Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Tanssimusiikki »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Musiikilliset egojen yhteentörmäykset keikoilla
1 2 3
Anonymous-jazz
04.02.2021 23:53:57 (muokattu 05.02.2021 00:03:17)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tästä threadista voisi varmaan kirjoittaa Romaanin.
 
Mutta kun soittajillakin on egot, niin vääjäämättä miltei aina tulee sellainen vaikutelma, että jokaisessa humppabändissä se mulkku on sen bändin "johtaja" ja syntyy näitä tilanteita, että joku tuuraaja tulee keikalle, joka saattaa olla vaikka jazz-muusikko tai hevimies, joka sitten haukutaan yleensä seläntakana tai suoraan päin näköä maan rakoon, kun ei humpat nyt taitu kuten toivelaukirjassa ja lähes aina tää tuuraaja on se "syntipukki".
 
Mutta katsoppas joskus sinne Vanhustentalon parketille, niin montakos soitonopettajaa siellä näet tuomarin pöytineen ?
 
Kun ei ne paritanssijat sinne ole sinun soittoasi tulleet kuuntelemaan. Vaan he ovat tulleet sinne tanssimaan keskenään.
 
Kun ei se 70-vuotias Irja tai 80-vuotias Unto jää kelaamaan tanssi-illan jälkeen, että montako välisoittoa jäi jollain muusikolla jostain Uralin pihjalasta soitettua.
 
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act" - George Orwell
Epämuusikko
05.02.2021 00:31:34 (muokattu 05.02.2021 00:32:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen ollut moisen syntipukin roolissa.
 
Ja kyllä: ei niitä yleisön jäseniä kiinnosta että ketä on soittamassa. Heitä kiinnostaa että toimiiko se homma vai ei.
 
montako välisoittoa jäi jollain muusikolla jostain Uralin pihjalasta soitettua. Liittyy toimivuuteen, ja on relevantti asia.
 
LET'S SÄRJETÄÄN AND MURJOTAAN!
Anonymous-jazz
05.02.2021 00:50:38 (muokattu 05.02.2021 02:20:30)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: Itse olen ollut moisen syntipukin roolissa.
 
Olen minäkin
 
Mutta aina olen sitä ihmetelllyt, että miksei voida vain olla hiljaa ja soittaa musaa. Mutta niin kauan kun siinä bändissä kuin bändissä on rivisoittajina näitä "MINÄ, MINÄ ENSIN" narsisteja, niin silloin alkaa ne ongelmat ja sitten loppuu huumorintaju musiikin soittamisessa. Kun taas lahjakkaamat soittajat nähdään näissä bändeissä "vaikeina" ja "raskaina" tyyppeinä, joiden kanssa ei haluta tehdä töitä.
 
Toki on toi humppaskene kyllä sellainen, että riittävän monta vuotta siellä jos viettää, niin kyllä jos ne vuodesta toiseen samat jutut, samat hotellit, samat laivat, samat biisit toistuu, niin puultahan se alkaa lopulta maistumaan ja sitten käy lopulta niin, että jos sitä intohimoa oli alussa edes ripaus siihen musiikkiin, niin se sammuu viimeistään sinne tanssilavojen parketeille siihen orkesterimonttuun (tai lavalle).
 
Joten kyllä sen siinä vaiheessa ymmärtää, että miksi 2 muusikkoa kulki baarin ohi, ja sillä toisellakaan ei ollut yhtään rahaa jne.
 
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act" - George Orwell
Epämuusikko
05.02.2021 09:35:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jotenkin kuulostaa että olet ollut väärissä bändeissä. Ne vähät tanssikeikat mitä itse olen tehnyt eivät ole olleet tuollaisissa työympäristöissä.
 
LET'S SÄRJETÄÄN AND MURJOTAAN!
Tuuleenhuutaja
05.02.2021 11:04:33
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikkea on sattunut ja peilikuvaansa on ollut myös syytä itse katsoa.
En ala enää arpia auki ratkomaan. Piste.
 
WanhaWetäjä
05.02.2021 12:12:21
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: Jotenkin kuulostaa että olet ollut väärissä bändeissä. Ne vähät tanssikeikat mitä itse olen tehnyt eivät ole olleet tuollaisissa työympäristöissä.
 
