Aihe: Kerro kotitreenisetupistasi
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Krice
21.01.2021 19:49:15

PJS: Kyllä. Tai se että osa jengistä on ehdottomasti sen kannalta että latenssin pitäisi olla 0ms joka kertoo siitä ettei vältsiin oo kovinkaan tukeva ymmärrys vallitsevasta todellisuudesta.

Latenssi tulee mukaan nauhoitukseen jos sitä on hardwaressa eli nauhoitettu ääni tulee myöhässä jos DAW ei sitä jotenkin kompensoi. Eli siinä on sitä tieteellistä näyttöä niille jotka sitä kaipaa.
Antti1
21.01.2021 19:52:06
Krice: nauhoitettu ääni tulee myöhässä jos DAW ei sitä jotenkin kompensoi.

Tämä oli ongelma kyl äänityshommia aloitellessani tossa 20 vuotta sitten, softat ovat sittemmin onneksi vähän kehittyneet.
Basifisti
21.01.2021 20:32:50
Biisejä harjoittelen useimmiten pelkällä sähkiksellä akustisesti. Jos vain haluan soitella ja fiilistellä niin sitten samoilla vahvareilla ja efekteillä kuin bändinkin kanssa.

Nykyaikaisista mallintavista on aika vähän kokemusta. Logicin vahvistimella olen jonkin verran soitellut ja joillain muilla softa-demoilla. Itseänikin on latenssi jonkin verran haitannut. Piti oikein tarkistaa kuinka paljon sitä on omassa koneessa.

Ilman plugareita 32 bufferilla Logic ilmoittaa 7ms, mikä tuntuu vielä ihan hyvältä. 64:llä menee melkein 9 ms, minkä jo havaitsee. Tästä ylöspäin alkaa jo vaikuttamaan soittotuntumaan. 32 bufferilla ei viitsi soitella, koska alkaa usein jonkin ajan päästä tekemään häiriöitä. Eli tuon pienimmän toimivan 64 bufferin aiheuttaman 9ms päälle kun laittaa muutaman plugarin aiheuttaman 5ms niin siinä on jo niin paljon että itse mieluummin napsautan vahvistimen lämpiämään. Se on siis varmaan se 10ms, joka on itselläkin rajana. Mietin vain tässä että ottaakohan kaikki huomioon tuota plugareiden aiheuttamaa lisäystä latenssiin? Eli siis tunnetaanko oman laitteiston viiveet?

Tykkään varsinkin bändin kanssa soittaa niin että vahvistin on selän takana muutaman metrin päässä kallistettuna ylöspäin. Jos vahvistin on mikitettynä niin olen huomannut että välillä on epämiellyttävä soittaa jos oma soitto vuotaa pääkaiuttimista. Luulen että johtuu osittain viiveestä. Osittain myös siitä että soundi tuntuu menevän muhjuksi vaikka kauempaa kuunnellessa ei näin välttämättä olekaan.
Guitarfreak
21.01.2021 21:05:01
No mulla on putkihärveleitä ja niitten perässä Two notes Captor. Siitä sit kaappiin päiväsaikaan ja sit iltasella jos haluaa pimputtaa nii captorin perään Mooer Radar josta luureihin.

En oikeastaan enää jaksa treenata/tehdä biisejä (kannattais...) mut lähinnä tajunnanvirtaa ja välillä koittaa saada sen klikkiin.
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
hallu
21.01.2021 21:10:03
Huvittaa, miten tieteellä tehdään tyhjäksi jonkun ihmisen havainto todellisuudesta. Oliko se Lahtinen tuntemattomassa, kun sanoi "....mee niille valittaan nälkääs, niin ne lyö sun eteen semmoset rätingit ettei sulla voi olla nälkä...." :-).

Ylimilelistä on kuvitella voivansa tietää ja todistaa sen mitä toinen ihminen voi havaita tai minkälaisena hän maailman aistii.
Mä otan omat juttuni ihan liian tosissani, älä sinä ota :-)
Antti1
21.01.2021 21:14:09
Millä näytteenottotaajuudella tämä 1,5 ms latenssin jengi täällä vetelee? 44,1 kHz on vähän haikeaa puskuroinnin puolesta, 32 samplea tuppaa useimmilla järjestelmillä tuottamaan ongelmia. Eipä sillä, tulihan itsekin joskus 2008 paikkeilla tykiteltyä jo totakin lyhyemmillä latensseilla, joskin ihan vaan järjestelmän testaamisen ilosta.

Mut se kotitreeni. Nykyään se hyvin vähäinen kotona renkuttelu hoituu Iridiumilla ja plugareilla.
McNulty
21.01.2021 21:35:46
Latenssista viis... tänään saapui kotikäyttöön Weber MiniMass keinokuorma. Tarkoitus sillä laittaa hieman suitsia suuhun 5-20W vahvaimille kotikäytössä. Tosin, ok-asujana tuo volume ei ole aina niin justiinsa, mutta silloin kun perheen naispuoliset jäsenet ovat talossa, yhteiselon ja -sovun vuoksi Weber on ihan kiva lisä.
moving in stereo
Entropia666
21.01.2021 21:40:27 (muokattu 21.01.2021 21:43:47)

hallu: Ylimilelistä on kuvitella voivansa tietää ja todistaa sen mitä toinen ihminen voi havaita tai minkälaisena hän maailman aistii.

