qetep 31.01.2021 00:07:07 | |
---|
Moi kitaroiden modaajat ja raiskaajat. Ote Ile Kallion haastattelusta: "Vaikka vahvistimet ovatkin se rockin toinen puoli, niin uutta sähkökitaraa kokeillessa ratkaisevaa Ilelle on akustisen soinnin laatu. Sen pitää tuntua hyvältä akustisesti, jotta viitsii ruveta enempää testaamaan. Silloin kitaralla on hyvät edellytykset soida myös sähköisesti. Tietysti nykyään kaikkia näitä erilaisia mikkityyppejä ja -kokoja saa vaikka minkälaisena. Mutta mikkien kanssa pelaamisessa ja vaihtamisessa olen aina ollut tosi laiska ja huono, se ei ole mulle luontaista. Luotan hyvään kitarantekijään, ja siihen, että hän tietää myös sen minkälainen elektroniikka soittimessa tulee olla. Kitaran pitää olla hyvä sillä tavalla kuin se on tehty. Hyvä kitara on hyvä sellaisenaan." (Lähde: Riffi 2/2015) https://riffi.fi/artikkelit/haastat … %A4ytt%C3%B6taidetta-parhaimmillaanSoittaminen ja esiintyminen ovat kaksi täysin eri asiaa. Molempia tarvitaan toki. |
jnen 31.01.2021 05:27:01 (muokattu 31.01.2021 05:27:38) | |
---|
No niin, tuossahan se on ihan nassakasti sanottu, tuohon ei ole lisättävää. (Pätee kyllä muihinkin instrumentteihin ja jopa aseisiin, olin kerran paikalla kun huipputasolla ampuva kaverini tapasi uuden valmentajansa, joka halusi nähdä ensimmäiseksi hepun kiväärit, "ok. tästä voidaan jatkaa", oli nimittäin sitä mieltä että hyvässä vehkeessä on kaikki kohdallaan tuunaamatta ja kun kaveri oli jo sillä tasolla jolla ei tarvita aseen tukin ja kahvojen vuolemista eikä täyttöjä niin kyseessä on ammattilainen johon kannattaa panostaa osaamistaan). |
Baraka 31.01.2021 09:52:36 | |
---|
Kitarassahan kuuluu myös käyttää aina pelkästään samoja kieliä kuin siihen oli tehtaalla laitettu ja sitä kuuluu pitää samassa vireessä, johon se on alunperin säädetty. Kitaravalmistajalta voisi tulla myös biisilista, jota kitaralla saa soittaa, koska kitaravalmistaja tietää parhaiten mikä kyseisellä kitaralla kuulostaa parhaalta. Jos poikkeaa annetuista vaihtoehdoista, tai jos herra paratkoon kokeilee jotain omaa, niin pitäisi ottaa koko kitara pois. |
munkero 31.01.2021 10:01:07 | |
---|
Pitikö tämän jotenki auttaa sen oikean kitaran löytämisessä? Itekki joskus soitellu. |
Baraka 31.01.2021 10:03:23 | |
---|
munkero: Pitikö tämän jotenki auttaa sen oikean kitaran löytämisessä? Ei, tässä on tarkoituksena vittuilla kitaroiden raiskaajille. |
munkero 31.01.2021 10:06:07 | |
---|
Baraka: Ei, tässä on tarkoituksena vittuilla kitaroiden raiskaajille. Aivan, olinpa taas yksinkertainen ja typerä. No, vaihdan kuitenkin jatkossakin kitaroiden osia sellaisiin jotka istuvat omiin mielihaluihini paremmin. Itekki joskus soitellu. |
Metalkallo 31.01.2021 10:29:15 | |
---|
Jotkut kitarat kaipaa laittamista ja jotkut ei eikä aina se laittamista tarvitseva ole se halvin :) Parhain esimerkki mulle halvemmista joka ei ole tarvinnut laittamista yhtään on ollut bentonin hb-35 mallin keppi, toki vaihdoin siihen 9- koon kielet, kun siinä oli alunperin 10- kielet, oh nou D: Eri mikillä saa kyllä taikoja aikaan kitarassa kuin kitarassa, se on vaan se mitä hakee soundilta. Monessa kepissä jossa on halvemmat mikit kyllä kuulee eron, kun pistää kalliimmat, mutta joissain halvemmissa kitaroissa on jo valmiiksi hyvät mikit mikä on yksi asia mikä on muuttunut parempaan suuntaan nykyaikana. Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän. |
Basifisti 31.01.2021 10:34:45 | |
---|
Mitä vanhemmantyylistä kitaramusiikkia soitetaan, sitä enemmän meininki usein minusta muistuttaa klassista musiikkia. Eikä siinä ole minusta mitään väärää. |
samiko 31.01.2021 11:30:22 | |
---|
En mä aina oikein löydä sitä oikeaa, tai mieli muuttuu eikä oo varaa ostaa uutta mielitiettyä. Ja haluan olla myös lumihiutale, oman elämän pieni kitaraprofessori. Se erityinen yksilö erityistarpeineen ja vaatimuksineen. |
kojones 31.01.2021 11:37:55 (muokattu 31.01.2021 11:38:10) | |
---|
qetep: "Luotan hyvään kitarantekijään, ja siihen, että hän tietää myös sen minkälainen elektroniikka soittimessa tulee olla." Ilen kanssa samoilla linjoilla, huono kitarantekijä jos ei tiedä asiakasta paremmin. |
zedder 31.01.2021 12:36:08 | |
---|
