Aihe: Akustisen kitaran osto..?
1 2 3
Sa,kke
30.06.2004 13:55:05
Pakko kysyä, että kuinka paljon ajattelit kitrarran sijoittaa? Ekaan akustiseen ei mun mielestä kannata mitään mahdottomia laittaa... Itse maksoin tosta nylon kielisestä 90eur ja hyvin se on palvellut. Ei se tosin enää riitä, mutta sen kanssa on tullut soiteltua about 2vuotta ilman ongelmia. Sitten kun ostin sähkökitaran (Williams) niin jatkoin edelleen akustisella soittoa, koska se sähkö oli niin paska, ettei sillä tehnyt mieli soittaa...
McNulty
30.06.2004 14:20:58
Itse maksoin tosta nylon kielisestä 90eur ja hyvin se on palvellut.

Onko kenties Yamaha? ainakin se 90e jammu jota liikkeessä koitin oli ihan hyvä.

Ei se tosin enää riitä, mutta sen kanssa on tullut soiteltua about 2vuotta ilman ongelmia. Sitten kun ostin sähkökitaran (Williams) niin jatkoin edelleen akustisella soittoa, koska se sähkö oli niin paska, ettei sillä tehnyt mieli soittaa...

Miksi ostit huonon sähkiksen? Jos kerran nylonkielinen on ja saa jollain kitaransoittotarpeitaan tyydytettyä niin kannattaa ihmeessä säästää pikkasen enempi rahaa ja ostaa kerralla parempi sähkis.
T-Bone
Dark Soul
30.06.2004 15:05:17
Onko sillä väliä mitä puuta otelauta on?Jos on niin mikä ois parasta?
McNulty
30.06.2004 15:07:51
Onko sillä väliä mitä puuta otelauta on?Jos on niin mikä ois parasta?

muistaakseni akustisissa on kaikissa ruusupuinen. Ainakin teräskielisissä jollei satu oleen joku kallis Martin tai Taylor kourassa jossa saataa olla joku Eeben-otelauta. nylonkielisestä en tiedä, mutta eiköhän sekin ole ruusupuuta. Ruusupuu on erittäin hyvä otelauta-materiaali.
T-Bone
Dark Soul
30.06.2004 15:18:20
Entäs öh...mikäs se on, no sanotaan runko, mitä puuta sen pitää olla?
Pitääks sen olla kokonaan umpipuuta vai riittääks jos vain kansi on?
Antti1
30.06.2004 15:23:53 (muokattu 30.06.2004 15:24:35)

Ei ole mitään sääntöjä puista. Yleensä laminoidut kopat soivat huonommin, mutta poikkeuksiakin on. Mä tykkään kitaroista, joissa on kuusta kannessa.

EDIT: Ja itse en ostaisi kitaraa, jonka koppa ja kansi ovat kokonaan laminoituja.
"Sun täytyy varoo mitä sä haluut, sillä sä saat sen." -A. McCoy
McNulty
30.06.2004 15:25:15

No siis kaikki halvemmat on jotain vaneeria... sille ei voi mitään. Mutta nyt on ruvennut tuleen hyvä-saundisia ja hinnaltaan edullisia akustisia joissa on KUUSI-kansi ja sitten loput on jotain vaneeria. Kyllähän sitä saa kokonaan kuusesta tehtyjä akustisia, tai vaikka mahonki-body + kuusikansi... mutta ne maksaakin jo sitten. Tästä mielestäni aivan loistava esimerkki on Cuenca-merkkinen teräskielinen. Espanjassa (kitara kansallissoitin siellä) käsintehty, kunnon puista ja muista raaka-aineista, ja hinta on siellä 1000€ hujakoilla. Oli mielestäni paljon parempi kuin puolet kalliimpi Taylor tai Gibson teräskielinen.
T-Bone
Dark Soul
30.06.2004 15:43:55
Kitaroita katsellessani huomasin et joissain on eripitusia oteleutoja.Minkä pitunen olis hyvä aloittelijalle?
Kuinka pitkä on normaali otelauta?
Pitääkö sitä ruveta mittaamaan kaupassa viivottimella vai näkeeks sen niistä rautajutuista laudassa(En tiiä niittenkään nimee)?
sarakromi
30.06.2004 16:02:18
Itse aloitin Yamahalla, maksoi 120 erkkiä pehmeän kotelon kanssa + ilmaiset plektrat.
Teräskielinen, lähtee kaunis ääni. Plektroja on eri vahvuuksilla mutta itsellä ainakin pehmeistä lähtee kauniimpi ääni. Vahvuutta en juuri nyt muista mutta mikään hemaisevan suuri se ei ole.

