basisti1971 28.01.2021 09:17:19 | |
---|
Moi. professori: Terve! Yksi kysymys Gibson Thunderbird IV:stä; vaatiiko ko. soitin käytännössä aika pitkät kädet, vai onko kaula yhtä pitkä kuin esim. Fenderin Jazz Bass-malleissa? Tai toisin sanoen; onko yleisesti ottaen pituus aika standardi vai normaalia pidempi? Tuossa yllä se tärkein ero tulikin: J.Hollström: Skaala on normaali 34 tuumaa, mutta kaulan positio bodyyn nähden on edempänä mitä muissa bassoissa, joka luo vaikutelman että kaula olisi pidempi. Fenkun kaulan pituus on niin lähellä Epi TB:n kaulan pituutta että Epin pulttikaulabody oli ainakin jossain vaiheessa ykkösvaihtoehto Entwistle-henkistä Fenderbirdiä haikaileville. Kuten tässä(kin) viestiketjussa olen maininnut, instrumentti itsessään on kyllä julmetun pitkä "perinteisempiin" verrattuna, eli laukun/pussin pitää olla kyseisen tyyppiselle bassolle suunniteltu.
professori: Tässä harkinnassa laajentaminen kitarasta bassoon ja Epiphonen Thunderbird syyhyttää, mutta mietin että onko se käytännössä pitkille ihmisille tehty. Riippuu varsin paljon siitä kuinka korkealla ja missä kulmassa haluaa bassoa roikottaa, mutta yleisesti ottaen (TB-fanina ;)) olen samaa mieltä: J.Hollström: Tottumuskysymys, mutta ei ole mikään ylivoimainen este.
Siitä on sen verran aikaa vierähtänyt kun viimeksi Hesan musiikkiliikkeissä olen bassoräkkiä sillä silmällä vilkuillut etten tiedä löytyykö mitään lukuisista nykyään tarjolla olevista Epi TB-variaatioista hyllystä, mutta joka tapauksessa suosittelen kokeilemaan ergonomiaa ennen ostoa. Jos käytetty kelpaa, veikkaan että ostoilmoituksella löytyy nopeastikin joku joka on omastaan valmis luopumaan, muttei roikota aktiivisesti torilla koska eivät välttämättä taas tällä hetkellä isommin liiku (kuten ei mikään muodikkaampikaan). T:Samuli |
professori 28.01.2021 09:30:31 (muokattu 28.01.2021 09:39:30) | |
---|
Suuri kiitos edellisille vastaajille! Lykkyni on, että pääsen ensi viikolla ko. bassoa testaamaan liikkeeseen, mutta alkoi ns. etukäteisharmittamaan, että soitin olisikin väistämättä epäkäytännöllinen. Mukava kuulla, että näin ei välttämättä ole. Kysyisin vielä samasta bassosta, että onko ko. peli miten vaivaton instrumentiksi? Tunnen kamapuolta lähes rikollisen huonosti, joten juolahti mieleeni, että jos tässä onkin joku kikkatalla joka vaatii ruuvimeisseliä joka toinen viikko tai jotain muuta ärsyttävää, niin ei ole mun homma. Kitarassakaan en 10 vuoden kokemuksen jälkeen osannut kun juuri ja juuri kielet vaihtaa. :D Kauheeta hommaa tämä haaveilu on, kun samaan aikaan vielä kauhea vahvistingoogletus päällä. Mutta askel kerrallaan, toivottavasti Epi istuu käteen. Edit: sen vielä kysyn, että onko ko. basso myös kovin leveäkaulainen? "Den enda effekten ja' anväder ä' fuzz" - Andy McCoy | Grunge, stoner, alternative, whatever https://fubear.bandcamp.com/ |
J.Hollström 28.01.2021 11:37:53 | |
---|