Mun maailmassa tiede on tutkitusti todistettua faktaa, kun taasen nettikirjoittelut ei oo minkään arvoisia. Sen takia esim. mitkään antivax-mielipiteet sun muut sähköallergiat ja 5G-sekoilu on täyttä paskaa minkä voi sivuuttaa suorilta vetoamalla tieteeseen. Ihan sama miten tosissaan ne ihmiset itse sitä väittävätkin kokevansa.

Käytännössä mnetin (tai minkään muunkaan keskustelupalstan) random-kirjoittajalla ei oo mitään painoarvoo mun kirjoissa niin pitkään kun siitä löytyy vertaistutkimuksella todistettua tietoa.

Mä oon lisäks laittanu omiin kirjoituksiin käytännön esimerkit siitä miten absurdeja osa noista väitteistä on. Niihin pohjaten pystyy siis helposti torppaamaan ja sivuuttamaan vasta-argumentit, kun ei niillä oo mitään pohjaa todellisuudessa. Ihmisen biologia on kuitenkin meillä kaikilla sama, kuten myös meitä ympäröivän maailman fysiikan lait. Vai meinaatko että persumainen lähestyminen retoriikalla "näin nämä asiat koetaan" on jotenki hyvä lähtökohta? :D

Jos tässä nyt aletaan ruotimaan sitä että kenen puheille kannattaa laittaa arvoo ja kenen ei. Mielipiteet ei todellakaan ole tasa-arvoisia.

Jokainen toki saa speksata ja tuntee mitä huvittaa, mut joku roti. Lisäks oon kyseenalaistanu jo ihan siltäkin kannalta, että jos näitä lukee joku sellainen kuka ettii tietoo aiheesta, niin voi vähän ite sit pistää asioita kontekstiin todellisuuden kanssa et miten paljon sitä latenssia kannattaa tuijottaa.
PJS
21.01.2021 21:43:56

Krice: Latenssi tulee mukaan nauhoitukseen jos sitä on hardwaressa eli nauhoitettu ääni tulee myöhässä jos DAW ei sitä jotenkin kompensoi. Eli siinä on sitä tieteellistä näyttöä niille jotka sitä kaipaa.

Nauhoituksilla esiintyvä latenssi on kyl välillä aivan mielettömän paha ongelma ääni saattaa kuulua tallenteelta usein jopa huomattavan paljon soittohetken jäleen. Mä esim. kuuntelin tänään pitkästä aikaa Led Zeppelin yhtyeen III albumia ja tällä hetkellä latenssi on noin 51 vuotta.
I still love rock and roll
McNulty
21.01.2021 21:48:42
Nuorena latenssiongelmat. Vanhana potenssi.
Pelkkää jatkuvaa alisuorittamista ja pettymystä kehdosta hautaan.
Huomenna myynnissä aivan kaikki!
moving in stereo
Guitarfreak
21.01.2021 22:01:33
McNulty: Nuorena latenssiongelmat. Vanhana potenssi.
Pelkkää jatkuvaa alisuorittamista ja pettymystä kehdosta hautaan.
Huomenna myynnissä aivan kaikki!

Kyllä. Jo tänään. Simo vaatehuoneelta terve.
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
antikristus
21.01.2021 22:01:58

Hyvä avaus. Ite oon käyttäny vuodesta 2017 Axe Fx:ää ja nyt Fortin Namelessin julkasun jälkeen on tullu ostettua pari Neuralin plugaria. Signaaliketju on siis kitara - Axe - äänikortti - studiomonitorit ja plugareilla kitara - äänikortti - studiomonitorit.
Uncle Johnson
21.01.2021 22:26:08
Entropia666: Himassa ollu:
Mesa Studio Preamp + Mooer Radar

Kaikki noi häviää kotisoitossa plugareille, kun noita joutuu kuristamaan niin paljon ettei ne soi kunnolla kotivolalla. Treeniksellä ja keikalla toki hyviä tykkejä, varsinkin Mesat ja SLO. Noi plugarit on tullu viimesen viiden vuoden aikana niin paljon eteenpäin (kiitos neural dsp), ettei oo mitään älyä soittaa aitoo nuppia kerrostalossa. Ei ne pysty kilpailemaan soundin, helppokäyttöisyyden ja volakontrollin kanssa mitenkään. Ja sit tietty hintakin, noi meikän nupitkaa ei oo mitää halpoja, keinokuorma maksaa monta sataa kun taasen plugari maksaa 100€. Alkaa olee hupi per euro -suhde kohillaan.

Eikait pelkkää etaria tarvi kuristella sen ihmeemmin?

Samanlainen kampe siis itsellä kotisoittelussa. Recording outista linjasignaali vanhan AV-vahvarin kautta monitoreihin tai luureihin. Sama homma Quadin kanssa.
Täh?
Entropia666
21.01.2021 23:28:11 (muokattu 21.01.2021 23:28:55)

Uncle Johnson: Eikait pelkkää etaria tarvi kuristella sen ihmeemmin?

