Aihe: Kännissä keikalla
1 2 3 4 5 6 7
The 1
24.01.2021 02:36:32
Anteeksi kun näitä höpisen,pitäkää maskia päässä soon moro.
Anonymous-jazz
24.01.2021 05:00:22

jjussila: tosin Klabbi jätti työpaikkatörpöttelyn vähemmälle.

Jos se ois tehnyt päinvastoin, niin silloin se olisi saanut Matti Nykäs ilmiömäisen maineen itselleen.
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act" - George Orwell
WanhaWetäjä
24.01.2021 11:44:45 (muokattu 24.01.2021 11:49:32)

jjussila:.tosin Klabbi jätti työpaikkatörpöttelyn vähemmälle.
Näinköhän? Itse olen ollut paikkaamassa yhtä ns sairastumistaan, täysin kuulopuheita mutta bandilla taisi olla siinä vaiheessa sellanen diili että jos taiteilija on estynyt niin bandi saa liksan mutta ei tarvi lähteä keikalle. Tämähän kertoo sen että vaara oli olemassa.Mutta joo, keikkamäärään suhteutettuna hoiti suurimnan osan keikoistaan kunnialla.
Muutama Klapin säestys tuli tehtyä, se oli aikaa kun hän kiersi poikansa kanssa. Joskus oli ok leppoisa meininki, kankkusessa mikään ei hälle kelvannut.

Yksi kenties ko herran luonteesta kertova muisto on 80-luvulta, olimme Aron Maken kanssa keikalla Hesassa Klippanilla, Klappi pölähti paikalle ns turpa täynnä, Make ei ollut vielä paikalla, Klappi kysyi meiltä lähdettäisiinkö hänen bandikseen. En tiedä onko tämä tapa kovinkin yleinen solistien keskuudessa, toki säestettävät voivat vaihtua mutta harvemmin kai noin että koetetaan viedä kollegan bandi.

Viinaan suoraan tai välillisesti kuolleita soittajia ja artisteja löytyy monia joiden kanssa on keikkaa tehty. Hajonneita perheitä, kaikenmoisia kusetuksia, henkilökohtaisia konkursseja yms ylipäätään repaleista elämää noihin liittyy, onneksi on itse välttynyt moisilta, ehkä varoittavia esimerkkejä tuli nähtyä jo uran alkuaikoina.

Solistien dokaamiseen liittyen, ison pohjalaisen tanssipaikan vetäjä totesi kerran 2000 luvun alussa takahuoneessa että on ns neljän suora(ei se bandi) jonka toilailuja katsotaan läpi sormien, nimiä en sano mutta heistä kaikki ovat edesmenneitä.
Se että dokaamisesta ja juopoista on tehty sankareita lienee perisuomalainen ilmiö, ns hyvä jätkä efektistä lienee kyse, selkään taputtelijoita ja siipiveikkoja on varmasti piisannut.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
jjussila
24.01.2021 13:45:49
WanhaWetäjä: Näinköhän? Itse olen ollut paikkaamassa yhtä ns sairastumistaan, täysin kuulopuheita mutta bandilla taisi olla siinä vaiheessa sellanen diili että jos taiteilija on estynyt niin bandi saa liksan mutta ei tarvi lähteä keikalle. Tämähän kertoo sen että vaara oli olemassa.Mutta joo, keikkamäärään suhteutettuna hoiti suurimnan osan keikoistaan kunnialla.
Muutama Klapin säestys tuli tehtyä, se oli aikaa kun hän kiersi poikansa kanssa. Joskus oli ok leppoisa meininki, kankkusessa mikään ei hälle kelvannut.

Yksi kenties ko herran luonteesta kertova muisto on 80-luvulta, olimme Aron Maken kanssa keikalla Hesassa Klippanilla, Klappi pölähti paikalle ns turpa täynnä, Make ei ollut vielä paikalla, Klappi kysyi meiltä lähdettäisiinkö hänen bandikseen. En tiedä onko tämä tapa kovinkin yleinen solistien keskuudessa, toki säestettävät voivat vaihtua mutta harvemmin kai noin että koetetaan viedä kollegan bandi.