Kaupassa kitaroita oli kokoa lapsille, keskikokoinen ja sitten joku jättisuuri. Keskikokoinen on (ainakin itselle) paras, kyllä sen silmällä näkee mikä on paras koko.
McNulty
01.07.2004 09:53:13
Kitaroita katsellessani huomasin et joissain on eripitusia oteleutoja.

Siis... eri määrä nauhoja vai eri skaalan pituus?

Minkä pitunen olis hyvä aloittelijalle?

Ei ole väliä... kunhan on vähintään 12 nauhaa otelaudassa niin sillä pärjää hienosti =) Ja nykyään ei enää taideta edes alle 18-20 nauhaisia tehdä. Joskus 40/50-luvulla oli todella yleistä että archtop-mallisissa orkesteri- ja jazz-skitoissa oli vain 16 nauhaa.

Kuinka pitkä on normaali otelauta?

Akustisissa varmaan joku 18-20 nauhaa.
Sähkiksissä 21, 22 tai 24 nauhaa.

Pitääkö sitä ruveta mittaamaan kaupassa viivottimella vai näkeeks sen niistä rautajutuista laudassa(En tiiä niittenkään nimee)?

Ei tarvitse mittailla mitään... ne rautajutut siinä otelaudassa ovat nauhoja. Nauhat eli Frets (lontoon-murteella) ja niiden määrällä ei väliä kunhan kitara tuntuu hyvältä käteen, on mukava/helppo soittaa jne jne...
T-Bone
McNulty
01.07.2004 09:59:45 (muokattu 01.07.2004 10:02:58)
Kaupassa kitaroita oli kokoa lapsille, keskikokoinen ja sitten joku jättisuuri. Keskikokoinen on (ainakin itselle) paras, kyllä sen silmällä näkee mikä on paras koko.

Niin, siis klassisia kitaroita on kolmea eri kokoa:
1/2 - joka on siis puolet täysikokoisesta kitarasta, tämä on yleensä aivan pienille lapsille suunnattu malli.

3/4 - sellainen välimalli, hiukan pienempi kuin täysikokoinen.

4/4 - täysikokoinen kitara.

Teräskielisissä jaottelu taasen on tehty parillakin eri tavalla:
Dreadnought - Hiukan "kantikkaampi" kansi, ei niin pyöreä kuin Jumbo-malli... ja näitähän saa sitten soololovella (cutaway) tai ilman, elektroniikalla tai ilman.

Jumbo - Pyöreämpi kuin dread, hieman myös "paksumpi" ääni, tai siis lisää alakertaa. Näitäkin saa soololovella ja elektroniikalla mikäli tarvis.

Sitten välillä näkee käytettävän termejä Concert, Grand Concert jne määritelmiä tuon kaikukopan muodolle/koolle.
T-Bone
sarakromi
01.07.2004 20:39:28
''Niin, siis klassisia kitaroita on kolmea eri kokoa:
1/2 - joka on siis puolet täysikokoisesta kitarasta, tämä on yleensä aivan pienille lapsille suunnattu malli.

3/4 - sellainen välimalli, hiukan pienempi kuin täysikokoinen.

4/4 - täysikokoinen kitara.''

