Aihe: Neural DSP Quad Cortex
1 2 3 4 515 16 17 18 1945 46 47 48 49
Entropia666
04.02.2021 10:32:29

aristoteles666
04.02.2021 10:36:21

Torniojaws: Jotain bugeja löytynyt. mm. audio droppaa, presetit ei taivu outputien vaihtoon lennosta:

https://www.youtube.com/watch?v=MI7E3umKJI0

Tuo oli kylla hyvin mietitty arvostelu, hyvia ehdotuksia ja ongelmien havainnointeja.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
Boltsa
04.02.2021 10:49:48
aristoteles666: Tuo oli kylla hyvin mietitty arvostelu, hyvia ehdotuksia ja ongelmien havainnointeja.

Samaa mieltä. Ja nuo kliini-särö välimaaston sounditestailut ja erityisesti vertailu Kemperiin kyllä vakuutti.
Boltsa
Shredator
04.02.2021 11:50:12

Tuon arvion klippejä kuunnellessa tuli mieleen, että ei ole oikean vahvistimen voittanutta...Cortex teki kyllä kuitenkin hyvää jälkeä, parempi kuin Kemper.
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
aristoteles666
04.02.2021 14:44:04

Shredator: Tuon arvion klippejä kuunnellessa tuli mieleen, että ei ole oikean vahvistimen voittanutta...Cortex teki kyllä kuitenkin hyvää jälkeä, parempi kuin Kemper.

Se on taas eri asia kuka hyötyy capture ominaisuudesta, kun kuten kemperin tapauksessa, ihmiset haluaa vahvistimia mitä niillä ei itsellään ole joten joudut kuitenkin ostamaan/jakamaan sen vahvistin tms näytteen ja kuten tuo videon tekijä kertoi, hän on ostanut upean kuuloisia soundeja jopa vahvistimista mitä hänellä on itsellään koska noiden tekeminenkin on taitolaji ja hän löytää paljon parempia muiden tekemänä.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
Terry Pantheras
05.02.2021 08:48:27
gunnar: Sehän se oliskin testitulos jos soundi osoittautuisi aidommaksi, kuin oikea vahvistin ;)

Ei välttämättä aidompi, mutta monien "diginatiivien" mielestähän hyvien mallintavien soundi voi olla parempi kuin "oikeissa" vahvistimissa. :)
Kivijalka
05.02.2021 08:53:12
Shredator: Tuon arvion klippejä kuunnellessa tuli mieleen, että ei ole oikean vahvistimen voittanutta...Cortex teki kyllä kuitenkin hyvää jälkeä, parempi kuin Kemper.

Itse taas mieluummin soittaisin vaikka vahvistimella joka kuulostaa kainalopieruilta, kuin roudaisin enää ikinä "oikeata" vahvistinta mihinkään. Käytännöllisyys hakkaa saundin 1000-0 joka kerta.
"Every person with screen time knows some form of martial art, and most of them can solo like Van Halen. This is the way the world should be!"
Snapo
05.02.2021 09:22:11
Terry Pantheras: Ei välttämättä aidompi, mutta monien "diginatiivien" mielestähän hyvien mallintavien soundi voi olla parempi kuin "oikeissa" vahvistimissa. :)

Tuossa parempi on trollikäsite, miten olis sopivampi? Voisko myös olla että joidenkin ominaissoundi olisi niin monimutkainen toteuttaa käytännössä että ainoa vaihtoehto on mallintava? Joidenkin soundi on rakennettu mallinnetun ympärille eikä se välttämättä edes yritä 100% imitoida alkuperäistä, mutta on just sopiva tiettyyn juttuun.
"Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin."
samiko
05.02.2021 09:53:52
Kivijalka: Itse taas mieluummin soittaisin vaikka vahvistimella joka kuulostaa kainalopieruilta, kuin roudaisin enää ikinä "oikeata" vahvistinta mihinkään. Käytännöllisyys hakkaa saundin 1000-0 joka kerta.

No itse tarvitsen lavalla vielä monitoria, eli mikitetty kombo pedaaleilla. Niin kauan kun ei tarvitse julkisilla keikalle liikkua, on tuo niin käytännöllinen paketti ku paketti voi olla.

Olen pääni puhki miettinyt, että millä pystyisin itselleni myymään ajatuksen, että minä tarvitsen Kemperin/Neuralin tms., mutta en ole vielä keksinyt. Ehkä jos bändikämppä lähtisi ja joutuisin makkarissa soittelemaan.