Viinaan suoraan tai välillisesti kuolleita soittajia ja artisteja löytyy monia joiden kanssa on keikkaa tehty. Hajonneita perheitä, kaikenmoisia kusetuksia, henkilökohtaisia konkursseja yms ylipäätään repaleista elämää noihin liittyy, onneksi on itse välttynyt moisilta, ehkä varoittavia esimerkkejä tuli nähtyä jo uran alkuaikoina.

Solistien dokaamiseen liittyen, ison pohjalaisen tanssipaikan vetäjä totesi kerran 2000 luvun alussa takahuoneessa että on ns neljän suora(ei se bandi) jonka toilailuja katsotaan läpi sormien, nimiä en sano mutta heistä kaikki ovat edesmenneitä.
Se että dokaamisesta ja juopoista on tehty sankareita lienee perisuomalainen ilmiö, ns hyvä jätkä efektistä lienee kyse, selkään taputtelijoita ja siipiveikkoja on varmasti piisannut.

Tarkoitin sitä, että taiteilija jätti tulematta kokonaan (ei siis esiintynyt turpa täynnä). Ja varsinkin viimeisinä vuosina hommat hoituivat asiallisesti töissä, vapaa-aika olikin sitten toisen kaltainen.
..ei helev...olisko noin?.....
TompBass
24.01.2021 14:12:11
Olipa suorastaan sääli katsella joskus vuonna -93 Merikievarissa kun oltiin toisen artistin kanssa samoilla lauteilla, kuin toisena esiintyvä Topi S. Topi ei ollut tuolloin enää Agentsissa ja häntä komppasi TT Purontaka. Tuolloin porukkaa oli vielä liiteri tulvillaan, ja kyseistä artistia jengi ja säestävä orkkakin odotteli. No artisti saapui jossain vaiheessa iltaa taksilla pihaan, ja kömpi saman tein lauteille. Hänellä oli joku kainaloon yltävä hanhi mukana joka tottakai nojaili Topiin koko "esiintymisen" ajan. No eipä hänen esiintymisestä kerta kaikkiaan tullut mitään, sen verran artisti oli maistissa (kummatkin), joten ehkäpä noin puolentunnin kokeilun jälkeen hyppäsi takaisin taksiin. On varmasti orkalle hankala tilanne kun ei voi tietää saapuuko solisti vaiko ei. En tiedä kauanko heidän yhtyeistyö kesti. Eikä tarina kerro ottiko Elevaara uudelleen taiteilijaa esiintymään.
" Konstan konsti oli oiva, kun viululla pesäpalloa pelas"
Anonymous-jazz
24.01.2021 16:09:41 (muokattu 24.01.2021 16:11:34)

WanhaWetäjä:

Mutta selvähän se on, että silloin kun puhutaan sellaisista pystöistä, jotka vetävät sen tanssilavan aivan täyteen, niin siinä liikkuu jo tanssijärjestäjienkin taskuissa sellaisia summia, ettei siinä ihan helpolla järjestäjä halua lähteä perumaan esiintymisiä, vaikka taiteilija ilmaantuisi paikalle kännissä.

