Muusikoiden.net
15.04.2021
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Double stop
1
Squierrel
10.02.2021 10:17:02
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soitetaan yhden äänen sijasta kaksi ääntä yhtäaikaa vierekkäisiltä kieliltä. Mitkä ovat pelin säännöt?
 
Soitetaanko harmoniasävel melodiasävelen ala- vai yläpuolelta?
 
Onko intervalli sävelten välillä jokin vakio vai onko siinä eri tyylejä?
 
Vai riippuuko intervalli jotenkin melodiasävelen asemasta sävellajissa tai sillä hetkellä vallitsevassa soinnussa?
 
"I'd like to have a water power plant of my own, but nobody gives a dam."
Arkka
10.02.2021 11:13:32
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Squierrel: Soitetaan yhden äänen sijasta kaksi ääntä yhtäaikaa vierekkäisiltä kieliltä. Mitkä ovat pelin säännöt?
 
Mun nähdäkseni termiä voi käyttää mistä vaan kahden äänen yhtäaikaisesta soittamisesta kielisoittimella tai ainakin jos ne sävelet alkaa yhtä aikaa. Ei tarvi olla edes vierekkäisillä kielillä. Katellaan jos jollain on eroa näkemyksessä.
 
Soitetaanko harmoniasävel melodiasävelen ala- vai yläpuolelta?
 
Kummalta puolen vaan. Korkeempi ääni usein tulkitaan melodiasäveleksi, mutta sekin riippuu vähän kontekstista.
 
Onko intervalli sävelten välillä jokin vakio vai onko siinä eri tyylejä?
 
Saa olla mikä vaan. Tietynlaisia kliseitä on tietty olemassa johtuen mm. kitaran vireestä ja skaalaboksien muodoista (ja siitä mikä kuulostaa säröllä kenellekin kivalta).
 
Vai riippuuko intervalli jotenkin melodiasävelen asemasta sävellajissa tai sillä hetkellä vallitsevassa soinnussa?
 
Tyypillisesti se riippuu toki siitä mikä musaan istuu siinä missä yksittäisetkin sävelet. Istuminen voi tarkoittaa myös riitasointua. Hyvä lähtökohta saattaa toki tässäkin olla pohjalla olevan soinnun sävelet. Tai sit voi ajatella soinnun laajentamisena esim. jos alla on em ja paukuttaa siihen Billy Gibbons -tyyliin h:n ja d:n, niin voi ajatella laajentavansa soinnun em7:ksi. Pitää toki muistaa, että teoriassa kaikki on perusteltua. Korva ratkaisee.
 
WanhaWetäjä
10.02.2021 12:05:05
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arkka: Mun nähdäkseni termiä voi käyttää mistä vaan kahden äänen yhtäaikaisesta soittamisesta kielisoittimella tai ainakin jos ne sävelet alkaa yhtä aikaa. Ei tarvi olla edes vierekkäisillä kielillä. Katellaan jos jollain on eroa näkemyksessä.
Kysyjä on rautalankamiehiä joten voisi olettaa että haetaan melodialle toista ääntä
ja se miten se otetaan, tämä riippuu täysin tilanteesta, biisin harmoniasta ja kitara kyseessä ollen myös oktaavialasta missä melodia menee.
 
Kaikki on siis mahollista, niinkin kusenpolttama biisi kuin Spanish eyes eli panis jos sais on aika hyvä esimerkki jos alkaa vääntämään melodialle stemmaa, eipä lähde tosta vaan, joutuu miettimään monia asioita kuten sormituksia, sävellajista riippuen soittaako tersseissä vierekkäisiltä kieliltä vai sekteissä esim e ja g kieliltä vai sekä että.
 
