiistäminen ja ne olivat maltillisen hintaisiakin. Nyt on vain semmoinen tilanne, että tuli brexit ja Zilla ei liene mikään järjettömän iso toimija, niin melkein pitäisi vähän ynnätä, että tullit ja verot ja muu paperisota, että onko se sitten enää edullinen? ei se kuitenkaan mikään hullunhalpa ollut esim. kotimaisiin verrattuna.

Bluetone tuli jo mainittua, mutta minäpä mainitsen Änäkäisen. Mulla on itselläni Änäkäinen 1x12 joka on mielestäni todella hyvä kaappi. Sen todella hyvyyden perustelen sillä, että se on kevyt ja taatusti jämäkkä eikä ala liitokset nitistä. Soundiltaan se tuntuu kokoistaan isommalta, minkä luulen liittyvän tuohon refleksiaukkoon. Änäkäinen on edestäladattava eikä sitä voi avata rikkomatta kaappia joskin kaiuttimen reijästä ja refleksioukoista mahtuu kyllä tehdä kaiken tarpeellisen jos haluaa itse esim. elemettiä vaihtaa tai pitää vaikka jakkia korjata. Suosittelen lämpimästi tutustumaan kotimaisiin valmistajiin. On mulla ollut yksi Mesankin kaappi ja niiden laatu lienee maineensa veroinen, mutta painavia perkeleitä ovat he..... ja aika kalliita myös..... siis en ole varma onko ne niin paljon parempia.... kyllä ne veramaan on, tuskin niitä ulkonäönkään takia ostellaan :-D .

E: Niin piti sanomani, että itselleni tuo Zilla ja Änäkäinen ovat kyllä loppuelämän kaappeja....... tai ainakin sellaiseksi suunniteltuja :-D . Mä luulen, että Zillassa ja Änäkäisessä saa kaappia koko rahalla, että se merkki ei niissä maksa niin paljia vielä vaikka mainetta niillekin alkaa kertyä ja nimekkäitä käyttäjiä.
Pikatessa roiskuu :-D
Gary the pine
22.02.2021 18:36:49
Linkkasin tonne halpaa-ketjuun äsken, Orangen semi-avoin 2x12 on ehdottomasti paras pikku-kaappi millä ite olen soittanut.
Tulin, näin, paskoin housuun.
JuSu
22.02.2021 18:47:31
Gary the pine: Linkkasin tonne halpaa-ketjuun äsken, Orangen semi-avoin 2x12 on ehdottomasti paras pikku-kaappi millä ite olen soittanut.

On halpa kyllä, mutta en kyllä pysty elämään tuon värimaailman kanssa... =)

Tässä googletellessa osui kohdalle Egnater Tourmaster 2x12". Olis halpennuksessakin, ja mätsäisi Renagade -nupin kanssa hienosti. Oon viittä vaille valmis vetämään liipasimesta.

https://www.haarguitars.com/product/tourmaster-212-x-cab/
kimurantti1
22.02.2021 21:42:17 (muokattu 22.02.2021 21:50:18)
JuSu: On halpa kyllä, mutta en kyllä pysty elämään tuon värimaailman kanssa... =)

Tässä googletellessa osui kohdalle Egnater Tourmaster 2x12". Olis halpennuksessakin, ja mätsäisi Renagade -nupin kanssa hienosti. Oon viittä vaille valmis vetämään liipasimesta.

https://www.haarguitars.com/product/tourmaster-212-x-cab/

Jos etsit kaappia loppuelämäksi (jepjep..), niin onko sillä satasen tai kahden hintaerolla työssä käyvälle ihmiselle väliä? Bognerin 2x12 OS -kaapin saat 600 eurolla käytettynä. Se on varmasti laaduukkaasta materiaalista tukevasti rakennettu sekä piuhoitettu oikealla paksulla kaiutinpiuhalla, eikä ohuella paukkulangalla, mitä yllättävän moni merkki kaappeihinsa tunkee. Bogner OS on 2x12-kaapiksi aika iso ja sitä myöden tilavuus per elementti iso -> isompi soundi. Käytettynä ostettu Bognerin kaappi säilyttää arvonsa huomattavan hyvin - voisin jopa väittää, ettei mikään muu kaappi säilytä arvoaan niin hyvin kuin tää kyseinen 2x12OS. Jos ostat jonkun muun (usein budjetimman) ratkaisun, alat alkuinnostuksen jälkeen kuitenkin kelaamaan, että olisko Bogner tarjonnut jotain parempaa ja kaappirumba alkaa taas. Just saying.