Mutta sitten kun ne lipun maksajat näkevät, että joku suuri taiteilija kaatuukin siihen stagelle humalassa, niin johan on isot lehtiotsikot, jos kyseessä on joku suuri nimi. Mutta ei taas sellainen ketään lehtitoimittajaa kiinnosta, jos taas joku rivimuusikko kaatuu keikalla jalu päissään kesken soiton.
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act" - George Orwell
The 1
26.01.2021 00:49:31 (muokattu 26.01.2021 01:12:04)
Elevaara on itse sanonut että Topi ja Reiska saa olla meillä kännissä muut eivät mihin jäi klappinen kulkukoirat oli kova silloin ihmiset itkivät kun kaksi koiraa lauloi kyllähän se oli uskottavaa kyllä. Elevaaralle oli tärkeintä kuka veti porukkaa oli se sitten Kikka tai klappi muita hän ei juuri morjenstanut hyvä kun oven sinne vintille avasi.
The 1
26.01.2021 00:56:15 (muokattu 26.01.2021 01:05:05)
Muistan kun olin keikalla Merikievarissa siellä olimme Reiskan Kikan ja Pienimäen Eilan kanssa minulla oli hammas särky päällä kuume nousi Eila kysyi Kikalta onko sinulla antaa Heikille mitään hampaaseen kun Reijon säestys alkaa Kikka kaivoi nopesti tapletin ja fissyn ja sitten Reijoa säestämään Reiska katseli rumpalia ja totesi mennään hitaamalla sitten se satumaa. "Ei narise raput vintin,ei vilahda naama luihun.
Jucciz
26.01.2021 01:14:13
Kännissä internetissä?
The 1
26.01.2021 01:20:12 (muokattu 26.01.2021 01:29:45)
Tarjoilija yksi tuoppi vielä minullahan on maski naamalla karvanen maski mutta en tiedä mikä koira se ei ole minulla on kissa kuuleppas Jucciz sinä menet ja poistat kaikki minusta kirjoittamasi jutut tai tulen ja vedän sinulta housut alas ja annan varrvulla.
The 1
26.01.2021 01:40:38 (muokattu 26.01.2021 03:05:29)
Minä sitä olen miettinyt kuinka paljon siitä Juicen elokuvasta saan rahaa varmasti tosi paljon? Tunnetusti Mattiakin näytettiin vuoden aikana montakertaa täytyy ilmoittaa sinne tuotantoyhtiöön nykyinen tili numero ja vero % etteivät vaan ota liikaa veroa. Niin tiedättehän te että minulta on ilmestynyt levy " mietin vain" !
The 1
26.01.2021 02:29:28
Yhdet häät jäi mieleen tulimme sinne juhlapaikalle ja haitaristi soitti häämarssia kännissä ja morsian itki se jäi mieleen ja kun vein haitaristin kotiin niin toisessa kädessä oli haitarilaukku ja toisessa kiljupänikkä hyvän näköistä menoa kotiin .
The 1
26.01.2021 02:36:01 (muokattu 26.01.2021 02:56:58)
Karvian keikka jäi mieleen.Pojat oli saanut ponua tauolla,haitaristi oli aika kännissä ja solisti katsoi sitä murhaavasti ja hanu takaisin totesi minulle tauolla nojaten pylvääseen notkuen,-näitkö miten tuijotin solistia kuin käärme en nähnyt jaa et nähnyt kuin käärme tuijotin sitä.No loppu oli se vaakon nakilla käynti :) E nykyään ole enää sellaisia keikkoja ja matkoja nykyään vaan selataan kännykkää tai pelataan pelejä voi hyvänen aika sentään niin saa sitä kännykälläkin persettä. Kaikkein hienointa on kun lupaudut johonkin bändiin etkä tiedä siitä mitään ja kun kappale lähtee niin olet heti taivaassa tai et.
Epämuusikko
26.01.2021 09:30:41
geggo: Joka ääni oli periaatteessa sointu hänellä.
Se on se melodiansoittamisen kuninkuuslaji.
LET'S SÄRJETÄÄN AND MURJOTAAN!
sepe.keino.
26.01.2021 10:53:20
geggo: Sattuiko The Hessu tuntemaan Porin suunnalla vaikuttaneita herroja Rumpali Ilpo Kallio, ja Hanuristi Jouko Kuusela? Aikanaan tein heidän kanssaan jokusen keikan, itse toki olin vielä lähes oppipoika, ja herrat jo eläkeläisiä, mutta joo aika jazziin mentiin vaikka tanssimusaa oli tilattu soittamaan. Välillä tuntui että missä se "ykkönen" on. Tää oli joskus -96. Oltiin Euran Kauttualla soittamassa ja Kuusela vetää sillä Giulietilla niin s..tanan lujaa että ei tarvinnut edes mikitystä. Joka ääni oli periaatteessa sointu hänellä. Kuusela kertoi että oli aikanaan Erkki Junkkarisen orkas, silloin kun kovin hitti oli Ruusuja "elohopeamaljassa", ja rahaa kuulemma tuli valehtelematta muovipussikaupalla myös muusikoille. Paljon kuulemma käytiin myös vaihtamassa tuotteisiin valtion myymälässä. Kylläpä tuolloinkin taisi kurtisti seitin ohuet olla ohittanut jo edellisellä viikolla. Mutta kieltämättä hyvä kokemus ja ei "pienet siivut" hänen soitosta kuulunut. Mikäpä olikaan 60-70 luvulla sitten "kohtuukäyttöä"?