Jotenkin vaan tuntuu että kitaristeille on luotu ongelmia mitä ei ole, ja tämän sanon kärjistetysti. Vähän sama ku tota Neuralin esittelyvideoo katseli, että kuinka monta ongelmaa/parannettavaa sieltäkin löytyi. Sillähän pystyy paistamaan vaikka kanan, mutta vieläkin on jotain. Ongelmia/parannettavaa on jokapuolella. SÄ tarvitset tän, ja 5 vuoden päästä SÄ tarvitset versio 2:n.

Siis puristetusti, kaikki kitaristit yhtäkkiä tarvitsevat 4 cable metodi, wet dry wet , special Toto-rigin + kaikki muutkin maailman rigit taskuun mahdutettuna. On luotu ongelma, että 15kg kombo rig, jonka kasaamiseen menee 5min jos pitää tupakkatauon.

Rumpupuolella tämän kohkaamisen ymmärtäisinkin, koska siellä ne oikeat ongelmat ja rahan säästämiset ovat.
Entropia666
05.02.2021 10:17:08

samiko:
Siis puristetusti, kaikki kitaristit yhtäkkiä tarvitsevat 4 cable metodi, wet dry wet , special Toto-rigin + kaikki muutkin maailman rigit taskuun mahdutettuna. On luotu ongelma, että 15kg kombo rig, jonka kasaamiseen menee 5min jos pitää tupakkatauon.

Vähemmän spedulauta painaa ku sun kombo ja setupissa menee sen verran että pistät sen lavalla omalle paikalles ja näytät miksaajalle missä on XLR-lähtö. Sit vaa soitat. Eikä tarvii tyytyä mihinkään nuhapumppukomboon, kun voi vetää täysiä karjuvalla plexillä tai tuhansia maksavalla putiikkinupilla. Lisäks soundit vaihtuu yhdellä painalluksella sen sijaan että poljet soundivaihdoissa 4-6 spedua. Silloin voi myöskin keskittyä keikan aikana siihen soittoon steppailun sijaan.

Puhumattakaan siitä et voi myydä analogikamat, jolloin tod.näk. jää vielä rahaa yli. Mulle livenä soittavana noi on ihan todellisia ongelmia, joiden ratkaisusta on konkreettista hyötyä rahallisesti, käytännöllisesti ja taiteelllisesti. Näistä syistä noi mallintavat on räjähtäny niin isosti kitaristien keskuudessa.
samiko
05.02.2021 10:35:23
Entropia666: Vähemmän spedulauta painaa ku sun kombo ja setupissa menee sen verran että pistät sen lavalla omalle paikalles ja näytät miksaajalle missä on XLR-lähtö. Sit vaa soitat. Eikä tarvii tyytyä mihinkään nuhapumppukomboon, kun voi vetää täysiä karjuvalla plexillä tai tuhansia maksavalla putiikkinupilla. Lisäks soundit vaihtuu yhdellä painalluksella sen sijaan että poljet soundivaihdoissa 4-6 spedua. Silloin voi myöskin keskittyä keikan aikana siihen soittoon steppailun sijaan.

Puhumattakaan siitä et voi myydä analogikamat, jolloin tod.näk. jää vielä rahaa yli. Mulle livenä soittavana noi on ihan todellisia ongelmia, joiden ratkaisusta on konkreettista hyötyä rahallisesti, käytännöllisesti ja taiteelllisesti. Näistä syistä noi mallintavat on räjähtäny niin isosti kitaristien keskuudessa.

Vähemmän spedulauta painaa joo, mutta painaako se setti 20kg vai 5kg, on mulle ihan yhden tekevää. Sama myös tossa kasaamisajassa kestääkö 5min vai 1min. Nuhapumppucombo onkin sitten subjektiivisempi näkemys, jos sen fullstackin tarvii niin sitten voi olla Neural kova sana. Ehkä itse roudaisin vielä keikalle nupin ja vaikka 2x12 kaapin, painosta viis. Ainoa vaan että itse en vielä ole kuullut sellaista ärjyvää Neural/Kemper-soundia mikä saisi mut täysin vakuuttuneeksi. Soundit vaihtuu mulla myöskin yhdellä painalluksella vaikka ei ole Neural.