Samanlainen kampe siis itsellä kotisoittelussa. Recording outista linjasignaali vanhan AV-vahvarin kautta monitoreihin tai luureihin. Sama homma Quadin kanssa.

Sitä ajelin linjaan suoraan ja pääte- & kaappimallinnus perään (recording out ei vakuuttanu). Siinä oli vaan liikaa vaivaa kun plugarista sai samat setit kahdella klikkauksella. :D
McLeach
22.01.2021 00:17:56
Blues junior, Toneking-keinokuorma ja isohko pedaalilauta. Elikkä sama kuin bändireeneissä ja keikoilla. Yleinen piheys sai luopumaan erillisistä reeniskamoista kun ne olivat niin satunnaisella käytöllä. Myös jatkuva samojen soundien metsästys eri laitteilla rupesi riittämään. Nykyinen kokoonpano on helppo roudata mihin milloinkin ja keinokuormalla saa samat täyden potentiaalin saundit niin himassa, reeniksellä kuin kuppilassa.
hallu
22.01.2021 00:53:24
Entropia666: Mun maailmassa tiede on tutkitusti todistettua faktaa, kun taasen nettikirjoittelut ei oo minkään arvoisia. Sen takia esim. mitkään antivax-mielipiteet sun muut sähköallergiat ja 5G-sekoilu on täyttä paskaa minkä voi sivuuttaa suorilta vetoamalla tieteeseen. Ihan sama miten tosissaan ne ihmiset itse sitä väittävätkin kokevansa.

Käytännössä mnetin (tai minkään muunkaan keskustelupalstan) random-kirjoittajalla ei oo mitään painoarvoo mun kirjoissa niin pitkään kun siitä löytyy vertaistutkimuksella todistettua tietoa.

Mä oon lisäks laittanu omiin kirjoituksiin käytännön esimerkit siitä miten absurdeja osa noista väitteistä on. Niihin pohjaten pystyy siis helposti torppaamaan ja sivuuttamaan vasta-argumentit, kun ei niillä oo mitään pohjaa todellisuudessa. Ihmisen biologia on kuitenkin meillä kaikilla sama, kuten myös meitä ympäröivän maailman fysiikan lait. Vai meinaatko että persumainen lähestyminen retoriikalla "näin nämä asiat koetaan" on jotenki hyvä lähtökohta? :D

Jos tässä nyt aletaan ruotimaan sitä että kenen puheille kannattaa laittaa arvoo ja kenen ei. Mielipiteet ei todellakaan ole tasa-arvoisia.

Jokainen toki saa speksata ja tuntee mitä huvittaa, mut joku roti. Lisäks oon kyseenalaistanu jo ihan siltäkin kannalta, että jos näitä lukee joku sellainen kuka ettii tietoo aiheesta, niin voi vähän ite sit pistää asioita kontekstiin todellisuuden kanssa et miten paljon sitä latenssia kannattaa tuijottaa.

Seli seli.......
Mä otan omat juttuni ihan liian tosissani, älä sinä ota :-)
Vainottu
22.01.2021 01:57:15
Entropia666: Mun maailmassa tiede on tutkitusti todistettua faktaa, kun taasen nettikirjoittelut ei oo minkään arvoisia. Sen takia esim. mitkään antivax-mielipiteet sun muut sähköallergiat ja 5G-sekoilu on täyttä paskaa minkä voi sivuuttaa suorilta vetoamalla tieteeseen. Ihan sama miten tosissaan ne ihmiset itse sitä väittävätkin kokevansa.

Eli väitätkö nyt siis, että alle 10 millisekunnin viive, ei voi häiritä soittoa, eikä sitä voi kuulla? Missä sun mielestä sitten menee sellainen raja, jonka voi havaita, tai joka voi häiritä?
Hymyile, nosta kädet ilmaan, sano lyhyt selkeä lause. Jos et tottele, olet päissäsi tai on päässäsi aivohalvaus.
McNulty
22.01.2021 02:58:36
Onko teillä delay-pedaalia jonka saa toistamaan 10ms ja säädettyä no-dry tai 100% wet. Siitähän tuon 10ms "latenssin" huomaa helposti.
moving in stereo
Vainottu
22.01.2021 04:00:27
McNulty: Onko teillä delay-pedaalia jonka saa toistamaan 10ms ja säädettyä no-dry tai 100% wet. Siitähän tuon 10ms "latenssin" huomaa helposti.

Juu tuolla sen saa ainakin kokeiltua. HX Stompissa ainakin saa tuollaisen tehtyä näppärästi, niin kyllä se viive ainakin omaa "hämähäkkiaistia" jo kutittelee. Mutta sanotaan nyt vielä kerran, ei se pilaa soittoa, tai tee siitä mahdotonta. Se vain ei ole kivaa.
Hymyile, nosta kädet ilmaan, sano lyhyt selkeä lause. Jos et tottele, olet päissäsi tai on päässäsi aivohalvaus.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)