Kokemusta on Kuuselan Joukon ja Willmannin Ilkan kanssa keikasta Siikaisten Ratsutilalta vuosikymmeniä sitten.Ite löin rumpua,ja alkuilta meni ihan ok,kunnes
tauolla aukes kossupullo,ja toinenkin.Kuuselan Joukon soittoa ei "virvokkeiden"
nauttiminen juurikaan haitannut,mutta Ilkalla oli jo pohjia mennessä,joten Irja humppakin vaati mestarilta nuotin,eikä tahtonut enää tempo pysyä,välillä "laahas"
ja välillä "kiilas",joten kyllä tämä taikajuoma tehosi tekiämieheenkin.Myöhemmin
kun soitettiin Yyterin Rantasipissä Ässien jäänsulattajaisisa,ja mentiin jazz juttuja
ja kun improvisatio juomaa oli paljon hillitymmin, näiden mestarien kanssa oli todella ilo soittaa,siinä meikämanne oli todella päässyt itseään parempien seuraan.
WanhaWetäjä
26.01.2021 11:27:56

geggo:Hanuristi Jouko Kuusela? Aikanaan tein heidän kanssaan jokusen keikan, itse toki olin vielä lähes oppipoika, ja herrat jo eläkeläisiä, mutta joo aika jazziin mentiin vaikka tanssimusaa oli tilattu soittamaan.
Suorastaan karu muisto on ko herrasta, hän oli meillä tuuraajana yhdellä huttukeikalla ja se haitaristien outo tapa virnuilla/irvistellä/hymyillä whatever ja katsoa kanssasoittajiaan kun löytyy se oikeen vttumaisen kuulonen mahdollisimman "jazz" sointu joka ei sovi genreen lainkaan, se tuntui olevan soiton ydin, huh stana että oli raskasta laulaa. 5 x 45 min on toidella pitkä aika kokoonpanolla kitara(minä),basso, haitari ja rummut jos soitetaan monipuolista tanssimusaa, se on onneksi mennyttä aikaa se.

Ei ollut kännissä mutta ei myöskään toiminut lainkaan normi tanssimusaan hänen soittonsa. Myöhemmin sain nauttia erään kitara"taiteilijan" vastaavasta "ammattimaisuudesta", toki hän oli kännissä mutta jos/kun on opiskellut oikeen "ämeriiiikassa" asti jatsin soittoa niin ei tarvinuut lappuja mihinkään, soitteli istualtaan päin persettä sen sijaan.
Tämä keikka oli muutenkin yksi ikimuistoisimmista, koko muu bandi jäi dokaamaan keikan jälkeen yökerhon puolelle, luojan kiitos olin omilla kyydeillä.Osalla heistä (ei mulla) piti olla seuraavana päivänä päiväkeikka, n 350 km matkaa, ketään ei kuulunut paikalle, onneksi saivat korvaavan bandin paikallisista soittajista. Myöhemmmin sain kuulla että ko combolle oli jäänyt ns hihna päälle, yksi soittajista lähti omille retkilleen tanakampien stimulanttien perään, hän sattui olemaan keikkabussin omistaja joten se ja osa kamoista jäi keikkapaikalle. Se miten kitarataiteilija ja puhallinmestari pääsivät kuka minnekkin, se on arvoitus.