Vaikka vastaan on tullutkin joitain ylisuuren egon omaavia opistosoittajia/jazzpeikkoja, kuspäisiä astisteja ja nuoria hevareita kuin myös muita rock-puolen hemmoja joilta ei edes valssin komppi taitu niin tanssikeikat on tehty useimmiten alueeseen kokemuksen kautta perehtyneitten soittajien kanssa. Se että jokaiseen biisiin ei tarvi kaivaa lappuja ja tehdään biisilista ennen keikkaa, vaihdetaan joitain lappuja suoraan padista toiseen jos on outoja biiseja, se on tätä päivää etenkin tuuraushommissa.
Sillon tällön ns käsipäivää keikat on parhautta kun kaikilla soittajilla on korvat päässä, kilometrejä takana, korkki keikoilla kiinni, laaja biisituntemus ja tyylitajua + laulutaito.
Paha rasti mutta joskus toteutunut tämäkin.
 
Jos perustaisin tanssibandin niin 1. kriteeri olisi laulutaito, ns vapaamatkustajat unohtaisin vaikka olisivat minkälaisia vinniekolauttaja kikka korea pattitussi virtuooseja hyvänsä. Ihmettelen suuresti että tänäkin päivänä on bandeja, jopa trioja joissa basisti ja rumpali eivät laula edes stemmoja, ei ole ammattitaitoa se kun puhutaan tanssimuusikon ammatista.
Tässähän tullaan juurikin siihen harhaan että kun ollaan niin vtun kovia soittajia niin ei tarvi laulaa, poikkeuksiakin löytyy etenkin vanhan liiton ammattilaisista jopa tv-tuotannoista.
 
Jos mulla olisi aikakone niin tarjoaisin matkoja menneeseen, ens alkuun vaikka 2 viikkoa Porin Pk:sa 22-03.30 ennen tupakkalakia kesähelteellä, sieltä Ms/Nordlandiaan pariksi viikoksi, la vedot välillä 8.30-23.00, kahdeksan settia. Siinä mitattaisiin miestä sillä tämä olisi sitä arkea vuodesta toiseen. Ja jotta homma ei olisi liian helppoa, pari kosteaa jazzmestaria tuuraamaan + muutamat kusetukset työnantajan toimesta.
 
Ei tuosta monikaan ole ilman jonkinmoista alkoholisoitumista selvinnyt, lienen yksi harvoista.
 
Joskus takavuosina kun oli oikeen sekavaa eli sillosissa bandeissa tapahtui kaikenlaista kuten aiemmin mainitsemani jazzhenkisen ämeriikanihmekitaristin show peräänkuulutin tervepäisiä soittajia joita oli joskus vaikea löytää. Tämän suhteen nykyhomma on ihan eri mallilla, vanhat juopot ja elämäntapajazzarit ovat pääosin poissa kuvioista ja keikkailu on sen myötä varsin leppoisaa ja kivaa.
 
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
Päivystäväbasisti
05.02.2021 20:47:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juurikin noin hommat menöö.
 
Samoin on ihmetyttänyt esim. 5-henkinen orkka solistin taustalla jossa pahimmassa tapauksessa ainoastaan yksi uskaltautuu laulamaan (soolo + kööri). Kööri onkin sitten oma lukunsa ja sitä on turha mennä soveltamaan varsinkaan tuuraajana, tai jos et ole varma että osaat. Sitten on myös niitä "esittäjiä" jotka availee suutaan mukamas laulaen stemmaa noin puolen metrin päästä mikistä, jopa näissä tv-tanssiohjelmissa niitä näkee. Näiltä ensimmäisenä mikki pois lähettyviltä. Kyllä toki saman rahan saapi ilman laulua. Sitten voisi käyttää jotain midi WC-Heliconia mistä löytyy Matti & Teppo/ Jouko & Kosti. Ei toki kenenkään tarvitse mikään Elvis olla, mutta varmasti tuo hommaan lisäarvoa jos suurin piirtein viivalla pysyy.
NO tuohon "kiertue-elämään", ja katkoviivan tuijotukseen en lähde lisäilemään, eli joka hommasta on hajulla niin sen toki ymmärtää, joka ei tosiaan aina niin helppoa ole suurine korvauksineen. Kaiken kaikkiaan itse olen tullut taiteilijoiden kanssa ainakin hyvin toimeen, koska en jaksa vaan vängätä. Jos orkassa on joku keuliva liireri niin sitten on paras miettiä että "tästäkin maksetaan", no tuo toimii lähinnä tuuraajana, vakkarina sitä ei jaksa kovin pitkään...
 