PS. Bognerin 4x12- ja 2x12-kaapit on molemmat tosi hyviä, tiedän kun omistan. ;-)
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
JuSu
22.02.2021 22:09:06
kimurantti1: Jos etsit kaappia loppuelämäksi (jepjep..), niin onko sillä satasen tai kahden hintaerolla työssä käyvälle ihmiselle väliä? Bognerin 2x12 OS -kaapin saat 600 eurolla käytettynä. Se on varmasti laaduukkaasta materiaalista tukevasti rakennettu sekä piuhoitettu oikealla paksulla kaiutinpiuhalla, eikä ohuella paukkulangalla, mitä yllättävän moni merkki kaappeihinsa tunkee. Bogner OS on 2x12-kaapiksi aika iso ja sitä myöden tilavuus per elementti iso -> isompi soundi. Käytettynä ostettu Bognerin kaappi säilyttää arvonsa huomattavan hyvin - voisin jopa väittää, ettei mikään muu kaappi säilytä arvoaan niin hyvin kuin tää kyseinen 2x12OS. Jos ostat jonkun muun (usein budjetimman) ratkaisun, alat alkuinnostuksen jälkeen kuitenkin kelaamaan, että olisko Bogner tarjonnut jotain parempaa ja kaappirumba alkaa taas. Just saying.

PS. Bognerin 4x12- ja 2x12-kaapit on molemmat tosi hyviä, tiedän kun omistan. ;-)

Viisauden sanoja nämä kyllä.

Lisäksi Haar Guitars heittäytyi hankalaksi, joten taitaa Egnater jäädä senkin suhteen hankkimatta.
kimurantti1
22.02.2021 22:17:35 (muokattu 22.02.2021 22:18:34)
JuSu: Viisauden sanoja nämä kyllä.

Lisäksi Haar Guitars heittäytyi hankalaksi, joten taitaa Egnater jäädä senkin suhteen hankkimatta.

Vähän vielä lisää. Mainitsit ekassa viestissä kaapin painon. Siitä ei päästä yli eikä ympäri, että tilavampi/isompi ja jykevämmin rakennettu kaappi painaa enemmän. Oikeat PA-kaapit (niin point source, kuin line array), studiomonitorit kokoonsa nähden sekä hyvät kitarakaapit painaa paljon hyvästä syystä. Kevyemmillä elementeillä voi saada painoa pois, jos niiden elementtien soundista sattuu tykkäämään. Kuitenkin kitarakaappi ja elementit on ylivoimaisesti eniten soundiin vaikuttava yksittäinen komponentti, jopa tärkeämpi kuin itse vahvistin. Tästä syystä en ikimaailmassa valitsisi kitarakaappia tai elementtejä painon perusteella, vaan yrittäisin optimoida roudattavuuden millä tahansa muulla tavalla. Esim. uudemmissa Bognerin 2x12 kaapeissa on pyörät alla, ja 50 wattinenkin nuppi soundaa isommalta hyvän kaapin läpi.
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
LaXu
22.02.2021 22:38:28
kimurantti1: Vähän vielä lisää. Mainitsit ekassa viestissä kaapin painon. Siitä ei päästä yli eikä ympäri, että tilavampi/isompi ja jykevämmin rakennettu kaappi painaa enemmän. Oikeat PA-kaapit (niin point source, kuin line array), studiomonitorit kokoonsa nähden sekä hyvät kitarakaapit painaa paljon hyvästä syystä. Kevyemmillä elementeillä voi saada painoa pois, jos niiden elementtien soundista sattuu tykkäämään. Kuitenkin kitarakaappi ja elementit on ylivoimaisesti eniten soundiin vaikuttava yksittäinen komponentti, jopa tärkeämpi kuin itse vahvistin. Tästä syystä en ikimaailmassa valitsisi kitarakaappia tai elementtejä painon perusteella, vaan yrittäisin optimoida roudattavuuden millä tahansa muulla tavalla. Esim. uudemmissa Bognerin 2x12 kaapeissa on pyörät alla, ja 50 wattinenkin nuppi soundaa isommalta hyvän kaapin läpi.

Mä taas koen Bluetonen 4x10 skoben omistajana, että kaapin ei tarvi olla painava tai käyttää neodyymielementtejä ollakseen hyvä ja kevyt. Materiaalina pitää vaan olla jotain muuta kuin se klassinen koivuvaneri.

Mun Bognerin 1x12 kombon rungosta tehty kaappi painaa enemmän yksinään kuin toi Bluetone. En tiiä onko siellä jotain natsikultaa vahvikkeena vai millä tempulla siitä on saatu niin painava. Valmistajan varsinaisetkin kaapit ovat painavammasta päästä.

Jos 2x12 kaappi olisi hakusessa, hommaisin pystymallisen. Se tuntuu kuuluvan vähän paremmin eripuolille tilaa ja roudattavuus on tasan sama, kuin perinteisen vaakaversionkin. Tietty estetiikan puolesta ei välttämättä paras jos omistaa täyspitkän nupin...
ituvirtanen
22.02.2021 22:49:45

kimurantti1: Vähän vielä lisää. Mainitsit ekassa viestissä kaapin painon. Siitä ei päästä yli eikä ympäri, että tilavampi/isompi ja jykevämmin rakennettu kaappi painaa enemmän.