professori: Suuri kiitos edellisille vastaajille! Lykkyni on, että pääsen ensi viikolla ko. bassoa testaamaan liikkeeseen, mutta alkoi ns. etukäteisharmittamaan, että soitin olisikin väistämättä epäkäytännöllinen. Mukava kuulla, että näin ei välttämättä ole. Kysyisin vielä samasta bassosta, että onko ko. peli miten vaivaton instrumentiksi? Tunnen kamapuolta lähes rikollisen huonosti, joten juolahti mieleeni, että jos tässä onkin joku kikkatalla joka vaatii ruuvimeisseliä joka toinen viikko tai jotain muuta ärsyttävää, niin ei ole mun homma. Kitarassakaan en 10 vuoden kokemuksen jälkeen osannut kun juuri ja juuri kielet vaihtaa. :D Kauheeta hommaa tämä haaveilu on, kun samaan aikaan vielä kauhea vahvistingoogletus päällä. Mutta askel kerrallaan, toivottavasti Epi istuu käteen. Edit: sen vielä kysyn, että onko ko. basso myös kovin leveäkaulainen? Intonaatiota ei tarvitse säätää päivittäin. Yleensä sekin on käytetyissä valmiiksi kohdillaan jollei vaihda eri paksuista kielisettiä ja / tai virettä. Nykyversiossa kaula on aika lähelle jatsbasson oloinen, eli ei mitenkään leveä. Hyvä thunderbird on mielestäni helppo- ja herkkäsoittoinen kapistus. |
juici 28.01.2021 17:23:17 | |
---|
Minulla oli Epin Thunderbird 2005-2009, Koreassa thety versio. Nykyiset kai tehdään Kiinassa. Hitusen paksumpi kaula siinä oli verrattuna ekaan bassooni, Washburnin XB-120:iin, mutta nopeasti siihen tottui, samoin bodyn kokoon vaikka olen vain 178 cm pitkä. Se sopi ihan hyvin kaikenlaisen musiikin soittoon, vaikka suoran rokin ryskytyksessä toki oli aivan omiaan. Tässä soitan koko keikan ko. bassolla: https://www.youtube.com/watch?v=eOIBgquDxcU"Juici meni ravintolaan ja tilas tarjoilijalta: "Jekku ruuan kans!" "Taidatkin olla sellainen anagrammijätkä", kommentoi tarjoilija." -Jabe |
professori 28.01.2021 18:09:55 (muokattu 28.01.2021 18:10:29) | |
---|
juici: Minulla oli Epin Thunderbird 2005-2009, Koreassa thety versio. Nykyiset kai tehdään Kiinassa. Hitusen paksumpi kaula siinä oli verrattuna ekaan bassooni, Washburnin XB-120:iin, mutta nopeasti siihen tottui, samoin bodyn kokoon vaikka olen vain 178 cm pitkä. Se sopi ihan hyvin kaikenlaisen musiikin soittoon, vaikka suoran rokin ryskytyksessä toki oli aivan omiaan. Tässä soitan koko keikan ko. bassolla: https://www.youtube.com/watch?v=eOIBgquDxcU Tunnistin K-klubin välittömästi, oi aikoja. Itse olen vielä sinua hieman lyhyempi, mutta sittenpä tuon näkee, miten istuu käteen. Myös tuo kaulan paksuus jännittää, mutta tässä ketjussa jo annettiin ymmärtää, ettei siinäkään mitään poikkeuksellista olisi. Liekkö kiinalaisissa sitten vähän ohuempi kaula, kuin korealaisissa. "Den enda effekten ja' anväder ä' fuzz" - Andy McCoy | Grunge, stoner, alternative, whatever https://fubear.bandcamp.com/ |
professori 29.01.2021 18:53:18 (muokattu 29.01.2021 19:15:30) | |
---|
Heräsin muuten nyt siihen, että tuo yleisesti kehuttu malli taitaa olla joko vintage tai pro - mulla on tulossa testiin se ihan perusmalli. Tuntuuko ne samalta kaikki, eli voiko perusmallilla saada jo tuntumaa, ja sitten arpoa että haluaako satsata vähän parempaan malliin? "Den enda effekten ja' anväder ä' fuzz" - Andy McCoy | Grunge, stoner, alternative, whatever https://fubear.bandcamp.com/ |
J.Nikkanen 29.01.2021 21:57:07 | |
---|
professori: Heräsin muuten nyt siihen, että tuo yleisesti kehuttu malli taitaa olla joko vintage tai pro - mulla on tulossa testiin se ihan perusmalli. Tuntuuko ne samalta kaikki, eli voiko perusmallilla saada jo tuntumaa, ja sitten arpoa että haluaako satsata vähän parempaan malliin? Mulla on tämä: https://www.guitarcenter.com/Epipho … on-TV-Silver-Thunderbird-IV-Bass.gc Hommasin puhtaasti ulkonäön takia, mutta olen mä tuotakin viilaillut useamman tunnin ja on ihan ok edullinen soittopeli. Toi on melko 1:1 Epi Gothic mallin birdin kanssa, eli ruuvikaulainen vehjes, ja kaula hieman tuhdimpi kuin mitä oli esim. ihan aidossa Gibsonissa, mikä on mun mielestä vain hyvä juttu. Saundi on tuhti. Toimittaa erittäin hyvää rokkijyrää BEAD vireessä. Huonot puolet: talla, virittimet, nauhat mutta niiden kanssa pärjää. Myös viimeistely sekä suomen muuttuvat olosuhteet pakottivat tarttumaan viiloihin eli perus nauhojen päiden siistimisen tein. Tallan ankkurit upotin kanteen että tallan saa ruuvattua mun säätöihin (ja haaveilemani talla menee tuohon nyt heittämällä) ja tuli tarjottua viilaa myös tallalle että kielet mahtuu ja saan ne sopivalle korkeudelle. Ja siis, kai se olisi basson virkaa toimittanut ilmankin kaikkia noita kommervenkkejä mutta koska työkalut ja intoa löytyi niin miksipä ei. Pitopeli, ei voi mitään. Hyvät puolet: ulkonäkö ja vahvistettu saundi (mikit toimmii) We don't stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing. -George Bernard Shaw |
Kefiiri 01.02.2021 08:47:06 (muokattu 01.02.2021 09:19:08) | |
---|
Kantsii ennen ostopäätöstä kokeilla myös Tokain Thunderbirdiä jos Epi tuntuu möhkälemäiseltä. (Kokemusta on vain vanerisesta Epin Firebird-kitarasta kauan sitten, mutta se oli painava ja tuntui tarpeettoman tuhtikaulaiselta). Tokain Thunderbirdiä kerran kaupassa roplasin ja se oli aivan ihastuttava. Kevyt, kaunis, kaula käteen sopivan siro. Ylväällä tavalla kolho soitin sen pituutensa takia :) Testaamani basso muistaakseni oli liimakaulainen, nyt googlatessa tuli ekana pulttikaula vastaan. En tiedä onko malli muuten samanlainen, mutta niinhän sanoinkin että kannattaa kokeilla. En ole musiikin asiantuntija. |
professori 01.02.2021 09:35:27 | |
---|
Kefiiri: Kantsii ennen ostopäätöstä kokeilla myös Tokain Thunderbirdiä jos Epi tuntuu möhkälemäiseltä. (Kokemusta on vain vanerisesta Epin Firebird-kitarasta kauan sitten, mutta se oli painava ja tuntui tarpeettoman tuhtikaulaiselta). Tokain Thunderbirdiä kerran kaupassa roplasin ja se oli aivan ihastuttava. Kevyt, kaunis, kaula käteen sopivan siro. Ylväällä tavalla kolho soitin sen pituutensa takia :) Testaamani basso muistaakseni oli liimakaulainen, nyt googlatessa tuli ekana pulttikaula vastaan. En tiedä onko malli muuten samanlainen, mutta niinhän sanoinkin että kannattaa kokeilla. Kiitti vinkistä! Päätin vetää vähän vahvistinbudjetissa alaspäin joten nyt kokeiluun menee myös Epin TB Vintage Pro-malli. Pikaisen googletuksen perusteella Tokain versio olisi aika rinnakkainen tuon Epi TB:n perusmallin kanssa. Jos jossain tulee vastaan Tokain testimahdollisuus, niin täytyy pitää mielessä, mutta kiinnostuksella odotan myös, onko tuo Vintage Pro niin selvä upgrade kädessä, että sillä mennään. Voihan toki olla ettei koko Thunderbird ole mun juttu - onneksi pian pääsee jo testille. "Den enda effekten ja' anväder ä' fuzz" - Andy McCoy | Grunge, stoner, alternative, whatever https://fubear.bandcamp.com/ |
Kefiiri 01.02.2021 10:28:00 | |
---|
No tuo Vintage Pro on niin komea, Thunderbird vaikuttavimmillaan, että se kannattaa ottaa ihan ulkonäön perusteella, tuntuvat muut ominaisuudet millaisilta tahansa! Visuaalisuushan on se syy minkä takia soittimeksi valitaan Thunderbird. En ole musiikin asiantuntija. |
|