Kylkyl. Itse en ollut kitaraa mukana ostamassa, vaan isosiskoni joka ei tiedä kitaroista kovinkaan paljoa. Halusi yllättää ja osti kitaran siis lahjaksi, kuvaukseni mukaan (millaisen haluan). Myyjä selitti nuo koot sen lapsi, keskikokoinen, iso-tyyliin koska ei varmaan jaksanut selittää ummikolle isosiskolleni noita neljäsosa-kokoja.
kromitie opettaa.
Dark Soul
01.07.2004 21:55:53
Mikä ihme on soololovi?
Kumpi sit kannattais ostaa se jumbo vai dread?
Onko siitä et ääni on matalampi hyötyä vai haittaa rokin ja hevin soitos?
McNulty
02.07.2004 03:33:23 (muokattu 02.07.2004 03:34:01)
Mikä ihme on soololovi?

Kuten tuossa edellä mainittiin... se on sellainen pyöristys kaikukopassa aivan kaulan liitoskohdassa, joka helpottaa kitaran soittoa ylemmiltä nauhoilta.

Kumpi sit kannattais ostaa se jumbo vai dread?

Makuasia, itse tykkään jumbon saundista ja ulkonäöstä enemmän.

Onko siitä et ääni on matalampi hyötyä vai haittaa rokin ja hevin soitos?

No, miten sen nyt ottaa... sekin on niin makuasia. Toiset haluaa kirkkaamman saundin että soinnut kuuluvat kuulaasti ja kirkkaasti, toiset taas haluavat sellaisen pehmeän, "sinisen" ja lempeämmän saundin.
T-Bone
Dark Soul
02.07.2004 22:31:14
Lukeeko se paketissa mikä malli kitara on vai katotaanko se ihan silmämääräsesti?
Nii ja sitte plektroista, onks sil välii äänen kannalta minkä paksusella plektralla soittaa?Jos on nii millä tavalla?
Niskamies
02.07.2004 22:55:57
Lukeeko se paketissa mikä malli kitara on vai katotaanko se ihan silmämääräsesti?
Nii ja sitte plektroista, onks sil välii äänen kannalta minkä paksusella plektralla soittaa?Jos on nii millä tavalla?

Jos soittaa paksulla plektralla (tyyliin 2 mm), niin häviää bassokielistä botnea aika paljon. Mutta osta montaa eri paksuutta ja tällä tavalla saavuta suosikkisi. Jos Fasulta ostat yamahan, niin samalla osta Fenderiltä Medium ja Heavy plektroja. Niillä paksuuksilla on hyvä alottaa.
Sbassossa on 4 kieltä. Tai 6.
kiriminni
03.07.2004 00:54:08
Onneks olkoon paras trollittaja muusikoiden netissä(aika moni meni vipuun).
Taidanpa vähän jatkaa...
Onks sen väliä laittaako kitaraan vaikka basson kielet ja sitten vaikka pyykkinarua jos ei oo heti rahaa ostaa kitarankieliä?
Taas on koululaisilla tekemiset vähissä?
kivi
03.07.2004 15:35:11 (muokattu 03.07.2004 22:16:27)
Edit.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Dark Soul
03.07.2004 21:39:21
Onneks olkoon paras trollittaja muusikoiden netissä(aika moni meni vipuun).
Taidanpa vähän jatkaa...
Onks sen väliä laittaako kitaraan vaikka basson kielet ja sitten vaikka pyykkinarua jos ei oo heti rahaa ostaa kitarankieliä?
Taas on koululaisilla tekemiset vähissä?

Anteeks et oon näin tyhmä ja tietämätön!Ei se oo mun vika et diggailen kitaroita enkä tiiä niist yhtään mitää.Anteeks et oon olemassa ja käytitte aikaanne mun auttamisee!
Kiitos kuitenkin avusta, siitä oli hyötyä koska en todellakaan tiennyt vastauksia.
Mä taas otan sen loukkauksena et luulette et tiedän noihin vastaukset, varsinkin kun tiedän muutenkin olevani hyvin tietämätön...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)