" Konstan konsti oli oiva, kun viululla pesäpalloa pelas"
The 1
05.02.2021 21:49:33 (muokattu 05.02.2021 22:12:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä nyt taas ollaan niin väärällä kartalla Suurin syy löytyy siitä että jostain kummasta syystä bändissä laulaa kolme ja siitä alkaa käsittämätön "kilpailu" kuka vetää parhaiten
ja kelle yleisö antaa suosionsa. Silloin alkaa biisien kyttäily kuka vetää sen ja sen tai kerkeää sen ottamaan se on sairasta. Muuten jos löytyy ihmisiä jotka oikeasti haluaa kehittää musiikillisesti tuotettaan on loistavaa mutta tätä tapahtuu tosi harvoin syy valtava kateus joka meitä vaivaa.
Tulipunaruusut on malli esimerkkii siitä miten orkesteri pystyy olemaan kauan kasassa kun vain yksi on solistina.
 
Anonymous-jazz
05.02.2021 21:58:27
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

The 1: Kyllä nyt taas ollaan niin väärällä kartalla Suurin syy löytyy siitä että jostain kummasta syystä bändissä laulaa kolme ja siitä alkaa käsittämätön "kilpailu" kuka vetää parhaiten
ja kelle yleisö antaa suosionsa. Silloin alkaa biisien kyttäily kuka vetää sen ja sen tai kerkeää sen ottamaan se on sairasta. Muuten jos löytyy ihmisiä jotka oikeasti haluaa kehittää musiikillisesti tuotettaan on loistavaa mutta tätä tapahtuu tosi harvoin syy valtava kateus joka meitä vaivaa.

 
Niin kateus vie kalatkin vedestä.
 
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act" - George Orwell
The 1
05.02.2021 22:40:29 (muokattu 05.02.2021 22:43:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutta silloin kun löytyy kvartetti soittajia jotka kaikki laulaa ja omaa vielä sovittajan joka sovittaa biisit jokaiselle neljälle ja niihin stemmat. Ostetaan kalusto ja treenataan ne biisit niin että jokainen jätkä tietää että tämä toimii ja vielä kun keikka järjestäjät on saapuneet tilaisuuteen ja kirjoittaneet yhteistyö sopimuksen niin silloin olemme vasta alussa vielä on yleisön voittaminen vuosiksi eteenpäin silloin olette vasta " Bändi" .
Minä olen ollut kerran sellaisessa yhtyeessä ja olen vetänyt vuodesta 1973.
 
Anonymous-jazz
06.02.2021 06:34:57 (muokattu 06.02.2021 06:38:28)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

The 1: Mutta silloin kun löytyy kvartetti soittajia jotka kaikki laulaa ja omaa vielä sovittajan joka sovittaa biisit jokaiselle neljälle ja niihin stemmat. Ostetaan kalusto ja treenataan ne biisit niin että jokainen jätkä tietää että tämä toimii ja vielä kun keikka järjestäjät on saapuneet tilaisuuteen ja kirjoittaneet yhteistyö sopimuksen niin silloin olemme vasta alussa vielä on yleisön voittaminen vuosiksi eteenpäin silloin olette vasta " Bändi" .
Minä olen ollut kerran sellaisessa yhtyeessä ja olen vetänyt vuodesta 1973.

 
Mutta sanoisin kyllä, että tämä perinsuomalainen kateus onkin se, joka usein murtaa myös bändeissäkin sen padon.
 
Bändinhän kuuluisi olla kuin joukkue, joka pelaa yhteen maaliin.
 
Mutta se, että jos joku soittaa muka liian hyvin, niin voi sitten murtaa sen padon. Tai joku saa sitten paremmat aploodit illan aikana.
 
On se soittajan ego sellainen, että kaikkea se aina keksii eristää itsensä muista ja varsinkin narsisteillahan jokainen vastantulija on potentiaalinen kilpailija.
 
Että mikä tämmöiset bändit sitten lopulta hajoittaa... Egojen yhteentörmäykset ja bändihommissa ne yleensä liittyy myös rahaan enemmän tai vähemmän.
 