Tanssimuusikkona noita on tullut soiteltua paljon ja ovat erittäin biisikohtaisia juttuja, joskus ne on sävellettyjä ja lapulle kirjotettu, usein ei.
Johonkin randomi biisiin/melodiaan kaksiäänisesti soittaminen yhdellä kitaralla ei ole aina ihan helppoa eikä siihen ole yhtä totuutta vaikka tiettyjen harmoniasääntöjen mukaan usein mennäänkin, toisen äänen soittaminen melodian päälle tai alle on helpompaa ja ehkä kannattaa lähteä siitä liikenteeseen kun noita juttuja treenaa.
 
Perus duuri/molli asteikkojen terssi/seksti periaate olisi hyvä tsekata jotta ymmärtää miten ne muodostuu ja miten niitä voi hyödyntää melodiasoitossa.
 
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
tomaattiorava
11.02.2021 13:28:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Säänöt ovat:
 
-Ei tarvii olla vierekkäisiltä kieliltä.
-Ei väliä onko ylä vai alapuolelta. Ite ehkä ajattelen näitä enempi omana entiteettinään kuin ääneltä johon lisään intervallin.
-Ei ole mitään vakiointervallia, silti tässä kuten muussakin lienee terssi ja kvintti yleisimmät.
 
RHCP:n under the bridgen verse-riffit aika klassinen esimerkki. Tietty Hendrixiä ja SRV:tä tutkimalla näitä löytää vaikka millä mitalla.
 
WanhaWetäjä
11.02.2021 14:00:54
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tomaattiorava: Säänöt ovat:
 
-Ei tarvii olla vierekkäisiltä kieliltä.
-Ei väliä onko ylä vai alapuolelta. Ite ehkä ajattelen näitä enempi omana entiteettinään kuin ääneltä johon lisään intervallin.
-Ei ole mitään vakiointervallia, silti tässä kuten muussakin lienee terssi ja kvintti yleisimmät.
 
RHCP:n under the bridgen verse-riffit aika klassinen esimerkki. Tietty Hendrixiä ja SRV:tä tutkimalla näitä löytää vaikka millä mitalla.

 
Nuo säännöt pitävät pääosin kutinsa, lisäyksenä seksti alas jos melodia sitä vaatii.
Kaveri joka asiaa kysyy on rautalankaan päin suuntautunut joten ihan ei taida Hendrixit ja vastaavat istua tähän keskusteluun kovinkaan luontevasti.
 
Oletan että haetaan selkeitten esim laulumelodioitten soittamista kuten rautalangassa on usein tapana jolloin tietynlaiset lainalaisuudet tulee kysymykseen. Voin toki olla väärässäkin ja yli 40 vuottta keikkailua ei ehkä riitä uskottavaan mielipiteeseen joten en ala asiasta sen kummemmin vänkäämään.
 
Ko kysyjän musanäyte on melodia rautalankatyylillä soitettuna joten tämän takia ajattelin lähteä purkamaan asiaa sitä kautta.
Mutta joo, ei voi yleistää ja oikeastaan mitään rajoja ei ole joten musatyylistä , harmoniapohjasta ja kitarasoundista riippuu hyvin paljon miltä pohjalta asiaa aletaan lähestymään.Kenties topicin aloittaja valaisee asiaa hieman tarkemmin vaikkapa jonkun esimerkin kautta kuten miten soitan tämän melodian kaksiäänisesti tai miten tämä juttu on soitettu.
 
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
GiovanniDiRondo
11.02.2021 16:56:03
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun soittotyyliin kuuluu kahden kielen soiton yhdistäminen hammer-oniin tai pull-offiiin, siis niin että toinen kieli jää soimaan ja toinen tekee sen tekniikan.
 
Sitten tykkään laajoista kahden kielen harmonioista, joista alempi sävel voi olla vaikka E-kielellä ja ylempi g-kielellä.
 
Olen käynynnä Piutissa, Lousissa, Retulaatsissa, Miiamissa
Kefiiri
13.02.2021 16:59:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kyseessä double stop jos kumpaakaan kahdesta sävelestä ei venytetä vaan ihan laitetaan ne samaan aikaan soimaan? Jonkun mielestä kai on mutta minusta ei.
 