Halpuus on Neuralin ehdoton myyntivaltti, jos lähtisin nyt ihan nollista liikkeelle niin Neuralia harkitsisin. Tosin ei klubikeikkakamat analogisenakaan mitään kivitaloa maksa minun kohdalla.

Mutta se on hyvä että näille markkinoille tulee uusia tekijöitä. Ehkä jonain päivänä sitä itsekin innostuu näistä...
Entropia666
05.02.2021 11:18:52 (muokattu 05.02.2021 11:27:42)

samiko: Vähemmän spedulauta painaa joo, mutta painaako se setti 20kg vai 5kg, on mulle ihan yhden tekevää. Sama myös tossa kasaamisajassa kestääkö 5min vai 1min.

Sulle ehkä on, monelle muulle ei. Esim. lentorahdissa sillä on tuntuva ero. Tai jos bändi asuu ympäri suomen ja pitää kulkea julkisilla. Ei siis täytä keksimällä keksityn ongelman määritettä, vaan on ihan realistinen asia. Itse roudaan full stackiä keikalle koska pienemmällä ei ole aiemmin pärjännyt. Nyt jatkossa saattaa pärjätä.

Monelle myöskään tuo aika ei ole ihan sama, kun keikoilla voi olla tiukat vaihdot (varsinkin festarit), jolloin kitaristi voi auttaa esim. rumpalia vaihtamaan pellit, ripustamaan taustarätin, järjestellä merch-pistettä tai sit juoda vaikka kaljaa. Jälleen, ihan realistinen ratkaisu oikeaan ongelmaan.

Nuhapumppucombo onkin sitten subjektiivisempi näkemys, jos sen fullstackin tarvii niin sitten voi olla Neural kova sana. Ehkä itse roudaisin vielä keikalle nupin ja vaikka 2x12 kaapin, painosta viis. Ainoa vaan että itse en vielä ole kuullut sellaista ärjyvää Neural/Kemper-soundia mikä saisi mut täysin vakuuttuneeksi. Soundit vaihtuu mulla myöskin yhdellä painalluksella vaikka ei ole Neural.

Mä oon todennu että pienet vahvarit soundaa pieneltä, siitä ei pääse yli eikä ympäri. Joillekkin riittää pienempi soundi, toisille ei. Ite tosiaan ronttaan keikoilla 2x 412 ja nuppia keikoille. Yksi kombo on joskus ollut, mutta sen jälkeen totesin ettei niissä oo järkee logistisesti eikä soundillisesti. 212 jättää myös vähän kylmäksi.

Ärjyvän marsun saat kun profiloit semmoisen. Se on sit PA:sta ja monitoroinnista kiinni miten kovaa luukutat sitä. Tähän huomiona ettei noita vanhoja plexejä tai JCM800 pysty luukuttamaan ikinä keikalla tarpeeks kovaa, joten periaatteessa sä saat paremman ärjyvän soundin livenä siitä mallintavasta kuin aidosta pelistä kun todellisuudessa et pysty käyttämään sitä soundia missään.

Halpuus on Neuralin ehdoton myyntivaltti, jos lähtisin nyt ihan nollista liikkeelle niin Neuralia harkitsisin. Tosin ei klubikeikkakamat analogisenakaan mitään kivitaloa maksa minun kohdalla.

Mutta se on hyvä että näille markkinoille tulee uusia tekijöitä. Ehkä jonain päivänä sitä itsekin innostuu näistä...

Meikällä on klubikamat, ja kyllä ne myymällä sais useemman noita Neuraleita. Pelkkä nuppi jo melkein kattaa ton laudan yksinään. Se, että sä et nää noiden mahdollisuuksia ei tarkota sitä etteikö niillä olis ihan selkeetä paikkaa ja tarvetta kitaristien keskuudessa. Siks pidän tota sun kirjotelmaa vähän näköalattomana.

Edit. lisään tähän myös toimintavarmuuden. Mulla on omassa livessä nupit ja kaapit, sit spedulaudasta 4CM nupille. Siinä on yli 45 metriä piuhaa (15x3, kitara on langaton) mukana kun rakentaa tommosen vyydin ja sekin alkaa jo vähän painamaan/viemään tilaa. Plus että jos yks niistä piuhoista hajoo, niin ei paljoo naurata. Kasasin sen Sommer The Spritistä ja Neutrikin plugeista, eli pitäis kestää, mutta ei myöskään ollut ihan ilmainen.