Kaapin voi valmistaa kevyeksi mutta se vaatii monimutkaisia rakenteita tai eksoottisia materiaaleja (esimerkiksi kuitu tai alu) ja siksi maksaa.

https://www.grbass.com/cabinet-carbon-fiber/
https://www.alusonic.com/aluminium-cabinetsxl.php
Laulava Kylätohtori
22.02.2021 23:40:12
kimurantti1: Vähän vielä lisää. Mainitsit ekassa viestissä kaapin painon. Siitä ei päästä yli eikä ympäri, että tilavampi/isompi ja jykevämmin rakennettu kaappi painaa enemmän. Oikeat PA-kaapit (niin point source, kuin line array), studiomonitorit kokoonsa nähden sekä hyvät kitarakaapit painaa paljon hyvästä syystä. Kevyemmillä elementeillä voi saada painoa pois, jos niiden elementtien soundista sattuu tykkäämään. Kuitenkin kitarakaappi ja elementit on ylivoimaisesti eniten soundiin vaikuttava yksittäinen komponentti, jopa tärkeämpi kuin itse vahvistin. Tästä syystä en ikimaailmassa valitsisi kitarakaappia tai elementtejä painon perusteella, vaan yrittäisin optimoida roudattavuuden millä tahansa muulla tavalla. Esim. uudemmissa Bognerin 2x12 kaapeissa on pyörät alla, ja 50 wattinenkin nuppi soundaa isommalta hyvän kaapin läpi.

Ei kai se paino mikään itseisarvo ole tai takaa hyvää kaappia. Tai toisinpäin, ei kevyempi kaappi ole automaattisesti huonompi vain, koska se on kevyt.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Jucciz
23.02.2021 02:31:56
Hevihommista en tiiä, mutta ainakin rokkiin ja kaikkeen muuhun 65 Ampsin 2x12"-kaappi on toiminut ihan älyttömän hyvin. Kannattaa ainakin kokeilla, jos mahdollisuus tulee.
Socialite
23.02.2021 10:05:09
Mustaksi hevoseksi heitän Port Cityn 2x12 kaapin tähän. Mielestäni paras koko-paino-soundisuhde.
Monia 2x12 kaappeja tuli ja meni mutta tämä jäi.
LaXu
23.02.2021 10:46:30
kimurantti1: Totta, materiaali voi olla muutakin kuin koivuvaneria. Paljon vaikuttaa se, että kuinka kovaa kaappia haluaa ajaa, ja kuinka tanakasta soundista tykkää. Mitä matalampia taajuuksia ja mitä kovempaa kaappia ajaa, sen rajummin elementti liikkuu ja liikettä täytyy jotenkin pystyä hillitsemään. Yksinkertaisimmillaan se tapahtuu tietty rakentemalla kaapista tukevampi.

Olen ajellut kokeilumielessä 45W Bogneriani urku auki tuon keisaripuusta valmistetun Bluetonen läpi ja hyvin toimi. Toki 4x10 ei lähde niin jerkkua alakertaa kuin 4x12 skobesta.

Aihetta sivuten rakensin Bognerilleni itse keisaripuusta nuppikotelon ja loppupeleissä vahvistin on lähes 5 kiloa kevyempi kuin Bognerin omalla koivuvanerikotelolla. Se tuntuu jo. Keisaripuu on kevyttä, pehmeää eikä kovin kaunista joten tolexit päälle, mutta ei kai kukaan näitä oikeasti heittele niin paljoa, että siitä koituisi kuin korkeintaan joku lommo.
Laulava Kylätohtori
23.02.2021 10:48:14 (muokattu 23.02.2021 10:49:29)
Mä nyt heittäisin tähän sellaisen väitteen, että mikä tahansa ns. laatukaappi ajaa asiasi ihan yhtä hyvin ja loput on pelkkää mojoa ja voodoota. Ja niissä taas ei kukaan muu voi auttaa, vaan ne rituaalit pitää itse suorittaa.

Kyllä niissä laatukaapeissakin eroja on, mutta ovat lähinnä detaljitason eroja, jotka ovat pelkkiä makuasioita ja siinä kohtaa muu signaaliketjukin vaikuttaa jo niin paljon, että pitäisi ennemmin verrata koko signaaliketjua kuin pelkkiä kaappeja.
J.Nikkanen
23.02.2021 10:51:24
Vaneria saa kaupasta ja tekemällä oppii.

En usko otsikon väittämää sekuntiakaan koska kyseessä on JuSu.
We don't stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing. -George Bernard Shaw
JuSu
23.02.2021 10:57:32 (muokattu 23.02.2021 11:16:00)
J.Nikkanen: Vaneria saa kaupasta ja tekemällä oppii.

En usko otsikon väittämää sekuntiakaan koska kyseessä on JuSu.

Jepjep. =)

Ristinsä on kunkin kannettava.

Olisi toki tuossa naapurim miäs, puuseppä ja kitaraimmeisiä. Tekisi varmaan vaikka millaisen mööpelin, kun vaan osaisi pyytää.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)