En ole musiikin asiantuntija.
Rokkipeikko
22.02.2021 15:53:03 (muokattu 22.02.2021 15:54:17)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Double stop -mielenkiintoinen aihe.
 
Riippuu mielestäni tuo kumpi sävel ensin siitä, mitä musiikkityyliä soittaa tai edustaa. Klassisessa musiikissa paljonkin vaihtelua, että 1-3 -kieliltä pääasiassa melodiaa, ja bassolinjat 6-4 -kieliltä, mutta sitten myös on paloja, joissa melodia kulkee bassosävelissä.
 
Mitä olen seurannut melko paljon noita rautalankakitaristeja, jos seuraa jotain Hank Marvinia, niin pääasiassa ylempänä olevat äänet kuljettaa melodiaa, tai sitten alemmilla äänillä dempaten melodiaa. tai sitten double stop -menetelmällä 1-3 kieliltä kuljetetaan melodiaa molemmat äänet soitettuna yhtä aikaa.
 
Aika makean soundin saa ja jos soittaa esimerkiksi g -sävelen 2.kieleltä ja b sävelen ykköskieleltä, ja venyttää kakkoskielen äänen puoli-sävelaskelta ylöspäin ja pistää sen ensin soimaan, ja sitten vasta soittaa b-sävelen ykköskieleltä. Aika rikasta soundia saa tuolla aikaan. Legato perään ja korusävel.
 
Rautalankaa, mikä oli varhaisimpia intohimojani, kun aloitin soittamaan sähkökitaraa 14-vuotiaana on ja melodian kuljettaminen molemmilla kielillä, jos soittaa 1-3 sävelillä, mutta siinä kohtaa tavallisesti pitäisi saada sävelet soimaan yhtä aikaa.
 
6-4 -kieliltä double stop juttuja on hankalampi soittaa, tai ääni voi puuroutua helpommin, joskin itse soitan klassisellakin kitaralla La Grimasta Tarregan sävellyksistä B-osassa käytettyä 4-5 kieleltä alaspäin liukuvaa double-note kohtaa käyn vielä yhdet soittamassa 5-4 kieleltä, eli otan viitoskieleltä d:n ja 4-kieleltä c# ennen kuin päädyn neloskielen e:n ja 5-kielen g vapaana, miten se on kirjoitettu nuoteissa.
 
En ole ammatiltani muusikko, vaan liiketalouden ja hallinnon tradenomi toistaiseksi, en tiedä mitä klassisen musiikin oppineet ovat mieltä oman improvisoinnista nuotteihin perustuen klassisesta kitaramusiikista, mutta omaksi ilokseni voin sen tehdä.
 
Jere Sumell https:://umpihanki.tuntikirjuri.net jere.sumell@iki.fi 044-3639289. P.S. Tsekatkaa Youtubesta ja Spotifystä vaikka Roots-Swamp -soundiani!
Kefiiri
23.02.2021 10:02:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tästä välistä on häipynyt teknisen häslingin vuoksi pätkä keskustelua, jossa minutkin saatiin vakuuttuneeksi siitä että kaksi yhtä aikaa soitettua säveltä ovat double stop ihan ilman venytystäkin.
 
En ole musiikin asiantuntija.
Pine Head
08.03.2021 18:56:26 (muokattu 08.03.2021 18:58:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Double stop:
 
e---
h---
g---
d---
a-6-
e-4-
 

 
Triple stop:
 
e---
h---
g---
d-6-
a-6-
e-4-
 
Sjömanni
11.04.2021 02:38:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Total stop:
 
e---
h---
g---
d---
a---
e---
 
Loppu on seurausta. Lion # 79
Jucciz
12.04.2021 03:48:20 (muokattu 12.04.2021 03:49:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bus Stop (myöh. Angelica):
https://m.youtube.com/watch?v=IhfO2FLC-bM
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2021, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti