Aihe: Etkö löydä maailman miljoonista kitaroista itsellesi sopivaa?
1 2 3 4 513 14 15 16 17
hallu
31.01.2021 18:26:49
Aloitus "moro kitaroiden raiskaajat", on kieltämättä vähän provosoiva :-D, mutta hersyvän hauska luulotpoisheitto jos ei loukkaannu. Jokaisella lienee tähän asiaan oma totuutensa joka selviää tuotapikaa kunhan tämä ketju pääsee vauhtiin.

Mutta onhan se totta, että jos soipeutuu soittimeen, niin ei sitä tarvii modailla. Tämä on varmaan osittain filosofinen lähtökohta, että hyväksyykö soittimen ja soittelee sillä, vai onko siinä heti jotain "vikaa" jota pitää alkaa korjailemaan, vai haluaako hyvästä tehdä täydellisen.

Itse olen opetellut säätämään kitarani mieleisekseni (se ei ole varsinainen modaus, mutta jotkut tykkäävät niin matalasta äksönistä, että en pysty edes soittamaan sellaisella ja siksi nämä ovat mielestäni mieltymisasioita). Muuten en soittimiini tee muutoksia vaan enemmänkin valitsen sellaisen soittimen joka miellyttää niin ei sitä sitten tarvii muutella. On mulla joskus ollut sellaisiakin soittimia jotka ei erityisemmin miellytä, mutta olen niidenkin kanssa onnistunut tulemaan juttuun kun säätää ne vaan niin sopiviksi kuin ne saa, mutta olen kuitenkin lopulta päätynyt luopumaan sellaisista soittimista jotka jättää kylmäksi.
Mä otan omat juttuni ihan liian tosissani, älä sinä ota :-)
VIPMetal
31.01.2021 18:43:58

Krice: En löydä. Pitäisi olla 45mm kaulan leveys ja tallassa F-tyyppinen leveä välistys. Kaulan pitäisi olla myös mahdollisimman ohut tyyliin super wizard (17mm). Eli pelkästään sopivan kaulan löytäminen on jo mahdotonta tehdaskitaroissa. Puhumattakaan muista ominaisuuksista.

Suosittelen kyllä customin tekemistä. Täällä perähikiälläkin päin on rakentajia. Ite ollu tosi tyytyväinen omaan custom Telecasteriin. Uskoisin, että pelkän kaulantekokin onnistuu noilla spekseillä.
Soitan ja laulan: Heroes Don't Ask Why
parek
31.01.2021 19:27:44
hallu: ...vai haluaako hyvästä tehdä täydellisen.

Tämä. Mua ei suoraan sanottuna inspaa yhtään ostaa kitaraa mikä on valmiiksi täydellinen. Puolet ilosta tulee siitä kun löytää erittäin hyvän aihion, minkä modaa mielin määrin täydelliseksi.

Just tulin hiomasta yhtä kitaraa minkä ostin vain ja ainoastaan siksi, koska tiesin sen olevan tosi hyvä, mistä saa aivan loistavan ja omaperäisen kun se käy kunnon käsittelyn läpi.
Pinewood
31.01.2021 19:41:15
zedder: Maailmassa on paljon asioita joihin täytyy sopeutua koska niitä ei voi muuttaa.

Helposti pois muokattava ominaisuus tai osa kitarassa ei ole sellainen.

Mutta kukin voi toki valita haluaako kasvattaa luonnettaan tai jopa harrastaa masokismia vääränlaisella kitaralla.

Ei kai kukaan ole sitä miltä, että itseään kannattaa epäsopivalla kitaralla kiusata. Esim. Ilen kitarat ovat siinä hintaluokassa, että sieltä löytyy hyviä, sellaisenaan sopivia soittimia lähes joka lähtöön, kun aikansa kiirehtimättä katselee ja huolellisesti kokeilee. Kun on pitkä soittoura ja monenlaisia soittimia takana, silloin kyllä yleensä tietää, kun se hyvä ja itselle sopiva on kädessä.

Silloin kun ollaan halvemmassa hintaluokassa, päivitystarve tulee - suuresta valikoimasta huolimatta - vastaan helpommin, koska edullisissa soittimissa on aina tehty kompromisseja materiaalien, teknisten ratkaisujen, osien, valmistustapojen ja viimeistelyn kanssa. Kyse on siitä, mitkä puutteet on valmis hyväksymään selaisenaan ja mitkä asiat päivittämällä kitara täyttää oman vaatimustason. Ja usein se halpakin kitara kelpaa ilman päivityksiä, ainakin hyvin säädettynä.

Mutta onhan nimimiehissäkin niitä osien vaihtajia vaikka nyt Gallagherista, Gilmourista ja Morsesta alkaen. Soitettavuuden paranemisen merkityksen osaa arvioida vain soittaja itse, mutta missä määrin heidän soundinsa on sitten jonkin mikkipäivityksen jälkeen kovin erilainen, sen todetkoon kukin kuuntelija omin korvin. Aika erilaisilla kamoilla voi irrota aika samankaltaista soundia, kuten tämä aiemminkin linkkaamani Randy Richterin rockabilly-esimerkki osoittaa.

https://youtu.be/D1hYbd3ebPQ

Richterin toinen pointti kuitenkin on, että tietyt itseä miellyttävät asiat saavat kuitenkin oman olon tuntumaan paremmalta, mikä puolestaan auttaa soittamaan paremmin. No, ehkä jossain angstipunkissa saattaisi käydä päinvastoinkin...
Ziggy Bubba
31.01.2021 19:43:51

Jos ei kitara soi akustisesti ei siihen kannata mitään modauksia edes miettiä. Parempi jättää kauppaan.
zedder
31.01.2021 19:45:12
Ziggy Bubba: Jos ei kitara soi akustisesti ei siihen kannata mitään modauksia edes miettiä. Parempi jättää kauppaan.

Jos laittaa EMG:t niin ei haittaa.
Joskus etanolin käyttö lähtee käsistä..
Krice
01.02.2021 09:03:00

mpekkanen: Oletko soittanut tuollaisella kaulalla?

En, mutta minulla on Ibanezin akustinen, jossa on 45mm kaula, mutta se on myös kohtalaisen paksu.
Mikko1978
01.02.2021 15:08:53 (muokattu 01.02.2021 15:12:42)
VIPMetal: Suosittelen kyllä customin tekemistä. Täällä perähikiälläkin päin on rakentajia. Ite ollu tosi tyytyväinen omaan custom Telecasteriin. Uskoisin, että pelkän kaulantekokin onnistuu noilla spekseillä.

Mua häiritsee se, että nuo menevät periaatteella sika & säkki. Aina välillä, kun noita käytettyinä eteen tulee, niin lopputulos on osunut vaihtelevasti mun makuun. Ja jos se lopputulos ei miellytä, niin kokeiluna nuo ovat tosi kalliita. Käytetyt laatukitarat ovat kokeiluna taasen oikeastaan ilmaisia tai ainakin lähellä sitä.

Oen pitkälti samaa mieltä Ilen kanssa tästä. Nuorena kuljin mikinvaihtopolun loppuun huomaten sen, että jos puista ei lähde, niin se ei mikkiä vaihtamalla miksikään muutu. Sitten kun kaiken on vaihtanut, niin halpa kitara tulikin hemmetin kalliiksi. Nykyisin kunnioitan kitaran tekijän näkemystä. Jos mikit ovat kelvottomat, niin se ei lupaa hyvää muutenkaan.

Sopivia kitaroita löydän kyllä kun ahkerasti testailen eri vaihtoehtoja.
Guildfinger
03.02.2021 16:14:25 (muokattu 03.02.2021 16:15:02)
Kannattaa tietää aika tarkasti, mitä haluaa, jos tilaa kitaran omien speksien mukaan. Kaulan mittoja pidän itse tärkeimpänä, mutta samoilla mitoilla oleva kaula saattaakin tuntua ihan erilaiselta eri bodyn kanssa. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Mitä enemmän skeboja hiplaa, niin sitä paremmin tietää...ehkä, mikä/mitkä kitarat sopii omille käsille ja vartalon mitoille. Kaulan mitat, profiili, radius, skaala, kaulaliitos, kaulan kulma, materiaalit...
qetep
04.05.2021 18:56:30
Baraka: Kitarassahan kuuluu myös käyttää aina pelkästään samoja kieliä kuin siihen oli tehtaalla laitettu ja sitä kuuluu pitää samassa vireessä, johon se on alunperin säädetty. Kitaravalmistajalta voisi tulla myös biisilista, jota kitaralla saa soittaa, koska kitaravalmistaja tietää parhaiten mikä kyseisellä kitaralla kuulostaa parhaalta. Jos poikkeaa annetuista vaihtoehdoista, tai jos herra paratkoon kokeilee jotain omaa, niin pitäisi ottaa koko kitara pois.

Moro,

Uskaltaisinko olettaa, että sulla on autossasi karvanoppia ja retee pakoputki soundeineen, joita ei löydy joka pojan kaarasta. Kenties "maavalot" ja/tai jotain muuta huomiota herättävää ilta-ajelussa. 100 000 euron mersu on mielestäsi aivan perseestä, jolla ei voi ajaa metriäkään. Jos vaikka ralliraidat kylkeen, niin sitten, ehkä???

Olen sitä mieltä, että autolla voi ajaa minne itse huvittaa ja oikealla kitaralla voi soittaa, juuri niin kuin itse osaa.
Soittaminen ja esiintyminen ovat kaksi täysin eri asiaa. Molempia tarvitaan toki.
Baraka
04.05.2021 20:03:50
qetep: Moro,

Uskaltaisinko olettaa, että sulla on autossasi karvanoppia ja retee pakoputki soundeineen, joita ei löydy joka pojan kaarasta. Kenties "maavalot" ja/tai jotain muuta huomiota herättävää ilta-ajelussa. 100 000 euron mersu on mielestäsi aivan perseestä, jolla ei voi ajaa metriäkään. Jos vaikka ralliraidat kylkeen, niin sitten, ehkä???

Olen sitä mieltä, että autolla voi ajaa minne itse huvittaa ja oikealla kitaralla voi soittaa, juuri niin kuin itse osaa.

Väärin oletettu. Ei löydy mitään noista. Mun mielestä vaan on aika älytön asenne, että kitaroita ei saisi modata omaan käyttöönsä, koska se on heti raiskaamista. Aika monta innovaatiota olisi kitaroiden saralla jäänyt toteuttamatta, jos soittajat olisivat aina tyytyneet siihen mitä on tarjolla. Soittajalla kun voi olla täysin erilainen visio päässään siitä kitarasta kuin sillä soitinrakentajalla. Eikä näistä kumpikaan ole väärässä oman visionsa kanssa.
Makelele
04.05.2021 23:06:59 (muokattu 04.05.2021 23:07:31)
Baraka: Väärin oletettu. Ei löydy mitään noista. Mun mielestä vaan on aika älytön asenne, että kitaroita ei saisi modata omaan käyttöönsä, koska se on heti raiskaamista. Aika monta innovaatiota olisi kitaroiden saralla jäänyt toteuttamatta, jos soittajat olisivat aina tyytyneet siihen mitä on tarjolla. Soittajalla kun voi olla täysin erilainen visio päässään siitä kitarasta kuin sillä soitinrakentajalla. Eikä näistä kumpikaan ole väärässä oman visionsa kanssa.

Näin.

Esim. Eddie Van Halenin kitaroissa taisi olla enemmän modauksia kuin alkuperäistä. Joku Lester Polsfusskin taisi olla aika kova modaamaan kitaroitaan.
delarco
15.05.2021 06:46:25
VIPMetal: Suosittelen kyllä customin tekemistä. Täällä perähikiälläkin päin on rakentajia. Ite ollu tosi tyytyväinen omaan custom Telecasteriin. Uskoisin, että pelkän kaulantekokin onnistuu noilla spekseillä.

Eikös jäsen Krice ole "itkenyt" näitä speksi asioita jo vuositolkulla?
Ei kai se niin vaikeaa olisi ollut juurikin teettää sitä customia, halutuilla spekseillä?
Krice
15.05.2021 07:14:01

delarco: Eikös jäsen Krice ole "itkenyt" näitä speksi asioita jo vuositolkulla?
Ei kai se niin vaikeaa olisi ollut juurikin teettää sitä customia, halutuilla spekseillä?

Anna rahat niin teetän.
marke-
15.05.2021 09:13:44
Jos ongelma on pitkä, säästäminen toimii. Riippuen töistä ja menoista, vuodessakin säästää jo kohtuu summan..
mpekkanen
15.05.2021 09:35:33 (muokattu 15.05.2021 09:43:13)
Heroin: Jos ongelma on pitkä, säästäminen toimii. Riippuen töistä ja menoista, vuodessakin säästää jo kohtuu summan..

Kyllä. Monesti noiden custom tilausten kanssa ei tarvitse koko summaa tilatessa. Kiiras instrumentilla(esim) maksetaan puolet tilatessa ja loput kun soitin on valmis. Kiiraksen hinnat lähtee karvan alle 1500€ kovan laukun kanssa. Toki monenlaiset custom lisät nostaa hintaa...

E: Ja tuolta pystyy tilaamaan kitaran sellaisella muodolla, lavalla, mikeillä, tallalla, kielimäärällä jne kuin haluaa. Hyvin paljon pystyy valikoimaan juttuja jo tuohon 1500€ hintaan.
The Jack
15.05.2021 10:37:56 (muokattu 15.05.2021 10:38:14)
qetep: Ote Ile Kallion haastattelusta:

"Luotan hyvään kitarantekijään, ja siihen, että hän tietää myös sen minkälainen elektroniikka soittimessa tulee olla. Kitaran pitää olla hyvä sillä tavalla kuin se on tehty. Hyvä kitara on hyvä sellaisenaan."