Sit tohon myös bändin oleminen lavalla. Suurin osa noista suomenkaan venueiden lavoista ei läänin määrällä juhli, niin tolla saa kummasti lisää liikkumavaraa soittajille kun stackit häviää lavalta. Jälleen kerran ihan konkreettinen ongelma ja sen ratkaisu.
samiko
05.02.2021 11:52:13
Entropia666: Sulle ehkä on, monelle muulle ei. Esim. lentorahdissa sillä on tuntuva ero. Tai jos bändi asuu ympäri suomen ja pitää kulkea julkisilla. Ei siis täytä keksimällä keksityn ongelman määritettä, vaan on ihan realistinen asia. Itse roudaan full stackiä keikalle koska pienemmällä ei ole aiemmin pärjännyt. Nyt jatkossa saattaa pärjätä.

Minähän tuossa jo heti aluksi sanoinkin, että niin kauan kun en joudu julkisilla kulkemaan...

Yhtä laillahan se rumpalikin voisi kantaa yksinään sen kootun sähkörumpusetin raiserille ja lyödä kaksi piuhaa miksaajan käteen, mutku ei hän tee niin. Festarivaihtoajat on tiukkoja, mutta yleensä syy että tulee kiire on liian kunnianhimoiset setit ja osa soittajista on vaan hitaita ja laiskoja kasaamaan. Osa on myös ihan tumpeloita tekniikan kanssa, eivät tiedä että mihin ne piuhat menevät edes sadan keikan jälkeen.

Ymmärrän että nämä mallintavat ovat varteenotettava vaihtoehto monelle soittajalle. Mutta mainitsin vain omasta näkökulmasta, miksi se ei ole minulle.
Entropia666
05.02.2021 13:02:26 (muokattu 05.02.2021 13:50:17)

samiko: Minähän tuossa jo heti aluksi sanoinkin, että niin kauan kun en joudu julkisilla kulkemaan...

Yhtä laillahan se rumpalikin voisi kantaa yksinään sen kootun sähkörumpusetin raiserille ja lyödä kaksi piuhaa miksaajan käteen, mutku ei hän tee niin. Festarivaihtoajat on tiukkoja, mutta yleensä syy että tulee kiire on liian kunnianhimoiset setit ja osa soittajista on vaan hitaita ja laiskoja kasaamaan. Osa on myös ihan tumpeloita tekniikan kanssa, eivät tiedä että mihin ne piuhat menevät edes sadan keikan jälkeen.

Ymmärrän että nämä mallintavat ovat varteenotettava vaihtoehto monelle soittajalle. Mutta mainitsin vain omasta näkökulmasta, miksi se ei ole minulle.

argumentoisin kyllä vahvasti sitä vastaan että akustisen rumpusetin korvaaminen sähköisellä ois sama asia kuin kitaravahvarin korvaamisen mallintavalla. Ei oo lähelläkään toisia, sama ku vertaisit akustista ja sähkökitaraa.

Festarivaihdot on tiukkoja, koska niissä on yksinkertaisesti vähän aikaa ja paljon tehtävää. Siinä ei oo mitään kunnianhimoista että bändi soittaa niillä kamoilla millä se bändin soundi on tehty, se on vähimmäisvaatimus. Toki myös kasaajissa voi olla vika, mut ei toi liity millään muotoo siihen että kitaravahvarin korvaaminen mallintavalla auttaa siinä hommassa ihan helvetisti.

Mä en myöskään näe, että miks ihmeessä pitäis vetää komboilla ja muilla kompromissiratkaisuilla kun siihen on paljon parempi ratkaisu olemassa digitaalisena. Mä soitan iha helvetisti mieluummin omasta pinosta tehtyä digiprofiilia kuin putkikomboo, koska se soundaa paremmalta ja tyydyttää mun tarpeet soittajana.

Sä mainitsit että kitaristit kehittää itselleen ongelmia joita ei ole. Kaikki noi on ihan realistisia ongelmia, jotka toi mallintava ratkasee. Enemmän tossa haisee vanhan jäärän elitistisyys mitä näkee samoissa merkeissä esim. silloin kun jengi keskusteluu pedaalilaudoista. Aina sinne tulee joku diu diu -patu vänkäämään että piuha ja kitara riittää. Ei riitä monelle.

edit.

