discominister 13.02.2021 12:30:41 | |
---|
Kefiiri: Veikkaisin aloituksen olevan lievää pilailua :) Mutta onhan Pulliainenkin soittanut TV-front Fendereillä, eivätkös ne ole olleet jotain uusintapainoksia, ja aina on Pulliaiselta kuulostanut. Mukava, että se aiheuttaa huvitusta, mutta ei kyllä ollut tarkoitus! Tietysti olen tietoinen, että mitään 1:1 soundia on turha tavoitella ilman pulleita sormia ja paksua g-kieltä, mutta kunhan kysyin. |
Kefiiri 13.02.2021 15:41:57 (muokattu 13.02.2021 15:57:30) | |
---|
Juu kysymyshän oli ihan asiallinen, pulliais-soinnin etsiminen vaan herättää välillä niin viihdyttävää keskustelua että ihan piruuttaankin voisi joku herätellä keskustelua :) Tuo tietynlaisten keskitaajuuksien merkitys voi olla yllättävän tärkeä soinnin luomisessa. Minuun ovat tehneet lähtemättömän vaikutuksen ne pari näkemääni alkuaikojen Agents-keikkaa joilla bändi soitti ilman PA:ta. Pulliaisen kitaran ääni kantoi kuulaana ja erottuvana joka puolelle salia niin että yhtä hienoa kitaran sointia en vaan ole kuullut missään. Tietenkin koko ryhmän sointi oli niin luontevassa tasapainossa että siihen ei tarvinnut kiinnittää mitään huomiota. Äänenvoimakkuus oli äärimmäisen kohtuullinen. Ja AC30 -vahvarissa tuonkaltainen sointi tuntuu olevan ihan oitis käsillä. Kuten muissakin kokeilemissani Voxeissa, sointi on perusteellisen terveen kuuloinen vaikka potikat sattuisivat olemaan missä asennossa tahansa. Myös trankkulaitteissa, kun esimerkiksi transistorifenderit kuulostavat aina kireiltä. Ehkä ne vaatisivat huolellisempaa säätöä. No olihan minullakin vähän aikaa yksi enkä vaan tottunut siihen. Voxeissahan se äänenvärinsäätöpiiri on periaatteeltaan samanlainen kuin hifivahvareissa, se on erilainen kuin se Fendereistä ja Marshalleista tuttu mitä kitaravahvistimissa yleensä käytetään. No enpäs itse asiassa tiedä onko transistorivoxeissa Baxandall-kytkentää. Tuskin sekään se soinnin avain on. En ole musiikin asiantuntija. |
jani72 13.02.2021 18:55:54 (muokattu 13.02.2021 18:59:54) | |
---|
Jos oikein ymmärsin, niin Voxin digivahvistimissa on suunnilleen samat ominaisuudet kuin linkin multihässäkässä: https://voxamps.com/product/tonelab-ex/ Mitä jos tuommoisen laittais Fenderin eteen? Itse olen käyttänyt joskus Vox Tonelab ST purnukkaa, mutta lähinnä efektien takia. En hakenut erityisesti kuulasta Vox soundia. Se voittaa, jolla on kuollessaan eniten vanhaa romua! |
samiko 13.02.2021 19:04:45 (muokattu 13.02.2021 19:06:06) | |
---|
jani72: Jos oikein ymmärsin, niin Voxin digivahvistimissa on suunnilleen samat ominaisuudet kuin linkin multihässäkässä: https://voxamps.com/product/tonelab-ex/ Mitä jos tuommoisen laittais Fenderin eteen? Itse olen käyttänyt joskus Vox Tonelab ST purnukkaa, mutta lähinnä efektien takia. En hakenut erityisesti kuulasta Vox soundia. Linkki on selvästi vajaa. Jos kyseessä on joku 10-15v vanha Voxin multiefekti, niin itse ainakin karttaisin niitä kaikkia. Edit: linkki korjattu ja Tonelab sieltä tuli. En tuota ole kokeillut mutta sitä hopean väristä LE:tä. Aivan luokaton vekotin. |
jani72: Jos oikein ymmärsin, niin Voxin digivahvistimissa on suunnilleen samat ominaisuudet kuin linkin multihässäkässä: https://voxamps.com/product/tonelab-ex/ Mitä jos tuommoisen laittais Fenderin eteen? Itse olen käyttänyt joskus Vox Tonelab ST purnukkaa, mutta lähinnä efektien takia. En hakenut erityisesti kuulasta Vox soundia. Et sä kyllä läjällä erinäköisiä kahden markan muovipurkkeja pääse oikeaan lopputulokseen, vaikka kuinka haluaisit. Strato paksuilla kielillä, puhdasta tuuttaava putkivahvistin hyvällä EQlla, kaiku ja kompura. Noilla se hoituu, merkeillä ei tässä ja monessa muussa tapauksessa ole kyllä juuri väliä. |
jani72 13.02.2021 21:29:03 | |
---|
Totta varmaankin. Ketjun aloittaja kirjoitti ensimäisessä viestissä näin: "Kerran kuulin erittäin vakuuttavaa pulliaissoundia sellaisesta halvasta Voxin digivahvistimesta eli ei luulisi olevan mahdotonta pedaalillekaan." _ Eli tuohon koitin vinkkä antaa, koska hän oli kuullut mieleistään soundia halvoista digivehkeistä. Se voittaa, jolla on kuollessaan eniten vanhaa romua! |