Kaikenlaisia mestareita on tullut tavattua, osa heistä on ollut ihan selvästä päästä, osa ei.
Anonymous-jazz
26.01.2021 13:32:38

Jucciz: Kännissä internetissä?

Entäs syntymähumalassa ?
Anonymous-jazz
26.01.2021 13:35:06 (muokattu 26.01.2021 13:37:56)

WanhaWetäjä: Ei ollut kännissä mutta ei myöskään toiminut lainkaan normi tanssimusaan hänen soittonsa. Myöhemmin sain nauttia erään kitara"taiteilijan" vastaavasta "ammattimaisuudesta", toki hän oli kännissä mutta jos/kun on opiskellut oikeen "ämeriiiikassa" asti jatsin soittoa niin ei tarvinuut lappuja mihinkään, soitteli istualtaan päin persettä sen sijaan.
Tämä keikka oli muutenkin yksi ikimuistoisimmista, koko muu bandi jäi dokaamaan keikan jälkeen yökerhon puolelle, luojan kiitos olin omilla kyydeillä.Osalla heistä (ei mulla) piti olla seuraavana päivänä päiväkeikka, n 350 km matkaa, ketään ei kuulunut paikalle, onneksi saivat korvaavan bandin paikallisista soittajista. Myöhemmmin sain kuulla että ko combolle oli jäänyt ns hihna päälle, yksi soittajista lähti omille retkilleen tanakampien stimulanttien perään, hän sattui olemaan keikkabussin omistaja joten se ja osa kamoista jäi keikkapaikalle. Se miten kitarataiteilija ja puhallinmestari pääsivät kuka minnekkin, se on arvoitus.

Kaikenlaisia mestareita on tullut tavattua, osa heistä on ollut ihan selvästä päästä, osa ei.

No humpansoitto onkin sellainen laji, että siinä maailmassa moni jazzmies puutuu nopeasti.
WanhaWetäjä
26.01.2021 14:10:29

Anonymous-jazz: No humpansoitto onkin sellainen laji, että siinä maailmassa moni jazzmies puutuu nopeasti.

Miksi lähteä moisiin kehiin jos hommassa ei ole haastetta tai se ei kiinnosta eikä ehkä siksi toimi? Ko kitaristi josta edellä puhuin oli tosiaankin ulkomailla asti opiskellut kaveri, liekö sitten ollut niin turpa täynnä että soitti istualtaan ja täyttä paskaa, ei halunnut lappuja vaikka joka biisiin sellanen olisi ollut.
Hänen tanssimusataustastaan en tiedä mutta jos soittajalla on korvat päässä olkoonkin vaikka minkälainen jazzmies tilupetteri hyvään niin kyllä sieltä jotain tunnistettavaa pitää lähteä biisiin kuin biisiin, iskelmä ja huttu ei ole harmonisesti ylivoimaista hahmottaa vaikka biisia ei olisi ikinä kuulutkaan.

Onhan noita olla rock-puolenkin kavereita kehissä ollut ja ei sekään ole aina toiminut, mm yksi kotimaisen perusrockin legendabandin rumpali tuurasi muutamalla tanssikeikalla, ei valssin komppi oikeen lähtennyt kun kun se ura oli ollut varmaan 30 vuotta 4/4 ja soitto kuin kärmestä päähän täysillä kolaamista ja tuskin ihan selvin päin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)