Rumpujen triggaaminen vois olla lähempänä tässä kontekstissa. Suurin osa ei tykkää ja myös huomaa sen soundista.
Ambitus
05.02.2021 14:05:32

samiko: Vähemmän spedulauta painaa joo, mutta painaako se setti 20kg vai 5kg, on mulle ihan yhden tekevää.

Itse kun joutuu (tai siis joutu) tekee 99% keikoista ulkomailla, jokainen extragramma ja laite joutuu kyl syynin alle. Yhtään extrakiloa ei voi ottaa mukaan koska ne tuottaa vuositasolla niin kovat kulut.
www.facebook.com/MatiasKupiainenOfficial/
gunnar
05.02.2021 14:28:01 (muokattu 05.02.2021 15:25:59)
Terry Pantheras: Ei välttämättä aidompi, mutta monien "diginatiivien" mielestähän hyvien mallintavien soundi voi olla parempi kuin "oikeissa" vahvistimissa. :)

Kommentissa, johon vastasin puhuttiin tietyn oikean vahvistimen ja sitä vastaavan digi profiilin vertailusta. Siksipä siis sana aidompi. Mun kommentti piti sisällään myös pienen ironian, koska eihän se yhteneväisyys voi koskaan olla tasan 100% saatika yli ;)

Se on sit kokonaan toinen juttu, onko erolla enään mitään käytännön merkitystä mutta enpäs mene siihen keskusteluun...

Niin kyllä varsinkin jos ei pyritä jäljittelemään mitään. Eli ajatellaan ylipäätään mahd. hyvää ja toimivaa soundia itselle, niin varmasti se voi löytyä myös digi puolelta.
Karvamammutti
05.02.2021 23:58:48
Miulla kulkee 4x12 jatkossakin keikoilla mukana ihan puhtaasti kikkelisyistä. Mallintavalla suoraan tiskiin ja 4x12 puhaltaa persielle lepatusta.
Storm crow lonely, boon for a birder. Storm crows together, likely a murder.
VIPMetal
06.02.2021 00:29:35

Ambitus: Itse kun joutuu (tai siis joutu) tekee 99% keikoista ulkomailla, jokainen extragramma ja laite joutuu kyl syynin alle. Yhtään extrakiloa ei voi ottaa mukaan koska ne tuottaa vuositasolla niin kovat kulut.

Tää on kyllä totta, että sitä romua on turhaa roudata yhtään enempää ku tarvis. Kytkin tänään ensimmäistä kertaa Captor X:n nupin perään ja sovittelin luurit korville. Onhan nää hommat menny aika lailla eteenpäin 15v aikana ku viimeks luureilla yritin soitella Pocket podin digi-ininän kanssa. En yhtäkkiä näkis tässä kehityskulussa häviäjiä ja oikeilla vahvistimilla saa yhä soitella niin paljo ku jaksaa. Ei ny liity Neuraliin mitenkään, mutta olettaisin, että alkaa se soundi oleen just eikä melkein, tatsista en osaa sanoa.
Soitan ja laulan: Heroes Don't Ask Why
Entropia666
06.02.2021 11:40:45 (muokattu 06.02.2021 11:42:26)

Karvamammutti: Miulla kulkee 4x12 jatkossakin keikoilla mukana ihan puhtaasti kikkelisyistä. Mallintavalla suoraan tiskiin ja 4x12 puhaltaa persielle lepatusta.

Mulla itseasiassa sama skema mielessä. QC:stä FOH/IEM mallintava ja sit erikseen splitti ilman IR:ää päätteen kautta kaappiin. Ostin tuossa taaemmin 35€:llä trankkupäätteen mikä ajaa tuossa tarkoituksessa asiansa täysin.

Syyhän tälle on se, että noissa alle 500hlö venueilla ei yleensä oo PA:t niin isot että riittäis pelkkä tiskiin ajaminen. Monesti ollu ite yleisössä kattomassa kun illan bändeistä osa vetää linjaan ja osa kaappeihin, niin ne bändit jotka vetää kaappeihin jytää enemmän kun kitarat ei huku pannujen ja basson alle niin paljoo. Kaikki lavavuoto ei oo pahasta.

Tietty sit ku on iso lava missä frontfillit niin ei tarvii. Tai jos on lentokeikka tms. minne ei saa roudattua backlinee.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)