Tässä taitaa nyt jo mennä sekaisin jo se, että puhutaanko tehdasvalmisteisista massatuotantokitaroista, vai asiakkaalle tilauksesta tehdystä soittimesta. Mielestäni on aika hedelmätöntä väittää ettei muka soittaja itse voisi nähdä todellista tarvetta vaihtaa jokin komponetti muilta osin itseään miellyttävään sähkökitaraan. Ei kitaratehtaan insinööri voi tietää sitä että mihin eri tarkoituksiin ja minkä musiikin alalajin välineeksi liukuhihnalta suollettu soitin voi lopulta päätyä. Joskus etanolin käyttö lähtee käsistä.. |
Krice 31.01.2021 13:13:36 | |
---|
En löydä. Pitäisi olla 45mm kaulan leveys ja tallassa F-tyyppinen leveä välistys. Kaulan pitäisi olla myös mahdollisimman ohut tyyliin super wizard (17mm). Eli pelkästään sopivan kaulan löytäminen on jo mahdotonta tehdaskitaroissa. Puhumattakaan muista ominaisuuksista. |
ÄrGee 31.01.2021 13:47:21 | |
---|
Krice: En löydä. Pitäisi olla 45mm kaulan leveys ja tallassa F-tyyppinen leveä välistys. Kaulan pitäisi olla myös mahdollisimman ohut tyyliin super wizard (17mm). Eli pelkästään sopivan kaulan löytäminen on jo mahdotonta tehdaskitaroissa. Puhumattakaan muista ominaisuuksista. Mitä ne 2mm kaulan reunoilla hyödyttävät? Kieliväli tallan ja satulan päässä olisi kuitenkin suurinpiirtein sama kuin 43mm satuloissa. To the stars!!! |
Näppituntumalla se löytyy. Todisteena Angus Young. Kun siltä kysyttiin haastattelussa että miksi valitsit SG:n niin Angus nappasi kiinni SG:n yläsarvesta ja sanoi että tämän vuoksi. Tästä on niin helppo napata kiinni ja kantaa kitaraa kun pitää viedä sitä jonnekin. Juu mast tsamp övei from skvirröls baik ant staat living diu. -Sjömanni- |
Jeszse 31.01.2021 15:23:54 | |
---|
ÄrGee: Mitä ne 2mm kaulan reunoilla hyödyttävät? Kieliväli tallan ja satulan päässä olisi kuitenkin suurinpiirtein sama kuin 43mm satuloissa. Kaks milliä satulan leveyteen lisää tuo yllättävänkin ison eron tatsiin. |
LaXu 31.01.2021 15:25:41 | |
---|
zedder: Tässä taitaa nyt jo mennä sekaisin jo se, että puhutaanko tehdasvalmisteisista massatuotantokitaroista, vai asiakkaalle tilauksesta tehdystä soittimesta. Mielestäni on aika hedelmätöntä väittää ettei muka soittaja itse voisi nähdä todellista tarvetta vaihtaa jokin komponetti muilta osin itseään miellyttävään sähkökitaraan. Ei kitaratehtaan insinööri voi tietää sitä että mihin eri tarkoituksiin ja minkä musiikin alalajin välineeksi liukuhihnalta suollettu soitin voi lopulta päätyä. Näin just. Mä olen vaihtanut kitaroihin mikkejä jo ihan sen takia että vakkareissa on ollut huono balanssi, esim tallamikki on honottanut keskialueelta ja kaulamikki ei - tuossa käy heti, ettei kitarasta koskaan saa kuin kompromisseja soundissa tai toisen mikin soundi on huonompi kun vahvarin ym EQ on säädetty sen toisen mukaan omiin tarpeisiin sopiviksi. Ihan samalla tavalla voi johonkin custom-kitaraan vaihtaa mikkejä jos niin haluaa. Jos sen kitaran rakentajan kanssa ei pääse naamatusten näyttämään, että tällainen on mun soundimieltymys, niin ei siihen välttämättä tule just sulle sopivat jutut vaan se perustuu rakentajan kokemuksen tuomiin arvioihin. |
mpekkanen 31.01.2021 16:50:40 (muokattu 31.01.2021 18:39:13) | |
---|
Krice: En löydä. Pitäisi olla 45mm kaulan leveys ja tallassa F-tyyppinen leveä välistys. Kaulan pitäisi olla myös mahdollisimman ohut tyyliin super wizard (17mm). Eli pelkästään sopivan kaulan löytäminen on jo mahdotonta tehdaskitaroissa. Puhumattakaan muista ominaisuuksista. Oletko soittanut tuollaisella kaulalla? E: Kasarin loppupuolella Ibanez teki muutaman vuoden 540PII mallia ja siinä oli kaula 44.45mm, mikäli en muista täysin väärin. Voi tietysti olla, ettei soitin miellytä muutoin. Ainakin on aika harvinainen nykyään ja hinnat samaa luokkaa kuin teettäisi kotimaassa soittimen. Onko noista tehty uudempia painoksia, niin en tiedä. Alkujaan olivat samaa hintaluokkaa rg550 tyylisien kitaroiden kanssa... |
Sammakko 31.01.2021 16:53:49 | |
---|
Ihan sama oikeestaan mikä kitara. Tottumiskysymys. |
Kivijalka 31.01.2021 16:57:59 | |
---|
Sammakko: Ihan sama oikeestaan mikä kitara. Tottumiskysymys. Tämähän se. Mitä enemmän viitsisi treenata, sitä todennäköisemmin mikä tahansa kitara muuttuisi sopivaksi. "Every person with screen time knows some form of martial art, and most of them can solo like Van Halen. This is the way the world should be!" |
19691970 31.01.2021 18:03:45 | |
---|
Jeszse: Kaks milliä satulan leveyteen lisää tuo yllättävänkin ison eron tatsiin. Näino. Varsinkin jos on pienet kädet. 41mm on mulle paljon, paljon parempi kuin 43mm. |