Aihe: Kuunteletko muuta kuin metallia?
1 2 3 4 5 6
Henri Henri Olavi
14.01.2021 14:11:49
Oan: "Tarvitsee vain painaa oikeaa kosketinta oikeaan aikaan ja soitin soittaa itse itseään."
- Johann Sebastian Bach

Näinhän se on.
Kiimassa kontrapunktiseen satsiin.
Krice
14.01.2021 14:53:15

Henri Henri Olavi: osoittaa todellista musiikillista sivistymättömyyttä pitää konemusaa jotenkin helpompana kuin jotain toisenlaista musaa.

Se on tilanteesta riippuen helpompaa. Asiahan on niin, että tietyt soittimet on vaikeampia kuin toiset. Esim. viulu on varmasti vaikeampi opetella soittamaan kuin kitara. Konemusiikin määrittely on ehkä myös vähän hankalaa, koska live-soittamista voi olla enemmän tai vähemmän.
Dirtyh
14.01.2021 21:49:04

Henri Henri Olavi: E: Pointti kuitenkin se, että osoittaa todellista musiikillista sivistymättömyyttä pitää konemusaa jotenkin helpompana kuin jotain toisenlaista musaa.

Kaiken lisäksi teknisen helppouden arvottaminen negatiiviseksi on typerää. Yksinkertaisen soiton saaminen kuullostamaan kiinnostavalta on todella vaikeaa. Jonkun 2 soinnun biisin soittaminen pelkällä akustisella kitaralla on lähes mahdoton saada kuullostamaan taianomaiselta. Jotkut siinäkin silti onnistuvat.

Tämä lienee tyhmä kysymys mutta olisiko niin että konemusiikkia tehdessä vahvalla visiolla pääsee pidemmälle kuin vaikkapa metallia soittaessa? Jos on vahva visio niin sitä onnistuu nopeammin ohjelmoimaan sen jutun oikein kuin oppia tiluttamaan riittävällä tasolla. Kummassakaan ei toki ilman vahvaa visiota mennä mihinkään.
Henri Henri Olavi
14.01.2021 21:53:51
Dirtyh: .

Tämä lienee tyhmä kysymys mutta olisiko niin että konemusiikkia tehdessä vahvalla visiolla pääsee pidemmälle kuin vaikkapa metallia soittaessa? Jos on vahva visio niin sitä onnistuu nopeammin ohjelmoimaan sen jutun oikein kuin oppia tiluttamaan riittävällä tasolla. Kummassakaan ei toki ilman vahvaa visiota mennä mihinkään.

Tässä on jotain pointtia mahdollisesti. Itsehän soitan paljon kaikkea, mutten mitään hyvin. Väitän kuitenkin olevani hyvä säveltäjä ja sovittaja. Siksi teen paljon "konepohjaisesti", koska siten saan ne ideat joita sisälläni on, parhaiten (tai jatkojalostettavimmin) ulos.
ttpp44
14.01.2021 22:18:22
Dirtyh:

Kyllä tuossa on mielestäni vahvasti perää. Konemusiikkia tehdessä on helpompi toimia ikäänkuin korkeammalla abstraktiotasolla kun voi keskittyä enemmän lopputulokseen eikä siihen miten siihen fyysisesti pääsee (se konkreettinen soittopuoli), jos pääsee. Se on sitten eri juttu jos soittaja on tasoa virtuoosi, mutta sekin on yleensä mahdollista vain hyvin rajatulla määrällä soittimia per ihminen.

Tälläkin hetkellä jossain makuuhuoneen nurkassa rämpyttelee kitarallaan epävireisiä ensisointujaan joku nuori, jolla on pää täynnä upeita ideoita, mutta menee vielä kauan ennen kuin soitto on sillä tasolla, että pystyisi niitä toteuttamaan.

Sitten viereisen asunnon makuuhuoneessa samanikäinen nuori säveltelee jo ihan oikeita biisintynkiä koneellaan vaikka hänelläkin menee vielä aikaa, että saavuttaa potentiaaliinsa. Mutta lähempänä se on kuin kitaristilla, näin uskoisin.
Henri Henri Olavi
14.01.2021 22:28:39
ttpp44:Tälläkin hetkellä jossain makuuhuoneen nurkassa rämpyttelee kitarallaan epävireisiä ensisointujaan joku nuori, jolla on pää täynnä upeita ideoita, mutta menee vielä kauan ennen kuin soitto on sillä tasolla, että pystyisi niitä toteuttamaan.

Sitten viereisen asunnon makuuhuoneessa samanikäinen nuori säveltelee jo ihan oikeita biisintynkiä koneellaan vaikka hänelläkin menee vielä aikaa, että saavuttaa potentiaaliinsa. Mutta lähempänä se on kuin kitaristilla, näin uskoisin.

Ja miksei voisi näitä yhdistää? Itse tein niin silloin kun tajusin Impulse Trackeristä syvällisemmin jotain joskus vuonna -95.
ttpp44
15.01.2021 10:02:40
Henri Henri Olavi: Ja miksei voisi näitä yhdistää? Itse tein niin silloin kun tajusin Impulse Trackeristä syvällisemmin jotain joskus vuonna -95.

Ei mikään tietenkään estä, tuo oli vain kärjistetty esimerkki. Parhaimmillaan näiden yhdistäminen lisää motivaatiota koska kyllä soittimen fyysinen soittaminen tuo erilaista nautintoa kuin saman lopputuloksen aikaansaaminen "keinotekoisesti". Ei aina se kohde vaan myös matka.
Oan
15.01.2021 13:23:40
Henri Henri Olavi: Ja miksei voisi näitä yhdistää? Itse tein niin silloin kun tajusin Impulse Trackeristä syvällisemmin jotain joskus vuonna -95.