Mutta tässä Suomi-iskelmä hommassa se onkin raskaampi puoli, kun melkein yli puolet biiseistä vedetään aina mollista. Niin bändin nimihän voisi melkein olla se joku ITSEMURHA FM tai ITSESÄÄLI QUARTET jne.
 
Tavallaan ymmärrän, että tämä juro kansa vetää kaikki todesta, vaikka ne mollibiisit tehtäisiin sanoituksellisesti "pilke" silmäkulmassa. Aina löytyy niitä huumorintajuttomia tästä maasta jonoiksi asti.
 
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act" - George Orwell
Anonymous-jazz
06.02.2021 06:44:02 (muokattu 06.02.2021 09:00:11)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

WanhaWetäjä:Jos perustaisin tanssibandin niin 1. kriteeri olisi laulutaito, ns vapaamatkustajat unohtaisin vaikka olisivat minkälaisia vinniekolauttaja kikka korea pattitussi virtuooseja hyvänsä. Ihmettelen suuresti että tänäkin päivänä on bandeja, jopa trioja joissa basisti ja rumpali eivät laula edes stemmoja, ei ole ammattitaitoa se kun puhutaan tanssimuusikon ammatista.
 
Voisin sanoa, että toi johtuu siitä, että eteenkin konservatorioissa ei edelleenkään ole mitään soololaulamista pakollisena...
 
Eli kun jossain Ogelissa (nyk. Arabianrannan pop jazz konservatorio) niillä instrumenttiopiskelijoilla kuuluu pääsykokeessa laulaa vain joku UKKONNOOA tai SATUMENISAUNAAN vain sen takia, että demonstroidaan, onko heillä musikaalisuutta.
 
Niin eihän tuollainen rohkaise siihen laulamiseen juuri ollenkaan.
 
Siitähän tulee jo heti alkuunsa sellainen 50-luvun kansakoulufiilis, että eikun vaan laulutaidottomatkin sinne luokan eteen ja oppilaat nauraa.
 
Kun jossain Virossa taas se julkisesti laulaminen on jo ihan osa sitä sen kansan identiteettiä. Täällä Suomessa se laulu aloitetaan vasta sen 1.5 promillen tilan jälkeen. Joten siinä suhteessa se Karaokebaarin kännisen muulikuoron laulama AAAAIKUINEN NAINEN on jo miltei kansallislaulu Suomessa.
 
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act" - George Orwell
The 1
06.02.2021 23:31:49 (muokattu 06.02.2021 23:33:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei ottakaa kuvia ja soittoa ne jää jäljelle ainakin.
 
The 1
06.02.2021 23:39:31 (muokattu 06.02.2021 23:52:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Wanha vetäjä nyt ei perusta bändiä niin laiska hän on toi bädikin on jotenkin niin laiskan kapistus,vetää sormella ja seuraava biisi sillä kehumaan. Mutta kun oli kansio niin siinä selasi mitähän vetäisi no keikka kuoli siihen kun löysi sanat . Nyt kehuu kun löytyy vaikka mitä voi vittujen kevät mitä valetta mies höpöttää,miksi noin silloin kun kysyin sitä, ei kiinnosta sanoi hän nyt sitten kiinnostaa.
Mies jota ei ole kiinnostanut koskaan mikään heitä sanotaan nykyään syrjäytyneiksi nuoriksi sitä sinä olit. Minut laitettiin kasvamaan sotilasoittokuntaan ja hakemaan velvollisuutta olla joskus olla osallisena yhteiskunnassa.
Sinä puhut tiluttamisesta 64 vuotiaana kun et tehnyt sitä 30 vuotiaana kun olisi pitänyt
 
Anonymous-jazz
06.02.2021 23:51:42
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

The 1: Hei ottakaa kuvia ja soittoa ne jää jäljelle ainakin.
 
Nythän näinä aikoina sitä soittoa juurikin taltioidaan sinne Youtubeen.
 
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act" - George Orwell
Anonymous-jazz
06.02.2021 23:52:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

The 1: Wanha vetäjä nyt ei perusta bändiä niin laiska hän on toi bädikin on jotenkin niin laiskan kapistus,vetää sormella ja seuraava biisi sillä kehumaan. Mutta kun oli kansio niin siinä selasi mitähän vetäisi no keikka kuoli siihen kun löysi sanat . Nyt kehuu kun löytyy vaikka mitä voi vittujen kevät mitä valetta mies höpöttää,miksi noin silloin kun kysyin sitä, ei kiinnosta sanoi hän nyt sitten kiinnostaa.
 