Mikäli ei ole kyseessä +5000 euroa maksava custom-pajan tuote, niin soitinrakentajan näkemystä rajoittaa aina myös tuotantotekniset kustannukset. En usko että ainakaan tehdasvalmistajat pistävät kitaroihinsa parhaimpia mahdollisia osia, vaan niitä joiden laittaminen on kustannustehokasta. Esim. Gibsonilla on ollut 3000 euron kitaroissa sähköt piirilevyillä, eikä sitä päätöstä ole tehty se mielessä että soundi olisi parempi tai myöhempi käytettävyys/korjaaminen helpompaa, vaan että työntekijän aikaa kuluu kokoonpanoon vähemmän. Myöskin talla, virittimet, satula, mikit... melkein kaikki kuviteltavissa oleva laitetaan kompromissina. Tämä mielessä itselleni ei tuota minkäänlaisia tunnontuskia päivittää osia paremmiksi, jos näen tarpeelliseksi.

Varmaan Ruokangas on loistava juuri sellaisenaan ilman modauksia. Toisaalta alkuvaikutelmaltaan huono tai keskiverto kitarakin voi nousta yllättävän hyväksi vaihtamalla muutamia osia ja säädättämällä kitara osaavalla sepällä. Mun ymmärrys ei riitä erottamaan pelkällä akustisella soinnilla suoraan onko kitara hyvä vai huono. Varsinkaan jos kitara on kamalissa säädöissä ja vanhoilla kielillä.
Mikko_AAA
15.05.2021 10:38:13 (muokattu 15.05.2021 11:01:57)
Minusta kitaramaailmassa markkinointikoneisto on kyllä onnistunut täydellisesti. Veikkaan, että yksi onnistuneimpia markkinointeja millään alalla.

Kun miettii brutaalia totuutta. Jokaisella kitaralla pystyy soittaan kaikkia musatyylejä. Jos pysytään yleisissä genreissä (pop, blues, rock, jazz, metalli). Toki soittokokemus on varmasti parempi tietyllä kitaralla tietyssä genressä. Mutta mikä estää esim SG:llä countryn soittamisen? Saa kuulostamaan aivan hyvältä. Mikä estää stratolla jazzin soittamisen? Ei mikään. Entä mikä estää telecasterilla hevin vetämisen? Ei mikään.

Markkinointikoneisto no vain luonut sen hyvin vahvan kuvan, että tietty kitara tiettyyn genreen ja luonut sen kuvan, että tarvit ehdottomasti tämän kitaran jos meinaa rokkia soittaa. Juuri tämän Les Paulin hattumieheltä, että näytät kovalta. Markkinointi on kuitenkin mielikuvien luomista.

Eipä siinä itselläkin on liikaa kitaroita. Olenkin miettinyt, että myis kaikki pois paitsi resonaattorin ja ostais tilalle yhden kunnon Les Paul tyyppisen kitaran ja yhden kunnon akustisen.

Hienoa esim nähdä kun bonamassa vetää jollain 500 euron les paulilla ihan uskottavasti omaa tyyliään. Ne herättää kivasti että loppupeleissä se on vain harjottelemisesta kiinni. Ei kaulaprofiilien haistelusta, tonepuiden etsimisestä jne... Nykykitarat hintaluokassa 500 euroa on kaikki semmosia että kyllä niillä soitto onnistuu.

Kun veikkaan että valtaosalla kitaristeista itseni mukaan luettuna eniten hyötyä olis harjoittelemisesta, kuin täydellisen kitaran etsimisestä. Siksi on huvittavaa joskus seurata tätä keskustelua kun jengi etsii jotain täydellisestä kaulaprofiilia tai tonepuuta tai jotain härän kiveksestä tehtyä satulaa koska "tone". Kyllä ne metallica riffit pystyy soittaan kitaralla kuin kitaralla. ( ;D )

https://www.youtube.com/watch?v=LQkGaKw7UC4
BigPapa
15.05.2021 10:59:46 (muokattu 15.05.2021 11:03:57)

Näistä mikään ei varmaankaan ole 500€:n kitara/Les Paul. Aivan eri asia mainostaa ja markkinoida jotain halpis Epiphonea,"signature" kitaraansa, josta massia valuu omaan lompsaan sitä enemmän mitä paremmin se omille faneille myy. Sitten onkin mukava omaan käyttöön hankkia vaikkapa se 500 000€:n Gibson Les Paul Standard 1959 tai muutama niitä.

https://jbonamassa.com/guitars/
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)