Ja kyllä toi digisoittimistoon tutustuminen voi jeesata paljon myös sitä perinteistä instrumentin hallintaa ja ymmärrystä. Tracker-hommat itsellänikin aikoinaan potki reilusti eteenpäin myös sitä soittopuolta.
Ihmiselle kaikkein tärkein maailmassa on DÄGÄ.
Dirtyh
15.01.2021 14:53:21

Jep. Kyllä mä veikkaan että Lady Gagan levyillä on aika paljon ohjelmoitua tavaraa mutta kun Clarence Clemons tuli soittamaan fonia niin kyllä siihen lyötiin mikrofoni eteen. Ja en oikein muutenkaan nää miksi nuo 2 tekotapaa tulisi pitää niin tiukasti erillään. Vaikka kaipa sitä ysärillä on pallo puolillaan perttejä joiden mukaan pro tools on perkeleestä. Nyt heitä on sitten huomattavasti vähemmän.

Ja siis kyllä mun on aina välillä laitettava vanhaa Maidenia soimaan. Yhtälailla välillä tulee kuunneltua Lady Gagaa.
Jucciz
03.02.2021 02:39:50
Älyttömän kiinnostavaa keskustelua soittimien hallinnasta, musiikinteon haastavuudesta ja mielekkyydestä yms.

Itte joskus nuorempana ajattelin, että tulisin vielä jonain päivänä olemaan taitava soittaja, ja olin myös valmis tekemään töitä sen eteen, sillä silloin - aivan kuten nytkään - mikään muu kuin musiikki ei kiinnostanut kauhean paljon. Vaikka jossain määrin tuon tavoitteen ehkä joskus saavutinkin, rupesi jossain vaiheessa tuntumaan siltä, että "mitä sitten vaikka osaankin soittaa?" Vaikka en tullut soittajana "valmiiksi" - okei, kuka ikinä tulisikaan? - tuntui siltä, että uudet haasteet kutsuivat.

Tästä seurasi ittellä ajatus siitä, että minkään soittimen suvereenia hallitsemista paljon ylevämpi tai haastavampi tavoite tuntui olevan se, että osaisi tehdä kiinnostavaa musiikkia. Lisäksi aika pian tuli huomattua se, että kiinnostava (no okei, ainakin itseä kiinnostava) musiikki ei todellakaan tarkoita sitä, että siitä kiinnostuisi röykkiöittäin muutkin ihmiset - puhumattakaan siitä, että sillä voisi hankkia elantoa.

Arvostan kyllä nykyään päivä päivältä enemmän niitä musiikintekijöitä tyylisuunnasta riippumatta, jotka ovat onnistuneet hankkimaan elantonsa musiikilla, jonka takana voivat seistä täysin selkä suorassa ja sanoa, ettei minkäänlaisia taiteellisia kompromisseja ole tehty.

Kuulostaa-sanassa on vain yksi l-kirjain, mutta senhän toki tiesittekin. :)
Jucciz
03.02.2021 03:18:21

En tiiä, oonko tässä HHO:n kanssa samaa vai eri mieltä, mutta vaikkapa vuoteen '95 mennessä mulla oli (ikäisekseni) jo suht vankka tracker- ja kitaransoittotausta: kitaraa olin soittanut vuodesta '88 ja träkkereillä puljaillut vuodesta '93 tai jotain - ja oon vuosimallia joulukuu '81. No, yhtä kaikki: musiikillinen visio oli vahva ja hyödynnettiin tasan tarkkaan ne työkalut, joita tarjolla oli. :)
Gandhi
05.03.2021 12:09:31
Henri Henri Olavi: Ekat tracker-jutut on kuitenkin tehty aikoinaan pelkälle neljälle kanavalle, mutten muista sen trackerin nimeä. Kaverin Amigalla se taisi olla.

Fast Tracker oli ainakin yksi näitä Amigan neljäraitaisia trackereita. Fast Tracker 2:ssa taisi olla sitten jo 16 vai oliko enemmänkin. Harmillisesti itsellä ei ole noista kuin muistoja jäljellä, mitään musiikkia ei ole säästynyt (tai oikeastaan tämä kyllä voi olla hyväkin asia, hyvät muistot kun on kultaa kalliimpia :)).
Oan
05.03.2021 18:53:19
Gandhi: Fast Tracker oli ainakin yksi näitä Amigan neljäraitaisia trackereita. Fast Tracker 2:ssa taisi olla sitten jo 16 vai oliko enemmänkin.

Fast Tracker oli Amigan ProTrackerista vaikuttunut DOS-softa. Amigalla noita oli useita, mm.tracker-pioneeri Ultimate Soundtracker, NoiseTracker ja kirkkaimpana timanttina kotimainen OctaMED.
Ihmiselle kaikkein tärkein maailmassa on DÄGÄ.
Henri Henri Olavi
05.03.2021 19:09:37 (muokattu 05.03.2021 19:09:51)
Fast Tracker 2:lla kaverini tekivät paljon musaa, mutta itse olin henkeen ja vereen Impulse Tracker -mies. Suurimpana syynä nna-käskyt, niitä ilman en voinut elää. Fast Tracker 2:ta käytin kyllä samplejen äänittämiseen, koska sitä ominaisuutta ei IT:ssa ollut. Olisikohan se Amigan tracker ollut sitten juurikin tuo ProTracker.
Je suis 190221
sub zero
07.03.2021 01:09:47 (muokattu 07.03.2021 01:10:00)
pc-lamereitten jaksossa 0x0B ollaan vuodessa 1994 ja hämmästellään Scream Trackerilla tehtyä metallia https://www.youtube.com/watch?v=zQpq--oqYSo
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)