Mut jos on ONE MAN BAND, niin mitä sitä enää bändillä
 
https://www.youtube.com/watch?v=5doGajGB9pU
 
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act" - George Orwell
The 1
07.02.2021 00:06:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Historiasta siitä mitä tuli tehtyä ja sanottua. Wanha vetäjä voisi kelata sitä omaa kelanauhuriaan hyvä ja kun on sen tehnyt niin toivoisin että hän valaisee minulle niitä mistä kaikesta hän ei pitänyt kun minä vedin bändiä oliko keikkoja liian vähän tai liikaa vituilinko keikalla mitä vain kerro ihmessä.
 
Anonymous-jazz
07.02.2021 00:14:52 (muokattu 07.02.2021 00:15:25)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Humppa nousi suureen suosioon 1970-luvun puolivälissä, jolloin siitä tuli koko maassa vanhempien ihmisten sekä Itä- ja Kaakkois-Suomessa myös maalaisnuorison suosima musiikki- ja tanssityyli. Tunnetuimpia humppa-artisteja olivat tuolloin mieslaulajista Erkki Junkkarinen, Henry Theel, Mikko Järvinen, Eino Valtanen ja Eero Aven, naislaulajista Berit, Eija-Sinikka ja Hanne sekä yhtyeistä Tulipunaruusut, Kaisa & Kumppanit ja Mutkattomat, hieman myöhemmin myös Solistiyhtye Suomi. Lappeenrannan humppafestivaalit olivat runsaasti yleisöä keräävä kesätapahtuma, mutta ne kaatuivat paikallisen sivistyneistön ja virkamieskunnan sekä joidenkin poliittisten tahojen vastahakoiseen asenteeseen.Humppa hiipuu: 1970-luvun lopulta nykypäivään
 
Humppakuume loppui 1980-luvulle tultaessa, vielä silloin viihdemaailmassa mukana olleen Veikko Tuomen mukaan miltei yhdessä yössä. Romahdus oli niin täydellinen, ettei yksikään levy-yhtiö julkaissut uustuotantona moneen vuoteen ainuttakaan vanhemmantyyppistä iskelmämusiikkia sisältänyttä levyä.5 Tilanne johti siihen, että varsinkin monet maaseudun pienet, jo vuosien ajan vaikeuksissa olleet tanssipaikat katosivat kuvasta lopullisesti.6 Uudemman ajan humppia ovat esimerkiksi Pieni hetki (1972), Jätkän humppa (1976), Lappeenrantaan (1977), Mahtava peräsin ja pulleat purjeet (1983), Sheila (1985) ja Merimies (1997).
 
Huumoriyhtye Eläkeläiset ei lukeudu varsinaisiin humppayhtyeisiin, vaikka heidän soittonsa saattaa jonkin verran humppaa muistuttaakin ja vaikka he itse ilmoittavatkin soittavansa humppaa. Humppamusiikista otti koko uransa ajan vaikutteita myös merkittävä suomalainen rocklaulaja Rauli Badding Somerjoki, jonka levytettyyn tuotantoon kuuluu useita humppakappaleita.
 
Mitenkäs se humpan suosio 2021 vuonna ?
 
Ei taida se "humppakuume" enää nousta uudelleen.
 
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act" - George Orwell
The 1
07.02.2021 00:18:02 (muokattu 07.02.2021 00:24:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Humppa nousee vielä sen aika vaan ei nyt ole tätä käsittämätönta kohellusta seuraa vielä kunnon musiikin alku.
Nyt kannattaa valmistauta että orkesteri osaa soittaa niin kuin dallape . Humpan pilasi triot kapakassa urut basso rummut jotka tekivät siitä pilkkaa ja näin saivat sen kuolemaan.
 
Anonymous-jazz
07.02.2021 00:23:07
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

The 1: Humppa nousee vielä sen aika vaan ei nyt ole tätä käsittämätönta kohellusta seuraa vielä kunnon musiikin alku.
 
Mutta Lontooksi
 
Where is the passion?
 
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act" - George Orwell
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «